Gå til innhold
Hundesonen.no

Farger hos papillon


Thyfire

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har litt peiling på fargekombinasjoner? spesielt hos Papillon/ Phalene? :blink:

Har lest litt om fargene til papillon, og sett litt på bilder.

Er spesielt interessert i fargen ”lemon” ”lemon sabel” eller ”blond” som den kan kalles. (andre navn: "gold sabel", "biscuit", "fawn sabel") ;)

Kan disse (hvit/lemon) få svarte lepper,nese og poter? (Pigmenterte lepper, øyelokksrender og nesebrusk, som det står i rasestandarden)

mao. kan lemon fargede papillon stilles på utstilling?

Og er det andre en hvit/lever farget som kan få ”amber” fargede (honning gul/brun) øyner istede for brune?

Ref. link. : Fargeoversikt papillon - Engelsk

Er dette en "vanlig" farge for papillon? Noen som vet hvordan jeg kan gå fram til å finne en oppdretter med disse fargekombinasjonene? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en vanlig farge hos papillon, med mindre du drar til USA. Jeg vet ikke om noen i Norge som har den fargen, men lys rød er vel det nærmeste du kommer her. Uansett, den papillonen på den siden minnet mer om en langhåret chihuahua enn en papillon.

Alle farger untagen leverfarge er godkjent på papillon. (Selfølgelig med hvite tegninger).

Men takk for siden! Den har jeg ikke sett før. Masse info om ulike farger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ble helt fasinert av den siden :blink: sende mail rett til hu dama og fikk svar.... kan jo bare poste det inn her da... siden jeg først spurte :P

Hello,

The lemon coat color refers to the coat color, only. The nose, eye rims, and pads would still be black. You see this color a lot in Golden Retrievers. The nose is always black. Yes, this color is legal for the show ring. It's not a common color, but it is totally acceptable.

ana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en tispe som jeg vil kalle lemon på vestlandet, men jeg tror den er registrert som sobel. Det er vanskelig å si når valpene er åtte uker åssen de blir som voksne. Fargemessig. Vi solgte en valp engang som var nesten helt svart, med bare antydning til brunt i -den er lysebrun med sorte spisser idag.

De vanligste fargene i norge da, er svart og hvit, rød og hvit, trefarget (og noen tricolorer) og hvit sobel. På østlandet er det en papillon (eller var det en phalene?) som er hvit og hound farget.

Det står forsåvidt ikke i rasestandarden at leverfarge ikke er tillatt, men de vil falle igjennom på utstilling fordi nesebrusken ikke er svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ble helt fasinert av den siden :console: sende mail rett til hu dama og fikk svar.... kan jo bare poste det inn her da... siden jeg først spurte :wub:

Hello,

The lemon coat color refers to the coat color, only. The nose, eye rims, and pads would still be black. You see this color a lot in Golden Retrievers. The nose is always black. Yes, this color is legal for the show ring. It's not a common color, but it is totally acceptable.

ana

Selv om hun sier at det er lovlig å stille, kan det være annerledes i Norge. Hvis damen er amerikansk, har de egne rasestandarder i USA, og heller ikke England følger FCIs rasebeskrivelser slavisk. De har jo for eksempel ikke anerkjent alle raser, slik at det er en god del raser som kan være kvalifiser til Crufts - men ikke kan stille fordi TKC ikke anerkjenner rasen.

Hva som er diskvalifiserende feil kan altså variere fra kontinent til kontinent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg fikk svar på det jeg ville :console: Lemon kan stille fordi de har svarte neser, lepper ect.

Det er det eneste kravet fra NKK om farger til Papillon. Den kan ha hvilken som helst farge (hvitt skal være dominerende ect på kroppen) dersom den har pigmenterte lepper, neste ect.

Rart Lemon skal være så skjeldent her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg fikk svar på det jeg ville :console: Lemon kan stille fordi de har svarte neser, lepper ect.

Det er det eneste kravet fra NKK om farger til Papillon. Den kan ha hvilken som helst farge (hvitt skal være dominerende ect på kroppen) dersom den har pigmenterte lepper, neste ect.

Rart Lemon skal være så skjeldent her til lands.

Ok, jeg gadd ikke sjekke hva som står i rasebeskrivelsen. Jeg bare vet om andre som har brent seg på det - importert en hund med sjelden farge fra USA, kommer til Norge og hives ut med null fordi fargen ikke er godkjent. De har for så vidt også fått CK, fordi dommeren ikke kan rasen godt nok, men det er jo en annen ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I england/statene kaller de vanlige trefargede som Frøken som Hound tri og de vi kaller tricolour i Norge kaller de også tri. Det er så vanskelig med farger på papillon siden det er så utrolig mange fargenyanser og det en opdretter kaller sobel kaller en annen trefarget osv.. Så komplisert!

Det er en annen type trefarget hund på østlandet ja. Tror jeg vet hvem du mener, denne er fra Tyskland hvis begge mener den samme hunden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hound-tricolor og "vanlig" trefarget er ikke det samme. For at det skal være det de kaller houndtricolor, så må flekkene være houndfarget, altså gå fra svart til brunt i en flekk.. som på hound-hunder. De som blir registrert som trefarget, er hunder som har klart tre definerte farger, men som ikke har tan-markeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke missy jeg mente, men tror den hunden jeg tenker på også er tysk. Mener at i houndfarge, så skal(hver av) flekkene på kroppen være svarte og brune. Og at man har en glidende overgang fra svart til brunt eller omvendt. Som på beagle.

Ble også litt itvil, kanskje jeg tenker på en phalene. (ikke at det har alt å si, men kan være derfor jeg ikke finner bilder). Møtte den i Letohallen i nyttårshelga forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det en vanlig houndfarget/sadlet og hvit/trefarget papilon?

Den er houndfarget. De er ikke vanlige her til lands.

Hmm.. Så rart, så komplisert det er med farger på papillon :S Hadde sikkert vært lettere hvis de hadde vært helfargede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge den siden som jeg postet i første innlegget mitt er Hound farget en variant av tricolor.

The hound tricolor varies from the classic tricolor only in the amount of tan on the face. The hound tricolor still has solid black body spots and tan under the tail. However, instead of specific areas of tan, the hound tricolor has a mostly tan face.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en hound er jo uansett trefarget aka. tricolor :)

hvis du ser nederst på siden så ser du såkalte tan-extentions. Er det det du tenker på som hound farget, når du sier

Mener at i houndfarge, så skal(hver av) flekkene på kroppen være svarte og brune

Ser at det kun forekommer i enkelte av de flekkene på kroppen og ikke alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men jeg har tenkt litt, og tror ikke det må forekomme i alle fargene, men altså at hundens farge, om man ser bort fra det hvite er som en houndfarget hund -eller den vil jo være hvit under da, men... som feks en beagle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men jeg har tenkt litt, og tror ikke det må forekomme i alle fargene, men altså at hundens farge, om man ser bort fra det hvite er som en houndfarget hund -eller den vil jo være hvit under da, men... som feks en beagle.

Ja, det var det jeg tenkte du mente? er egentli ikke helt med :D

Men houndfarget er vel bare en betegnelse på hvordan en av tricolor "typene" kan se ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke den fargen hunden din har da kristin?

Nei, er ikke den samme fargen. Men, jeg bare lurer på hva trefargede som Frøken ville bli kalt i fks. USA? Hun er jo verken sobel (eller?) tricolour eller hound tri. Jeg skjønner meg ikke på papillonfarger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke den samme fargen. Men, jeg bare lurer på hva trefargede som Frøken ville bli kalt i fks. USA? Hun er jo verken sobel (eller?) tricolour eller hound tri. Jeg skjønner meg ikke på papillonfarger :whistle:

Kristin, jeg tror frøken er en klassisk tricolor jeg?

hun har svarte flekker på kroppen, og har svart, tan og hvit i ansiktet.

Evnt. er hun houn-tri, da hun har mer tan (rød) i ansiktet enn svart.

Eksempel 1

Eksempel 2

om du kan svare ja på disse tre spørsmålene, er hun tricolor (såvidt jeg har forstått det)

(ref. selvsagt til Papilloninformation.com)

  • Flekkene på kroppen hennes er helt sorte.
  • Hun er enten helt hvit, eller både svart og tan under halen.
  • Området rundt/over øynene er røde/tan

...Jeg vet ikke altså, har bare lest masse på dette, så mener det kan være rett :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...