Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig tisser de inne


MariaN

Recommended Posts

Jeg kjenner ei som har to småhunder. De er 3-5 år.

I det siste året har de begynt å tisse inne. Tror det er hannhunden som er værst.

Feks:

De har vært på tur. Kommer inn. Hun går ut en liten tur... Når hun kommer hjem igjen har de tisset inne.

Hun går til bilen for å hente båndet for å gå tur.. Når hun er tilbake har de allerede tisset.

Hvorfor gjør de dette?? :wub:

Og ikke minst: hvordan får slutt på dette? Hun er jo på jobb når de fleste dammene blir til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som har to småhunder. De er 3-5 år.

I det siste året har de begynt å tisse inne. Tror det er hannhunden som er værst.

Feks:

De har vært på tur. Kommer inn. Hun går ut en liten tur... Når hun kommer hjem igjen har de tisset inne.

Hun går til bilen for å hente båndet for å gå tur.. Når hun er tilbake har de allerede tisset.

Hvorfor gjør de dette?? :blink:

Og ikke minst: hvordan får slutt på dette? Hun er jo på jobb når de fleste dammene blir til...

Etter min mening, synes jeg det høres noe rart ut. Først av alt hadde jeg snakket med dyrlegen min over tlf og spurt om det kunne være noe galt.

Men siden begge gjør det, så er det jo litt merkerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at de ikke får lange nok turer? Noen hunder må gå en skikkelig tur hvis de skal få gjort fra seg skikkelig. Og så er det vel noe med at hvis de først begynner å småskvette inne, så blir det tisselukt på bestemte steder, og så tror de at det er tisseplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, interessante svar! :blink: Unnskyld, men jeg synes det høres litt søkt ut med "over eier i rang" osv, da har jeg nok mer tro på at når de først har tisset inne, lukter det, og så fortsetter de. Det kan jo også være at det er noe galt med den ene (urinveisinfeksjon osv), og så markerer den andre over? Eller kanskje det er løpetid på gang i nærheten? Hvor lenge har problemet vart? Har eier vært til dyrlegen med de? Har de skiftet fôr eller rutiner i det siste? Har de flyttet? Er det endring i noe vesentlig i hundenes hverdag? Har det skjedd noe spesielt i det siste? Har det vært andre hunder på besøk hos de (ikke nødvendigvis tisset inne)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, interessante svar! :blink: Unnskyld, men jeg synes det høres litt søkt ut med "over eier i rang" osv, da har jeg nok mer tro på at når de først har tisset inne, lukter det, og så fortsetter de. Det kan jo også være at det er noe galt med den ene (urinveisinfeksjon osv), og så markerer den andre over? Eller kanskje det er løpetid på gang i nærheten? Hvor lenge har problemet vart? Har eier vært til dyrlegen med de? Har de skiftet fôr eller rutiner i det siste? Har de flyttet? Er det endring i noe vesentlig i hundenes hverdag? Har det skjedd noe spesielt i det siste? Har det vært andre hunder på besøk hos de (ikke nødvendigvis tisset inne)?

Hvorfor reagerte du på mitt svar ? Det kan faktisk være tilfelle det.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor reagerte du på mitt svar ? Det kan faktisk være tilfelle det.. :rolleyes:

Jasså. Har du noe dokumentasjon som støtter din teori om at hunder tar "rangen" over mennesker ved å tisse inne? Neppe, og jeg tviler sterkt på at det skjer. Joda, noen eiere er ikke alltid like flinke å oppdra hunden, og har hunden den rette baggasjen kan det nok hende den vil prøve å bestemme litt. Men å tisse inne når eieren er borte? Det høres ut som om svaret ditt er tatt ut av en hundebok fra 70-tallet, og de aller, aller fleste som driver med hundeatferd har nok gått bort fra den type tankegang nå. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisser de kun når de er alene hjemme, så kan det kanskje tyde på en eller annen form for seperasjonsangst?

Ellers har jeg også tro på tisseflekker som blir fast toalett :rolleyes: lillesnuppa mi trodde lenge at det under spisebordet var laget i stand en helt spesiell tisseplass for henne...(men hun var valp altså, så det er jo ikke helt sammenlignbart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hun sa at hannen har vært en del syk. Så det kan jo spille inn..?

De er to sammen hele tiden, og rolige. De får ikke panikk hvis mor stikker på butikken mens far er hjemme liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund (kastrat) er sånn som kan tisse i andres hjem. Han gjør det for å markere seg tror jeg.. Men han tisser aldri hjemme hos oss. Han er veldig på det der å markere seg. Ganske rart siden han er kastrat synes jeg.

Men en ting jeg lurer på. Det går vell ann å kjøpe slike spreier, som man bare spreier på der hundene tisser.. Slik at dem ikke vil tisse der lenger. føler jeg har hørt om det. En slags vond lukt som hundene ikke liker. (Eller var det for katter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså. Har du noe dokumentasjon som støtter din teori om at hunder tar "rangen" over mennesker ved å tisse inne? Neppe, og jeg tviler sterkt på at det skjer. Joda, noen eiere er ikke alltid like flinke å oppdra hunden, og har hunden den rette baggasjen kan det nok hende den vil prøve å bestemme litt. Men å tisse inne når eieren er borte? Det høres ut som om svaret ditt er tatt ut av en hundebok fra 70-tallet, og de aller, aller fleste som driver med hundeatferd har nok gått bort fra den type tankegang nå. Heldigvis.

Selv om de fleste som driver med hundeatferd nå har gått bort fra den tankegangen, som du skriver, så er det ingen som helst bevis for at disse har rett. De er bare påvirket av dagens snillisme og menneskeliggjøring spør du meg. Ja, også å løpe ned dørene hos vett'en da.. For det er alltid noe fysisk som feiler hunden når den gjør noe en A4 hund IKKE gjør, sant ?

En annen ting jeg vil påpeke, er at hundene generelt var mye lydigere før i tiden. Hvorfor jeg mener det ? Fordi de ble behandlet som hunder og ikke som små babyer.. Nå for tiden så skal jo hundene ha skryt for ALT, til og med fordi de tisser/bæsjer :angry: . "Braaa, flink hund som tisset - her har du en godbit ".. Pjuuuuk.

"Fido, kom hit. Nei, kom hit! NEI, sa jeg, kom hiiit. NEEEI,FIDO,KOM HIIIIT !" Og når hunden kommer etter 5min så får den godbit.. Den skulle hatt grisebank. I en ulveflokk, hvordan fungerer det der om noen kommer tilbake etter å ha vært borte en stund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange roser når hunden tisser ute (som valp), er fordi de syns det er bedre å forsterke den atferden, fremfor å dynke hunden i tisset sitt inne, eller å straffe den på andre måter for at den gjør noe som er naturlig for den.

Det er vel ikke så vanlig å belønne for hver eneste tisserunde gjennom hele hundens lange liv :icon_confused:

Grisebanker du hunden din om den ikke kommer på innkalling, når den endelig kommer? Og da tror du den har mer lyst til å komme neste gang?

Vet ikke med deg jeg, men hjemme hos meg er det ikke så mange ulver hvertfall..

Og, ja, forresten. De fleste atferdsterapeuter går jo ut ifra atferd de kan SE - de mener jo ikke at "den gjør det fordi den er så trist og sjalu daaaakaaaal hunden". Så hvor du får det ifra at de menneskeliggjør og er snillister, det skjønner jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fido, kom hit. Nei, kom hit! NEI, sa jeg, kom hiiit. NEEEI,FIDO,KOM HIIIIT !" Og når hunden kommer etter 5min så får den godbit.. Den skulle hatt grisebank. I en ulveflokk, hvordan fungerer det der om noen kommer tilbake etter å ha vært borte en stund ?

Du kødder nå, sant? Dette blir skrekkelig OT. Men om man står og brøler og kjefter på bikkja under inkalling så har man alt bæsja på leggen. Siden du trekker linken til ulvene, hvor ser du ulver står og brøler og roper til en annen når den ikke kommer på "inkalling"? Har ulver inkalling? Skulle gjerne sett inkalling på ulvevis. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund (kastrat) er sånn som kan tisse i andres hjem. Han gjør det for å markere seg tror jeg.. Men han tisser aldri hjemme hos oss. Han er veldig på det der å markere seg. Ganske rart siden han er kastrat synes jeg.

Når vi var på besøk hos noen som hadde en annen hund tisset Kaisa inne, men tror nok

det var fordi hun ikke visste hvor hun kunne gå ut for å tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de fleste som driver med hundeatferd nå har gått bort fra den tankegangen, som du skriver, så er det ingen som helst bevis for at disse har rett. De er bare påvirket av dagens snillisme og menneskeliggjøring spør du meg. Ja, også å løpe ned dørene hos vett'en da.. For det er alltid noe fysisk som feiler hunden når den gjør noe en A4 hund IKKE gjør, sant ?

En annen ting jeg vil påpeke, er at hundene generelt var mye lydigere før i tiden. Hvorfor jeg mener det ? Fordi de ble behandlet som hunder og ikke som små babyer.. Nå for tiden så skal jo hundene ha skryt for ALT, til og med fordi de tisser/bæsjer :icon_confused: . "Braaa, flink hund som tisset - her har du en godbit ".. Pjuuuuk.

"Fido, kom hit. Nei, kom hit! NEI, sa jeg, kom hiiit. NEEEI,FIDO,KOM HIIIIT !" Og når hunden kommer etter 5min så får den godbit.. Den skulle hatt grisebank. I en ulveflokk, hvordan fungerer det der om noen kommer tilbake etter å ha vært borte en stund ?

Hehe, når mine hunder møtes etter å ha vært fra hverandre en stund (nei, de driver ikke med innkalling på hverandre, merkelig nok), så møter de hverandre med logrende haler og ørene trukket tilbake, de er veldig vennlige mot hverandre og tydelig glade for å se den andre igjen. De snuser på hverandre, og slikker på hverandre. Ingen av de har noen gang gitt den andre "grisebank" for å komme (tilbake). Jeg har også tilgode å se dette filmet på TV i ett av alle disse ulveprogrammene.. Så den må du nok litt lengre ut på landet med, gitt, for det du skriver her er bare vrøvl fra ende til annen! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...