Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått

pusejenta

Recommended Posts

Skrevet

har til tider funnet flått på kattene mine,som jeg alltid har fjernet så fort jeg har oppdaget dem.(de er jo så ekle!)

noen sier at de bare skal sitte på,at de faller av når de har sugd nok blod,er det sant? er ikke det farlig for kattene at de sitter på så lenge?

jeg syns det er slemt å la dem sitte der,kattene klør seg jo ihjel der flåtten sitter å suger for harde livet :)

Skrevet

Så lenge det er flåttsesong ville jeg sjekket katten for flått hver eneste dag og fjernet dem umiddelbart.

Skrevet

Jo lenger flåtten sitter der, jo større er sjansen for borreliasmitte dersom flåtten er bærer.

Guest lijenta
Skrevet

Har da altid fjernet flåtten på hundene så fort jeg har oppdaget dem og ville gjort det samme om jeg hadde katt. Det fordi flåtten berer med seg smitte.

Skrevet

Jeg fjernet ikke flåtten jeg fant på en av kattene mine i fjor. Så at den var riktig så fet og snart ville falle av selv, så jeg gjorde ikke noe med den. og ganske riktig, da katten gikk ut og kom inn igjen litt senere var flotten borte! Og dett var dett! :)

Tidligere har jeg fjernet flått med neglelakkfjerner på en bomullsdott både på hundene og kattene mine, men ærlig talt så har jeg ikke hatt noe særlig til flått problem selv om vi bor med løvskog rundt oss på flere kanter.

Skrevet

Om jeg finner en flått på en av kattene mine så vil iallefall jeg fjerne den med én gang.. Det kan jo ikke være særlig behageli å ha det i pelsen.. :)

Skrevet

ja jeg har tatt de vekk så fort jeg har merka dem.. hannkatten har hatt endel på seg,hunkatten bare ett par ganger. er ikke så lett å oppdage,de sitter så godt gjemt inni pelsen noen ganger :)

Skrevet

jeg fjerner flotten med en gang og hvis det er en inne og ute katt er det veldig viktig å fjerne dem for de kan krype over på mennesker :katt_01:

Skrevet

Har hørt at hvis man ikke tar ut flåtten riktig, kan hode på den sitte igjen. Altså hvis man vrir den mot venstre og drar kommer hele kroppen.

Er det noen som vet om dette stemmer?

Skrevet

jeg har hørt at man ikke skal vri den ut,bare sette pinsetten så langt inn som mulig og heller nappe den ut med ett rykk.. det gjør jeg med mine katter.. det er viktig å få ut hele greia tror jeg

Skrevet

Det er viktig å fjerne flåtten så tidlig som mulig. Sitter flåtten fast i mer enn 24 timer øker risikoen for overføring av Borrelia-bakterier.

Vi bruker flåttfjerner eller pinsett og snurrer.

Skrevet

Den må fjernes med en gang du oppdager den, fordi den er smittebærer. Hus å bruk pinsett eller flåttpenn, og pirk ut hele flåtten, hvis noe sitter igjen kan det blir betennelse :lol:

• 2 months later...
Skrevet

Fjern flåtter med en gang du oppdager de.

Den beste måten å fjerne den på er som pusejenta sa, sette pinsetten så langt inn som mulig og nappe den ut med ett rykk. Du skal også høre en svak klikkelyd i den flåtten slipper. Da er du sikker på at du får hele flåtten ut, med hodet. Om hode sitter igjen, pirk den ut med en pinsett og rens med litt pyrisept.

Vet at dette er en litt gammel tråd, men måtte bare komme med innspill.

Skrevet

Med en gang jeg oppdager de blodsugende psycho- parasittene røsker jeg dem av etter hodet, stapper dem i ovnen og ser igjennom ovns-vinduet når de tar fyr :icon_confused:

Neida. Jeg tar dem av og spyler dem ned i dass :whistle:

Skrevet
Med en gang jeg oppdager de blodsugende psycho- parasittene røsker jeg dem av etter hodet, stapper dem i ovnen og ser igjennom ovns-vinduet når de tar fyr :icon_confused:

Haha! Jenta si det :whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...