Gå til innhold
Hundesonen.no

Retrieverkobbel


SCRM

Recommended Posts

Hvor kan jeg får tak i et bra retrieverkobbel, som det er litt tykkelse på, og som er rundt 2 m langt??

Send gjerne med bilde og erfaringer ved og bruke retriverkobbel..

Takker på forhånd.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det på siden hennes.. :) Mulig jeg er dom, men får faktisk ikke til noe som helst.. Hva skal jeg gå innpå, hva skal jeg trykke på.. :)

Hvor mye koster det i norske kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et Retriever kobbel?

Halsbånd og kobbel i ett. Det er ofte et langt tau med en løkke på ene enden som på et vanlig kobbel; der har man hånden inni. I andre enden er det en større løkke som hunden skal ha hodet i. De fleste av retrieverkoblene kommer med sperrer for å hindre at løkken rundt hodet til hunden blir veldig stor, men noen har også en sperre som hindrer løkken i å bli veldig liten. I praksis er et retrieverkobbel ofte helstrup, men har man kan altså kjøpe med sperre som regulerer strupeffekten. (Se bilde.) Retrieverkobbel er ofte brukt av folk som har hunden mye løs, og som ikke vil at halsbånd skal henge seg opp i kvist og kvast i skogen, eller liker å ta bilder av hundene sine, men uten halsbånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har retrieverkobbelet fra Hunter (det Huldra linket til i sitt innlegg), og er veldig fornøyd med det, først og fremst fordi det har stopp både innover og utover slik at jeg verken kveler bikkja eller slipper henne løs uten å mene det. :) Dessuten er det tykt og fint å holde i. Litt kort kanskje, men det går egentlig veldig greit - hvis jeg skal gå tur og ha hunden i bånd hele tiden og vil ha langt bånd, bruker jeg heller sele og kobbel enn retrieverkobbel uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har retrieverkobbelet fra Hunter (det Huldra linket til i sitt innlegg), og er veldig fornøyd med det, først og fremst fordi det har stopp både innover og utover slik at jeg verken kveler bikkja eller slipper henne løs uten å mene det. :wub: Dessuten er det tykt og fint å holde i. Litt kort kanskje, men det går egentlig veldig greit - hvis jeg skal gå tur og ha hunden i bånd hele tiden og vil ha langt bånd, bruker jeg heller sele og kobbel enn retrieverkobbel uansett.

Var det det kobbelet du hadde på treffet i Oslo? I så fall så det veldig greit ut, kunne tenke meg et retrieverkobbel med to stopper, rett og slett fordi jeg ikke kan fordra helstrup...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det det kobbelet du hadde på treffet i Oslo? I så fall så det veldig greit ut, kunne tenke meg et retrieverkobbel med to stopper, rett og slett fordi jeg ikke kan fordra helstrup...

Ja :wub: Jeg kan ikke fordra helstrup jeg heller, så da er Hunter-båndet greit. Det fins i to lengder forresten, jeg har det lengste (ikke at det er så veldig langt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker retriever kobbel på Aron og trives veldig godt med det. Er ikke så fan av å ha på halsbånd på hunden 24/7 og i tillegg har jeg han for det meste løs når vi er ute på tur.

På kennelen jeg jobber har vi mange flexiliner (kennelansvarlig synes disse er så geniale), men nå har jeg fått overtalt han til å kjøpe inn retriever kobbel heldigvis (kan ikke fordra flexi :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke funnet et retrieverkobbel som ikke brenner i hendene. Hunter sitt brenner (jeg har kobbel-utgaven og det er jo samme tauet.. og ja, det brenner og er vondt!), og jeg vi gjerne ha et som ikke brenner. Hittil har jeg ikke funnet noe som funker, så det beste hittil har vært lærkobbel og halvstruphalsbånd, hvor det på det største går lett over hodet på hunden, og på det strammeste ikke går over hodet. Da er det lett å ta av halsbåndet også, og det henger fast i kobbelet...

Her i huset er hålsbåndene av 70% av dagen, kanskje ennå mer. Har kun på halsbånd når jeg har ham festet i et bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbånd og kobbel i ett. Det er ofte et langt tau med en løkke på ene enden som på et vanlig kobbel; der har man hånden inni. I andre enden er det en større løkke som hunden skal ha hodet i. De fleste av retrieverkoblene kommer med sperrer for å hindre at løkken rundt hodet til hunden blir veldig stor, men noen har også en sperre som hindrer løkken i å bli veldig liten. I praksis er et retrieverkobbel ofte helstrup, men har man kan altså kjøpe med sperre som regulerer strupeffekten. (Se bilde.) Retrieverkobbel er ofte brukt av folk som har hunden mye løs, og som ikke vil at halsbånd skal henge seg opp i kvist og kvast i skogen, eller liker å ta bilder av hundene sine, men uten halsbånd. :wub:

Tusen takk for svar :-) Da har jeg jo et slik et jeg, som jeg har brukt på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har da ikke halsbånd på 24/7 selv om man går tur med halsbånd? :wub:

Altså, ikke at jeg gidder å diskutere akkurat det, men det var akkurat ikke det som var poenget :lol:

I steden for å ta på halsbåndet hver gang du skal på feks tissetur (gjerne maaange ganger til dagen med en liten valp) så synes jeg retriever kobbelet er ett bedre alternativ. Jeg vil heller ikke at min hund skal gå med halsbånd på tur, i tilfelle han skulle henge seg opp i noe.

Det var vel egentlig ikke det tråden handlet om, så sorry OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...