Gå til innhold
Hundesonen.no

Retrieverkobbel

SCRM

Recommended Posts

Skrevet

Hvor kan jeg får tak i et bra retrieverkobbel, som det er litt tykkelse på, og som er rundt 2 m langt??

Send gjerne med bilde og erfaringer ved og bruke retriverkobbel..

Takker på forhånd.. :D

Guest Christine
Skrevet

Syns hunter sitt er veldig bra jeg. Godt å holde i, tykt og med "innerstropp og ytterstropp", men ikke 2 meter da..

Skrevet

Ok, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det på siden hennes.. :) Mulig jeg er dom, men får faktisk ikke til noe som helst.. Hva skal jeg gå innpå, hva skal jeg trykke på.. :)

Hvor mye koster det i norske kr?

Skrevet
Hva er et Retriever kobbel?

Halsbånd og kobbel i ett. Det er ofte et langt tau med en løkke på ene enden som på et vanlig kobbel; der har man hånden inni. I andre enden er det en større løkke som hunden skal ha hodet i. De fleste av retrieverkoblene kommer med sperrer for å hindre at løkken rundt hodet til hunden blir veldig stor, men noen har også en sperre som hindrer løkken i å bli veldig liten. I praksis er et retrieverkobbel ofte helstrup, men har man kan altså kjøpe med sperre som regulerer strupeffekten. (Se bilde.) Retrieverkobbel er ofte brukt av folk som har hunden mye løs, og som ikke vil at halsbånd skal henge seg opp i kvist og kvast i skogen, eller liker å ta bilder av hundene sine, men uten halsbånd. :)

Skrevet

Jeg har retrieverkobbelet fra Hunter (det Huldra linket til i sitt innlegg), og er veldig fornøyd med det, først og fremst fordi det har stopp både innover og utover slik at jeg verken kveler bikkja eller slipper henne løs uten å mene det. :) Dessuten er det tykt og fint å holde i. Litt kort kanskje, men det går egentlig veldig greit - hvis jeg skal gå tur og ha hunden i bånd hele tiden og vil ha langt bånd, bruker jeg heller sele og kobbel enn retrieverkobbel uansett.

Skrevet
Jeg har retrieverkobbelet fra Hunter (det Huldra linket til i sitt innlegg), og er veldig fornøyd med det, først og fremst fordi det har stopp både innover og utover slik at jeg verken kveler bikkja eller slipper henne løs uten å mene det. :wub: Dessuten er det tykt og fint å holde i. Litt kort kanskje, men det går egentlig veldig greit - hvis jeg skal gå tur og ha hunden i bånd hele tiden og vil ha langt bånd, bruker jeg heller sele og kobbel enn retrieverkobbel uansett.

Var det det kobbelet du hadde på treffet i Oslo? I så fall så det veldig greit ut, kunne tenke meg et retrieverkobbel med to stopper, rett og slett fordi jeg ikke kan fordra helstrup...

Skrevet
Var det det kobbelet du hadde på treffet i Oslo? I så fall så det veldig greit ut, kunne tenke meg et retrieverkobbel med to stopper, rett og slett fordi jeg ikke kan fordra helstrup...

Ja :wub: Jeg kan ikke fordra helstrup jeg heller, så da er Hunter-båndet greit. Det fins i to lengder forresten, jeg har det lengste (ikke at det er så veldig langt).

Skrevet

Jeg bruker retriever kobbel på Aron og trives veldig godt med det. Er ikke så fan av å ha på halsbånd på hunden 24/7 og i tillegg har jeg han for det meste løs når vi er ute på tur.

På kennelen jeg jobber har vi mange flexiliner (kennelansvarlig synes disse er så geniale), men nå har jeg fått overtalt han til å kjøpe inn retriever kobbel heldigvis (kan ikke fordra flexi :wub: )

Skrevet

Jeg har ennå ikke funnet et retrieverkobbel som ikke brenner i hendene. Hunter sitt brenner (jeg har kobbel-utgaven og det er jo samme tauet.. og ja, det brenner og er vondt!), og jeg vi gjerne ha et som ikke brenner. Hittil har jeg ikke funnet noe som funker, så det beste hittil har vært lærkobbel og halvstruphalsbånd, hvor det på det største går lett over hodet på hunden, og på det strammeste ikke går over hodet. Da er det lett å ta av halsbåndet også, og det henger fast i kobbelet...

Her i huset er hålsbåndene av 70% av dagen, kanskje ennå mer. Har kun på halsbånd når jeg har ham festet i et bånd...

Skrevet
Halsbånd og kobbel i ett. Det er ofte et langt tau med en løkke på ene enden som på et vanlig kobbel; der har man hånden inni. I andre enden er det en større løkke som hunden skal ha hodet i. De fleste av retrieverkoblene kommer med sperrer for å hindre at løkken rundt hodet til hunden blir veldig stor, men noen har også en sperre som hindrer løkken i å bli veldig liten. I praksis er et retrieverkobbel ofte helstrup, men har man kan altså kjøpe med sperre som regulerer strupeffekten. (Se bilde.) Retrieverkobbel er ofte brukt av folk som har hunden mye løs, og som ikke vil at halsbånd skal henge seg opp i kvist og kvast i skogen, eller liker å ta bilder av hundene sine, men uten halsbånd. :wub:

Tusen takk for svar :-) Da har jeg jo et slik et jeg, som jeg har brukt på utstilling.

Skrevet
Man har da ikke halsbånd på 24/7 selv om man går tur med halsbånd? :wub:

Altså, ikke at jeg gidder å diskutere akkurat det, men det var akkurat ikke det som var poenget :lol:

I steden for å ta på halsbåndet hver gang du skal på feks tissetur (gjerne maaange ganger til dagen med en liten valp) så synes jeg retriever kobbelet er ett bedre alternativ. Jeg vil heller ikke at min hund skal gå med halsbånd på tur, i tilfelle han skulle henge seg opp i noe.

Det var vel egentlig ikke det tråden handlet om, så sorry OT.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...