Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere er en bra plassering?


dorab01

Recommended Posts

På store utstillinger som i Stockholm nå (med ca 300 flatter påmeldt) er Excellent en veldig bra premiering i mine øyne. Man har trossalt en hund av den beste kvaliteten, og det i konkurranse med verdens eliten.

Her hjemme er flat rød en litt kjip dag. Blått nokså ille. En plassering en ok, og opp i mot en bedre dag.

Men nå blir nok gjerne synet til de med store raser litt anderledes enn de med små da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer også an på hvilken av sine hunder man stiller (hvis man har flere). Noen forventer man helt klart høyere plasseringer på enn anndre.

Og, som nevnt her, selvsagt også avhengig av utstillingen, hvor den avholdes og antallet påmeldte.

På en vanlig nasjonal utstilling her vil jeg ha klart forskjellige forventninger for gutta mine (f.eks.). Championen må bli Best i Rasen for at jeg skal være fornøyd, åpenklasse hannen min bør i alle fall få en CK, men også cert da konkurransen som regel ikke er stort å skryte av i min rase, mens den yngste er jeg fornøyd med en plassering og HP.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på dommer, utstilling, antall påmeldte, hvem som er påmeldt, hundens alder og nivå - jeg ønsker meg et resultat som står i stil til hundens utvikling, kvaliteter og feil.

Jeg kan svelge det meste av resultat, hvis det er forståelig og begrunnet. Junioren jeg stiller nå, er hittil stilt syv ganger - og med hånden på hjertet har jeg vært fornøyd med hvert eneste resultat, fordi de har vært forståelige og begrunnet. Jeg kunne alltid gjort det bedre (jeg har ikke syv BIS, liksom), men det ville ikke nødvendigvis vært riktig.

Junioren er i utvikling, og resultatene vil derfor kunne gå opp og ned.

Siste hunden jeg stilte ble champion, men da sluttet jeg å stille ham, for som champion forventer jeg mer enn "trolig CK, men ikke plassert så høyt opp" - til det er utstilling for dyrt til at det er gøy å konkurrere om tredjeplasser, når jeg vet at andre championer som stiller er bedre og SKAL slå ham. Han var rett og slett ikke god nok til å være en som gjorde det stort i champion, og da gadd jeg ikke. Men med junioren nå, kan en tredjeplass være supert, fordi hun foreløpig ikke er bedre. Men i motsetning til championen jeg sluttet å stille, så skal denne enda bli bedre, og dermed fortsetter vi... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en unghund, som jeg stiller mest nå, så er det så utrolig varierende. Men hun er av god kvalitet, så jeg er ikke fornøyd med blå. Men jeg har fått noen blå oppigjennom, så jeg blir ikke direkte skuffet heller. Blir det trukket for noe på henne så er det stort sett tenner (hun mangler 2xPM), og da er det greit, for det vet jeg jo. HUn har fått en gang blått pga. dette og en gang 1-1 uten CK. Helt greit. På en champ derimot, er jeg ikke egentlig fornøyd om jeg ikke får minst CK, da hunden tross alt er champ. Forventer ingen plasseringer i klassen med henne, det er veldig mange vakre champtisper i landet nå, og det er også helt OK. Forresten, jo, det kan være greit enkelte ganger på en champ også å ikke få CK, f.eks. om de er for tjukke eller ikke i pels :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk har nevnt, så kommer det helt an på hunden og rasen. Min rase har ofte en del påmeldte, og da blir det fort større konkurranse om plasseringene. Klart, jeg blir skuffet over blå, men rødt er greit nok. På eldstemann er jeg fornøyd med flat rød, rett og slett fordi han ikke fortjener noe annet. Det er en grunn til at hans utstillingskarriere er over :hyper: På han har det bare blitt flate rød eller blå, bortsett fra en HP han fikk som junior (med det gamle utstillingsreglementet). Yngstefrøken stiller i junior, og har foreløpig bare fått flate rød, men det er helt greit. Hun er forholdsvis lite utviklet, stiller ofte mot tisper som nesten er for gamle for juniorklassen og det er gjerne en del påmeldte i juniortispe for tiden. Med andre ord er jeg foreløpig fornøyd med flat rød på henne, men håper jo selvfølgelig at det vanker litt mer på oss etter hvert da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund fikk som valp BIR og 3BIG plasseringer(av fem og syv hunder). Kjempefornøyd!

Nå som junior har han fått blått og gult. Den siste var jeg IKKE fornøyd med. Blått var helt Ok, siden hunden min ikke er noe glad i å være i ringen enda.

Trodde jeg kom til å legge meg ned å grine når jeg fikk gult. men det var faktisk helt greit. Hunden oppførte seg, og vi kunne ikke ha gjort det noe bedre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel fornøyd med alt over blått. Ikke fornøyd da, men sånn "helt ok". Jeg er egentlig mest opptatt av kritikken, ettersom det er den som beskriver hunden. I min rase er det ofte over 50 papilloner som er påmeldte. Og dommeren velger som oftes de hundene som faktisk er helt ferdig utviklet og har god kropp. Aron stilles enda i junior og trenger tid på å utvikle seg i kroppen. Han er enda litt tynn her og der, og noe sier meg at han hadde gjort det bedre som tispe :P Er vel ikke for ingenting han fikk "feminin tispe m/nydlig utrykk" på kritikken *flir*.

Det er som oftes kroppen (at han er litt tynn osv) som "trekker ned", for han får veldig mye skryt ellers. Han har en lang og silkemyk pels på kroppen og da ser han ikke så tynn og "uferdig" ut, men når dommeren kjenner på han, synes de han burde hatt mer kropp. Men altså, det kommer jo - etterhvert .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat rød og alt som er dårligere enn det er jeg ikke fornøyd med(selv om jeg sikkert bør begynne å bli vant til en del flate rød nå som vi har gått over til åpenklasse tispe..). Hp og alt som er bedre enn det er jeg førnøyd med. :)

Men det kommer også an på størrelsen på utstillingen, selvsagt. Jeg forventer mer på en utstilling med 15-20 bernere enn en på 60-70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...