Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg

Kristiin

Recommended Posts

De jeg ikke helt klarer og se for meg er:

boxeren ( hvordan er den i spor, AG, kløv, hvordan er sykdom.. osv?)

Lagotto (ganske ny rase for meg;) )

Riesen (ser ikke helt den for meg i AG ? )

schäfer (blir litt nervøs av all sykdommen på den :) Også likre jeg ikke heelt den 'knekte' ryggen :) :) )

Toller (ganske ny rase for meg, vet nesten ingenting om den :) )

Mens berlgeren har jeg hørt kan være ganske nervøse dyr, der kom minuset til den rasen.

Collien er veeldig fin! Men røyter den mye? Klarer jeg og venne meg til all pelsen :)

Hm, da sitter jeg igjen med Aussien, dalmatineren og dobermannen .. Finnes det noe negativt på de ?

Som noen sa her, gå etter det negativet, så du vet hva du går ut i :) Synes det hørtes ganske lurt ut jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

.......er det ikke litt spennende å sette seg på google å prøve å søke opp info om helt nye raser da?

Evt. generelt på disse rasene. Mye av disse spørsmålene besvares jo mye bedre av folk som kanskje har rasen, hvis du gjør enkle søk på google. F.eks "boxer + agility". eller "Dalmatiner + sykdommer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......er det ikke litt spennende å sette seg på google å prøve å søke opp info om helt nye raser da?

Evt. generelt på disse rasene. Mye av disse spørsmålene besvares jo mye bedre av folk som kanskje har rasen, hvis du gjør enkle søk på google. F.eks "boxer + agility". eller "Dalmatiner + sykdommer".

smart!

Takk :)

Faktisk flere boxere i AG.

*Dobbelpost, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

schäfer (blir litt nervøs av all sykdommen på den :ahappy: Også likre jeg ikke heelt den 'knekte' ryggen :hyper::D )

Nå skal det sies at schäferen topper ikke listene over de mest syke rasene alene. Det er ikke bare den du skal passe deg for når du skal velge rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Lest litt på canis å samenlignet noe med den hunden jeg har nå ..

Egentlig kan jeg ikke si jeg fikk så mye ny lærdom av rasen utifra hva det står på canis ..

Engelsk setter : (den jeg har nå)

Størrelse: Stor

Aktivitetsbehov: Meget stort

Pelslengde: Langhåret

Behov for pelsstell: Middels

Allergivennlig: Nei

Australian shepherd :

Strørrelse:Middels

Aktivitetsbehov:Meget stort

Pelslengde:Langhåret

Behov for pelsstell:Lite

Collie :

Strørrelse:Stor

Aktivitetsbehov:Middels

Behov for pelsstell:Middels

Dalmatiner :

Str:Stor

Aktivitetsbehov: Middels

Pelslengde: Korthåret

Behov for pelsstell: Lite

dobermann

Str: Stor

Aktivitetsbehov: Stort

edit: Aktivitetsnivået til bikkja jeg har nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå driver jeg og går igjennom alle rasene på canis, og jeg driver og noterer hvem andre enn de jeg har funnet som er litt fine : Airendal terrier, Beauceron, Border collie, Canaanhund, Curly coated retriever, Finsk lapphund, Irsk terrier,

Korthåret hollandsk gjeterhund, Russisk sort terrier og Stabyhound. Alle er tatt utifra utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte toller allerede etter første innlegg.. Og jeg tror kanskje det kan være en rase for deg. Ellers så linker jeg personlig veldig godt toller, boxer, dobermann, (Ikke at det har noe med saken å gjøre.)

De har jo litt pellstell, noe som man må rekne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest litt på canis å samenlignet noe med den hunden jeg har nå ..

Egentlig kan jeg ikke si jeg fikk så mye ny lærdom av rasen utifra hva det står på canis ..

Engelsk setter : (den jeg har nå)

Størrelse: Stor

Aktivitetsbehov: Meget stort

Pelslengde: Langhåret

Behov for pelsstell: Middels

Australian shepherd :

Strørrelse:Middels

Aktivitetsbehov:Meget stort

Behov for pelsstell:Lite

Collie :

Strørrelse:Stor

Aktivitetsbehov:Middels

Behov for pelsstell:Middels

Dalmatiner :

Str:Stor

Aktivitetsbehov: Middels

dobermann

Str: Stor

Aktivitetsbehov: Stort

edit: Aktivitetsnivået til bikkja jeg har nå

Ja ok, mange av disse rasene kan jo nesten se ganske "like" ut utifra disse få stikordene. Da tenker jeg på pels, pelsstell og aktivitetsbehov. Men, og et ganske stort men...

Engelsk setter er en jakthund, fuglehund går jeg ut ifra. Der har du stort aktivitetsbehov, men på en HEEEEEELT annen måte enn f.eks aussien - som også har stort aktivitetsbehov. En fuglehund kan bli god og sliten i nøtta om den får løpe rundt på fjellet i noen timer og "jakte" fugl, og få de inntrykkene som en fuglehund er "laget for" - mens en aussie kan løpe rundt hele døgnet på fjellet og gjete ryper mens den gjerne vil gå et kilometerspor etterpå igjen. Skjønner du hvor jeg vil? Gjeterhunder og jakthunder er krevende begge to - men på helt forskjellige områder. Så selv om du klarer en jakthund med stort aktivitetsbehov, er det ikke sikkert du blir å trives like godt med en gjeterhund.

Må slå inn et slag for dalmatiner jeg, makan til flotte hunder utseendemessig og finner man gode linjer og en god oppdretter tror jeg man kan få en superhund på innsiden også. Jeg har bare erfaring med en hanhund vi hadde i krisehjem her i 2mnd, og han var veldig usosialisert og litt nervøs av seg - men alikevel har han gjort det sånn at jeg snur meg automatisk etter dalmatinere :D De ser så praktfulle ut...

Uansett, hanhunden vi hadde hos oss var som sagt ikke verdens beste eksemplar av rasen; men han var så herlig å ha med å gjøre der han var seg selv. Han var leken og glad, logret med hele kroppen og eeeeelsket å kose! Han løp rundt med pinner i munnen på tur og "spurte" meg om jeg kunne kaste dem for han av og til. Og han var utrolig enkel å ha med på tur; når han var løs i skogen var han alltid i nærheten og hvis han forsvant ut av syne kom han raskt tilbake for å sjekke om jeg hengte med. :D Og han var en ENGEL med min hund, Emma, som ikke veier mer enn 2,5kg. Skikkelig gentleman var han med henne!

Og han jobbet veldig bra for godbiter og leker. Iløped av to uker hadde jeg lært han å gå pent i bånd gatelangs med hjelp av godbiter og tålmodighet, og når han kom til oss dro han så hardt at det nesten var umulig å gå tur med han i bånd! :D

Dobermann kan jo kanskje også være noe å titte nærmere på, men det er også veldig krevende hunder, mer krevende enn dalmatiner f.eks. Har inntrykk av at dobermannen har en god del stress i seg, og det kan bli vanskelig å få bukt med hvis man ikke er utrolig konsekvent fra dag 1. Stresset deres resulterer som oftest i lyd og kontant tusling. Mange dobere trenger mer enn "bare" tur, og jeg har hørt om flere som har blitt omplassert fra erfarne hundefolk fordi de ikke har klart å tilfredsstille aktivtetsbehovet dems. Men samtidig så ser jeg jo mange dobere rundt omkring hos "vanlige hundeeiere" og barnefamilier som fungerer flott som familiehund..! Så jeg tror nok mye kommer ann på linjer og kombinasjoner, og hvor flinke oppdrettere er til å velge vekk hunder med stress osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok, mange av disse rasene kan jo nesten se ganske "like" ut utifra disse få stikordene. Da tenker jeg på pels, pelsstell og aktivitetsbehov. Men, og et ganske stort men...

Engelsk setter er en jakthund, fuglehund går jeg ut ifra. Der har du stort aktivitetsbehov, men på en HEEEEEELT annen måte enn f.eks aussien - som også har stort aktivitetsbehov. En fuglehund kan bli god og sliten i nøtta om den får løpe rundt på fjellet i noen timer og "jakte" fugl, og få de inntrykkene som en fuglehund er "laget for" - mens en aussie kan løpe rundt hele døgnet på fjellet og gjete ryper mens den gjerne vil gå et kilometerspor etterpå igjen. Skjønner du hvor jeg vil? Gjeterhunder og jakthunder er krevende begge to - men på helt forskjellige områder. Så selv om du klarer en jakthund med stort aktivitetsbehov, er det ikke sikkert du blir å trives like godt med en gjeterhund.

Det tenkte jeg også på. Man kan ikke sammenligne rasene på den måten. Men tørte ikke si fra, fordi jeg klarer ikke forklare meg.

En setter er på en måte en hund som du kan ta en LAAANG sykkeltur ver dag, så er den fornøyd omtrent (+ jakting å litt sånn av og til). Mens en gjeterhund derimot vil kreve mer av mental stimuli. En sykkeltur er liksom ikke godt nok... Den må få brukt hodet på et eller annet vis.. Trenger ikke være allverdens. men kanskje litt triks, ag osv.. I tilegg til sykkeltur da.

---

for å si det kort.. Australian shepherd kan ikke sammenlignes sånn egentlig med en setter. Fordi de er så forskjellige mentalt osv..

Jeg anbefaler forsatt toller (nova scotia duck tolling retriver). Den vil være litt mer "tilstede" en en setter. (Jeg synes blikket dems er så fjernt, de er tilstede men ja.. Håper du skjønner). Og de vil nok kreve mer mental stimuli.. enn en setter på den måten. Dessuten så får du ikke en helt aussie da. Men utseende er litt likt synes jeg. Dessuten så får du en slags fuglehund, så overgangen vil ikke bli "så" stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slå inn et slag for dalmatiner jeg, makan til flotte hunder utseendemessig og finner man gode linjer og en god oppdretter tror jeg man kan få en superhund på innsiden også. Jeg har bare erfaring med en hanhund vi hadde i krisehjem her i 2mnd, og han var veldig usosialisert og litt nervøs av seg - men alikevel har han gjort det sånn at jeg snur meg automatisk etter dalmatinere :D De ser så praktfulle ut...

Uansett, hanhunden vi hadde hos oss var som sagt ikke verdens beste eksemplar av rasen; men han var så herlig å ha med å gjøre der han var seg selv. Han var leken og glad, logret med hele kroppen og eeeeelsket å kose! Han løp rundt med pinner i munnen på tur og "spurte" meg om jeg kunne kaste dem for han av og til. Og han var utrolig enkel å ha med på tur; når han var løs i skogen var han alltid i nærheten og hvis han forsvant ut av syne kom han raskt tilbake for å sjekke om jeg hengte med. :D Og han var en ENGEL med min hund, Emma, som ikke veier mer enn 2,5kg. Skikkelig gentleman var han med henne!

Og han jobbet veldig bra for godbiter og leker. Iløped av to uker hadde jeg lært han å gå pent i bånd gatelangs med hjelp av godbiter og tålmodighet, og når han kom til oss dro han så hardt at det nesten var umulig å gå tur med han i bånd! :D

Dobermann kan jo kanskje også være noe å titte nærmere på, men det er også veldig krevende hunder, mer krevende enn dalmatiner f.eks. Har inntrykk av at dobermannen har en god del stress i seg, og det kan bli vanskelig å få bukt med hvis man ikke er utrolig konsekvent fra dag 1. Stresset deres resulterer som oftest i lyd og kontant tusling. Mange dobere trenger mer enn "bare" tur, og jeg har hørt om flere som har blitt omplassert fra erfarne hundefolk fordi de ikke har klart å tilfredsstille aktivtetsbehovet dems. Men samtidig så ser jeg jo mange dobere rundt omkring hos "vanlige hundeeiere" og barnefamilier som fungerer flott som familiehund..! Så jeg tror nok mye kommer ann på linjer og kombinasjoner, og hvor flinke oppdrettere er til å velge vekk hunder med stress osv.

aussien har jeg liksom ikke møt personlig, så jeg får vell komme meg å møte noen enn eller anna gangen ..

Dalmatinereren har jeg lenge vær fasinert over! Den har utseende med seg og ser jo bare helt herlig ut da!

At det er enn hund som kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkr seg rundt deg og er innom deg og skjekker, er jo så klart en stort pluss!

At han er en leken og glad rase, er også en fin ting! Noe jeg er ute etter! *dalmatineren skjekkes nermere*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...