Gå til innhold
Hundesonen.no

Feltsøk


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg har brukt påvirkning, og det fungerer utmerket på min lille gale.. Men jeg vet det er folk som bruker veldig lite påvirkning og alikevel klarer seg fint :ahappy:

Det jeg har gjort, er å gå ut en fertgate som jeg har gjort større og større etterhvert som hun blir flinkere. I fertgata tråkker jeg opp hele terrenget, og slenger ut noen gjenstander på forskjellige steder i feltet. Noen "langt fremme" og noen langt bake. Så går jeg tilbake til hunden som har stått bundet et stykke unna og sett meg "styre på" i skogen, setter meg ned på siden av henne, koser litt og passer på at hun ikke tyr til lyd før jeg slipper henne løs og sier "finn den!" mens hun løper ut. Nå har hun lært seg kommandoen, og begynner å søke så å si overalt hvor jeg sier kommandoen.

Når hun finner en gjenstand kaller jeg henne inn og belønner med kamp eller gode godbiter, og sender henne ut på nytt så fort hun har landet litt igjen.

Jeg prøver å legge gjenstandene på en rett linje, for å etterhvert kunne sende henne akkurat dit i feltet som jeg vil at hun skal løpe. Planen er at hvis hun ikke får funn på en utsending, så skal jeg kunne kalle henne inn og sende henne ut en annen vei i feltet ved hjelp av håndsignaler. Men dette er enda lenge til for vår del :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg all verdens av ekspertise på dette jeg heller, men vi har hatt litt om det på rekruttlaget, så jeg kan jo ta det vi har snakka om der.

Det ble anbefalt at man lagde forholdsvis smale fertgater først, 12,5 meter i bredde og 50 meter dype. Begynn gjerne med å legge gjenstandene så langt bak som mulig, for å lære hunden å søke helt ut i feltet. Når hunden plukker ting i feltet, og gjerne flere gjenstander, så ble det anbefalt å lage 3 korridorer, 2 som er tråkka og et i midten som er tomt. Så legger du gjenstander i de tråkka feltene, sender ut på første, får hunden inn, også sender du ut på andre. Grunnen til at man skal ha et tomt felt i midten, er for å lære hunden at det er rett foran deg den skal søke ut, da får du i teorien en hund som søker mer effektivt.

Sånn ca :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg all verdens av ekspertise på dette jeg heller, men vi har hatt litt om det på rekruttlaget, så jeg kan jo ta det vi har snakka om der.

Det ble anbefalt at man lagde forholdsvis smale fertgater først, 12,5 meter i bredde og 50 meter dype. Begynn gjerne med å legge gjenstandene så langt bak som mulig, for å lære hunden å søke helt ut i feltet. Når hunden plukker ting i feltet, og gjerne flere gjenstander, så ble det anbefalt å lage 3 korridorer, 2 som er tråkka og et i midten som er tomt. Så legger du gjenstander i de tråkka feltene, sender ut på første, får hunden inn, også sender du ut på andre. Grunnen til at man skal ha et tomt felt i midten, er for å lære hunden at det er rett foran deg den skal søke ut, da får du i teorien en hund som søker mer effektivt.

Sånn ca :ahappy:

Aha. Takk, det hørtes fornuftig ut.

Men bare begynner man med at hunden skal lete og belønne det? Eller bør man begynne med noe på forhånd før man går ut i feltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Takk, det hørtes fornuftig ut.

Men bare begynner man med at hunden skal lete og belønne det? Eller bør man begynne med noe på forhånd før man går ut i feltet?

Sånn vi gjorde det nå på Sølen, så tok vi med oss hunden opp den ene langsiden, kastet gjenstanden inn i feltet, gikk tilbake til start og sendte hunden ut. Han instruktøren vi har på rekruttsamlinger, viser vel også at det ligger gjenstander i feltet i begynnelsen, om jeg ikke husker helt feil (det snakket vi om i mai, så jeg husker ikke helt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn vi gjorde det nå på Sølen, så tok vi med oss hunden opp den ene langsiden, kastet gjenstanden inn i feltet, gikk tilbake til start og sendte hunden ut. Han instruktøren vi har på rekruttsamlinger, viser vel også at det ligger gjenstander i feltet i begynnelsen, om jeg ikke husker helt feil (det snakket vi om i mai, så jeg husker ikke helt).

Okei. så det viktigste er bare at hunden har interesse for gjenstanden og ta det utifra det?

Veldig lyst til å prøve ut litt med Bocca, for å få litt annet enn bare lydighetsøvelser :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. så det viktigste er bare at hunden har interesse for gjenstanden og ta det utifra det?

Veldig lyst til å prøve ut litt med Bocca, for å få litt annet enn bare lydighetsøvelser :ahappy:

Nå er ikke jeg noen ekspert på feltsøk som nevnt, men ja.. Poenget er jo at bikkja skal gidde å løpe ut og finne det du har lagt fra deg der. Da kan det lønne seg at det er noe den vil ha i begynnelsen, sånn at motivasjonen er høy for å gå ut i feltet og leite. Så tror jeg at instruktøren på samlingene sa at han tok "generell apportering" på apellbanen, og la ut andre gjenstander når hunden apporterte "hva som helst" :lol:

Vi begynte med feltsøk på Dina på Sølen, og vi la ut ballen hennes. Når hun viste forståelse for hva jeg ville hun skulle gjøre, så la vi ut to tennisballer (vi mangler litt på apport-delen, for å si det sånn) med påvirkning. Hun løp fint ut og henta den første, også måtte jeg pushe henne litt ut i feltet for å hente den andre, men vi hadde det litt travelt der, jeg burde lært henne hva jeg forventa av henne før jeg la to baller i feltet, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forklaringer her, det jeg synes er greit er å trene på innkomst (inn i utgangsstilling) med mange forskjellige og rare gjenstander ved sidenav feltsøket, og i starten kun belønne plukking og løping mot meg med gjenstandene. Så krever man ikke for mye i starten. Når hunden skjønner hva den skal gjøre på begge delene så er det greit å sette det sammen.

Jeg ville også passet på at du varierer hvor mange gjenstander du har i feltet (korridoren om du har smalt felt), og at du setter noen bakerst slik at hunden lærer å løpe ut, men også huske på å legge noen veldig kort framfor start slik at hunden lærer seg å søke mens den løper og ikke bare løper idiot ut 50m liksom;) Også variere mellom det. Noen hunder søker mer systematisk naturlig enn andre, noen har kanskje litt for høyt stress og mye spring i beina... Så hvordan man legger opp bør man se ann hunden på. I forhold til konkurranse så får man vel mest trekk for kommanderinger som ikke blir fulgt opp enn litt rotete søksmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forklaringer her, det jeg synes er greit er å trene på innkomst (inn i utgangsstilling) med mange forskjellige og rare gjenstander ved sidenav feltsøket, og i starten kun belønne plukking og løping mot meg med gjenstandene. Så krever man ikke for mye i starten. Når hunden skjønner hva den skal gjøre på begge delene så er det greit å sette det sammen.

Jeg ville også passet på at du varierer hvor mange gjenstander du har i feltet (korridoren om du har smalt felt), og at du setter noen bakerst slik at hunden lærer å løpe ut, men også huske på å legge noen veldig kort framfor start slik at hunden lærer seg å søke mens den løper og ikke bare løper idiot ut 50m liksom;) Også variere mellom det. Noen hunder søker mer systematisk naturlig enn andre, noen har kanskje litt for høyt stress og mye spring i beina... Så hvordan man legger opp bør man se ann hunden på. I forhold til konkurranse så får man vel mest trekk for kommanderinger som ikke blir fulgt opp enn litt rotete søksmønster.

OT, men hvordan har du trent inn innkomst med ting i munnen på hunden? Nå begynner My å bli ganske så flink til å holde fast, men stiller jeg meg opp og "hinter" om at jeg vil ha henne inn i utgangsstilling mens hun har noe i munnen så slipper hun og kommer rett inn på plass.. Har prøvd å bare avbryte og prøve om igjen sikkert 10 ganger men det samme skjer hver gang. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men hvordan har du trent inn innkomst med ting i munnen på hunden? Nå begynner My å bli ganske så flink til å holde fast, men stiller jeg meg opp og "hinter" om at jeg vil ha henne inn i utgangsstilling mens hun har noe i munnen så slipper hun og kommer rett inn på plass.. Har prøvd å bare avbryte og prøve om igjen sikkert 10 ganger men det samme skjer hver gang. <_<

Med Lyng så bare stillte jeg meg opp uten å si noe, så prøvde han til slutt å komme i utgangsstilling med tingen i munnen. Med Laska var det værre, der måtte jeg dele det opp i små små biter. Først lærte jeg henne å kunne gå, sitte, løpe, sette seg o.l. med ting i munnen forran meg. Derretter gav jeg henne tingen mens hun satt ved sidenav meg flere ganger slik at hun holdt gjenstanden i utgangsstilling. Deretter mens hun sto i utgangsstilling slik at hun måtte sette seg med gjenstanden i munnen i utgangsstilling. Hun hadde utgangsstilling hvor hun gikk rundt, bak ryggen min, så etter hvert økte jeg avstanden hun måtte gå rundt ryggen min for å komme i utgst med gjenstanden. Til slutt kunne jeg gi henne gjenstanden i front og når hun da tilbydde å gå i utgst la jeg på kommando. Og etter hvert øket jeg avstanden som hun måtte komme med gjenstanden.

Til slutt satte jeg henne igjen ute i enden av feltet med en gjenstand i munnen (evt framfor henne så hun måtte plukke opp) og så kaldte jeg henne inn, også, vips! Så kunne hun apportere inn;)

For å vidreutvikle i forhold til feltsøk så kan det være greit å lære de å kome inn med gjenstander selv om de må løpe over en ny gjenstand. Lære de å ikke skifte gjenstander... Særlig kan dette være kjekt for en del gjeterhunder! *ler* Også noe å trene på utenfor selve søket:) Da kan man også sette igjen hunden men en gjenstand i munnen, legge ut en kulere gjenstand å hente, la hunden komme inn med den første for så å få løpe ut for å hente den siste;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Drar opp denne igjen jeg!

Når kan jeg begynne å kreve riktig innkomst når hun kommer inn med gjenstander? Utgangsstillingen er det første hun gjør når jeg stiller meg opp og "venter på en atferd" - så jeg tror den sitter høyt oppe på "atferdslista" hennes og jeg tror hun kan den rimelig godt. Den blir litt skjeiv innimellom da, så jeg kan på ingen måte si at det er en perfekt øvelse... Men jeg er SÅ førnøyd med innstatsen til hunden iallefall :)

Og Mailin, hva gjorde du når Lyng byttet gjenstander? Avbrøt og prøvde på nytt? Jeg prøvde en økt med dette i hagen tidligere idag nemlig, etter å ha frisket opp "bli sittende" igår.. Og hun satt som et lys med tingen i munnen, men løp rett bort til tennisballen (med tingen i munnen) og tok tennisballen i munnen den og.. Det ble jo ikke helt riktig, men hun gjorde det gang på gang så det var tydelig at hun syntes det var riktig. Jeg skulle vel egentlig stoppet henne på et eller annet vis før hun fikk belønnet seg selv med ballen.. Kanskje det er det som er cluet? Stoppe henne rett før, og la henne prøve på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...