Gå til innhold
Hundesonen.no

Feltsøk


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg har brukt påvirkning, og det fungerer utmerket på min lille gale.. Men jeg vet det er folk som bruker veldig lite påvirkning og alikevel klarer seg fint :ahappy:

Det jeg har gjort, er å gå ut en fertgate som jeg har gjort større og større etterhvert som hun blir flinkere. I fertgata tråkker jeg opp hele terrenget, og slenger ut noen gjenstander på forskjellige steder i feltet. Noen "langt fremme" og noen langt bake. Så går jeg tilbake til hunden som har stått bundet et stykke unna og sett meg "styre på" i skogen, setter meg ned på siden av henne, koser litt og passer på at hun ikke tyr til lyd før jeg slipper henne løs og sier "finn den!" mens hun løper ut. Nå har hun lært seg kommandoen, og begynner å søke så å si overalt hvor jeg sier kommandoen.

Når hun finner en gjenstand kaller jeg henne inn og belønner med kamp eller gode godbiter, og sender henne ut på nytt så fort hun har landet litt igjen.

Jeg prøver å legge gjenstandene på en rett linje, for å etterhvert kunne sende henne akkurat dit i feltet som jeg vil at hun skal løpe. Planen er at hvis hun ikke får funn på en utsending, så skal jeg kunne kalle henne inn og sende henne ut en annen vei i feltet ved hjelp av håndsignaler. Men dette er enda lenge til for vår del :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg all verdens av ekspertise på dette jeg heller, men vi har hatt litt om det på rekruttlaget, så jeg kan jo ta det vi har snakka om der.

Det ble anbefalt at man lagde forholdsvis smale fertgater først, 12,5 meter i bredde og 50 meter dype. Begynn gjerne med å legge gjenstandene så langt bak som mulig, for å lære hunden å søke helt ut i feltet. Når hunden plukker ting i feltet, og gjerne flere gjenstander, så ble det anbefalt å lage 3 korridorer, 2 som er tråkka og et i midten som er tomt. Så legger du gjenstander i de tråkka feltene, sender ut på første, får hunden inn, også sender du ut på andre. Grunnen til at man skal ha et tomt felt i midten, er for å lære hunden at det er rett foran deg den skal søke ut, da får du i teorien en hund som søker mer effektivt.

Sånn ca :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg all verdens av ekspertise på dette jeg heller, men vi har hatt litt om det på rekruttlaget, så jeg kan jo ta det vi har snakka om der.

Det ble anbefalt at man lagde forholdsvis smale fertgater først, 12,5 meter i bredde og 50 meter dype. Begynn gjerne med å legge gjenstandene så langt bak som mulig, for å lære hunden å søke helt ut i feltet. Når hunden plukker ting i feltet, og gjerne flere gjenstander, så ble det anbefalt å lage 3 korridorer, 2 som er tråkka og et i midten som er tomt. Så legger du gjenstander i de tråkka feltene, sender ut på første, får hunden inn, også sender du ut på andre. Grunnen til at man skal ha et tomt felt i midten, er for å lære hunden at det er rett foran deg den skal søke ut, da får du i teorien en hund som søker mer effektivt.

Sånn ca :ahappy:

Aha. Takk, det hørtes fornuftig ut.

Men bare begynner man med at hunden skal lete og belønne det? Eller bør man begynne med noe på forhånd før man går ut i feltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Takk, det hørtes fornuftig ut.

Men bare begynner man med at hunden skal lete og belønne det? Eller bør man begynne med noe på forhånd før man går ut i feltet?

Sånn vi gjorde det nå på Sølen, så tok vi med oss hunden opp den ene langsiden, kastet gjenstanden inn i feltet, gikk tilbake til start og sendte hunden ut. Han instruktøren vi har på rekruttsamlinger, viser vel også at det ligger gjenstander i feltet i begynnelsen, om jeg ikke husker helt feil (det snakket vi om i mai, så jeg husker ikke helt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn vi gjorde det nå på Sølen, så tok vi med oss hunden opp den ene langsiden, kastet gjenstanden inn i feltet, gikk tilbake til start og sendte hunden ut. Han instruktøren vi har på rekruttsamlinger, viser vel også at det ligger gjenstander i feltet i begynnelsen, om jeg ikke husker helt feil (det snakket vi om i mai, så jeg husker ikke helt).

Okei. så det viktigste er bare at hunden har interesse for gjenstanden og ta det utifra det?

Veldig lyst til å prøve ut litt med Bocca, for å få litt annet enn bare lydighetsøvelser :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. så det viktigste er bare at hunden har interesse for gjenstanden og ta det utifra det?

Veldig lyst til å prøve ut litt med Bocca, for å få litt annet enn bare lydighetsøvelser :ahappy:

Nå er ikke jeg noen ekspert på feltsøk som nevnt, men ja.. Poenget er jo at bikkja skal gidde å løpe ut og finne det du har lagt fra deg der. Da kan det lønne seg at det er noe den vil ha i begynnelsen, sånn at motivasjonen er høy for å gå ut i feltet og leite. Så tror jeg at instruktøren på samlingene sa at han tok "generell apportering" på apellbanen, og la ut andre gjenstander når hunden apporterte "hva som helst" :lol:

Vi begynte med feltsøk på Dina på Sølen, og vi la ut ballen hennes. Når hun viste forståelse for hva jeg ville hun skulle gjøre, så la vi ut to tennisballer (vi mangler litt på apport-delen, for å si det sånn) med påvirkning. Hun løp fint ut og henta den første, også måtte jeg pushe henne litt ut i feltet for å hente den andre, men vi hadde det litt travelt der, jeg burde lært henne hva jeg forventa av henne før jeg la to baller i feltet, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forklaringer her, det jeg synes er greit er å trene på innkomst (inn i utgangsstilling) med mange forskjellige og rare gjenstander ved sidenav feltsøket, og i starten kun belønne plukking og løping mot meg med gjenstandene. Så krever man ikke for mye i starten. Når hunden skjønner hva den skal gjøre på begge delene så er det greit å sette det sammen.

Jeg ville også passet på at du varierer hvor mange gjenstander du har i feltet (korridoren om du har smalt felt), og at du setter noen bakerst slik at hunden lærer å løpe ut, men også huske på å legge noen veldig kort framfor start slik at hunden lærer seg å søke mens den løper og ikke bare løper idiot ut 50m liksom;) Også variere mellom det. Noen hunder søker mer systematisk naturlig enn andre, noen har kanskje litt for høyt stress og mye spring i beina... Så hvordan man legger opp bør man se ann hunden på. I forhold til konkurranse så får man vel mest trekk for kommanderinger som ikke blir fulgt opp enn litt rotete søksmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forklaringer her, det jeg synes er greit er å trene på innkomst (inn i utgangsstilling) med mange forskjellige og rare gjenstander ved sidenav feltsøket, og i starten kun belønne plukking og løping mot meg med gjenstandene. Så krever man ikke for mye i starten. Når hunden skjønner hva den skal gjøre på begge delene så er det greit å sette det sammen.

Jeg ville også passet på at du varierer hvor mange gjenstander du har i feltet (korridoren om du har smalt felt), og at du setter noen bakerst slik at hunden lærer å løpe ut, men også huske på å legge noen veldig kort framfor start slik at hunden lærer seg å søke mens den løper og ikke bare løper idiot ut 50m liksom;) Også variere mellom det. Noen hunder søker mer systematisk naturlig enn andre, noen har kanskje litt for høyt stress og mye spring i beina... Så hvordan man legger opp bør man se ann hunden på. I forhold til konkurranse så får man vel mest trekk for kommanderinger som ikke blir fulgt opp enn litt rotete søksmønster.

OT, men hvordan har du trent inn innkomst med ting i munnen på hunden? Nå begynner My å bli ganske så flink til å holde fast, men stiller jeg meg opp og "hinter" om at jeg vil ha henne inn i utgangsstilling mens hun har noe i munnen så slipper hun og kommer rett inn på plass.. Har prøvd å bare avbryte og prøve om igjen sikkert 10 ganger men det samme skjer hver gang. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men hvordan har du trent inn innkomst med ting i munnen på hunden? Nå begynner My å bli ganske så flink til å holde fast, men stiller jeg meg opp og "hinter" om at jeg vil ha henne inn i utgangsstilling mens hun har noe i munnen så slipper hun og kommer rett inn på plass.. Har prøvd å bare avbryte og prøve om igjen sikkert 10 ganger men det samme skjer hver gang. <_<

Med Lyng så bare stillte jeg meg opp uten å si noe, så prøvde han til slutt å komme i utgangsstilling med tingen i munnen. Med Laska var det værre, der måtte jeg dele det opp i små små biter. Først lærte jeg henne å kunne gå, sitte, løpe, sette seg o.l. med ting i munnen forran meg. Derretter gav jeg henne tingen mens hun satt ved sidenav meg flere ganger slik at hun holdt gjenstanden i utgangsstilling. Deretter mens hun sto i utgangsstilling slik at hun måtte sette seg med gjenstanden i munnen i utgangsstilling. Hun hadde utgangsstilling hvor hun gikk rundt, bak ryggen min, så etter hvert økte jeg avstanden hun måtte gå rundt ryggen min for å komme i utgst med gjenstanden. Til slutt kunne jeg gi henne gjenstanden i front og når hun da tilbydde å gå i utgst la jeg på kommando. Og etter hvert øket jeg avstanden som hun måtte komme med gjenstanden.

Til slutt satte jeg henne igjen ute i enden av feltet med en gjenstand i munnen (evt framfor henne så hun måtte plukke opp) og så kaldte jeg henne inn, også, vips! Så kunne hun apportere inn;)

For å vidreutvikle i forhold til feltsøk så kan det være greit å lære de å kome inn med gjenstander selv om de må løpe over en ny gjenstand. Lære de å ikke skifte gjenstander... Særlig kan dette være kjekt for en del gjeterhunder! *ler* Også noe å trene på utenfor selve søket:) Da kan man også sette igjen hunden men en gjenstand i munnen, legge ut en kulere gjenstand å hente, la hunden komme inn med den første for så å få løpe ut for å hente den siste;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Drar opp denne igjen jeg!

Når kan jeg begynne å kreve riktig innkomst når hun kommer inn med gjenstander? Utgangsstillingen er det første hun gjør når jeg stiller meg opp og "venter på en atferd" - så jeg tror den sitter høyt oppe på "atferdslista" hennes og jeg tror hun kan den rimelig godt. Den blir litt skjeiv innimellom da, så jeg kan på ingen måte si at det er en perfekt øvelse... Men jeg er SÅ førnøyd med innstatsen til hunden iallefall :)

Og Mailin, hva gjorde du når Lyng byttet gjenstander? Avbrøt og prøvde på nytt? Jeg prøvde en økt med dette i hagen tidligere idag nemlig, etter å ha frisket opp "bli sittende" igår.. Og hun satt som et lys med tingen i munnen, men løp rett bort til tennisballen (med tingen i munnen) og tok tennisballen i munnen den og.. Det ble jo ikke helt riktig, men hun gjorde det gang på gang så det var tydelig at hun syntes det var riktig. Jeg skulle vel egentlig stoppet henne på et eller annet vis før hun fikk belønnet seg selv med ballen.. Kanskje det er det som er cluet? Stoppe henne rett før, og la henne prøve på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...