Gå til innhold
Hundesonen.no

Feltsøk


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg har brukt påvirkning, og det fungerer utmerket på min lille gale.. Men jeg vet det er folk som bruker veldig lite påvirkning og alikevel klarer seg fint :ahappy:

Det jeg har gjort, er å gå ut en fertgate som jeg har gjort større og større etterhvert som hun blir flinkere. I fertgata tråkker jeg opp hele terrenget, og slenger ut noen gjenstander på forskjellige steder i feltet. Noen "langt fremme" og noen langt bake. Så går jeg tilbake til hunden som har stått bundet et stykke unna og sett meg "styre på" i skogen, setter meg ned på siden av henne, koser litt og passer på at hun ikke tyr til lyd før jeg slipper henne løs og sier "finn den!" mens hun løper ut. Nå har hun lært seg kommandoen, og begynner å søke så å si overalt hvor jeg sier kommandoen.

Når hun finner en gjenstand kaller jeg henne inn og belønner med kamp eller gode godbiter, og sender henne ut på nytt så fort hun har landet litt igjen.

Jeg prøver å legge gjenstandene på en rett linje, for å etterhvert kunne sende henne akkurat dit i feltet som jeg vil at hun skal løpe. Planen er at hvis hun ikke får funn på en utsending, så skal jeg kunne kalle henne inn og sende henne ut en annen vei i feltet ved hjelp av håndsignaler. Men dette er enda lenge til for vår del :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg all verdens av ekspertise på dette jeg heller, men vi har hatt litt om det på rekruttlaget, så jeg kan jo ta det vi har snakka om der.

Det ble anbefalt at man lagde forholdsvis smale fertgater først, 12,5 meter i bredde og 50 meter dype. Begynn gjerne med å legge gjenstandene så langt bak som mulig, for å lære hunden å søke helt ut i feltet. Når hunden plukker ting i feltet, og gjerne flere gjenstander, så ble det anbefalt å lage 3 korridorer, 2 som er tråkka og et i midten som er tomt. Så legger du gjenstander i de tråkka feltene, sender ut på første, får hunden inn, også sender du ut på andre. Grunnen til at man skal ha et tomt felt i midten, er for å lære hunden at det er rett foran deg den skal søke ut, da får du i teorien en hund som søker mer effektivt.

Sånn ca :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg all verdens av ekspertise på dette jeg heller, men vi har hatt litt om det på rekruttlaget, så jeg kan jo ta det vi har snakka om der.

Det ble anbefalt at man lagde forholdsvis smale fertgater først, 12,5 meter i bredde og 50 meter dype. Begynn gjerne med å legge gjenstandene så langt bak som mulig, for å lære hunden å søke helt ut i feltet. Når hunden plukker ting i feltet, og gjerne flere gjenstander, så ble det anbefalt å lage 3 korridorer, 2 som er tråkka og et i midten som er tomt. Så legger du gjenstander i de tråkka feltene, sender ut på første, får hunden inn, også sender du ut på andre. Grunnen til at man skal ha et tomt felt i midten, er for å lære hunden at det er rett foran deg den skal søke ut, da får du i teorien en hund som søker mer effektivt.

Sånn ca :ahappy:

Aha. Takk, det hørtes fornuftig ut.

Men bare begynner man med at hunden skal lete og belønne det? Eller bør man begynne med noe på forhånd før man går ut i feltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Takk, det hørtes fornuftig ut.

Men bare begynner man med at hunden skal lete og belønne det? Eller bør man begynne med noe på forhånd før man går ut i feltet?

Sånn vi gjorde det nå på Sølen, så tok vi med oss hunden opp den ene langsiden, kastet gjenstanden inn i feltet, gikk tilbake til start og sendte hunden ut. Han instruktøren vi har på rekruttsamlinger, viser vel også at det ligger gjenstander i feltet i begynnelsen, om jeg ikke husker helt feil (det snakket vi om i mai, så jeg husker ikke helt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn vi gjorde det nå på Sølen, så tok vi med oss hunden opp den ene langsiden, kastet gjenstanden inn i feltet, gikk tilbake til start og sendte hunden ut. Han instruktøren vi har på rekruttsamlinger, viser vel også at det ligger gjenstander i feltet i begynnelsen, om jeg ikke husker helt feil (det snakket vi om i mai, så jeg husker ikke helt).

Okei. så det viktigste er bare at hunden har interesse for gjenstanden og ta det utifra det?

Veldig lyst til å prøve ut litt med Bocca, for å få litt annet enn bare lydighetsøvelser :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. så det viktigste er bare at hunden har interesse for gjenstanden og ta det utifra det?

Veldig lyst til å prøve ut litt med Bocca, for å få litt annet enn bare lydighetsøvelser :ahappy:

Nå er ikke jeg noen ekspert på feltsøk som nevnt, men ja.. Poenget er jo at bikkja skal gidde å løpe ut og finne det du har lagt fra deg der. Da kan det lønne seg at det er noe den vil ha i begynnelsen, sånn at motivasjonen er høy for å gå ut i feltet og leite. Så tror jeg at instruktøren på samlingene sa at han tok "generell apportering" på apellbanen, og la ut andre gjenstander når hunden apporterte "hva som helst" :lol:

Vi begynte med feltsøk på Dina på Sølen, og vi la ut ballen hennes. Når hun viste forståelse for hva jeg ville hun skulle gjøre, så la vi ut to tennisballer (vi mangler litt på apport-delen, for å si det sånn) med påvirkning. Hun løp fint ut og henta den første, også måtte jeg pushe henne litt ut i feltet for å hente den andre, men vi hadde det litt travelt der, jeg burde lært henne hva jeg forventa av henne før jeg la to baller i feltet, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forklaringer her, det jeg synes er greit er å trene på innkomst (inn i utgangsstilling) med mange forskjellige og rare gjenstander ved sidenav feltsøket, og i starten kun belønne plukking og løping mot meg med gjenstandene. Så krever man ikke for mye i starten. Når hunden skjønner hva den skal gjøre på begge delene så er det greit å sette det sammen.

Jeg ville også passet på at du varierer hvor mange gjenstander du har i feltet (korridoren om du har smalt felt), og at du setter noen bakerst slik at hunden lærer å løpe ut, men også huske på å legge noen veldig kort framfor start slik at hunden lærer seg å søke mens den løper og ikke bare løper idiot ut 50m liksom;) Også variere mellom det. Noen hunder søker mer systematisk naturlig enn andre, noen har kanskje litt for høyt stress og mye spring i beina... Så hvordan man legger opp bør man se ann hunden på. I forhold til konkurranse så får man vel mest trekk for kommanderinger som ikke blir fulgt opp enn litt rotete søksmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forklaringer her, det jeg synes er greit er å trene på innkomst (inn i utgangsstilling) med mange forskjellige og rare gjenstander ved sidenav feltsøket, og i starten kun belønne plukking og løping mot meg med gjenstandene. Så krever man ikke for mye i starten. Når hunden skjønner hva den skal gjøre på begge delene så er det greit å sette det sammen.

Jeg ville også passet på at du varierer hvor mange gjenstander du har i feltet (korridoren om du har smalt felt), og at du setter noen bakerst slik at hunden lærer å løpe ut, men også huske på å legge noen veldig kort framfor start slik at hunden lærer seg å søke mens den løper og ikke bare løper idiot ut 50m liksom;) Også variere mellom det. Noen hunder søker mer systematisk naturlig enn andre, noen har kanskje litt for høyt stress og mye spring i beina... Så hvordan man legger opp bør man se ann hunden på. I forhold til konkurranse så får man vel mest trekk for kommanderinger som ikke blir fulgt opp enn litt rotete søksmønster.

OT, men hvordan har du trent inn innkomst med ting i munnen på hunden? Nå begynner My å bli ganske så flink til å holde fast, men stiller jeg meg opp og "hinter" om at jeg vil ha henne inn i utgangsstilling mens hun har noe i munnen så slipper hun og kommer rett inn på plass.. Har prøvd å bare avbryte og prøve om igjen sikkert 10 ganger men det samme skjer hver gang. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men hvordan har du trent inn innkomst med ting i munnen på hunden? Nå begynner My å bli ganske så flink til å holde fast, men stiller jeg meg opp og "hinter" om at jeg vil ha henne inn i utgangsstilling mens hun har noe i munnen så slipper hun og kommer rett inn på plass.. Har prøvd å bare avbryte og prøve om igjen sikkert 10 ganger men det samme skjer hver gang. <_<

Med Lyng så bare stillte jeg meg opp uten å si noe, så prøvde han til slutt å komme i utgangsstilling med tingen i munnen. Med Laska var det værre, der måtte jeg dele det opp i små små biter. Først lærte jeg henne å kunne gå, sitte, løpe, sette seg o.l. med ting i munnen forran meg. Derretter gav jeg henne tingen mens hun satt ved sidenav meg flere ganger slik at hun holdt gjenstanden i utgangsstilling. Deretter mens hun sto i utgangsstilling slik at hun måtte sette seg med gjenstanden i munnen i utgangsstilling. Hun hadde utgangsstilling hvor hun gikk rundt, bak ryggen min, så etter hvert økte jeg avstanden hun måtte gå rundt ryggen min for å komme i utgst med gjenstanden. Til slutt kunne jeg gi henne gjenstanden i front og når hun da tilbydde å gå i utgst la jeg på kommando. Og etter hvert øket jeg avstanden som hun måtte komme med gjenstanden.

Til slutt satte jeg henne igjen ute i enden av feltet med en gjenstand i munnen (evt framfor henne så hun måtte plukke opp) og så kaldte jeg henne inn, også, vips! Så kunne hun apportere inn;)

For å vidreutvikle i forhold til feltsøk så kan det være greit å lære de å kome inn med gjenstander selv om de må løpe over en ny gjenstand. Lære de å ikke skifte gjenstander... Særlig kan dette være kjekt for en del gjeterhunder! *ler* Også noe å trene på utenfor selve søket:) Da kan man også sette igjen hunden men en gjenstand i munnen, legge ut en kulere gjenstand å hente, la hunden komme inn med den første for så å få løpe ut for å hente den siste;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Drar opp denne igjen jeg!

Når kan jeg begynne å kreve riktig innkomst når hun kommer inn med gjenstander? Utgangsstillingen er det første hun gjør når jeg stiller meg opp og "venter på en atferd" - så jeg tror den sitter høyt oppe på "atferdslista" hennes og jeg tror hun kan den rimelig godt. Den blir litt skjeiv innimellom da, så jeg kan på ingen måte si at det er en perfekt øvelse... Men jeg er SÅ førnøyd med innstatsen til hunden iallefall :)

Og Mailin, hva gjorde du når Lyng byttet gjenstander? Avbrøt og prøvde på nytt? Jeg prøvde en økt med dette i hagen tidligere idag nemlig, etter å ha frisket opp "bli sittende" igår.. Og hun satt som et lys med tingen i munnen, men løp rett bort til tennisballen (med tingen i munnen) og tok tennisballen i munnen den og.. Det ble jo ikke helt riktig, men hun gjorde det gang på gang så det var tydelig at hun syntes det var riktig. Jeg skulle vel egentlig stoppet henne på et eller annet vis før hun fikk belønnet seg selv med ballen.. Kanskje det er det som er cluet? Stoppe henne rett før, og la henne prøve på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...