Gå til innhold
Hundesonen.no

Feltsøk


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg har brukt påvirkning, og det fungerer utmerket på min lille gale.. Men jeg vet det er folk som bruker veldig lite påvirkning og alikevel klarer seg fint :ahappy:

Det jeg har gjort, er å gå ut en fertgate som jeg har gjort større og større etterhvert som hun blir flinkere. I fertgata tråkker jeg opp hele terrenget, og slenger ut noen gjenstander på forskjellige steder i feltet. Noen "langt fremme" og noen langt bake. Så går jeg tilbake til hunden som har stått bundet et stykke unna og sett meg "styre på" i skogen, setter meg ned på siden av henne, koser litt og passer på at hun ikke tyr til lyd før jeg slipper henne løs og sier "finn den!" mens hun løper ut. Nå har hun lært seg kommandoen, og begynner å søke så å si overalt hvor jeg sier kommandoen.

Når hun finner en gjenstand kaller jeg henne inn og belønner med kamp eller gode godbiter, og sender henne ut på nytt så fort hun har landet litt igjen.

Jeg prøver å legge gjenstandene på en rett linje, for å etterhvert kunne sende henne akkurat dit i feltet som jeg vil at hun skal løpe. Planen er at hvis hun ikke får funn på en utsending, så skal jeg kunne kalle henne inn og sende henne ut en annen vei i feltet ved hjelp av håndsignaler. Men dette er enda lenge til for vår del :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg all verdens av ekspertise på dette jeg heller, men vi har hatt litt om det på rekruttlaget, så jeg kan jo ta det vi har snakka om der.

Det ble anbefalt at man lagde forholdsvis smale fertgater først, 12,5 meter i bredde og 50 meter dype. Begynn gjerne med å legge gjenstandene så langt bak som mulig, for å lære hunden å søke helt ut i feltet. Når hunden plukker ting i feltet, og gjerne flere gjenstander, så ble det anbefalt å lage 3 korridorer, 2 som er tråkka og et i midten som er tomt. Så legger du gjenstander i de tråkka feltene, sender ut på første, får hunden inn, også sender du ut på andre. Grunnen til at man skal ha et tomt felt i midten, er for å lære hunden at det er rett foran deg den skal søke ut, da får du i teorien en hund som søker mer effektivt.

Sånn ca :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påberope meg all verdens av ekspertise på dette jeg heller, men vi har hatt litt om det på rekruttlaget, så jeg kan jo ta det vi har snakka om der.

Det ble anbefalt at man lagde forholdsvis smale fertgater først, 12,5 meter i bredde og 50 meter dype. Begynn gjerne med å legge gjenstandene så langt bak som mulig, for å lære hunden å søke helt ut i feltet. Når hunden plukker ting i feltet, og gjerne flere gjenstander, så ble det anbefalt å lage 3 korridorer, 2 som er tråkka og et i midten som er tomt. Så legger du gjenstander i de tråkka feltene, sender ut på første, får hunden inn, også sender du ut på andre. Grunnen til at man skal ha et tomt felt i midten, er for å lære hunden at det er rett foran deg den skal søke ut, da får du i teorien en hund som søker mer effektivt.

Sånn ca :ahappy:

Aha. Takk, det hørtes fornuftig ut.

Men bare begynner man med at hunden skal lete og belønne det? Eller bør man begynne med noe på forhånd før man går ut i feltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Takk, det hørtes fornuftig ut.

Men bare begynner man med at hunden skal lete og belønne det? Eller bør man begynne med noe på forhånd før man går ut i feltet?

Sånn vi gjorde det nå på Sølen, så tok vi med oss hunden opp den ene langsiden, kastet gjenstanden inn i feltet, gikk tilbake til start og sendte hunden ut. Han instruktøren vi har på rekruttsamlinger, viser vel også at det ligger gjenstander i feltet i begynnelsen, om jeg ikke husker helt feil (det snakket vi om i mai, så jeg husker ikke helt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn vi gjorde det nå på Sølen, så tok vi med oss hunden opp den ene langsiden, kastet gjenstanden inn i feltet, gikk tilbake til start og sendte hunden ut. Han instruktøren vi har på rekruttsamlinger, viser vel også at det ligger gjenstander i feltet i begynnelsen, om jeg ikke husker helt feil (det snakket vi om i mai, så jeg husker ikke helt).

Okei. så det viktigste er bare at hunden har interesse for gjenstanden og ta det utifra det?

Veldig lyst til å prøve ut litt med Bocca, for å få litt annet enn bare lydighetsøvelser :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. så det viktigste er bare at hunden har interesse for gjenstanden og ta det utifra det?

Veldig lyst til å prøve ut litt med Bocca, for å få litt annet enn bare lydighetsøvelser :ahappy:

Nå er ikke jeg noen ekspert på feltsøk som nevnt, men ja.. Poenget er jo at bikkja skal gidde å løpe ut og finne det du har lagt fra deg der. Da kan det lønne seg at det er noe den vil ha i begynnelsen, sånn at motivasjonen er høy for å gå ut i feltet og leite. Så tror jeg at instruktøren på samlingene sa at han tok "generell apportering" på apellbanen, og la ut andre gjenstander når hunden apporterte "hva som helst" :lol:

Vi begynte med feltsøk på Dina på Sølen, og vi la ut ballen hennes. Når hun viste forståelse for hva jeg ville hun skulle gjøre, så la vi ut to tennisballer (vi mangler litt på apport-delen, for å si det sånn) med påvirkning. Hun løp fint ut og henta den første, også måtte jeg pushe henne litt ut i feltet for å hente den andre, men vi hadde det litt travelt der, jeg burde lært henne hva jeg forventa av henne før jeg la to baller i feltet, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forklaringer her, det jeg synes er greit er å trene på innkomst (inn i utgangsstilling) med mange forskjellige og rare gjenstander ved sidenav feltsøket, og i starten kun belønne plukking og løping mot meg med gjenstandene. Så krever man ikke for mye i starten. Når hunden skjønner hva den skal gjøre på begge delene så er det greit å sette det sammen.

Jeg ville også passet på at du varierer hvor mange gjenstander du har i feltet (korridoren om du har smalt felt), og at du setter noen bakerst slik at hunden lærer å løpe ut, men også huske på å legge noen veldig kort framfor start slik at hunden lærer seg å søke mens den løper og ikke bare løper idiot ut 50m liksom;) Også variere mellom det. Noen hunder søker mer systematisk naturlig enn andre, noen har kanskje litt for høyt stress og mye spring i beina... Så hvordan man legger opp bør man se ann hunden på. I forhold til konkurranse så får man vel mest trekk for kommanderinger som ikke blir fulgt opp enn litt rotete søksmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine forklaringer her, det jeg synes er greit er å trene på innkomst (inn i utgangsstilling) med mange forskjellige og rare gjenstander ved sidenav feltsøket, og i starten kun belønne plukking og løping mot meg med gjenstandene. Så krever man ikke for mye i starten. Når hunden skjønner hva den skal gjøre på begge delene så er det greit å sette det sammen.

Jeg ville også passet på at du varierer hvor mange gjenstander du har i feltet (korridoren om du har smalt felt), og at du setter noen bakerst slik at hunden lærer å løpe ut, men også huske på å legge noen veldig kort framfor start slik at hunden lærer seg å søke mens den løper og ikke bare løper idiot ut 50m liksom;) Også variere mellom det. Noen hunder søker mer systematisk naturlig enn andre, noen har kanskje litt for høyt stress og mye spring i beina... Så hvordan man legger opp bør man se ann hunden på. I forhold til konkurranse så får man vel mest trekk for kommanderinger som ikke blir fulgt opp enn litt rotete søksmønster.

OT, men hvordan har du trent inn innkomst med ting i munnen på hunden? Nå begynner My å bli ganske så flink til å holde fast, men stiller jeg meg opp og "hinter" om at jeg vil ha henne inn i utgangsstilling mens hun har noe i munnen så slipper hun og kommer rett inn på plass.. Har prøvd å bare avbryte og prøve om igjen sikkert 10 ganger men det samme skjer hver gang. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men hvordan har du trent inn innkomst med ting i munnen på hunden? Nå begynner My å bli ganske så flink til å holde fast, men stiller jeg meg opp og "hinter" om at jeg vil ha henne inn i utgangsstilling mens hun har noe i munnen så slipper hun og kommer rett inn på plass.. Har prøvd å bare avbryte og prøve om igjen sikkert 10 ganger men det samme skjer hver gang. <_<

Med Lyng så bare stillte jeg meg opp uten å si noe, så prøvde han til slutt å komme i utgangsstilling med tingen i munnen. Med Laska var det værre, der måtte jeg dele det opp i små små biter. Først lærte jeg henne å kunne gå, sitte, løpe, sette seg o.l. med ting i munnen forran meg. Derretter gav jeg henne tingen mens hun satt ved sidenav meg flere ganger slik at hun holdt gjenstanden i utgangsstilling. Deretter mens hun sto i utgangsstilling slik at hun måtte sette seg med gjenstanden i munnen i utgangsstilling. Hun hadde utgangsstilling hvor hun gikk rundt, bak ryggen min, så etter hvert økte jeg avstanden hun måtte gå rundt ryggen min for å komme i utgst med gjenstanden. Til slutt kunne jeg gi henne gjenstanden i front og når hun da tilbydde å gå i utgst la jeg på kommando. Og etter hvert øket jeg avstanden som hun måtte komme med gjenstanden.

Til slutt satte jeg henne igjen ute i enden av feltet med en gjenstand i munnen (evt framfor henne så hun måtte plukke opp) og så kaldte jeg henne inn, også, vips! Så kunne hun apportere inn;)

For å vidreutvikle i forhold til feltsøk så kan det være greit å lære de å kome inn med gjenstander selv om de må løpe over en ny gjenstand. Lære de å ikke skifte gjenstander... Særlig kan dette være kjekt for en del gjeterhunder! *ler* Også noe å trene på utenfor selve søket:) Da kan man også sette igjen hunden men en gjenstand i munnen, legge ut en kulere gjenstand å hente, la hunden komme inn med den første for så å få løpe ut for å hente den siste;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Drar opp denne igjen jeg!

Når kan jeg begynne å kreve riktig innkomst når hun kommer inn med gjenstander? Utgangsstillingen er det første hun gjør når jeg stiller meg opp og "venter på en atferd" - så jeg tror den sitter høyt oppe på "atferdslista" hennes og jeg tror hun kan den rimelig godt. Den blir litt skjeiv innimellom da, så jeg kan på ingen måte si at det er en perfekt øvelse... Men jeg er SÅ førnøyd med innstatsen til hunden iallefall :)

Og Mailin, hva gjorde du når Lyng byttet gjenstander? Avbrøt og prøvde på nytt? Jeg prøvde en økt med dette i hagen tidligere idag nemlig, etter å ha frisket opp "bli sittende" igår.. Og hun satt som et lys med tingen i munnen, men løp rett bort til tennisballen (med tingen i munnen) og tok tennisballen i munnen den og.. Det ble jo ikke helt riktig, men hun gjorde det gang på gang så det var tydelig at hun syntes det var riktig. Jeg skulle vel egentlig stoppet henne på et eller annet vis før hun fikk belønnet seg selv med ballen.. Kanskje det er det som er cluet? Stoppe henne rett før, og la henne prøve på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...