Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexi og størrelse

Gjest

Recommended Posts

Skrevet
(ja det er få bånd som er lengre enn 1 m untatt valpebåndene)

Hæ? Nå håper jeg virkelig at du mener motsatt... Her er i alle fall et par fine, lange turbånd som kan være veldig mye greiere å bruke enn flexi:

http://www.hundeutstyr.no/butikken/bredt-k...%E5nd-p-86.html

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=TT033_var

http://zoosupply.com/xcart/treningskobbel-i-l-r-300cm..html

http://zoosupply.com/xcart/3-meter-taukobbel.html

Eventuelt kan du kjøpe dette - like langt som flexi, men du slipper den konstante motstanden som gjør at hunden blir vant til å dra i båndet.

Skrevet

Om jeg vil ha langt kobbel, linker jeg bare på ett par jeg har. Jeg hadde en kjerringjojo (den store typen med bred line eller hva man nå skal kalle det), som røk tvert av. Min golden veier rundt 30 kilo, og det var nema problemas. Zwoooop, sa det, så holdt jeg kladden i hånda og bikkja var på kattejakt.

Skrevet
De med såkalt "tape" finnes i alle mulige størrelser altså. Har du virkelig sjekket ut flere butikker? Selv er det minste jeg har med tape, og da i nydelig rosafarge.. :banana: Du trenger ikke en gigantisk flexi bare fordi du vil ha "tape". :)

Vi har også rosa. Merket "Flexi" hadde en innmari fin "sommerkolleksjon" med flexiliner i alle farger.

Skrevet
Tråden var vel strengt tatt om flexi-line størrelser, ikke gå fint i bånd trening? :/ Ingen som har sagt at jeg ikke trener hunden til å gå fint i bånd.

Tja... jeg bare lurer jeg, siden du tydeligvis bare har ei langline og et ubrukelig valpebånd... hvordan trener du båndtrening da liksom ?

Skrevet

:rolleyes:

Valpelenka er da alt annet enn ubrukelig. Den har bare sett sine bedre dager.

Poenget var at hunden skulle få noe frihet i skogen, og at mor skulle være fornøyd.

Hva jeg gjør UTENOM det - får vi evt. ta i en annen tråd. Makan til nysjerrighet og innblanding! :banana:

Skrevet
:rolleyes:

Valpelenka er da alt annet enn ubrukelig. Den har bare sett sine bedre dager.

Poenget var at hunden skulle få noe frihet i skogen, og at mor skulle være fornøyd.

Hva jeg gjør UTENOM det - får vi evt. ta i en annen tråd. Makan til nysjerrighet og innblanding! :)

Jeg begynte bare å lure, siden DET ENESTE ALTERNATIVET du liksom hadde, var flexi ? Som flere har nevnt: det finnes da haugevis med lange, fine leiebånd til hund utenom flexibånd liksom... :banana:

Skrevet

Trådstarter sa vel også at moren ikke ville bruke langline. Skjønner godt at flexi da blir det lengste (og beste?) alternativet. Med flexi har man jo muligheten til å la bikkja løpe, samtidig som man fort kan ha hunden ved fot hvis det skulle være behov.

Guest lijenta
Skrevet

Håper din mor får et bedre forhold til fleksi enn det jeg har hatt. Her har vi forsøkt og flatene lå og dro hele tiden fordi at den fjeringa er der og dem likte godt å gå åtte meter ute. Kom det en katt da så hadde jeg null sjanse og hunden brydde seg ikke om at den kassa kom i baken pån. Jeg hadde ikke sjanse til å holde hunden igjen. Så her bruker vi bånd i mange varianter på lengden. Noen går og kjøper krok og klatretau i den lengden en selv ønsker. Det finner du på sportsbutikker som har klatreutstyr. Prisen blir vist brukendes den også og fargene varierer og det er lettere å holde igjen en labe som hopper hit og dit vil jeg tro.

Skrevet

Nå har vi kjøpt flatbånds-flexi (bare hatt sånn tråd-flexi før, var en morsom opplevelse) som gikk opp til 35 kg. Superbra, digg og bruke og hun gikk jaggumeg finere enn til vanlig :banana: hahaha.

• 3 months later...
Skrevet

Da har vi hatt flexi flat-bånd siden Juli, men 3 måneder etterpå har vi nå kastet det. Ikke fordi jeg ikke likte det (for det har vært favorittbåndet mitt), men fordi flat-båndet stanker død og fordervelse. Mulig det er et bra tegn, at vi har brukt det mye og hatt det mye liggende på skogsbunnen, men nå begynner jeg å spy litt på meg når jeg kjenner eimen av... skitten, våt, fuktig, råtnende skogsbunn med kanskje hint av bæsj, tiss og noe annet. En sur ekkel emmen lukt som snor seg inn i neseborene mine :punk:

Så; nå skal jeg kjøpe ny flexi, med sånn rundt lite bånd. Regner med det ikke blir så mye stank i det som i flat-båndet. Så kan dette være en advarsel til de som kjøper flat-flexi. Det blir fort stank deluxee av det.

Skrevet
Da har vi hatt flexi flat-bånd siden Juli, men 3 måneder etterpå har vi nå kastet det. Ikke fordi jeg ikke likte det (for det har vært favorittbåndet mitt), men fordi flat-båndet stanker død og fordervelse. Mulig det er et bra tegn, at vi har brukt det mye og hatt det mye liggende på skogsbunnen, men nå begynner jeg å spy litt på meg når jeg kjenner eimen av... skitten, våt, fuktig, råtnende skogsbunn med kanskje hint av bæsj, tiss og noe annet. En sur ekkel emmen lukt som snor seg inn i neseborene mine :punk:

Så; nå skal jeg kjøpe ny flexi, med sånn rundt lite bånd. Regner med det ikke blir så mye stank i det som i flat-båndet. Så kan dette være en advarsel til de som kjøper flat-flexi. Det blir fort stank deluxee av det.

tips: rull ut båndet når det er har vært vått, og la det tørke. så slipper du at det blir surt. Det gleder både de brede og de smale flexibåndene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...