Gå til innhold
Hundesonen.no

Flexi og størrelse


Gjest

Recommended Posts

Ja da har det seg sånn at mamma nekter å bruke langlina, og det eneste andre alternativet er en 1 1/2 meter lang valpelenke som har sett sine bedre dager. Mamma tør heller ikke ha bikkja løs.

Dermed: Flexiline is the answer.

Dilemmaet mitt er hvilken flexiline jeg skal spandere på henne (når hun er så grei at hun gidder å ta bikkja ut i ny og ne).

Valpen er 13 kg nå, men ender jo snart opp på en 27-35 kg. Labradoren vokser jo kjapt. Er det noe vits å kjøpe Flexi nr2, når den bare går opp til 20 kg? Det er "bare" 7 kg igjen, ser godt for meg hun legger på seg det på drøye 1-2 mnd. (8 uker = 5,5 kg. 15 uker = 12,8 kg)

Synes det er ræv at man lager en som er til 20 kg, også hopper man opp til 50 kg :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har én flexiline jeg bruker en sjelden gang, og det er vel den som går til 20 kg tenker jeg... Jeg har i hvert fall ikke den største varianten, så da er det sikkert den samme vi tenker på. Eldste og største her veier ca 27 kg, og den jeg har fungerer mer enn bra nok til han. Labbisen kan jo selvfølgelig bli noe større og tyngre enn springeren, men med mindre du har en hund som drar eller rykker veldig ville jeg egentlig tro at den holder. Den største ser jo sabla tung ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største ser jo sabla tung ut...

Nettopp <_<

Men jeg skal jo ikke skyve det under et teppe at hun er glad i å trekke etter barn og voksne vi møter på gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp <_<

Men jeg skal jo ikke skyve det under et teppe at hun er glad i å trekke etter barn og voksne vi møter på gata.

Altså, min har overlevd et par rimelig kraftige rykk når han har sett katter, men hvor mange slike rykk eller "jevn" draing den tåler, det er jeg ikke helt sikker på. Uansett så blir det kanskje litt voldsomt med den største til en valp, så jeg ville kanskje anbefale at du kjøper den andre nå. Du finner jo fort ut om den holder eller ikke etter hvert, så får du heller bare "oppgradere" om den blir for lite solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "den største"? Jeg har to stk (nå sjelden i bruk, men det er en annen sak). Den ene er veldig stor i størrelsen, dvs selve håndtaket er av den største typen. Lengden på båndet er 8 meter, og ergo veldig langt. Selve båndet er en rund, tynn tråd. Den andre har mindre håndtak, er 5 meter langt, men båndet er bredt og flatt. Aner ikke hvilken tyngde de skal tåle (og er 20 kg det samme som 20 kg hund, eller 20 kgs rykk?).

Uansett, mitt poeng er at jeg tror de er like sterke begge de to jeg har. Den sterkeste varianten tror jeg er typen med bredt bånd, og største størrelse; er det den som går opp til 50 kg mon tro? Jeg har også en springer, og begge båndene har tålt kraftige rykk fra henne på ca 23kg. Det finnes mange forskjellige varianter av flexi, og jeg vil anbefale de med bredt, flatt bånd. De virker uansett mest "hardfør", og dessuten så gjør det ikke såå snabla vondt å få båndet ritsjet forbi foten en varm sommerdag man går i shorts.. :frantics: (Forbaska flexibånd altså!) Man kan også ta tak i selve båndet med hånden uten å være redd for å miste den selv om hunden skulle finne på å stikke akkurat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "den største"? Jeg har to stk (nå sjelden i bruk, men det er en annen sak). Den ene er veldig stor i størrelsen, dvs selve håndtaket er av den største typen. Lengden på båndet er 8 meter, og ergo veldig langt. Selve båndet er en rund, tynn tråd. Den andre har mindre håndtak, er 5 meter langt, men båndet er bredt og flatt. Aner ikke hvilken tyngde de skal tåle (og er 20 kg det samme som 20 kg hund, eller 20 kgs rykk?).

Uansett, mitt poeng er at jeg tror de er like sterke begge de to jeg har. Den sterkeste varianten tror jeg er typen med bredt bånd, og største størrelse; er det den som går opp til 50 kg mon tro? Jeg har også en springer, og begge båndene har tålt kraftige rykk fra henne på ca 23kg. Det finnes mange forskjellige varianter av flexi, og jeg vil anbefale de med bredt, flatt bånd. De virker uansett mest "hardfør", og dessuten så gjør det ikke såå snabla vondt å få båndet ritsjet forbi foten en varm sommerdag man går i shorts.. :frantics: (Forbaska flexibånd altså!) Man kan også ta tak i selve båndet med hånden uten å være redd for å miste den selv om hunden skulle finne på å stikke akkurat da.

Skulle til å si akkurat det samme: skal du kjøpe flexi så kjøp den "versjonen" med et flatt tøybånd..! Jeg har den andre versjonen til Emma, og den er vel laget til hunder på opptil 20kg tror jeg, og det har blitt brukt til både Emma, My og en dalmatiner og det funket greit - MEN jeg følte meg IKKE trygg når jeg brukte det på dalmisen og My.. Ikke bare fordi jeg så for meg at båndet skulle ryke og ta kveld, men også fordi det runde båndet er laget i et forferdelig materiale som svir bare man holder i det - selv uten at hunden drar. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sort flexi med tynt bånd. Den blir kun brukt til lufting ut døra på plenen... Lufter både Lyng på 20kg og Zima på 31kg med den, men den blir jo ikke testet for fult. Pappa pleide å gå tur med huskyen min i en russisk (billig) flexi når han passet henne. Hun veide 24kg og rykket kraftig (!) når hun først gjore det. Den tålte det meste, men til slutt ble innrullingsdingsen kaputt.. hehe:) Skulle jeg brukt det til litt mer ville nok jeg også hatt flatt bånd, er bedre å ta i om du må holde i båndet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den i medium er bare "chord", men den i large er med "tape" - altså flatt bånd. Brukte sistnevnte på schäferen som har bodd hos meg en stund, og jeg likte den godt. Men den var jo "i størrelse" med hunden, som noen har skrevet føles det litt stort med large-flexi'en.

Gurk gurk kanskje vi bare venter til hun er litt større..... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du sett på flexi henne? lurer forresten på om det var deg jeg så på veterinærkontoret i dag, liten sort labbefrøken med rød sele...? Lignet på den du hadde på et bilde her ett sted..?

Dihihi, og meg med gule sokker og grå bukse, med håret på halv åtte? Hun hadde ikke på seg sele da, bare rødt halsbånd + kobbel, da det ikke var planlagt å dra dit. Fant en kul på snuten da vi var i nærheten, så vi dro dit. Betalte 500 kr for å høre at vi måtte komme tilbake om 10 dager og få antibiotika kur..... Rrrrright. Hvem var du da? (evt. hvilket dyr hadde du med deg, så ikke no aussie :D )

Har ikke sett på flexi enda, bare på nett. Flexi.com ellerno..? Ser for meg det ikke er spess vanskelig å få tak i? Mjæpp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dihihi, og meg med gule sokker og grå bukse, med håret på halv åtte? Hun hadde ikke på seg sele da, bare rødt halsbånd + kobbel, da det ikke var planlagt å dra dit. Fant en kul på snuten da vi var i nærheten, så vi dro dit. Betalte 500 kr for å høre at vi måtte komme tilbake om 10 dager og få antibiotika kur..... Rrrrright. Hvem var du da? (evt. hvilket dyr hadde du med deg, så ikke no aussie :D )

Har ikke sett på flexi enda, bare på nett. Flexi.com ellerno..? Ser for meg det ikke er spess vanskelig å få tak i? Mjæpp?

Har vel kommet over Flexi i de fleste dyrebutikkene jeg har vært i. Så tror neppe du får noe problem med å sjekke dem ut i RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, neiiish det skal da ikke være no problem :D

Får prøve oss på medium da, og så gå videre på large om det skjer no uggent. Ikke værre enn 300 kr ekstra. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har det seg sånn at mamma nekter å bruke langlina, og det eneste andre alternativet er en 1 1/2 meter lang valpelenke som har sett sine bedre dager. Mamma tør heller ikke ha bikkja løs.

Dermed: Flexiline is the answer.

Jeg skjønner ikke helt problemet, jeg... Om du likevel må KJØPE et nytt bånd, kan du ikke da kjøpe et vanlig leiebånd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke orker at mamma skal gå tur med hunden i skogen med et 1 meter langt leiebånd. Sender litt mixed signals til hunden, da jeg slipper henne løs eller bruker langline. Når mamma har lyst å gå i skogen men ikke får til langline (ikke spør meg hvorfor, tror det er fordi det blir så mye knuter) eller tør å slippe henne løs, så kan jo jeg bare prøve å hjelpe litt til med å kjøpe flexi.

*gir alt inn med skje, spade og gravemaskin*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke orker at mamma skal gå tur med hunden i skogen med et 1 meter langt leiebånd. Sender litt mixed signals til hunden, da jeg slipper henne løs eller bruker langline. Når mamma har lyst å gå i skogen men ikke får til langline (ikke spør meg hvorfor, tror det er fordi det blir så mye knuter) eller tør å slippe henne løs, så kan jo jeg bare prøve å hjelpe litt til med å kjøpe flexi.

*gir alt inn med skje, spade og gravemaskin*

Jeg skjønner overhodet ikke problemstillingen din... Det er da vel ingen problemer for HUNDEN at den med din mor må gå i bånd, mens du bruker langline (det finnes bånd som er lenger enn 1 m liksom) ? Og det er vel en valp - den BURDE lære å gå i VANLIG BÅND, jo tidligere jo bedre, og da er ikke fleksibånd så veldig greit å bruke til slik læring heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt flexi med tynn line til nå, den var utrolig holdbar og tålte mye. Det var Flexi Comfort 3. Nå har jeg netopp fått ny flexi. Den er med tape og den lengste varianten på 8 meter. Den er Large og tåler opp til 50 kg. Er spent å prøve ut denne tape lina, kontra den tynne. Ser at det kan bli litt snurr på den flate , og er redd for at den skal bli krøll inni boksen der.. VI får se. Kjøpte den på ebay for 160 kr. original, tysk kvalitet. Så det er mye å spare der. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner overhodet ikke problemstillingen din... Det er da vel ingen problemer for HUNDEN at den med din mor må gå i bånd, mens du bruker langline (det finnes bånd som er lenger enn 1 m liksom) ? Og det er vel en valp - den BURDE lære å gå i VANLIG BÅND, jo tidligere jo bedre, og da er ikke fleksibånd så veldig greit å bruke til slik læring heller.

Nei da skjønner du det jo ikke. :D

Herregud som man skulle knø. I byen går man pent i bånd (ja det er få bånd som er lengre enn 1 m untatt valpebåndene) og selvfølgelig har vi et slikt bånd også. I skogen derimot, der skal man ha det fritt, kose seg, løpe og kanskje spore litt. Jeg tror på det å være konsekvent, men dersom man går tur i skogen med ett 1 meters bånd gir det kanskje litt forskjellige signaler? Modern er ikke akkurat lydighetstrener nr1 heller, så jeg tviler på at hun skulle få et innfall av å MÅTTE trene "gå pent" midt i skogen. Skulle jeg ha behovet hadde jeg tatt med meg kortbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den i medium er bare "chord", men den i large er med "tape" - altså flatt bånd. Brukte sistnevnte på schäferen som har bodd hos meg en stund, og jeg likte den godt. Men den var jo "i størrelse" med hunden, som noen har skrevet føles det litt stort med large-flexi'en.

Gurk gurk kanskje vi bare venter til hun er litt større..... <_<

De med såkalt "tape" finnes i alle mulige størrelser altså. Har du virkelig sjekket ut flere butikker? Selv er det minste jeg har med tape, og da i nydelig rosafarge.. :D Du trenger ikke en gigantisk flexi bare fordi du vil ha "tape". :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da skjønner du det jo ikke. :D

Herregud som man skulle knø. I byen går man pent i bånd (ja det er få bånd som er lengre enn 1 m untatt valpebåndene) og selvfølgelig har vi et slikt bånd også. I skogen derimot, der skal man ha det fritt, kose seg, løpe og kanskje spore litt. Jeg tror på det å være konsekvent, men dersom man går tur i skogen med ett 1 meters bånd gir det kanskje litt forskjellige signaler? Modern er ikke akkurat lydighetstrener nr1 heller, så jeg tviler på at hun skulle få et innfall av å MÅTTE trene "gå pent" midt i skogen. Skulle jeg ha behovet hadde jeg tatt med meg kortbåndet.

Vel - man går også i bånd på landet når det er båndtvang, og jeg ser vel levende for meg at din mor etterhvert ikke har spesielt lyst til å gå på tur med dette dyret dersom du ikke lærer det å gå i bånd. Det er som regel særdeles lite hyggelig å henge på slep etter en uoppdratt, diger og sterk hund som har mer lyst til å jakte på dette og hint, enn å gå pent i bånd på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden var vel strengt tatt om flexi-line størrelser, ikke gå fint i bånd trening? :/ Ingen som har sagt at jeg ikke trener hunden til å gå fint i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...