Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefaling av sele

Recommended Posts

Skrevet

Hei Hei..

Lurte på om noen av dere her inne har en anbefaling av sele som DERE bare ikke kan leve uten??

Jeg er ganske så kresen,har bla prøvd EazyDog sela men den synes jeg ikke var noe særlig..

Jeg har jo da ei staffetispe som ikke er så voldtsomt stor,så det må helst ikke være så veldig "kraftig"..

Kjempe takknemlig for alle tips.. :frantics:

Glemte forresten å skrive at selen skal være til turbruk men litt trekking blir det også.. :|

Skrevet

Nomesele spesialsydd fra http://seleverkstedet.no/ . Kommer nok ikke til å kjøpe andre seler enn spesialtilpassede igjen, betale vel i underkant av 500 for den, husker ikke helt.

en ting til; har prøvd web-master, denne er en fin gå-tur sele, men ingen god trekksele slik jeg opplever den.

Skrevet
Har du kikket på Ruffwear sin webmastersele ? Sitter godt med mange innstillingsmuligheter :frantics:

Har hørt veldig mye positivt om den,men synes den blir kanskje litt for "ruvende" da frøkna mi er så litta... :|

Skrevet
Nomesele spesialsydd fra http://seleverkstedet.no/ . Kommer nok ikke til å kjøpe andre seler enn spesialtilpassede igjen, betale vel i underkant av 500 for den, husker ikke helt.

Støtter denne

De syr andre seler også. De er utrolig flinke og prisen er heller ikke ille. Farger får du også velge !

Jeg synes også at Webmaster ser så "enorm" ut og masse spenner/snorer over hele hunden.

Skrevet

Jeg har mange seler jeg...:frantics: Liker webmastersela når bikkja ikke skal trekke så voldsomt, fin tursele til dagsturer. Sitter like godt både på aussien og på vår rhodesian ridgeback (aussie har S og RR'n har M). Til trekkbruk synes jeg den er alt for lite polstret i fronten til at de får trekke mye med den. Der går det i nomesele (trekking av pulk), evt halvnome (sykling, snørekjøring), som er godt polstret rundt halsen og bak til halefestet. På en rase som ikke ser ut som en husky, så er det best å spesialbestille sele så den passer bra til din hund!

Jeg er litt utstyrsfreak, har det meste, og har testet en del.. Men uansett.. skal du trekke velg nome, skal du bare ha en tursele så kan jeg godt anbefale webmasterselen :|

Skrevet

Jeg har webmaster-sele til Gullet (som ikke brukes til trekk, akkurat). Den ser kanskje voldsom ut, men er veldig lett og nettopp det at den er bred og har flere punkter, gjør at presset fordeles veldig og den virker behagelig for hunden. Veldig lett å ta på er den også, mye lettere enn den lille saken jeg har til lundehunden.

harness_cord_small.jpg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med Easy Walk?

Moren min har en noe dårlig arm, og trenger en forsikring om at hunden ikke trekker no spes. Bikkja er fortsatt valp (7mnd), og en av de bedre løsningene ser ut til å være denne easy walk, grime blir uaktuelt siden det er en schäfer, og folk har nok fordommer som det er.

Noen gode ideer?

Kommer evt ikke til å bruke selen hele tiden, kun for mor sin del, så hu kan passe valpen hvis det skulle trenges.

Skrevet
Er det noen som har erfaring med Easy Walk?

Moren min har en noe dårlig arm, og trenger en forsikring om at hunden ikke trekker no spes. Bikkja er fortsatt valp (7mnd), og en av de bedre løsningene ser ut til å være denne easy walk, grime blir uaktuelt siden det er en schäfer, og folk har nok fordommer som det er.

Noen gode ideer?

Kommer evt ikke til å bruke selen hele tiden, kun for mor sin del, så hu kan passe valpen hvis det skulle trenges.

Ei veninne av meg har prøvd Easy Walk på sin sambos rottis, fungerte veldig bra syntes hun (4år hanne som aldri har gått pent i bånd). Det positive med denne Easy Walk selen var at hunden ikke trenger noe tid til å venne seg til den. Er jo som en vanlig sele:)

Samtidig må man jo trene på at de skal gå pent i bånd, ingen slike hjelpemiddel bør være permanent løsning.

Skrevet
Ei veninne av meg har prøvd Easy Walk på sin sambos rottis, fungerte veldig bra syntes hun (4år hanne som aldri har gått pent i bånd). Det positive med denne Easy Walk selen var at hunden ikke trenger noe tid til å venne seg til den. Er jo som en vanlig sele:)

Samtidig må man jo trene på at de skal gå pent i bånd, ingen slike hjelpemiddel bør være permanent løsning.

Takk, da lurer jeg på om ikke det faller på en sånn. Får se når han kommer i hus.

Ja trene skal vi, han kan jo en del nå, blir mer en forsikring for mor å ha en sånn.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
    • Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...