Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpesyk


Sverami

Recommended Posts

Hei hei!

For 8 mnd til 1 år siden postet jeg og spurte om Chinese Crested Powder Puff oppdretter, og ville vite mer om dette!

Så langt har fascinasjonen for rasen blitt større og større, og når jeg så ett par på Gardermoen så var fristelsen stor for å gå bort til eierne for å slå av en prat :rolleyes: Dette var "bare" CC da, ikke pelsepuff typen, men liker begge like godt!

Nå har jeg en type som synst den nakne varianten er "mindre pen" for å sensurere hva han virkelig sa...så da blir det nok Puff om noen år!

Rasen virker helt perfekt for meg, ivertfall det jeg har lest om den. Har enda ikke fått hilst ordentlig på en CC/CCPP enda. Så lurte på å ta en tur til Vikingskipet når den tid kommer. (bor for tiden i Hønefoss, så reisen blir jo ikke -altfor- lang...tror jeg :frantics: )

Noen som vet om hvor mange CC/CCPP som bruker å være der? Eller kanskje noen med CC på sonen skal? :happy:

Har lyst å møte en puff på ordentlig og rufse litt i pelsen og kjenne og ta på litt! De virker jo som en helt nyyyydelig rase! Både personlighet og utseende. Vil bare legge til at jeg falt for rasen grunnet rasebeskrivelser og slenger meg ikke på moten med "miniatyrhund", om CC går under det. Har lest mye på forumet her, og på diverse oppdrettssider.

Så har jeg litt spørsmål angående valpelister...

Kan jeg sette meg opp på en valpeliste selv om jeg ikke skal ha hund før om f.eks 2-3 år?

Tenker at det er lurt å gjøre ferdig utdannelsen før jeg tar på meg ett slik ansvar + mye flytting i studietiden er nok ikke lurt for en unghund.

Ikke for å virke for opptatt av utseende av valpen, men jeg liker veldig godt krem/lyse farger på puffen :| . Føler nesten at det er tabu og ha preferanse når det kommer til farger på valp, men kan man spørre oppdrette om helst få en av den og den fargen? Eller blir det sett på som uprofesjonelt? Har aldri kjøpt hund av oppdrette før og har egentlig aldri kommet meg helt inn i hundemiljøet, så er ikke så godt kjent med normene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...kan jo hende det blir for langt dit, har nemlig ikke sertfikat eller bil :frantics:

Kan jo sjekke eventuelle buss eller tog!

Men jeg hadde sikkert blitt masse klokere på rasen etter ett slikt treff :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå er det ikke så lett å bare bestille seg en puff i den og den fargen, nettopp fordi at det dukker opp både nakne og med hår, og i alle mulige farger, tegninger. Men klart man har lov å komme med ønsker til oppdretter.

Har jobbet hos CC oppdretter tidligere og det satte alltid en spiss på spenninga om hvilke farger og tegninger som dukket opp. Rød er en veldig pop farge uansett om det er naken eller med hår, men det var ikke alle som kom til verden med det hærlige rød som beholdt fargene under oppveksten. Men som sagt ønsker har man lov å ha;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Det er akkuratt det at selv om mor kan få 5 valper, så kan jo 3 være nakne og 2 puffer. Så kan jo de to puffene være hanner, og jeg har bestemt meg for tispe.

Og nettopp derfor lurer jeg på å sette meg opp på valpeliste såpass lenge før jeg skal ha valp, slik at når den dagen kommer så er jeg allerede langt oppe på lista :D Kanskje jeg til og med kan få første valg.

Men som sagt, kvier meg litt for å ta kontakt med oppdrettere siden de kanskje tror det er useriøst. Er jo bare bo og skolesituasjon som holder meg tilbake for øyeblikket. Så i mellomtiden kan jeg jo bruke tiden til å forberede meg :happy:

Må si meg enig i spenningen med ett CC kull! Virker som en artig rase å drive oppdrett med.

Hva slags inntrykk fikk du av rasen forresten? Etter hva jeg har lest så sier mange at det er en glad og positiv rase, men har lyst å høre "ekte" erfaringer også. Skal jo ikke ta alt man leser for god fisk heller :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er vel ikke useriøst å planlegge, men det er kanskje litt tidlig å sette seg opp 3 år fram i tid, men å følge med i cc miljøet er ikke dumt, og utstillinger er det jo massevis av. Kjøp deg en katalog når du kommer på utstilling, så er det lettere for deg å følge med hvilke hunder som kommer fra hvilket oppdrett, det er stor forskjell på disse hundene som med alt annet, man liker jo forskjellige ting, noen vil ha de litt kraftig bygget, andre spinklere og mer elgante, nå er jeg selv mest fan av sistnevnte. De skal ha en god benstamme, men være lette og elgante små skjønnheter. Som sagt kjøp deg en katalog når du er på utstillinger, så kan du skrive ned en komentar eller lignende på det du syns er fint.

En ting som jeg syns er veldig viktig om du går for denne rasen er å sjekke ut tannstatusen på linjene i den kombinasjonen du skal ha ifra. Det er "vanlig" at cc mangler noen tenner nemlig, dessverre er det flere oppdrettere som gjemmer seg nettopp bak det, at det ikke er uvanlig med noen tenner fraværende, så de ser ikke på det som helt den store mankoen når de avler og tenner burde en hund ha syns jeg.

Det er stor forskjell på gemytt og sosiale antenner innen rasen, ja de skal være livlige, sprettende og glade, men vi lever ikke i en perfekt verden så alle er ikke sånn. Jeg ville ha hilst på hele flokken hos den oppdretteren du skal ha ifra, for å se hvordan du blir mottatt. Om ikke faren er tilstedet, så se om det finnes andre måter å få hilst på han på, evnt på utstillinger eller hjemme hos hannhundeier. Kanskje kan du kontakte andre som har hund fra samme oppdretter,evnt etter foreldrene. Det er også lettvint med en katalog, der står det som sagt hvor de er ifra osv.

Dette er en lettsolgt rase, så ja det kan være lurt å komme seg på en liste innen rimelighetens grenser, men hvertfall for noen år siden var det den nakne som blei solgt først, satt man igjen med noe var det puff. Nå har riktignok puffen øket litt mere i popmodus enn for noen år tilbake.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg syns er veldig viktig om du går for denne rasen er å sjekke ut tannstatusen på linjene i den kombinasjonen du skal ha ifra. Det er "vanlig" at cc mangler noen tenner nemlig, dessverre er det flere oppdrettere som gjemmer seg nettopp bak det, at det ikke er uvanlig med noen tenner fraværende, så de ser ikke på det som helt den store mankoen når de avler og tenner burde en hund ha syns jeg.

Puffene skal jo ha korrekt bitt, så der kan ikke en oppdretter gjemme seg bak det.

Ville bare si :lol:

"Ikke for å virke for opptatt av utseende av valpen, men jeg liker veldig godt krem/lyse farger på puffen"

Mitt inntrykk er at de lyse/kremfargede puffene er veldig vanlige (ikke på en negativ måte),

så jeg tror ikke det skal være vanskelig å få tak i :)

Ellers er det vel få oppdrettere som driver med enn sånn køordning? De fleste har vel en interesseliste,

og selger valper etter hvem som passer best til hvem, hvem dem har best kontakt med osv osv :)

Men det kan være smart å undersøke, kontakte oppdrettere, spørre og grave :D

Lykke til fra meg også (som er den lykkelige eier av en kinesfrøken ) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg til rasen bortsett fra det jeg har sett på utstillinger og de er jo flotte da.

Hadde jeg vært deg så ville jeg sekket litt rundt for å finne en oppdretter eller to og tatt kontakt for å bli kjent med oppdretter og rasen enda bedre og ikke minst for å stå på innteresseliste. Selv om det er noen år frem til du vil/kan ha hund i hus.

Dette vil jo bare vise at du virkelig er innteresert og at dette planlegges godt før du kjøper og som oppdretter er det noe jeg selv setter pris på. Impuls kjøp kan til tider gå bra men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...