Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer meg?


Ella8pv

Recommended Posts

Pincher skal jeg sjekke ut. Husker jeg møtte en pincher en gang jeg gikk tur med en BC jeg passet for en gammel mann, og det er noe av det sprekeste jeg har sett. En utrolig morsom liten fyr, sydende av personlighet og humor. Jeg husker den tok løpefart og hoppa opp i armene på eieren :frantics: Kan hende er pincher en rase for meg, skal uten tvil sjekke den opp. Jeg må innrømme at jeg har vært litt skeptisk for jeg har liksom fått inntrykk av at pincheren er blitt en del av den miniatyrhundmoten.

Det er ikke dvergpinscher du tenker på? De er noe mindre, og mer vanlig en pinscher. Du kan lese mer på; pinscher.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Jo er nok dvergpincher jeg tenker på. Har vært inne på pincher.no og lest og inne på noen kenneler for å se litt og lese litt. Absolutt en interessant rase. Er de like dvergpincheren i gemytt? Jeg ser noen har skrevet i raseleksikonet at dvergpincheren aldri får nok aktivisering og at den ikke kjenner sine egne begrensninger. Gjelder det samme for pincher?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, doberman er en rase jeg aldri har møtt. Jeg har selvsagt hørt mye rart, da... Hvordan vil du beskrive de to rasene da? kan doberman også være noe for meg altså? Jeg trodde kanskje doberman var en litt ekstra krevende hund, men det er kun basert på dobermann-myter man hører her og der.

De ligner ved det at de begge er vennlig rolige, trofaste og barnekjære og at det er arbeidsvillige hunder. Dobermannen har middels temperament og skarphet, korthåren er nok ikke så skarp, men den er som Dobermannen selvsikker og uredd. Korthåren skal aldri være nervøs eller aggressiv. Jeg kan ikke så mye om Dobermannen annet enn de få jeg har møtt og det lille jeg har lest om dem, så jeg vet ikke om jeg kan anbefale rasen ;-) Og ja, Dobermannen er nok en del mer krevende enn den korthårete Collien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manchester terrier Du burde holde deg borte fra alt som heter Terrier, de er for stridige ift den tid du har tenkt å bruke, samt at du ikke har erfaring, og bare vil trene positivt osv..

Halloo?! Jeg har hørt at du aldri skal trene negativt med en terrier, da blir den bare mye mer stri og vanskelig. Den lar seg ikke knekke liksom. Jøsses...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo er nok dvergpincher jeg tenker på. Har vært inne på pincher.no og lest og inne på noen kenneler for å se litt og lese litt. Absolutt en interessant rase. Er de like dvergpincheren i gemytt? Jeg ser noen har skrevet i raseleksikonet at dvergpincheren aldri får nok aktivisering og at den ikke kjenner sine egne begrensninger. Gjelder det samme for pincher?

Det som du har lest i raseleksikone, tror jeg de mener at dvergpinscheren er utholden. Men de skal jo også kunne slappe av når det ikke skjer noe. Du får sende mail til forskjellige eieren/oppdrettere for å høre om rasen. Eller spørre på Pinscher-forumet, som du finner når du søker på google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp- er stor forskjell på korthåret og langhåret collie ... Den kortisen jeg kjenner best har tonnevis med humor, humør og pepp, og de kan på ingen måte sammenlignes med den langhårete. Knallhunder, jeg liker de virkelig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscheren kjenner ikke sin egen begrensning, og det er derfor svært viktig at DU bestemmer hvor mye den får løpe på tur, og hvor langt den får gå når den er valp. Den vil løpe og løpe og løpe, og man kan risikere at den sliter seg fullstendig ut. Det er en ekstremt sprek rase, så har man planer om å slite ut en DP, så holder det ikke bare med lang tur, hjernetrim er et must :frantics:

Jeg har til dags dato aldri klart å slite ut min Dvergpinscher ved å bare gå tur. Border Collien min derimot :| Nå har jeg en Dvergpinscher med stort aktivitetsbehov, det finnes helt klart DPer med mindre aktivitetsbehov. Hvilke linjer hunden kommer fra har mye å si på hvor stort aktivitetsbehov den kommer til å få. DPen har vel et middels til stort aktivitetsbehov, inntrykket mitt er at de fleste heller mot et stort aktivitetsbehov, i forhold til et middels.

Her har jeg skrevet en artikkel om Dvergpinscheren.

Gemyttet til DP og Pinscher er mye av det samme, men Pinscheren er med rolig og avbalansert, mens DP er en liten spirivipp av en hund som helst vil få med seg absolutt alt det som skjer rundt, og helst litt til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg i løpet av en dag vil ha tid til småturer og en til to lengre turer på 1-3 time. Og så tenkte jeg å gå på kurs, både valpekurs og videre når hunden vokser opp, og trene et par ganger i uka på f.eks. lydighet eller andre treningsformer (som vi må teste ut og lære om før vi kan si noe mer om). Og så kunne jeg godt tenke meg en hund som ikke sprekker av ubrukt energi om det blir en litt halvslapp dag innimellom også, selv om det blir langt flere aktivitetsdager enn slarkedager.

Det jeg er redd for ved å beskrive aktiviteten jeg kan tilby er å ende opp med en hund som egentlig krever langt mer aktivitet enn jeg klarer å gi den. Kanskje det er safe å gå for en slappis liksom, men samtidig så vil jeg jo ha en aktiv hund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare styre deg litt tilbake på whippet jeg.. Har selv en whippet-tispe som 1.hund, og har flere ganger priser meg lykkelig over at jeg valgte en så grei rase!

Jeg erfarte hvertfall som 1.gangseier at man snubler nedi de mest utrolige fellene (hvertfall gjorde jeg det) uansett hvor mye erfaring fra andre hunder man har på forhånd!

Whippeten er faktisk en utrolig morsom hund, og slett ikke så skrøpelig som man tror!

dessuten går de flott sammen med andre hunder, og det synes jeg er veldig viktig!

Jeg driver selv og planlegger hund nr to (bli om ca to år da.. heeeh) og det kommer nok til å bli litt "mer" hund, men jeg skal love deg at det ALLTID kommer til å være en Whippet eller to - eller tre (*kremt*) i mitt hus :rolleyes:

Whippeten må forresten oppleves.. man kan ikke "dømme" de ut i fra et førsteintrykk eller bilde!

Du kan jo sende en pm hvis du er interesert..?

Edit: Min er i full vigør hele dagen, og løper gjerne tur på 4 timer, Men snorker og sover like herlig ei hel uke i strekk samtidig! (Det er testet.. jeg var dausjuk og sengeliggende ei uke, og whippeten var "sympatiforkjøla" og like slækk som meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja whippeten sjekkes ut for fullt her nå. Greit, de er ikke så vakre, men det høres ut som de har utrolig mange fine egenskaper. Jeg gjør meg kjent med rasen via klubb, forum, oppdrettere og folk med rasen, men jeg kunne godt tenke meg andre tips også, slik at jeg får størst mulig grunnlag for å velge. Jeg kommer til å sette meg inn i rasene dere nevner her, selv om jeg nok skrinlegger noen og går vidre på andre, så ALLE tips tas i mot med takk!

Jeg traff forresten på en fantastisk grand danois en dag som jeg så klart måtte slå av en prat med. Eieren mente at grand danois godt kunne være en nybegynnerhund så lenge man var konsekvent og bevisst på størrelsen. Det er jo grand danois som er min drømmehund, det har det alltid vært, så jeg vurderer den rasen også. Noen som har noe å fortelle om GD'n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også slå et slag for whippeten. Ikke så vakre sier du?Å bare vent til du får møtt noen og blitt kjent med dem,så blir de bare vakrere og vakrere!

De er veldig enkle og greie hunder stort sett, og går godt overens med de fleste. Det er veldig lite hundeaggresjon på rasen.

Dessuten er de jo veldig friske og sunne også. Full pinne ute,og sofaslaffere inne. De er så deilige å ha som fotvarmere under pleddet en kald vinterkveld etter en god tur :banana:

Også ser jeg du bor i Trondheim, og her er det jo etterhvert blitt et kjempemiljø for whippeter/mynder. Myndeklubben avd.Trøndelag har nå startet opp med LC-treninger på korsvegen,så hvis du vil se de i sitt rette element anbefaler jeg deg en tur dit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det virker som om folket har bestemt seg for whippet :banana: Og det mp jeg jo bare ta til etterretning, så jeg har lest mye om rasen, meldt meg inn på myndeforum, kontaktet flere oppdrettere og ønsker nå å få treffe en eller flere whippeter i levende live. Kan hende er dette rasen for meg, den høres unektelig veldig flott ut.

MEN jeg ønsker meg likevel flere forslag, bare for å gjøre basen litt bredere. Så kan jeg sjekke ut flere raser og til slutt bestemme meg for hva som er rett for meg. Men helt enig med flesteparten av dere i at whippet høres ut som en fin hund for en fersk hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker den litt mer dogge aktige typen, har du sjekket staffordshire bull terrier? Eller australian catteldog?? Sistnevnte var bare en vill idè som datt ned i hodet mitt nå. Sjekk ut kennel Willcara om catteldog kan være interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, den autralske skal jeg sjekke ut bedre, den ligna jo nesten på en blading av rottweiler og ulv :banana: Må lese litt om den og se om jeg tror den kan passe. Det samme skal jeg gjøre om staffen du nevner, selv om jeg lurer på om jeg ikke skal prøve å unngå terrier som "begynnerhund"? Eller er det bare...en fordom jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, den autralske skal jeg sjekke ut bedre, den ligna jo nesten på en blading av rottweiler og ulv :banana: Må lese litt om den og se om jeg tror den kan passe. Det samme skal jeg gjøre om staffen du nevner, selv om jeg lurer på om jeg ikke skal prøve å unngå terrier som "begynnerhund"? Eller er det bare...en fordom jeg har?

Hm, det kan jo gi problemer, men likevel vet jeg om flere førstegangseiere som har klart bla cairn terrier veldig bra. Nå kjenner jeg ikke staffen godt i det hele tatt og vet ikke hvordan den er i gemyttet -hør med Mari! Men jeg vil TRO ut fra det jeg leser om deg her, siden du skal gå på kurs og virker bevisst, med hodet på rette stedet, at det kan gå bra med de fleste raser :)

Catteldogen er jo en gjeterhund, med alt det medfører. Ikke den enkleste rasetypen, så der bør man nok også være bevisst på hva man gjør og hva man får. Men med en bevisst eier som skal på kurs (flere kurs) og som er oppegående og søker kunnskap, tror jeg det kan gå fint. Ikke minst hvis man finner en bra oppdretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil TRO ut fra det jeg leser om deg her, siden du skal gå på kurs og virker bevisst, med hodet på rette stedet, at det kan gå bra med de fleste raser smile.gif

Å takk, du sier akkurat det jeg ønsket å høre! Tror du virkelig det, at det går bra med det meste dersom jeg jobber kontinuerlig, tar kurs, leser bøker og er aktiv? I så fall gjør jo det ting litt enklere, når jeg skal velge rase.

Jeg tror nok likevel ikke jeg skal begynne med verdens strieste rase eller f.eks. jakthunder, og egentlig tror jeg nok gjeterhunder blir for mye også. Jeg vil jo kunne gi hunden min alt den trenger, men siden jeg ikke har gjort dette før og ikke har levd et aktivt hundeliv, kan jeg ikke bare tro at jeg skal hoppe rett inn i en "hundelivsstil", om du skjønner?

Men en ting som i alle fall er sikkert er at jeg har gått bort fra boerboel og rottweiler, og egentlig de fleste mastiffraser, både på grunn av rasenes egenskaper og alt jeg hører om sykdommer osv.

Boxer da, kunne det vært noe for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å takk, du sier akkurat det jeg ønsket å høre! Tror du virkelig det, at det går bra med det meste dersom jeg jobber kontinuerlig, tar kurs, leser bøker og er aktiv? I så fall gjør jo det ting litt enklere, når jeg skal velge rase.

Ja, det er jo ikke lett å si når man ikke kjenner en person og kun leser på et forum, men med å jobbe kontinuerlig, ta kurs, lese bøker og å være aktiv, så har man i allefall et veldig godt utgangspunkt. Alle må jo starte ett sted, alle har vært ny og alle gjør feil. Likevel trenger man jo ikke å gjøre det vanskeligere for seg selv enn nødvendig.

Mye ligger jo på personlighetstypen til hunden og mentaliteten. Om du vil ha vokt, om du vil ha skarphet, hvor sosial du vil den skal være, hvor mye jakt den har i seg, hvor lett den har for å avreagere, hvor tøff den er osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til det Lone og flere andre sier her.

Alle må begynne et sted, og ikke alle har sansen for de typiske rasene som blir foreslått for nybegynnere. Selv anbefaler jeg ikke min egen rase til nybegynnere av alle slag, men jeg var jo selv nybegynner da jeg fikk denne rasen. Det har gått veldig fint. Det gjelder å være bevisst FØR du skaffer deg hunden og å sette deg mål som kan være med på å gi hunden det livet den trenger. En nabofamilie fikk hund for første gang for noen år siden - en Groendael hannhund. Det fungerer så fint, til tross for at de ble frarådet rasen før de fikk den (det er klart at de så an individet i kullet, da). Kjenn litt på magefølelsen.

Masse lykke til med rasevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt! Sjekk helse nøye forresten. De har sine plager.

Så bra, jeg har alltid vært svak for boxere, helt fra jeg var liten. Jeg vil jo gå for en hund som også virker tiltalende på meg rent utseendemessig, så jeg kan ikke utelukke nesten alt annet enn selskapshunder bare fordi jeg er "ny". Får sjekke opp boxere litt nærmere da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du nevnte bordeaux dogge, det stemmer. Kan du ikke fortelle litt om den? Og hvordan er det med helseproblemer?

Min erfaring er at dette rolig og behagelig rase. Utrlolig knyttet til sin eier og sitt hjem. Jeg kan gå med min løs hele tiden, han stikker aldri. Også en skikkelig kosegutt som elsker å ligge med hodet i fanget. Han er en vakthund som passer godt på meg og hjemmet, men har aldri vært agressiv. De har et middelsaktivitets behov, så noen late dager i blandt greier de helt fint. Er det noe mer konkret du lurer på er det bare å spørre :ahappy:

Så noen anbefalte staffen. Har en staff også og hun var min første hund. Det var litt av en prøvelse å starte med en slik rase og derfor vil jeg ikke anbefale deg å gjøre det samme. De krever ekstremt mye, spesielt i valpestadiet. Så med mindre du er villig til å ofre litt ekstra blod, slit og tårer ville jeg nok vurdert en annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...