Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk lapphund.

LindaM

Recommended Posts

Skrevet

Hei, Hei :)

Jeg er blitt veldig forelsket i Finsk Lapphund.

Jeg trenger litt hjelp til å finne en oppdretter som har valper, eller får om ikke så veldig lenge... (helst som har nå)

Vel, det største kravet er vel at foreldrene har godt lynne, at de er gode og friske og at jeg liker utseendet på dem (utifra rasestandaren).

Fargen er ikke noe jeg bryr meg noe særlig om, for jeg synes det er veldig mye viktigere med et godt lynne og at valpen er generelt frisk, og svarer til rasestandaren.

Har titten mye på oppdrettere(på nettet vel og merke.) både i Norge og Sverige.

For en vakker hund! :)

Jeg kontaktet kennel Mallalasse, men der var alle valpene allerede bokket...

Jeg skal ha en tispe :)

Noen som kan hjelpe meg^^?

Linda.

Skrevet

Du kan jo søke her, det står en rekke nedover med Finsk lapphund oppdrettere. Jeg vet ikke

om noen oppdrettere som er veldig flinke med den rasen, sorry.

Skrevet

Men det er garantert flere kenneler i Sverige som har tisper. Tispene her i Norge blir fort bortbestillt. Noen kenneler du kan kontakte:

www.fjelldronningen.com

www.schanderulven.com - min hund sin oppdretter & fantastisk flink. :)

www.lappehiet.net

www.articpro.net

www.lappejenta.com

Det er norske kenneler, men som sagt ganske mange flere kull i Sverige. :) Se på www.slk.nu det er svensk lapphund klubb sine sider og der står det om kull som blir født :)

Skrevet

Valpeformidleren er i hvertfall syk fortiden så det blir ikke noe særlig oppdateringer på det området nå. :) Dessuten er det ikke så alt for mange kull her i Norge og har ikke hørt om så mange planer nå. Men muligens skal øyerfjellets kennel ha noe valper nu :)

Skrevet

har vært innom både norsk og svensk lapphundklubb, har hatt kontakt med flere oppdrettere, men alle er desverre ''redan tingad'' *synes synd på seg selv*

Skrevet

Hehe, men du kan vel sette deg på valpeliste?? vet at det kommer til å være en del kull utover høsten så det er vel noen ledige tisper et sted :) Bare å undersøke flere oppdrettere :)

Skrevet

Hastverk er lastverk... Bruk heller tid på å finne en god oppdretter, med en kombinasjon du synes er interessant. Du klarer sikkert å vente litt til på den rette valpen :)

Skrevet

Åh! de er født på samme dag, i samme måned som meg :)

Noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor de bor? Finner det ikke jeg :)

grunner til at jeg vil ha tispe:

1. Vil ha muligheten til å ha valper på henne.

2. Orker ikke masse markering(vet at noen tisper markerer vel så mye, men ser ikke på løpetiden som et problem..)

3. har aldri tenkt at jeg skal ha hanne... ikke først i allefall :) så det ble liksom bare til at jeg skulle ha tispe ^^

Skrevet

Jeg fant ut hvor dem bodde ^^

sendte mail nå... venter bare på svar :)

EDIT: fikk svar, og vi skal snakkes mer til uken :)

Skrevet

Ja! det er liksom sånn at jeg nesten ikke klarer og sove om nettene å sånt :)

* glede seg no ******* til å få mere info! :) *

Skrevet

Var i kontakt med fjällfarmens selv for en (god) tid tilbake, men fant ut det var alt for vanskelig å komme seg ned dit, og så opp igjen. Virker som relativt seriøse folk, selv om de har VELDIG mange kull (??).

Skrevet

Ja, da har vi mailet en del frem og tilbake i dag.

ja, de virker veldig serriøse.. nesten litt for serriøse :lol: men det er jo veldig fint at de er det da :)

Jeg har bare snakket med Winnie som hun heter, og ikke ole.

Men hun virker possitiv :P Har jo fått masse info.

Noe av infoen var at de plukket ut valp til dem de tror passer til hver enkelt valp.

Hun sa at hun la e-postene vi har sendt i en mappe, så hun visste hva vi hadde snakket om..

men altså.. jeg blir litt forvirret.. det sto at de velger ut valpekjøpere når valpene er 6-7 uker gamle.. og de er lev. klare 06. juli! det vil si at de er 7 uker til helgen...

og det hun skrev i den forrige mailen var(har kopiert det fra mailen): Okey Linda – jag samlar ditt mail till en mapp dit jag lägger alla våra mail, så vet jag vad vi har talat om. – Winnie : o ))

Ja, jeg er ganske forvirret...... :lol:

Skrevet
Ja, da har vi mailet en del frem og tilbake i dag.

ja, de virker veldig serriøse.. nesten litt for serriøse :lol: men det er jo veldig fint at de er det da :P

Jeg har bare snakket med Winnie som hun heter, og ikke ole.

Men hun virker possitiv :) Har jo fått masse info.

Noe av infoen var at de plukket ut valp til dem de tror passer til hver enkelt valp.

Hun sa at hun la e-postene vi har sendt i en mappe, så hun visste hva vi hadde snakket om..

men altså.. jeg blir litt forvirret.. det sto at de velger ut valpekjøpere når valpene er 6-7 uker gamle.. og de er lev. klare 06. juli! det vil si at de er 7 uker til helgen...

og det hun skrev i den forrige mailen var(har kopiert det fra mailen): Okey Linda – jag samlar ditt mail till en mapp dit jag lägger alla våra mail, så vet jag vad vi har talat om. – Winnie : o ))

Ja, jeg er ganske forvirret...... :P

Neida, bare la det gå som det går :lol:

Jeg og følte det slik når jeg mailet med oppdrettere, at det gikk frem og tilbake og masse babbl :)

Det kan jo ikke være så lett å velge valpekjøperene sine, og da får du vel svar da etter helgen :P

Du må bare ta det som det kommer ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...