Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge bør jeg vente med å gå tur?


MariaN

Recommended Posts

Jeg venter ikke med å GÅ tur etter mat. Derimot venter jeg med å la hundene LØPE etter større måltider.

Rolig fysisk aktivitet er ikke noe å bekymre seg for, med mindre man har en storsluker av mat. Tørrfôr sveller jo i magen og blir en diger klump, så det er neppe særlig behagelig å løpe/leke med det i magen. Det øker jo også risikoen for magedreiing. Men en vanlig båndtur er neppe noen risiko.

Jeg fôrer rått, så maten er "ferdig svellet" før den kommer ned i magen. Dvs maten har allerede det væskeinnholdet det skal ha. og absorberer ikke væske i magesekken slik tørrfôr gjør. Jeg er ganske sikker på at det også er med på å redusere risikoen for magedreiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja, det var LØPE jeg tenkte på :D

Okei! :)

Hvis du fôrer med ubløtt tørrfôr, så bør du nok vente ihvertfall én time før en eventuell løpetur. Fysisk aktivitet føles jo mest ubehagelig når magesekken er helt full, og det vil den være først når maten har svellet seg ferdig.

Gjør et forsøk: fyll et glass halvfullt med tørrfôr og hell på vann. La det svelle. Se hvor mye mer plass tørrfôret opptar i glasset når det er ferdig med å trekke til seg vann. Mål hvor lang tid det tar før det er ferdig svellet.

Tørrfôr inneholder omlag 10-15% vann. I magesekken omgjøres maten til en tynn, vannfyllt suppe som så sendes videre til tynntarmen. Siden tørrfôret må trekke til seg væske fra magen, vil det ta desto lengre tid før maten er klar til å passere videre. Våtfôr (som f.eks. Vom & Hundemat) passerer mye raskere fordi det allerede inneholder mye væske (60-70% vann). Hvis du ønsker å kunne gå en aktiv tur med hunden i etterkant av et tørrôrmåltid, så bør du altså først la det svelle i vann til det har grøtkonsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer med V&H nå :lol:

Diesel spiser sjeldent mat rett før han går ut. Han får mat når vi står opp og da er det minst en time før vi går oss en lengre tur, eller leker sammen med andre hunder. Jeg må jo sminke meg å slikt først, og det tar jo sin tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye futt i hunden min når vi går tur, og hun løper som oftest løs (ja, rett i skammekroken med meg) eller i langline, så jeg venter alltid en time etter fòring før tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "spisevegrer" så prøver som regel å gå tur før hun spiser, sånn at hun er sulten, og trenger "påfyll"

Tenker at det er litt som med mennesker jeg, viktig med påfyll av mat rett etter fysisk aktivitet/trening (innen en halvtime)

Men er veldig mulig jeg er helt på vidda da..:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på tur rett etter Kaisa har spist om morningen, hvis jeg skulle ventet en time hadde jeg fått litt dårlig tid i ukedagene da :lol: Tror nok de fleste går på tur rett etter hunden har spist.

Hvorfor går dere ikke tur først da, og gir maten når dere kommer inn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her er vanen at hunden får mellom en og to timer ro etter tur (da løs eller sykkel eller andre med høy aktivitet) og til det blir mat. Om morgene så blir det gjerne mat og minst en time ro før tur. Når det er tur i band altså vanlig gå tur så blir det ikke tatt hensyn til viletid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hestejente har jeg litt fobi mot hard fysisk aktivitet rett før eller rett etter mat. Gir derfor mat sent på kvelden, rett før vi legger oss, sånn at de hverken har blitt brukt hardt rett før eller vil bli brukt på mange timer etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "spisevegrer" så prøver som regel å gå tur før hun spiser, sånn at hun er sulten, og trenger "påfyll"

Tenker at det er litt som med mennesker jeg, viktig med påfyll av mat rett etter fysisk aktivitet/trening (innen en halvtime)

Men er veldig mulig jeg er helt på vidda da..:P

Sånn gjør vi det her i huset også. Og det fungerer bra :P Har også en "spisevegrer", men han får mer matlyst etter en lang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å vente en time før jeg trimmer hunden, men iflg hundekjører miljøet er dette sterkt overdrevet ( men så har jo de hunder som ikke sliter med magedreining også ).

Var før veldig nøye på dette, men nå merker jeg at jeg ikke tenker så mye over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på tur rett etter Kaisa har spist om morningen, hvis jeg skulle ventet en time hadde jeg fått litt dårlig tid i ukedagene da :) Tror nok de fleste går på tur rett etter hunden har spist.

Nei, jeg tror ikke de fleste går tur rett etter at hunden har spist! Hvor har du det fra? Morgenturen til hverdags går i bånd rundt kvartalet, så da er det ikke så nøye om frokosten fortæres før eller etter eller like oppunder. Middagen får hundene alltid minst èn time etter langtur, trening, bading eller hva det nå er som står på programmet. Har de herja mye, eller blitt ekstra brukt på andre måter, venter jeg et par timer, selvom Fibi maser grusomt. Hun er nemlig redd for å sulte ihjel og det er best å minne meg på at hun ikke har fått mat, sånn nesten hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisa: det er forskjell på en liten morgenlufting, og på langtur med herjing og løsløping hvor hunden blir virkelig utslitt. :) Det er før/etter disse lange heftige turene at hunden ikke bør spise.

Jeg fôrer ikke mine hunder rett før en sånn "heftig" tur. Hvis de på død og liv må ha mat, får de i tilfelle etterpå. Dels pga det jeg har hørt om magedreining, og da er det greit at man er hjemme, med bil og telefon tilgjengelig hvis uhellet skulle være ute (og at man ikke er langt til skogs, hunden løs og vanskelig å få med til dyrlege). Men den største grunnen er nok at jeg selv synes det er veldig ubehagelig å være i kraftig fysisk aktivitet rett etter at jeg har spist et større måltid. De færreste av oss liker vel å spurte opp fra middagsbordet og ut på to timer lang joggetur? Da er det bedre å spise litt når man har kommet hjem igjen og slappet litt av en stund. Tenker hundene føler det nokså likt akkurat der, i tillegg til deres ekstra lille hensyn til magedreining. I tillegg kan det også tenkes at jeg gir hundene godis mens vi er ute (vi trener jo stort sett alltid når vi er på tur), og da kan jeg tilpasse dagens matrasjon etter hvor mye godis de har fått i løpet av turen, og også hvor krevende den var; var den ikke så ille får de vanlig mengde mat, var den krevende kan de gjerne få litt mer. Sånt er ikke alltid like lett å vite på forhånd. Dette med fôring er strengt tatt ikke noe problem hos oss, siden vi fôrer tidlig om morgenen (og ingen vil ut på noe krevende tur), og sent på kvelden rett før vi legger oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lo godt her en dag :)

Pappa spurte om Diesel var syk? Fordi han var så rar.. trippet og oppførte seg merkelig. Jeg ble jo bekymret, hoppet opp fra sofaen og gikk til kjøkkenet. Han var nok ikke syk, han skulla ha MAT ! Jeg hadde vært litt treg med kveldsen, og han trykte på matsekken da jeg kom :)

Hvordan er det med V&H i forhold til tørrfor? trenger man å vente like lenge da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...