Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie


Aussieglis

Recommended Posts

Får akkurat rukket å stille My på valpeshow i August. Hun er 5mnd nå.

Tingen er, at jeg syns det er kjedelig å trene på "stå" men nå begynner panikken å ta meg for selv om vi har trent lite på ligg og sitt i det siste så setter hun seg, og funker ikke det så snurrer hun over på rygg og ligger der og sparker i lufta og tror det er DET jeg vil ha. Jeg har belønnet henne masse for å stå, men hvis jeg ikke belønner kontinuerlig så setter hun rumpa ned. Et lite opphold, så tror hun at vi bytter også tilbyr hun sitt/ligg.

Hun kan stå pent en god stund hvis jeg sitter på kne med henne foran meg, men hvis jeg forsto det riktig er det ikke sånn de skal stå engang... Dessuten må jo jeg stå jeg og, og da sitter My.

Hva gjør dere hvis valpen tilbyr en annen atferd når dere vil ha STÅ? Jeg har prøvd å gå bakover, og da tror hun at vi trener på "bli sittende" ... Og jeg har prøvd å snu ryggen til å bare prøve på nytt, men lille My kommer gående rundt og setter seg som et lys foran meg eller i utgangsstilling og venter på noe morsomt :rolleyes: Når det er sagt så løper hun ganske fint på siden min selv om det kommer noen gledeshopp innimellom :)

PS: Jeg er helt blank innen utstilling og har ikke peiling what so ever. Det kan kanskje forklare litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsmessig orker jeg rett og slett ikke å begi meg ut på noe nå, men jeg ser ikke helt problemet om hun står om du sitter på knærne foran henne? DU må ikke stå, still hunden sånn det passer deg best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsmessig orker jeg rett og slett ikke å begi meg ut på noe nå, men jeg ser ikke helt problemet om hun står om du sitter på knærne foran henne? DU må ikke stå, still hunden sånn det passer deg best :)

Det er veldig lurt å sette seg på kne og være på hundens "høyde". Aron sette seg vertfall aldri om jeg står på knærne å "stiller" han opp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lurt å sette seg på kne og være på hundens "høyde". Aron sette seg vertfall aldri om jeg står på knærne å "stiller" han opp :)

Kan jeg gjøre dette jeg og? Huff, nå blir det litt mange rare spørsmål men jeg fyrer løs siden dere vet og jeg ikke har peiling :D

-Kan jeg BLI sittende på huk bak henne også?

-Eller må jeg stille henne opp slik, reise meg opp selv og fjerne meg litt vekk fra henne slik at hun står og ser på meg foran meg? (stille henne fritt foran meg?)

-Hvis jeg får henne fint stående ved å sitte på huk "bak" henne, reiser meg og hun står fint en stund, kan jeg gå en liten minirunde eller sette meg ned og "hjelpe" henne opp uten at det blir feil på noe vis? Får man lov til å "lure" hundene sine så mye man vil liksom for å få dem til å gjøre som man vil?

Kan det hjelpe å ha sambo stående utenfor ringen for å få henne til å ha noe å se på?

Ser for meg det blir litt greiere når vi får kjøpt et ordentlig utstillingsbånd å trene i fremover. Skal få gjort det så fort som mulig. Har begynt sånn smått med en syngende stå kommando som fanger oppmerksomheten hennes og som jeg såvidt har begynt å legge på atferden, men det er enda langt igjen der.

EDIT:

Tok noen bilder på tur ikveld, kan noen gi litt konstruktiv kritikk? :P Selen skulle såklart vært av, men det var ikke sånt jeg tenkte på før nå. Fotografen er samboeren min, jeg står foran henne på bakken nedenfor den greia hun står på med ost i hånda :P

66435-1213916933-9.jpg

66435-1213916933-10.jpg

66435-1213916933-11.jpg

66435-1213916933-12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Aussien er jo stilt opp på flere forskjellige måter, du kan jo se der :) En helt utrolig fin hund :lol:

Jeg tror My kunne stått litt mer paralelt med beina, men så er jo ikke jeg noen ekspert heller da. Kan vel bare stille papillon, de vet jeg hvordan skal stå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :lol: Har trålet masse aussiesider og studert oppstillingsbilder nå og tror jeg har en anelse om hva jeg kan gjøre for å få henne til å stå bedre.

Kjøpte utstillingsbånd idag, men det var vanskelig å styre :lol: Sååå tynt også "åpner" det seg av seg selv hele tiden.. Og My syns det var morsomt å bite på det.

Hva gjør dere når valpen biter i båndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært på valpeshow med mine, så har jeg satt med på huk eller på knærne jeg, uansett rase. Og hvis de har en tendens til å sette seg ned så har jeg holdt en hånd evnt bare en finger diskre' under buken :lol: Da sette de seg ikke ned :lol:

Og når det gjelder utstillingsbånd, så er den aller tynneste typen vanskelig å ha med å gjøre, og de åpner seg fort som du sier.. Jeg har den litt grovere typen på lille Blondie jeg, så du kan nok med fordel ha en grovere type på My også.. Eller rett og slett en tynn fin lenke (utstillings stupebånd) og et smalt leiebånd til.. Stilig :) Når det gjelder biting i båndet, så stopper jeg, rykker litt i båndet og sier NEI, og fortsetter uten noe mere dill :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun trenger ikke å stå perfekt på et valpeshow, det blir viktigere senere.

Men en annen ting å tenke på når det gjelder innlæring av stå er; belønningsplassering. Belønn slik at hun må reise seg. Dessuten vær rask men klikkeren, og klikk kontunierlig i begynnelsen. Med en gang hun har tatt godbiten i munnen; klikk. Etterhvert rett etter hun har spist den osv. Her i huset har alltid "stå-innlæringen", vært det letteste å trene inn. Har aldri brukt å ta mer en et par minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Da jeg var på Københavnvinnerutstillingen for 14 dager siden var det en alldeles fabelaktig vakker aussie som ble BIS. Sjekk her:

i6kwlf.jpg

20fb3gz.jpg

Åh, Diablo. :)

Min favoritt aussie! Thornapple Aftershock heter han, han ble bir på verdensvinneren og. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...