Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet regionalt foretrekker avlivning fremfor redning


Argyr

Recommended Posts

Dyrevernet kunne ha avlivet alle hundene i Åsnes for å spare penger.

Det fikk dyrevernsleder Bente Hauge beskjed om fra Mattilsynets regionkontor.

Bente Hauge bekrefter på forespørsel fra Glåmdalen at hun har fått kritikk fra regionkontoret til Mattilsynet i Hedmark og Oppland. Hun forteller at hun i et brev til regionkontoret i april ba om å få 80.000 kroner ekstra til kostnader ved denne saken, et beløp som i seg selv er for lite. Nå sist lørdag, omtrent to måneder senere, kom det svar med avslag. Kritikken kom i et eget brev, der det også ble bekreftet at Mattilsynet regionalt mente det hadde blitt mye rimeligere om alle hundene var blitt avlivet, forteller hun.

Får kritikk for å bruke for mye penger på dyrevern

Foreslår krisefond

Oppfordrer alle til å skrive brev til en av disse (eller alle) og fortelle hva dere mener:

Regionsjef for Hedmark og Oppland Anders Prestgarden

Strandsagveien 2

2380 Brumunddal

Fungerende seksjonssjef for Hedmark og Oppland Tor Odd Silseth

Strandsagveien 2

2380 Brumunddal

Mattilsynets hovedkontor

Felles postmottak

Postboks 383

2381 Brumunddal

Landbruksminister Terje Riis-Johansen

Landbruksdepartementet v/Terje Riis-Johansen

Postboks 8007 Dep.

0030 Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er helt forferdelig at dem har en slik tankegang,da er jo liksom hele poenget med mattilsynet borte når de har en slik instilling til å ta vare på dyr,foretrekke avlivning framfor å redde fordi det er billigere. Blir sjokkert ofte over hvordan det i det hele tatt kan være folk som tenker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev Dyrebeskyttelsen Norge allerede i 2005:

http://www.dyrebeskyttelsen.no/pressemeldi...yrevernet.shtml

"Dyrevernorganisasjoner ønsker et tilsyn som er til for dyrene og har deres interesser for øye. Det er umulig å ha et effektivt dyrevern med dagens ordning. Det er viktig at det nedlegges ressurser til å finne løsninger som fungerer i praksis og ikke bare i teorien.

I 2004 opplevde vi flere tilfeller hvor store antall dyr ble avlivet da eier ikke maktet å ta seg av dem. At det offentlige sjelden har andre tilbud enn avlivning utgjør et stort problem. Dessverre velger det offentlige ofte å ikke samarbeide med friville organisasjoner som kan redde flere av dyrene ved omplassering."

Dyrevernorganisasjonene burde sette igang en samlet aksjon, og oppfordre alle til å skrive inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Tibia
Det synes jeg er helt forferdelig at dem har en slik tankegang,da er jo liksom hele poenget med mattilsynet borte når de har en slik instilling til å ta vare på dyr,foretrekke avlivning framfor å redde fordi det er billigere. Blir sjokkert ofte over hvordan det i det hele tatt kan være folk som tenker slik.

Nå er selvsagt ikke avlivning ønskelig, men det er faktisk et bedre alternativ enn vanskjøtsel. Og i dagens samfunn så opplever alle etater og organisasjoner å bli pålagt urimelige sparetiltak eller urimeligt stramme budsjetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo det er Mattilsynet vi snakker om her. Mattilsynet--->redde dyr? Logikken? Mat og dyr er det samme?

Dumt skrevet, men hvilket normalt land bruker mattilsynet for å redde dyrene? Av de jeg kjenner i USA så har de dette å si om Mattilsynet i Norge som brukes som dyrebeskyttelse: Helt bak mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibia. Og i dagens samfunn så opplever alle etater og organisasjoner å bli pålagt urimelige sparetiltak eller urimeligt stramme budsjetter.

Ja, det er temmelig ironisk. Her bor vi i et av verdens rikeste land, et riktig velstandssamfunn. Men å være forsvarsløs i dette landet slik som dyrene våre er derimot ikke enkelt. De skal vel ofres på velstandens alter de, rettsløse og budsjetteres bort. Heia Kristin Barnehagetante.......... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vurdere å flytte dit. Pleier de å være vrang med å ha hund? Har hørt skrekkhistorier om at en plutslig kan bli hevet ut pga hund eller dyr.  Er det noen spesielle ting man må tenke på??  
    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...