Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannstein fjerning


Recommended Posts

Ringte dyrlegen i ste for å bestille fjærning av tanstein på den gamleste hunden min. Etter som den har lit separasjons angst ville jeg ha han med meg med en gang men fik til svar at det tok ca 4t å fjærne tanstein. Men det kan da ikke være riktig? Det er da ikke så komlisert. Di må læges i narkose men lel da. Jeg vurdere andre dyrleger etter som min er tilhengr av inleginger. Vordn gjøres det til dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å fjerne tannsteinen selv? Det går som regel greit med ei vanlig skrape. Du har ikke noen hundevante rundt deg som kan hjelpe? Å legge hunden i narkose for å fjerne tannstein synes jeg høres veldig drastisk (og dyrt!) ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ikke så lang tid som 4 timer å fjerne tannstein. Men en times tid må du nok påregne. Men da sover hunden din enda når du henter han, så i forhold til sep.angsten vil han ikke merke dette. Du er jo der når han får bedøvelsen, og er der når han våkner.

Det bør vel være mulig å f.eks bli oppringt når hunden er ferdig? Slik praktiseres ofte hos oss.

Synes det er viktig at tannsteinen blir fjernet mekanisk under bedøvelse. Å fjerne den med tannstkrape ødelegger mer enn det fikser. Dessuten er det farlig lett å kommer bort i tannskjøttet, du får ikke renset i lommene som ligger rett under tannkjøttkanten, eller på innsiden. Å fjerne selv gjør bare at man selv føler seg bredre, for det SER bedre ut for egne øyne. Vil du gjøre noe for å få fjernet tannsteinen må du inn til dyrlegen. Og det er ganske viktig at de legger de i bedøvelse og fjerner det mekanisk i stedet for å løfte på leppe slik som 'hvermansen' kan gjøre.

Det koster penger å få det gjort hos dyrlegen, men det koster enda mer å måtte trekke alle tennene om man ikke forebygger jevnlig også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maja ble lagt i narkose.. Men samtidlig satte de vaksinene hun trengte og opererte i den ene frampoten hennes (som var hovedgrunn til narkosen)... For oss var det veldig kjekt at alt ble tatt på "en gang" ..

Veterinæren vi har er ikke så dyr. Vi hadde tenkt å ta tannstenen til en annen veterinær, men det hadde blitt dobbelt så dyrt..

Det må da gå ann å ikke ha narkose.... Og at det ikke skal vare så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den elste har en del nykker som ikke er enklt å honteres med. Blant dem er munnen og bena hans er omsåder ingen få komme bortig uten tydlige merker. Det er heller ikke mulig å få i han plak of. Så eneste mulig het for tanstein er narkose. Men heldig vis er det bare 1 gang i åre ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å fjerne tannsteinen selv? Det går som regel greit med ei vanlig skrape. Du har ikke noen hundevante rundt deg som kan hjelpe? Å legge hunden i narkose for å fjerne tannstein synes jeg høres veldig drastisk (og dyrt!) ut.

Helt enig. Det enkleste er å gi hunden rå kjøttbein å tygge på - det fjerner tannstein meget effektivt. Det eneste som ikke blir renset godt nok er hjørnetennene, hvis de har en del tannstein deri. Men dette fjerner man lett med en tannskrape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte dyrlegen i ste for å bestille fjærning av tanstein på den gamleste hunden min. Etter som den har lit separasjons angst ville jeg ha han med meg med en gang men fik til svar at det tok ca 4t å fjærne tanstein. Men det kan da ikke være riktig? Det er da ikke så komlisert. Di må læges i narkose men lel da. Jeg vurdere andre dyrleger etter som min er tilhengr av inleginger. Vordn gjøres det til dere?

Det tar ikke fire timer å fjerne tannstein. Har selv vært å fått tennene til hunden min renset og det var overhodet ikke noen mulighet for at jeg hadde kunnet gjort det samme selv med en tannskrape. Jeg satt sammen med hunden min under hele prosessen og fikk se alt sammen. Gikk veldig greit. Det som er dumt er jo at hunden må sederes, og det er det jo ikke alle hunder takler like godt, og det er heller ikke riskofritt.

Det du bør gjøre når du har vært å fjernet tannstein er og sørge for at hunden din får tygge mye gode kjøttbein. Da slipper du tannrensing hos veterinær og som regel tannpuss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er viktig at tannsteinen blir fjernet mekanisk under bedøvelse. Å fjerne den med tannstkrape ødelegger mer enn det fikser. Dessuten er det farlig lett å kommer bort i tannskjøttet, du får ikke renset i lommene som ligger rett under tannkjøttkanten, eller på innsiden. Å fjerne selv gjør bare at man selv føler seg bredre, for det SER bedre ut for egne øyne. Vil du gjøre noe for å få fjernet tannsteinen må du inn til dyrlegen. Og det er ganske viktig at de legger de i bedøvelse og fjerner det mekanisk i stedet for å løfte på leppe slik som 'hvermansen' kan gjøre.

Det koster penger å få det gjort hos dyrlegen, men det koster enda mer å måtte trekke alle tennene om man ikke forebygger jevnlig også!

Tja, jeg har brukt tannskrape på tre hunder som alle ble 12-15 år uten å måtte trekke ei eneste tann, men jeg har sikkert bare hatt flaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...