Gå til innhold
Hundesonen.no

Hesteraser

Wheaten terrier

Hvilken av disse hesterasene?  

156 stemmer

1. 1.

• Nordlandshest/Lyngshest
      12
    • Fjording
      17
    • Islandshest
      30
    • Araber (ganske foskjellig fra de andre her da:P)
      27
    • Døl eller Haflinger eller Newfoundlandshest
      25
    • Andre
      45

Recommended Posts

Varmblodshester er og blir best! Når den tid kommer at jeg skal ha hest, skal jeg ha en dansk varmblod eller noe lignende. Det er fordi de har en bra størrelse, fine bevegelser, er stødige og ekte. Har så mange bra erfaringer med varmblodshester at det skal det være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 146
  • Created
  • Siste svar
Vel...om du vil ha en frekk, sta, egen, "tøff i trynet og skal bestemme alt selv" ponni, så velg deg deg mini hingst! :wink:

Her må det tre voksne personer til for å holde fast når det skal raspes tenner - kun fordi han ikke VIL...hihih.. Flaming Love

Ellers er gemytt som på vanlig shetland.

:D

En grei vallakk er vel det beste! ;)

:D okei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte fjording jeg. Fikk virkelig opp øynene for den rasen da jeg gikk vk1 hest.. Red ei utrulig sær å spesiell fjordingmerr som jeg ble litt glad i selv om hun var veldig egen å sær...

Men som absolutt favoritt er frieser!! Nydeli hest :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min DRØMME hest er Shire...:De kan veie opp til 5 tonn og trekke 2 tonn.

De er så nyyyyyyydelige!!! *sukk*

shire2.jpg

shire_horse.jpg

http://i11.photobucket.com/albums/a183/sha...tina/shire4.jpg

Ellers så ville jeg hatt en god norsk fjording...Finnes det et mer idyllisk syn enn en fjording som beiter på en bondegård langt oppå fjellet? *drømme seg vekk*

fjording.jpg

Og en ting jeg SKAL ha når jeg flytter for meg selv og finner et sted som jeg skal bo resten av livet er en mini shetlandsponny. Den skal få selskap av et par villsauer og en lama :D Jeg vil ha en liten tykk brun en ;);)

minishetl.jpg

shire er jo bare sååå nydelige men jeg tro Tinkere http://dyrenett.no/no/s/an/vis.asp?art=Hes...1&id=140772&s=3

er minst like fine, så bilde av noen og falt for dem. men har jo ikke litt peiling på hest så det får være med det at de er fine.

skulle sett husverten når jentungen sa til han at hun skulle få hest.

ett lengre tryne skal en lete lenge etter altså også spør han bare kor skal den bo då? i carporten???

bådemeg og jostein holdt på å le oss i hel når vi så trynet på husverten :D kan nesten vedde på at hadde han sotte på en stol så hadde han ramla av den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjash, ville vel kanskje ikke hatt noen av disse rasene, hehe..

Hvis jeg en gang i fremtiden kommer til å kjøpe meg hest, så skal jeg ha en ridehest. Altså varm eller halvblods. Alle typer halvblods er jo geniale sånn sett da :D

Har brukt alt for mange timer i salen på å omskolere travere, så den jobben gidder jeg ikke starte på igjen, hihi..

Men er mettet på hest etter å ha tilbringt nesten hver eneste dag i 14 år i stallen. Holder meg til hunden nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islandshest!! Finnes ikke bedre hest. Akkurat passe stor, hardfør og aller best å ri på! Så jeg ville absolutt ha vurdert en islending hvis jeg skulle fått hest. :D

Er også begeistret for svære hester. Tungdøl er flotte, og deilige kraftplugger å ri på. Liker Shire godt. :D Er ikke så veldig glad i tynne "pingle" hester. Det må være litt tyngde og kraft. :wink:

Så sånn sett er jeg ganske motsatt enn med hunder. da er det omvendt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Nordlanshest i flere år, så blir vel det.. Har også vært hestepasser/halvveis eier for en fallabella hingst. Et lite monster..

Når jeg skal ha hest igjen skal jeg ha en halvblods eller en varmblods. Gjerne Trakhener eller Oldenburger, og aller helst hingst. ingenting slår hingstene!

Trakhener

grand%20royal%20m.jpg

Flambo20draf.jpg

Oldenburger

RTEmagicC_oldenburger-karossier.jpg.jpg

bild10.394x269.jpg

Liker de littegrann tyngre varmblods/halvblodshestene bedre enn f.eks fullblods, og jeg liker hester som er allsidige og som kan nå høyt i sprangklassene/feltrittsklassene, og der har dessverre araberen litt for langt igjen for min smak.. :D Men de er vakre da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal ha hest igjen skal jeg ha en halvblods eller en varmblods. Gjerne Trakhener eller Oldenburger, og aller helst hingst. ingenting slår hingstene!

Liker de littegrann tyngre varmblods/halvblodshestene bedre enn f.eks fullblods, og jeg liker hester som er allsidige og som kan nå høyt i sprangklassene/feltrittsklassene, og der har dessverre araberen litt for langt igjen for min smak.. :D Men de er vakre da

Hihi, som jeg skulle sagt det selv :D Venninna mi har en Hannoveraner hingst på for nå. Gud for en nydelig hest, å så ukomplisert å håndtere. Var med som hestepasser på et stevne på Øysand i sommer, han oppførte seg mye bedre enn de fleste hoppene og valakkene som prøvde å være bråkjekke, hihi..

Åsså har jo hingstene nakken "innebygd" da, deilig å slippe den jobben ;) Bare å dra sammen bakbeina på den, så går hesten som ei klokke, hihi..

Legger ved et par bilder jeg tok av Mari og Magyar på stevne. Dette er hestens første stevne, og at han hadde ikke gått på bane på flere år før hun fikk ham. Men de ridde godkjent både LC og LB, så det var en bra debut ;)

IMG_1231_lite.jpg

IMG_1236_lite.jpg

IMG_1232_lite.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islandshest på meg..

passe str til meg som er så lav.. hehe også synes jeg de er så fantastik fine..

De andre hestene er fine å da.. men jeg ville valgt Islandshest.

Fikk tilbud om å kjøpe en travhest for noen år siden.. jeg ville gjort den om til ridehest da.. i stede for trav hest.. men jeg hadde ikke så mye penger da så jeg måtte si nei.. men det tar jo mye tid så nå får det holde med Tini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gulvredsel er ikke uvanlig på en del raser. Hvilken rase er det? Selv om søsknene ikke har det ligger det også typisk i genene, det er jo arven bakover som er relevant her. Jeg ville jobbet med å gjøre det å gå gjennom dører en positiv ting. Finn en ukjent døråpning, la hunden stå nærmest døren. Stå på avstand, og belønn at hunden ser på døråpningen. Hvis hunden beveger seg nærmere på egenhånd, belønn igjen. Ikke gå for fort fram, og belønn gjerne med å ta noen skritt bort fra døråpningen igjen innimellom. Ta pauser, men la hunden selv også styre tempo mot og gjennom døren. Gjør dette med både kjente og ukjente dører en periode, og se om adferden endrer seg.
    • Jeg har en hund på 11 måneder som er litt merkelig. planen er at vi skal stille han ut etterhvert . Men vi har et problem han er ikke glad i «dør listene» inn til nye bygninger eller rom.. Vanskelig å få han inn i rom, da han nekter å gå inn.. vanskelig å motivere og det har skjedd at han har kommet ut av båndet når vi har vært på vei «inn» . Andre steder igjen kan dette gå helt fint.. Vi trenger tips å råd til at han mestrer å gå gjennom døråpninger over dørlistene, hvordan gjøre dette på en god måte slik at det ikke blir noe verre .. vi har også perioder der han kommer inn i det nye rommet / bygningen , blir han usikker på underlaget og snuser på «parkett skillene» akkurat som han reagerer på lister og planke skillene i gulvet . Han går på det, men er ikke akkurat komfortabel. (han går som regel bare rett fram akkurat som han har en sti) Andre steder igjen kan dette gå helt fint. Vi har valgt å bare overse det , til han løser det selv og skjønner at det ikke er noe skummelt med tanke på «spøkelsesalderen» . Det som jeg ønsker råd om er hvordan få hunden til å mestre å gå inn i nye rom? Vi skal stille han ut etterhvert , og blir det innendørs er jeg redd for at han ikke vil trives da han ikke er komfortabel med å gå inn i nye rom eller å gå på ukjente underlag.. Vi har han med jevnlig på nye ting i nye miljøer, men ikke vært rundt på utstillinger enda.  noen som har vært borti dette ? han er veldig sta og litt vanskelig å motivere da staheten er sterkest😅 ingen av søskene har redsel på gulv, men de kan reagere på lister eller streker. Men det har gått over når de har blitt voksne på de andre kullene .. De har blitt godt sosialisert hos oppdretter og gått på ulike underlag og vært i forskjellige rom. 
    • Ingen fremgang på utgangsstilling. Han setter seg konsekvent ned i 90 graders vinkel mot meg om venstre hånd er tom. På den lyse siden er direkte levering av apportbukken konsekvent nå. ..for tiden. Kan belønnes med kampeleke eller et nytt kast. Gir håp om å få utgangsstilling på tom hånd en dag.  Den største utfordringen vi har er manglende IVER på tom hånd. Den viser seg i sitt og dekk, spin og twirl, hvor han er uengasjert og treg uten godisen i hånden. Trenger ikke være foran nesen hans, jeg kan stå på litt avstand med hendene i ro, men det MÅ være godis i dem - ikke i lommene, ikke på hylla, men i hånden - for å få IVER og fart i bevegelsene. Han er SÅ flink når jeg har godisen i hendene. Lineføring/fvf har vi mer fremgang med på tur. Her tilbyr han bedre og bedre posisjoner over lengre tid, med iver, fordi han har skjønt at godisen BLIR plukket opp fra lomma, eventually.  Det hele handler vel om å ha tillit til prosessen. Rome wasn't built in a day.  Han er forøvrig vokterhund med stor V. Ansvarsbevisst som få. Ble irritert av at jeg nettopp flyttet meg fra skrivebord til sofa i samme rom, for da "måtte" han også reise seg fra det harde gulvet han foretrekker ligge på, og flytte seg de to metrene etter meg. Han så hvor jeg satte meg, lenger inn i rommet uten mulighet for å stikke av uten å måtte passere ham, men avstanden.. Han sukket tungt og irritert over the inconvenience jeg påførte ham, før han motvillig - på eget initiativ - fulgte etter og la seg ned igjen. Max en meters avstand for god sikkerhet ser ut til å være regelen han har lagd for seg selv. 
    • Jeg har ingen evne til å forstå hvordan dere klarer å leve uten hund i hus, bare tanken gir et mareritt av et tomrom… Skjønner selvsagt at livet er livet, men hjelpes.
    • Jeg levde uten hund i fem år. Presterte flytte da jeg var hundeløs pga drittsekk "kjæreste" med egen allergi og allergisk datter. Da det var slutt satt jeg i situasjonen at huseier nektet meg å ha hund, og det var vanskelig å flytte fordi jeg bodde godt og sentralt til en rimelig penge, og fant ikke noe tilsvarende innen budsjettrammen. Planla neste hundehold så og si daglig, i fem lange år. Merker nå hvor mye lettere hverdagen var uten. Den ubegrensede friheten til å gjøre whatever når som helst uten å måtte planlegge for hunden. Samtidig var savnet der hele tiden. Det er fordeler og ulemper med og uten. For meg er hund er såpass berikende, jeg føler meg ikke hel uten, så jeg gir heller gir avkall på den friheten en har uten. Bare det å gå en tur uten hund er direkte smertefullt. Jeg gråt jevnlig i savn av hunder jeg har hatt.  Kjenner forøvrig på at det er pes å ha valp og jeg gleder meg til han er voksen. Når han er voksen vil jeg antakelig savne valpetiden 🤷🏼‍♀️
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...