Gå til innhold
Hundesonen.no

Hesteraser


Wheaten terrier

Hvilken av disse hesterasene?  

156 stemmer

  1. 1.

    • Nordlandshest/Lyngshest
      12
    • Fjording
      17
    • Islandshest
      30
    • Araber (ganske foskjellig fra de andre her da:P)
      27
    • Døl eller Haflinger eller Newfoundlandshest
      25
    • Andre
      45


Recommended Posts

Og hvorfor liker du ikke ilsandshester? "Stor-brun-fordommer", aldri prøvd en, eller prøvd en og ikke fått den til? Liker nordlandshest men ikke islending, det er det rareste jeg har hørt. Nordlandshester er jo gørrkjedelige i forhold, de er jo så og si islendere minus to gangarter... <_< Bare spør, nå ble jeg nysgjerrig.

Vil forøvrig gjerne se ponnibilder :o

-Caroline - som liker de fleste hesteraser (alt har sin sjarm)

Grunnen til at jeg ikke liker islandshester, er sletts ikke "stor-brun-fordommer" som du kalte det. Har ridd i alt 7 islandshester i noen år.. og jeg gikk da på en rideskole både sørpå og her jeg bor, og lærete meg islandsridning.. så ja, jeg kan det.. Har og vært på island en ferie og ridd på hestene der.

Og lyngshester er slettes ikke noe islender minus to gangarter..

Jeg er dressur person, og kom ikke og fortell meg at en islender kan gå bedre dressur enn en lyngs..

selvsagt kan de gå like bra, men lyngsen (i MINE øyne og etter MIN mening) har mye større kapasitet i både sprang og dressur enn en islender.. Men dette er en diskusjon jeg ikke gidder og ta, for da får jeg vel en hel hau me islender folk i ryggen og kjefting og smell..

de lyngsene ejg har stelt, har og vært mye morsomere enn de islenderne jeg har holdt på med, jeg kan ikke forklare på internett hvordan, men jeg synes det.

Islendere passer ikke min ridestil rett og slett, slik er det bare.. Men så klart, Jeg har ikke sagt at de er forferdelig hester. Men jeg liker de ikke.. Men du å skjønne at smaken er som baken, delt, og la oss si at jeg digger rottweiler og du ikke liker rottisen så er jo det akkurat det samme..

Men de er søte hester, og Nydelige og se på når man ser de i slike konkuranser som bildene over her viser. Det er det ingen tvil om..

Ponnibilde ja, hehe...

http://blink.dagbladet.no/user/files/k/ki/...4_Bilde_147.jpg

Et uklart og dårlig bildet, men Goggen (som vi kaller han da) i svevet!

http://blink.dagbladet.no/community/files/...by/hege_059.jpg

:o goggen igjen:p

Bildene ble altfor store, men følg linkene så ser du:)

noen flere bilder av han på hjemmesiden min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Jeg driver også med dressur :o

En 3-gjenger islending er like god eller bedre (de har flottere gang synes nå jeg) enn en lyngs, ihvertfall de jeg har sett. Venninna mi har ei 3-gjenger hoppe som er vanvittig fin. Hopper 130 enkelthinder med rytter og 110 bane, går sykt bra i felt og er god i dressur. Det som gjør at de fleste islendere ikke går bra dressur og sprang er 1) rytterne interesserer seg ikke for det og 2) de er ikke trent godt nok i grunngangartene til å gå bra hverken i dressur eller sprang, fordi de ekstra gangartene innvirker på spesielt trav og galopp.

Har sett islendinger som imponerer i dressur og sprang, men har virkelig det til gode hos nordl./lyngsen. Da har jeg sett finere fjordinger. Men vis meg gjerne gode eksemplarer! Så kanskje jeg liker de hakket bedre ;)

Menmen, ikke nødvendig å diskutere vilt, jeg vet jo at ale har sin smak :o

Noen bilder av Svala:

i97889795_60339_2.jpg

i97378016_96672_2.jpg

i95158733_30720_2.jpg

i94403299_2341_2.jpg

i97010031_44832_2.jpg

Ikke på sitt beste kanskje, rett etter beitesesong osv. menmen :o

Ponni'n din var forresten flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friesere er vakre ja.. ingen tvil om det.

Men etter min smak og mening, så blir det altfor mye, og goverdrevet me så lang mane som de på dine bilder hadde:) min smak og mening igjen..

Lang man er selvfølgelig finest på slike tunge raser og arabere, men det var litt overdrevet på det ene bildet.:)

Men nydelige hester. Ridde en slik en i fjor sommer=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lipizzaner

Min drømme hest :D

Jeg red en unghings av den rasen noen år tilbake og en bedre hest har jeg aldri sitti på!

Jeg ble forelsket!! Fikk også tilbud om å kjøpe ham, men desverre er jeg allergisk mot hest :)

Men hovedinteressen min er med hund, så jeg kommer nok aldri til å bli noe annet enn en tur rytter.

Ellers så jeg jeg meget fasinert av flere av dem Amerikanske rasene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg er alltids missunnelige på andre ;) Min lille hesteverden:

Jeg er vokst opp i travstall, der vi som 11-13 åringer dro ut med div travere, og fikk virkelig oppleve å begynne på de verste! Vi fikk en god del knall og fall, med brukne armer, og muskelblødninger og div! Men det har aldri skremt meg av (må innrømme at jeg selfølgelig ikke alltid var like høy i hatten ;) )

Men eg fikk oppleve mye, og fikk meg så en fjordinghingst til trening. Det gikk kjempe bra! Han er idag en meget stabil og god kjørehest. Så fikk jeg en til hingst... 2 år gammel ullsblakk fjording, som aldri har sett lyset for å si det sånn! Jeg sleit som en makk for å få han til, og det gikk bra i en periode. Men jeg gikk lei av å måtte kjempe hele tiden, og ville heller begynne å ri å heller kose meg igjen. Så jeg har alltid hatt travere i mitt liv, og trives best med de ;)

Men nå bor jeg på gård hos min bedre halvdel der vi har 3 islendinger (6 til sammen), og 6 utleigebokser.

Hestene er Grâuna, Fiâula(fjollo) og Snôtra.

Men hesten i mitt liv heter Speedy Sunrise! Det er jenta i mitt liv ;)

37c69548.jpg

Mai06010.jpg

Her er Grâuna...

april114.jpg

Tok med et bilde av min Theo, vennine Hege og hesten hennes Bill som står på stall her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nordlandshest seff :o;) Jeg liker både nordlandshest, fjording, islandshest og dølehest :o

Jeg har to nordlandshester selv, et hingsteføll og ei hoppe. ;)

Ikke newfoundlandshest nei ;) new forest ja :P

Bildene er av hestene mine...

Hanne og Aqita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du...

Jeg har alltid hatt et godt forhold til norsk kaldblods hest...grunnen til det er at min aller beste venn var ei kaldblodshoppe på 12 år.. som desverre ble tatt livet av i fjor høst..:o

de er kjempe fine. sterke.. nydelige.. men brukes til trav da.. ikke alle men de fleste..

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dartmooreponni med litt araber i seg(26 år!) og på beitet og i stallen så står det en fjording (14 år) som jeg også pleier å ri på, pleier å ta med begge to da. Fjordingen er ganske tjukk, og har brun man, noe som ikke er så vanlig :P

Bilde av begge

PS: Jeg syns hesten din Yodel, er helt utrolig flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke liker islandshester, er sletts ikke "stor-brun-fordommer" som du kalte det. Har ridd i alt 7 islandshester i noen år.. og jeg gikk da på en rideskole både sørpå og her jeg bor, og lærete meg islandsridning.. så ja, jeg kan det.. Har og vært på island en ferie og ridd på hestene der.

Og lyngshester er slettes ikke noe islender minus to gangarter..

Jeg er dressur person, og kom ikke og fortell meg at en islender kan gå bedre dressur enn en lyngs..

selvsagt kan de gå like bra, men lyngsen (i MINE øyne og etter MIN mening) har mye større kapasitet i både sprang og dressur enn en islender.. Men dette er en diskusjon jeg ikke gidder og ta, for da får jeg vel en hel hau me islender folk i ryggen og kjefting og smell..

de lyngsene ejg har stelt, har og vært mye morsomere enn de islenderne jeg har holdt på med, jeg kan ikke forklare på internett hvordan, men jeg synes det.

Islendere passer ikke min ridestil rett og slett, slik er det bare.. Men så klart, Jeg har ikke sagt at de er forferdelig hester. Men jeg liker de ikke.. Men du å skjønne at smaken er som baken, delt, og la oss si at jeg digger rottweiler og du ikke liker rottisen så er jo det akkurat det samme..

Men de er søte hester, og Nydelige og se på når man ser de i slike konkuranser som bildene over her viser. Det er det ingen tvil om..

Ponnibilde ja, hehe...

http://blink.dagbladet.no/user/files/k/ki/...4_Bilde_147.jpg

Et uklart og dårlig bildet, men Goggen (som vi kaller han da) i svevet!

http://blink.dagbladet.no/community/files/...by/hege_059.jpg

:D goggen igjen:p

Bildene ble altfor store, men følg linkene så ser du:)

noen flere bilder av han på hjemmesiden min..

Jeg er hundre prosent enig med deg, er selv N/L fan og tidligere eier, men ingen spesiell stor fan av islenderen.. Men de er lekre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensk halvblods og engelsk fullblods :D Liker også andre store alround hester, men det er disse to rasene jeg har mest efaringe med, det er hester jeg har falt for, og kan brukes til det jeg ønsker :( Men er med å "trener" trav/montehester, kaldblods, det er en rase jeg også liker, men vil ikke ha en selv da jeg er mer intressert i dressur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...