Gå til innhold
Hundesonen.no

Amerikansk Bulldog


Miss Redbull

Recommended Posts

Men hvorfor er ikke rasen godkjent av FCI og NKK? Det er vel blitt en ganske stor rase i flere av de nordiske landene?

Tja, det er mange svar på det etter hvem man spør tror jeg. Men de punktene som er viktigst er vel.

1) Det er ikke et utpreget ønske fra raseentusiastene i rasens hjemland om å få rasen godkjent av AKC. Det er nødvendig å være godkjent av samarbeidende kennelklubb i en rases hjemland for en godkjennelse av FCI på sikt.

2) Det er altfor stor variasjon innad i rasen til at det ville gått pr dags dato.

3) Hvorfor trenger den å bli godkjent av FCI egentlig? Hvorfor skal det være et overordnet mål? Det er både positive og negative sider med å bli en FCI rase, og det er ikke alle av oss som mener at det automatisk hadde vært det gunstigste for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar
Tja, det er mange svar på det etter hvem man spør tror jeg. Men de punktene som er viktigst er vel.

1) Det er ikke et utpreget ønske fra raseentusiastene i rasens hjemland om å få rasen godkjent av AKC. Det er nødvendig å være godkjent av samarbeidende kennelklubb i en rases hjemland for en godkjennelse av FCI på sikt.

2) Det er altfor stor variasjon innad i rasen til at det ville gått pr dags dato.

3) Hvorfor trenger den å bli godkjent av FCI egentlig? Hvorfor skal det være et overordnet mål? Det er både positive og negative sider med å bli en FCI rase, og det er ikke alle av oss som mener at det automatisk hadde vært det gunstigste for rasen.

3. Hvorfor den trenger det? Den trenger det jo ikke, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være negativt. Da vil man jo kunne bruke den mer og det er vel også lettere å finne ut av diverse o det er et register og man kan ske slik som på Dogweb?

2. Den kan jeg skjønne. når det er tre så ulike typer i en rase så blir det jo vrient, men den kunne vært delt som flere andre er også?

1. Vet du hvorfor de ikke nsker å få den ACK godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Hvorfor den trenger det? Den trenger det jo ikke, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være negativt. Da vil man jo kunne bruke den mer og det er vel også lettere å finne ut av diverse o det er et register og man kan ske slik som på Dogweb?

Det er et mål for raseklubben å på sikt lage en lignende database som dogweb spesifikt for Amerikansk Bulldog med tanke på helsestatistikk. Men for å bli godkjent av raseklubben (og få registrere valper i NHL) så må raseklubben ha mottatt dokumentasjon på helsetester og mental status. Så noe kunnskap og visse krav er man garantert om man kjøper med NHL stamtavle.

Ellers ser jeg ikke helt hvor det butter for en Amerikansk Bulldog her i Norge som ville åpnet dører innenfor FCI. Det er vel bare RIK og championatene det stopper på, og det er raseklubben helt åpen om. (Man kan oppnå championat i NHL for ørvig) Er RIK en sport man ønsker å drive på med i Norge så er ikke Amerikansk Bulldog rasen for deg.

For meg personlig er ikke NKK nødvendigvis et kvalitetsstempel, ei sier det så mye om rasens tilstand. Jeg ser ikke helt poenget med å legge en vanvittig arbeidsmengde i det å få den godkjent. Det gjør tross alt ikke så mye fra eller til.

Det er jo selvsagt helt opp til deg hva du mener om NKK godkjennelse og hva du forventer og krever fra potensielle raser, men det virker ikke å være slik for den gjennomsnittlige Amerikansk Bulldog eier. Det er et hyggelig, inkluderende, ærlig og aktivt rasemiljø i Norge, jeg kan ikke huske at det noen gang har vært et uttalt ønske om NKK godkjennelse i miljøet. Vi trives like godt utenfor vi. :|

1. Vet du hvorfor de ikke nsker å få den ACK godkjent?

Fordi det er hovedsaklig en arbeidende hund som fortsatt blir avlet for arbeide. Innvendingene går mest på at man ikke ønsker at den reduseres til en utstillingsrase. Det har skjedd med veldig mange raser, og det blir vanskeligere å motarbeide nettopp det med en gang rasen inkluderes i en organisasjon som primært driver med utstilling. Så får man være enig eller uenig i det. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er NHL?

Man får jo f.eks ikke stilt ut hunden om det da ikke er på matc-show. Om man som eier skulle ha interesse for det, men det ønsker man kanskje ikke o man skaffer seg en slik hund da.

Har vel ikke sat noen gang at NKK er noe kvalitetsstempel, men jeg forstår ikke hvorfor folk ikke har interesse av å få "verdensgodkjent" hunderaser dersom de er så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er NHL?

Man får jo f.eks ikke stilt ut hunden om det da ikke er på matc-show. Om man som eier skulle ha interesse for det, men det ønsker man kanskje ikke o man skaffer seg en slik hund da.

NHL = Norges Hunder Landsforening. De arrangerer utstillinger og prøver hvor Amerikansk Bulldog kan stilles og oppnå championat. Det holdes også Bulldog-arrangementer over resten av Europa om man ønsker å konkurrere med sin hund. Og igjen nevner jeg den ganske så aktive raseklubben som arrangerer forskjellige kurs, mentaltester og spesialer. Man står ikke med lua i hånda bare fordi man har Amerikansk Bulldog heldigvis, og gjennom NOX får man drevet med det meste NKK har å by på også. :| (Minus RIK og ustilling obviously.)

Har vel ikke sat noen gang at NKK er noe kvalitetsstempel, men jeg forstår ikke hvorfor folk ikke har interesse av å få "verdensgodkjent" hunderaser dersom de er så bra.

Som sagt, vi har alle våre prioriteringer og syn på ting. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er hovedsaklig en arbeidende hund som fortsatt blir avlet for arbeide.

Og for en som er totalt uvitende om denne rasen er spørsmålet: Hva er hundens arbeidsområde??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Amerikansk Bulldog er en allsidig flerbrukshund som kan brukes til det meste, uten nødvendigvis å være best i en spesifikk sport. Sånn linjemessig fra opprinnelseslandet er det gjerne to hovedoppgaver det fokuseres på, jakt og/eller IPO/SCHH. Men de flinkeste oppdretterne forsøker å teste avlsdyrene sine i flere arenaer slik at rasen beholder sin allsidighet. Så å se bulldogger gjøre weight pull, lydighet og andre ting er absolutt ikke uvanlig.

Her i Norge vet jeg det finnes folk som konkurrerer i lydighet, weight pull og rally lydighet. Ellers trenes det i mye rart fra rundering til agility. Dette er aktive hunder som digger å få jobbe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...