Gå til innhold
Hundesonen.no

Amerikansk Bulldog

Miss Redbull

Recommended Posts

Hei hå!

*klippeklipp*

Flott innlegg Camilla! Kjære Mrs Redbull, jeg synes du burde se på Mari og hennes kunnskaper som en ressurs. Hun prøver bare å hjelpe deg, det er jeg helt sikker på! Jeg vet iallefall at dersom jeg skulle kjøpt Ambull skulle jeg snakket mye og lenge med henne, hun vet mye som er verdt å vite om rasen. Jeg ønsker deg masse lykke til med kjøpet av en herlig, men spesiell og krevende, rase. Skal du ha tispe eller hannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 131
  • Created
  • Siste svar
Min høye hest...?? Haaa... Desverre men jeg rir ikke på hester... Les veldig nøye hva vi skriver før du bare hopper inn... Hva så om du har lært en del... Er vel andre her inne som kanskje ikke trenger hjelp! Å det får vel bli opp til dem selv...

Hva med å følge sitt eget råd: LES VELDIG NØYE FØR DU BARE HOPPER INN...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne tråden begynner å bli ubehagelig å gå inn på og synes det at Mr Redbull skal ha valp burdte få være en positiv ting:-)

Ja Mr Redbull ,ingen vet hvem du er eller hva du kan,men alderen din begrenser det mye..faktisk..

Jeg tror mange her inne har gått i fella at de har hoppa på et hundekjøp,og jeg vil tro at de bare ønsker å informere deg om at det krever arbeid fra din side og få rette hunden.

Jeg skjønner veldig godt at du ikke legger ut om hunden/oppdretter osv til dem som er spydige og kan gi en følelse av at de skal kontrollere ditt hundekjøp.Det er noe som også provoserer meg,som ikke har noe med det å gjøre.

Mulig det ikke er ment som en kontroll,men det er slik det kommer frem...og det blir negativt for trådstarter.

Skulle ønske jeg var moderator så ville jeg bare stengt hele tråden,før det tar helt av!

Tralala...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg Camilla! Kjære Mrs Redbull, jeg synes du burde se på Mari og hennes kunnskaper som en ressurs. Hun prøver bare å hjelpe deg, det er jeg helt sikker på! Jeg vet iallefall at dersom jeg skulle kjøpt Ambull skulle jeg snakket mye og lenge med henne, hun vet mye som er verdt å vite om rasen. Jeg ønsker deg masse lykke til med kjøpet av en herlig, men spesiell og krevende, rase. Skal du ha tispe eller hannhund?

Hei, setter veldig stor pris på hjelp å råd :blink: Ikke tro noe annet :lol: Men jeg har full kontroll så ellers takk :D

Er en gutt :P

Hva med å følge sitt eget råd: LES VELDIG NØYE FØR DU BARE HOPPER INN...

Jeg la ut et spm, så jeg har ikke hoppet inn i noe...!

Synes denne tråden begynner å bli ubehagelig å gå inn på og synes det at Mr Redbull skal ha valp burdte få være en positiv ting:-)

Ja Mr Redbull ,ingen vet hvem du er eller hva du kan,men alderen din begrenser det mye..faktisk..

Jeg tror mange her inne har gått i fella at de har hoppa på et hundekjøp,og jeg vil tro at de bare ønsker å informere deg om at det krever arbeid fra din side og få rette hunden.

Jeg skjønner veldig godt at du ikke legger ut om hunden/oppdretter osv til dem som er spydige og kan gi en følelse av at de skal kontrollere ditt hundekjøp.Det er noe som også provoserer meg,som ikke har noe med det å gjøre.

Mulig det ikke er ment som en kontroll,men det er slik det kommer frem...og det blir negativt for trådstarter.

Skulle ønske jeg var moderator så ville jeg bare stengt hele tråden,før det tar helt av!

Tralala...

Alderen min har ingenting med kunnskapen min å gjøre...! Jeg kan langt mer enn dem fleste på min alder, å det er vel en grunn til at jeg er på en dyreklinikk...! Så hode kan ikke være så trangt som mange tror...

Alder er bare to tall som regel... Jeg har studert å jobbet meg selv oppover, hva andre tror får bli opp til dem...

Til ren information: Moderatorerne følger med i tråden, og finder intet grundlag i henhold til retningslinjerne for at stenge tråden!

Alle har sterke meninger, å det er vel sundt å ha en mening!... Men man bør vite litt mer om en person før man går løs på en...

*Kvadrupelpost, mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis dette skulla ha vært svindel ( dem jeg har reservert en valp hos ) så må dem nærmest være experter!

Venninna mi skulle kjøpe en fransk bulldog i danmark. svigerfaren hadde allerede fått en hund derifra, jobbet i danmark og de hadde mye kontakt med oppdretter.

Når svigersen skulle møte oppdretter for å hente valpen så hadde han ikke med seg valpen. Det viste seg at valpen ble syk. Og ikke nok med det, denne valpen var solgt til FLERE ! og det viser seg at fyren er en stor svindler.

De hadde kanskje ikke gjort gode nok undersøkelser av fyren, men siden de hadde god tone hele veien så regnet de med at alt var Ok?

Hun får ikke tilbake pengene sine, og har nå satt advokat/politi på saken. mattilsynet er også informert og denne personen får ikke hunder inn til norge lengre.

Så de du stoler 100% på kan faktisk dolke deg i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, setter veldig stor pris på hjelp å råd :) Ikke tro noe annet :) Men jeg har full kontroll så ellers takk :)

Ok - nå lurer jeg bare fryktelig her... men siden du har full kontroll, hvorfor i all verden har du så stilt spørsmål her inne ? Man stiller vel ikke spørsmål om man ikke lurer på noe ?

Det mange her kanskje synes er merkelig og litt selvmotsigende er nemlig det at du i første innlegg SPØR om noen kjenner til valpekull som er født tidligere enn det du har bestilt fra. Så fortsetter du med å fortelle om alt du har undersøkt og fremstiller deg selv som godt informert om rasen og alt som foregår av oppdrett rundt omkring - men LIKEVEL lurer du på om vi her inne altså kjenner til kull i nærmeste framtid ? Om du har slik kjenneskap til "alt", så ville det vel vært unødvendig å spørre her ? Da ville du vel visst om dette selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun prøver jo å forklare at hun mener hun har kontroll på det ANDRE som folk begynner å mase om.

Av de 4 sidene jeg har lest har hun ikke påstått hun har full kontroll over alle valpekull til en hver tid - som er akkurat det hun spurte om i første innlegg (men som nå er redigert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Guttevalpen Vår blir født i uke 29 :lol:.. Er en amerikansk bulldog :) Navnet er plukket ut: Redbull :rolleyes:

Slik.. Nå slipper vi å diskutere mer!

Dette er meget ufint og svært dårlig nettikette. Dette kun til informasjon til deg som er ny her på forumet. Du blir rapportert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det dårlig nettetikette? Det er jo dette forumet som ofte nesten "terroriserer" stakkars nye valpekjøpere som fant et forum. En endeløs tirade av unødvendig innblanding (og noe bra, spesielt i denne tråden fra Mari som jo har peil) - er det rart hun ønsket en ende på det?

*REDIGERE*

Dessuten er det svært få forum som har regler MOT redigering av innlegg. Det er ikke normalt, og de færreste leser slike regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen min har ingenting med kunnskapen min å gjøre...! *klippe*

Alder er bare to tall som regel... Jeg har studert å jobbet meg selv oppover, hva andre tror får bli opp til dem...

Alder har til tider lite med kunnskap å gjøre. Selvom alder bare er to tall sier det lite om hva slags erfaring (som jeg personlig ser på som mer viktig enn alder) en har med hund. Eller andre ting for den saksskyld...

Jeg kan langt mer enn dem fleste på min alder, å det er vel en grunn til at jeg er på en dyreklinikk...!

Oi, det er en farlig påstand som har vært ytret av mange på diverse forum... Dessverre er det få det faktisk stemmer for...

Det er mange som vet mye teori rundt hund, hundehold, hundetrening osv. Det er ikke like mange som vet hvordan teori utføres i praksis.... Og arbeidssted har ikke nødvendigvis noe å si for hvordan kunnskap benyttes det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvorfor er det dårlig nettetikette? Det er jo dette forumet som ofte nesten "terroriserer" stakkars nye valpekjøpere som fant et forum. En endeløs tirade av unødvendig innblanding (og noe bra, spesielt i denne tråden fra Mari som jo har peil) - er det rart hun ønsket en ende på det?

*REDIGERE*

Dessuten er det svært få forum som har regler MOT redigering av innlegg. Det er ikke normalt, og de færreste leser slike regler.

Dette vet jo du alt om, gjør du ikke.. Så vidt jeg husker slettet du alle dine innlegg i en lignende tråd for en tid tilbake, så at du forsvarer ts endringer kommer ikke som noen overraskelse. Når det gjelder HVORFOR man ikke skal endre utgangspunktet så sier vel det seg selv at da blir jo ikke tråden slik den var med den opprinnelige problemstillingen.

Hva man kaller en endeløs tirade av utidig innblanding er vel litt avhengig av øynene som ser. Jeg tror at om ts hadde ikledd seg en ørliten dæsj ydmykhet så skal du se at diskusjonen hadde tatt en liten annen vending. Man kan fortsatt ikke ende en debatt man har startet.. den lever sitt eget liv den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er det er dette en måte for trådstarter å få stengt tråden, som selvfølgelig kunne vært gjort på mange andre måter. Joda vi kan preike nettetikkette i innlegg etter innlegg. Faktisk må jeg si at til tross for velmente råd og kommentarer her fra mennesker som vet hva de preiker om, finnes det også flere innlegg som rett og slett er ubehagelige og nedlatende tone(kanskje ikke skrevet i den mening, men jeg sitter igjen med ett slikt inntrykk hvertfall) Joda trådstarter har ikke akkurat en ydmyk innstilling til mange av kommentarene og går i forsvarsstilling nokså raskt. Men hadde det ikke vært bedre å starte en annen tråd og diskutere dette tema mer generelt enn å la denne tråden trekke ut i evigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vis man finner en valp som man kan få før, ville ikke dem fleste ha tatt den da??

Nei - ikke med mindre foreldrene og resten av forferdrene er bedre når det gjelder helse, gemytt, bruksegenskaper, eksteriør osv - samt at jeg kommer bedre overens med den oppdretteren og har mer tillitt til vedkommende. Og du skal ha rimelig flaks om alt det klaffer, særlig når det bare er 13 uker til den valpen du har sett deg ut blir leveringsklar.

Veldig enig her. Jeg skulle egentlig ha Chihuahua jeg, jeg hadde satt meg godt inn i rasen(syntes jeg hvertfall selv.) Hadde snakt med eiere av rasen, oppdrettere, og besøkt folk med rasen ofte. Jeg viste at det var ganske mye userilst ute å gikk, så jeg stilte meg svært kritisk til oppdrettere. Jeg prøvde så godt jeg kunne å studere linjer, helse, gemytt osv. Jeg holdt på med dette hvertfall 1år. Da hadde jeg jo hvert i kontakt med flere forskjellige oppdrettere en god stund, men var alikevel forberedt noen års vente tid. Eller det kunne jeg forresten velge selv, det var alltid noen valper tilsalgs på finn.no ol.

Mens jeg studerte rasen videre og hadde fått tilbud om valp fra neste valpekull(jepp, jeg var bare 14år, hadde fått beskjed av denne oppdretteren at det kom til å ta minst 1år før hun hadde noe ledig om ikke mer) fra en seriøs oppdretter, møtte jeg tilfeldigvis Sasha. Da jeg overtok henne sa jeg neitakk til valp. Og jeg ser nå, at Chihuahua var ganske feil rase fopr meg, selv om den så så rett ut der og da! Jeg har nå Border Collie, og jeg vil si det er ganske stor forskjell på de to rasene *flir*

Jeg trodde egentlig at jeg kunne ganske mye om hund før, men mer og mer jeg kommer inn ser jeg at jeg kan mindre og mindre. Det går ikke ann å si at man kan nok om en rase når man skal få den, får man kan ikke nok, man må suge til seg så mye man klarer. Og det man ikke klarer før man har skaffet seg hunden, får man fortsette å suge til seg når man har fått rasen, noe som i mitt tilfelle hadde blitt litt sent, ikke at jeg jeg ikke hadde trivds med en Chihuahua, men tror nok den hadde blitt litt lite aktiv for min del, selv om jeg ikke hadde planer om hverken agility, lp eller bruks der og da.

Ang alder, jeg var 14 når jeg skulle kjøpe chihuahua, jeg tror fint jeg kunne klart det, men jeg manglet mye erfaring alikevel, å når man er 23år har man ikke rukket å fått så mye erfaring, selv om du skulle ha hatt hund hele livet, er det alltid mye du kom til å erfare senere. Jeg er 16nå, og har holdt på med hunder i 6år vel... Har lest utallige hundebøker, lest utallige diskusjoner om hund, atferd, genetikk, foring, trening osv, snakket med mange forskjellige folk, men det meste jeg har lært om

hund har jeg lært gjennom erfaring.

Og skal du skaffe deg en rase som AB, hadde jeg hvertfall prøvd å funnet ut mest mulig før valpekjøp! Ikke at det er noe galt med rasen, men som Marit sier så er det mye foskjellig innen denne rasen som er viktig å vite, ikke at jeg kan noe mer om rasen enn at den er nydelig, og litt jeg har lest som Marit har skrevet innpå forumet her :icon_redface:

Nå har jeg skrevet altformye! Holder liksom på med eksamen jeg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...