Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur/Markekur

trille

Recommended Posts

heisann!

jeg lurer på en ting. hvor ofte skal valpene ha ormekur/makkekur?

er ikke heilt sikker pga jeg har spurt to forskjellige dyrleger. den ene mener bare 2 ganger i året, og den andre mener 6 ganger første året?

håper på mage svar:)

mvh mari & Belle

post-3995-1213169518_thumb.jpg

post-3995-1213169548_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har fått 4 ormekurer før hun kom til meg.

Opdretteren sa hun skulle ha:

en ved 11-12 uker

en ved ca 16 uker

og deretter 4-5 måneder mellom hver gang.

En god huskeregel er hver vinter, vår og høst :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper bør, i følge denne siden, behandles ved 2, 4, 6 og 8 ukers alder. Deretter èn gang i måneden frem til 6 mnd. alder, og videre hver tredje mnd. frem til unghunden fyller 1 år.

Voksne hunder med lav smitterisiko bør behandles ved påvisning av eller mistanke om orm, og før og etter utstilling og kennelopphold (pluss andre steder hvor mange hunder ferdes).

Voksne hunder med høy smitterisiko (jakthunder, hunder som går mye tur i skog og mark, hunder som ofte ferdes på treningsbaner o.l) bør behandles 2-4 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Personlig synes jeg ikke noe om å gi hundene mine masse gift sånn bare for moro skyld - så jeg ormekurer når jeg må. Dvs den ene eller de to gangene jeg er i Danmark i året (da MÅ man det for å komme hjem igjen).

Hvis jeg ikke hadde drevet med utstilling (og derfor reist til Danmark), hadde jeg nok ikke gitt ormekur uten at det hadde vært påvist (eller symptomene er tydelige).

På en valp i vekst derimot, er det nok greit å gi en kur eller to i løpet av det første året. I alle fall hvis man har en slik som til stadighet finner og spiser "ekle" ting ute.

Banminth (pasta)-ormekuren gir man ved å måler da opp antal cm. hunden skal ha og så gir man hunden det. Denne gjentas etter 12-14 dager (for å ta evt. egg som nå har klekket).

Denne tar ikke bendelorm - kun spolorm. Riktignok er bendelorm slett ikke særlig vanlig på hund, men på hunder som er eldre enn leveringsalder bruker jeg heller mere bredspektret ormekur enn Banminth, f.eks. Panacur eller Drontal (disse tar "det meste").

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Voksne hunder med lav smitterisiko bør behandles ved påvisning av eller mistanke om orm, og før og etter utstilling og kennelopphold (pluss andre steder hvor mange hunder ferdes).

Om jeg skulle fulgt dette hadde mine hunder blitt overeksponert for ormekur.

Med ormekur før og etter utstilling ville det blitt minst 2 ganger i mnd fra april til desember..

Vi har akkurat vært i Danmark, og måtte pga reglene gi 2 ormekurer med 12 dagers mellomrom på hunder som ikke har påvist orm.

Skulle jeg da gitt før og etter neste utstilling, hadde vi rukket over 4 kurer på 1 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Labrador som eter så mye dritt ute at hun pleier å ha ganske forskjellig avføring fra hver gang. Noen ganger kommer små pinner ut (au?), andre ganger stein eller mye flis. Allikevel har hun ikke fått ormekur siden hun kom hit (snart 10 uker siden) - og hun har ikke lidd noen nød eller hatt noe orm i magan. Om det har noe med at vi bor i Nord og lite orm er i bakken det vet jeg ikke, men det skal litt til for å få en hund som eter så mye dritt som min gjør - og samtidig slippe unna ormene.

Hun skal få en v/ 4 mnd tenkte jeg, greit å "bare ha gjort det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga et par ormekurer da Tinka var valp (3 og 6 mnd, i tillegg hadde hun fått hos oppdretter), men utover det ser jeg virkelig ikke poenget med å gi hunden ormekur. Ormekuren behandler bare det som allerede er der, og har ingen forebyggende effekt. Man kan være "heldig" og treffe på å gi ormekur mens hunden har mark før den har fått symptomer på det - men det er jo et lotteri egentlig, så jeg velger i alle fall å vente med å gi ormekur før bikkja mi eventuelt får symptomer i avføringa på at hun faktisk har orm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretter jeg kjenner sa til meg at det var jammen ikke rart jeg hadde problemer med å få pels på bikkja (Tulla) når jeg bare hadde gitt henne Banminth som ormekur.. Jeg levde nemlig i den tro at Banminth var fint å gi til voksne hunder også, men det er visstnok ikke sterkt nok. Så jeg skulle gi Drontal eller Panacur, og da skulle visst pelsen vokse, den. (Noe den forsåvidt ikke har gjort, og jeg har heller aldri merket noe til orm på Tulla.) Men kan det være orm uten at man merker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Enda en Tinka! Så morsomt, trodde ikke navnet var sååå vanlig.. men det dukker stadig opp noen som har kalt hunden sin det.

Men angående spørsmål.. så lurte jeg litt på om dette med ormkur rett og slett er noe man gjør selv? Bare kjøper på apoteket og gir hunden da?

Og har skjønt at det er helt frivillig, med mindre man skal på utstilling eller utenlands. Men hva anbefales for en 8 uker gammel valp som leveres med minst en ormkur (men mener hun får full pakke)? Isåfall hvilke typer ormkur bør jeg velge?

Kanskje greit å nevne raskt at det er en Phalene det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur ordner man selv og sånt, ja :P Man får kjøpt det på apoteket, er flere forskjellige typer, så kanskje du bør høre litt med dem der. Det gjorde jeg, men siden det da var så lenge til jeg skulle få valpen tenkte jeg at jeg fikk komme tilbake litt senere og se nærmere på saken. Finnes vel både som tabletter og noe slags mos, om jeg ikke husker feil. (nei, jeg følger ikke etter deg rundt på forumet, bjørni, selv om det ser sånn ut :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...