Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor viktig er det for hunden å ha en kurv/plass/ et bur?


Vala

Recommended Posts

Skal vi se... Altså, før (før Flippa kom, nå 11 uker gammel), så hadde Soffen stående et stoooort bur i stuen. Der gikk han inn når det passet ham og ellers kunne en finne ham i sofaen, på gulvet eller på soverommet i sengen min.

Etter Flippa kom, så har buret i stuen blitt flyttet til soverommet som Flippa bruker hvis det skulle være behov for det. Plassen i stuen har vært fyllt opp med den gamle kurven til Soffen (fjernet den for ett års tid siden fordi gutten fikk en hang til å forsøke å spise den opp) OG en saccosekk har blitt puttet på gulvet ved fotenden av sengen min.

Soffen ligger til dels i kurven (når innholdet er rent dah.. men det kommer vi til) og til en viss grad på saccosekken. MEN, i hovedsak så er han en seng/sofa/gulv hund. Problemet mitt er at Flippa har fått en hang til å tisse og bæsje akkurat på disse stedene. Altså i kurven og i saccosaken. Det har ingenting med at hun ikke har tillatelse til å være der fordi hun og Soffen ruller rundt og leker heftig sammen på begge stedene. Men hun finner vel underlaget "naturtro" og mykt :D

Hva gjør dere når dere har to hunder? MÅ de har hver sin kurv/bur/seng/krok? Nå driver jeg og vasker og koker dette pokkers kurvinnlegget, samt behandler trekket på saccoen så hardhendt jeg kan...

Og burde jeg nekte Flippa tilgang der evt. Soffen sitt sted er? Det er jo ikke sånn at jeg nekter ham i å gå inn i buret "sitt" (det han hadde før hun fikk det). Men etter at det ble flyttet til soverommet, så går han bare inn for å drikke vann :lol: Og Flippa har kurv ved siden av sengen min og det skal nevnes at hun nå ikke går der eller i buret for å tisse eller bæsje...... hmmm...

Egentlig var jeg på vei til å pakke sammen hele kurvbestyret og saccosaken. Nå har tørketrommelen min dødd i tillegg, så det frister lite med all denne vaskingen (sliter med tørkeplass..). Men så begynte min mor å mase om at "go'gutten må da ha eget sted!!!"(legg til en litt oppgitt stemme) og da lurte jeg litt på om jeg faktisk burde gjøre noen endringer i denne "frie flyten" min av soveplasser..

Er det nødvendig med seperate kurv muligheter?

Skal den ene til den andres kurv?

Arg.. i mitt hode er dette såre enkelt! Soffen sover der han vil og får plass, Flippa har kurv og bur hvis hun ønsker og kan ellers sove i seng og sofa (NÅR hun kommer seg opp selv *ond latter*). Og dette betyr at jeg kaster ut Soffen sin kurv og sacco for en stund frem i tid. Er dette en plan???

*tilbake til eksamenslesing*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hundene sine egne plasser, puter og korg. Disse plassene deler de på, men det er liksom førstemann til mølla. De pleier mao ikke å sove samme sted samtidig.

Ok, men får de i tillegg ligge hvor de vil ellers i huset? Tenker da på seng, sofa, gang, etc etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men får de i tillegg ligge hvor de vil ellers i huset? Tenker da på seng, sofa, gang, etc etc?

Tja, det er lov med hund de fleste steder her i huset. Noen soverom får stå i fred, de har ikke behov for å gå inn der heller i grunnen. Og så er sofaen hellig. Hadde en hundesofa tidligere, og de skilte klart på den og bestesofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har hver deres seng i soverommet, og dem deler de ikke på om natten, på dagstid er de ligeglade og deler alle sovepladser rundt om i lejligheden.

Det at de ikke deler dem om natten, er noget de selv har bestemt, og ikke jeg, men det er også det sted de går hen, hvis de vil være i fred eller alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi to hundesenger - ingen sine egentlig, de brukes jevnt over mest av Ace, men Mia & Minnie er stadig å finne der de også. Ellers bruker de sofaen. Jeg vet ikke helt om jeg synes det er så viktig at alle har sin egen plass, men det er jo litt ålreit mot Soffen hvis du ikke hiver hele verden hans på hodet pga denne lille Flippen da :lol: Det kan jo også være veldig greit for Soffen at han kan ha et sted han kan legge seg når han vil ha pause fra Flip - og hun vet at da er storebror lei, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi to hundesenger - ingen sine egentlig, de brukes jevnt over mest av Ace, men Mia & Minnie er stadig å finne der de også. Ellers bruker de sofaen. Jeg vet ikke helt om jeg synes det er så viktig at alle har sin egen plass, men det er jo litt ålreit mot Soffen hvis du ikke hiver hele verden hans på hodet pga denne lille Flippen da :lol:Det kan jo også være veldig greit for Soffen at han kan ha et sted han kan legge seg når han vil ha pause fra Flip - og hun vet at da er storebror lei, liksom.

Ja, enig med deg i det siste. Bare at det er nettopp dette han bruker seng og sofa til nå (døren mellom rommene står kontinuerlig åpent og han er den eneste som kommer seg opp :D) For å være i fred må han dermed enten ligge i høyden ELLER så må han selv gi beskjed om dette til henne. Jeg kan jo ikke sitte og vokte "hans" plass hvis han selv ikke har problemer med at hun ligger der, stort sett?

Og ja, er enig i at verden ikke skal snus på hodet pga Flippa. Derfor har jeg egentlig lurt på om de ikke bare kan dele det sabla buret. Siden hun tross alt ikke gjør fra seg på "sine" steder. Så kan jeg heller introdusere noe beregnet mot ham så fort hun kommer ut av dette "jeg er så glad og tisser i soffens seng" stadiet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med deg i det siste. Bare at det er nettopp dette han bruker seng og sofa til nå (døren mellom rommene står kontinuerlig åpent og han er den eneste som kommer seg opp :lol:) For å være i fred må han dermed enten ligge i høyden ELLER så må han selv gi beskjed om dette til henne. Jeg kan jo ikke sitte og vokte "hans" plass hvis han selv ikke har problemer med at hun ligger der, stort sett?

Nei, men du bør nok passe på sånn at hun ikke plutselig er lang nok i beina en dag og så spretter opp og terroriserer :D

Og ja, er enig i at verden ikke skal snus på hodet pga Flippa. Derfor har jeg egentlig lurt på om de ikke bare kan dele det sabla buret. Siden hun tross alt ikke gjør fra seg på "sine" steder. Så kan jeg heller introdusere noe beregnet mot ham så fort hun kommer ut av dette "jeg er så glad og tisser i soffens seng" stadiet ?

Tja.. jeg gjorde det med Ace hvertfall - funket helt greit det. Denne bikkja blir, så bare glem å furte, sa jeg til dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant nok... bena strekker seg sabla fort. Så om ikke så mange dagene, så klarer hun det nok. Dvs hun hadde klart det idag hvis hun koblet inn hoppingen sin samtidig :lol: Men det hun ikke vet, har hun ikke vondt av *ler*

Hun blir tatt opp i sofaen innimellom, men møter gulvet så fort hun aser seg opp. Så jeg håper at det legger en noenlunde ro på evt. "terrorisering" når hun klarer det på egenhånd. Hvis ikke, så blir det jo trasig for henne, hehe... "hvorfor ender jeg på gulvet hele tiden *blink*"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg fire hunder; to voksne og to valper.

På gangen under loftstrappen er det flere store hundemadrasser, tepper og diverse småputer.

Inne i stuen er det tre hundeputer, valpeburet (uten dør!) + de elsker å bli invitert opp i våre møbler.

På dagtid så strør hundene seg rundt uten noe spesielt system. Om kvelden legger jeg valpene i grinda (3 X 3 m) og de voksne legger seg vanligvis i hula på gangen.

På morgenkvisten er det fullt i senga vår, for da vil både valper, voksne og katten oppi vår seng. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså det største tisse/bæsje problemet er om natten. Da sniker frøkna seg ut av kurven, ut i stuen og koooooser seg i kurven til Soffen....

Han griner på nesa hver gang han oppdager det, nesten litt vittig. Gutten har jo blitt litt voksen joo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har ikke faste plasser. Jeg har noen pledd på gulvet, innimellom puter, og en kurv, som alle blir flyttet eller fjernet som det passer meg.

Hundene legger seg der de føler for, soffa, stoler, gulv, på pledd/pute/kurv.

Tror hvertfall ikke mine, som aldri har vært vandt til egen fast plass har noe behov for dette. De virker rimelig fornøyde med å bare slenge seg ned der det passer akkurat der og da.

Og jeg syntes ikke det var noe stort problem når minsten var valp heller, eldstemann klarte fint å si ifra om valpen ble slitsom når han prøvde å slappe av, og man kan jo også gå inn og styre valpen, enkelt og greit lære den at når eldstemann sover, ja da skal han være ifred, uansett hvor han ligger. Det vil jo være minst like enkelt som å lære valpen at eldstemanns kurv/bur/whatever er forbudtområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har ikke faste plasser. Jeg har noen pledd på gulvet, innimellom puter, og en kurv, som alle blir flyttet eller fjernet som det passer meg.

Hundene legger seg der de føler for, soffa, stoler, gulv, på pledd/pute/kurv.

Tror hvertfall ikke mine, som aldri har vært vandt til egen fast plass har noe behov for dette. De virker rimelig fornøyde med å bare slenge seg ned der det passer akkurat der og da.

Og jeg syntes ikke det var noe stort problem når minsten var valp heller, eldstemann klarte fint å si ifra om valpen ble slitsom når han prøvde å slappe av, og man kan jo også gå inn og styre valpen, enkelt og greit lære den at når eldstemann sover, ja da skal han være ifred, uansett hvor han ligger. Det vil jo være minst like enkelt som å lære valpen at eldstemanns kurv/bur/whatever er forbudtområdet.

Joda, men det er vel strengt tatt opp til eldstemann om han vil ha det som "sitt"? Jeg kan virkelig ikke helt lese når Soffen er lei eller ikke. De spinner hovedsaklig rundt på gulvet ganske så ofte iløpet av en dag. Jeg kontrollerer bare når jeg mener at valpen SKAL sove eller hvis en av dem blir for voldsom. Om de vil ligge inntil hverandre eller ei er opp til dem selv tenker jeg.

Problemet er bare hvorvidt det blir dumt å fjerne Soffen sine plasser for en tid, siden de blir brukt til offentlig toalett av minsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt flere hunder, det har alltid kommet hvalper til, og har egentlig ikke hatt "faste plasser". Før hadde vi en hundekurv her og der, pluss at noen av hundene var sofahunder, mens de andre ikke hadde den preferansen. Noen ganger lå den ene der, noen ganger den andre, eller begge.

Jeg skal kvitte meg med en sofa nå, den lille hundesofaen, som ingen av dagens to hunder tydeligvis akter å bruke, mens forrige hunden hadde den som natteplass. Jeg har prøvd å lage plass til yngstemann, men han er en gulvligger når jeg er der iallfall. Eldstemann tar sofaen "min" eller på gulvteppet.

Når det gjelder den voksne som skal ligge i fred fra hvalpen, så er mitt inntrykk at det er mindre plassen som avgjør det, og mer at den voksne hunden klarer å utstråle "nå vil jeg være i fred" med blikk og holdning. Så det har også gått greit.

Kanskje er det like mye at man som eier "lærer" hunden til å ligge på bestemt plass? At det ikke er noe "naturlig" eller "ønsket", omtrent som med bur? Jeg ville jo mene at det var greit å plukke vekk plassen, men det er jo ut fra min erfaring. Uansett så bør du jo fjerne noe som hvalpen LIKER å tisse på, litt godt "innluktede" tepper og myke ting er deilig, og det enkleste er å leve uten til den blir tett, så får den ingen uvaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hundene sine egne plasser, puter og korg. Disse plassene deler de på, men det er liksom førstemann til mølla. De pleier mao ikke å sove samme sted samtidig.

Førstemann til mølla her også! Men de sover som regel samtidig, Ligger i samme type "seng" ved siden av hverandre på soverommet. Likt for begge to altså. Men har også puter på stua som de bruker mest på dagtid. Soffaen er ikke lov. Synes forresten det er lurt med faste puter/seng, slik at det er enklere om de skal ligge over en annen plass. Da har de noe trygt og fast å sove på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... min lille hund gidder ikke bruke madrass/hundeseng eller sånt noe han. Har prøvd, men han ligger ved siden av og aldri oppi. Virker som om han trives best på gulvet og i sofaen da :rolleyes: Så har i grunn hevet ut sengene hans for lenge siden, men buret har han og det er jo åpent. Men han bruker det også veldig lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er vel strengt tatt opp til eldstemann om han vil ha det som "sitt"? Jeg kan virkelig ikke helt lese når Soffen er lei eller ikke. De spinner hovedsaklig rundt på gulvet ganske så ofte iløpet av en dag. Jeg kontrollerer bare når jeg mener at valpen SKAL sove eller hvis en av dem blir for voldsom. Om de vil ligge inntil hverandre eller ei er opp til dem selv tenker jeg.

Problemet er bare hvorvidt det blir dumt å fjerne Soffen sine plasser for en tid, siden de blir brukt til offentlig toalett av minsten.

Jeg hadde fjernet det av samme grunn som Akela nevner. Det blir nok en vane å gjøre fra seg på de stedene og lukten går ikke vekk ordentlig i myke tekstiler.

Det er jo bare å se hvordan hundene reagerer da. Tror det er vi som er mest oppsatt på at de skal ligge godt.

Bessie hadde ikke noe fast plass her hjemme men hun hadde en dyne som vi flyttet rundt på ettersom det passet seg.

Hun lå for det meste rett på gulvet.

Bonnie vil ikke ligge på noe mykt og plasserer seg helst ved bena mine på gulvet. Nå har vi bare ett lite teppe liggende sånn i tilfelle men kunne liksågodt tatt det vekk.

Begge hundene fikk komme opp i sofaen en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen faste plasser.. Vel, ikke som er tildelt, ihvertfall.. Em ligger stort sett i den digre hundesenga ved pulten min, Dina ligger stort sett i sofaen, og Elle-pell ligger helst under eller ved kontorstolen min. Har aldri "blandet" meg i hvor de ligger, og om de vil være i fred - sånn utover at jeg går inn og "hjelper" den som vil være i fred om den blir "plaget" og ikke klarer å si fra selv.

Men hundene velger stort sett "sine" plasser, og da gjelder "førstemann til mølla"-prinsippet. På soverommet har jeg et gammelt monster av en skinnstol, som Dina sover i om natta. Emma vil - etter at hun har ligget på puta mi og "sagt" natta og gitt meg kveldsstellet hun mener jeg trenger :thumbs: - ligge på gulvet mellom senga og veggen, og Elle-pell ligger ved beinenden, men ikke i senga. Dina skyndter seg alltid til stolen "sin", og hun knurrer om en av de andre prøver å ligge der sammen med henne. Hun vil heller ikke ha noen oppå seg når hun ligger i sofaen. Em er litt mer "kroppskontakt"-hund, så hun plages ikke stort av at Elling vil ligge nære henne - og begge E'ene har lært at Dronningen vil være i fred når hun sover skjønnhetssøvnen sin, så det er fint lite tull med sånt her :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger dem hvor dem vil men dem har fast plass som jeg kan be dem legge seg på om jeg vil ha dem vekk (vasker gulv eller sånn). Saken er den at den yngste helst vil ligge i samme kurv som den eldste, derfor satte jeg frem en seng og en kurv, og de lå i hver sin. Men så fant jeg ut at senga var litt i minste laget så jeg gav dem like ås gjerne en madrass som de kan dele. Det liker de så absolutt.

Når det gjelder viktigheten av å ha en fast plass så tror jeg den er ganske stor jeg, for det er greit for bikkjene å ha et sted dem kan trekke seg tilbake og være i fred og et sted man kan sende dem om man vil ha dem vekk (som for å støvsuge eller vaske gulv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Når det gjelder den voksne som skal ligge i fred fra hvalpen, så er mitt inntrykk at det er mindre plassen som avgjør det, og mer at den voksne hunden klarer å utstråle "nå vil jeg være i fred" med blikk og holdning. Så det har også gått greit.

Kanskje er det like mye at man som eier "lærer" hunden til å ligge på bestemt plass? At det ikke er noe "naturlig" eller "ønsket", omtrent som med bur? Jeg ville jo mene at det var greit å plukke vekk plassen, men det er jo ut fra min erfaring. Uansett så bør du jo fjerne noe som hvalpen LIKER å tisse på, litt godt "innluktede" tepper og myke ting er deilig, og det enkleste er å leve uten til den blir tett, så får den ingen uvaner.

Ja, dette er også mitt inntrykk. Dette blir jo litt OT men Soffen har godt av å lære seg å si ifra. Ikke minst, at JEG lar ham få sin egen utvikling, slik at han modnes og kan si ifra :blink:

Når det gjelder fjerning av det myke, så gjorde jeg det her forleden. Ut med saccoseng og hundekurv. Nå får de dele på gulvet, sofa, seng eller bur alt ettersom hva som ønskes og maktes (Flippa har ikke enda skjønt at hun kan hoppe opp- selv om hun har gjort det to ganger... men det er vel rett rundt hjørnet *ler*)

*klippet*

Når det gjelder viktigheten av å ha en fast plass så tror jeg den er ganske stor jeg, for det er greit for bikkjene å ha et sted dem kan trekke seg tilbake og være i fred og et sted man kan sende dem om man vil ha dem vekk (som for å støvsuge eller vaske gulv).

Ja, jo.. det er noe i det. MEN, den faste plassen kan like gjerne være det akkurat den hunden tiltrekkes til. Og ikke noe jeg har valgt, om du skjønner? Det er såpass mye kontroll og styring fra min side hver dag, om hva jeg ønsker, vil finne meg i eller krever av dem. Så jeg liker vel at det innendørs er noenlunde "deres" valg. Dessuten, når jeg turer frem med støvsuger eller skal vaske gulvet, så vil Soffen automatisk trekke seg til et av disse stedene som han foretrekker når han får beskjed. Vil jeg at han skal velge sofaen istedenfor sengen, så peker jeg på den og han går dit. Flippa, eh.. ja.. hun henger jo på det som brukes av enten støvsuger eller vaskekost. Men hun må jo først lære seg dette med "gå vekk" da :lol:

Da tror jeg at jeg kan oppsummere min nåværende overbevisning: så lenge hundene har noe å velge imellom OG det passer meg det de velger, så trenger man ikke å ha myke hundesenger/sacco saker eller hundekurver stående fremme. Spesielt ikke hvis det passer den yngste å bruke den som offentlig pissoar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...