Gå til innhold
Hundesonen.no

Må bare fortelle......

Blondiemamma

Recommended Posts

At Blondie er helt burfri nå! Har ikke ligget i bur på par (eller var det tre) uker nå..... Flink jente! og det har gått overraskende bra. Jeg som var SÅ burtilhenger. men hun har hatt særdeles få uheller, og ingenting er ødelagt heller når jeg kommer hjem ;);) Begynner å bli STOR jente ja! ;) Hun ligger i bur i bilen da, men det blir jo mere for sikring av henne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil også fortelle, når det først var en slik tråd ;) Sita er også helt burfri, og har vært det siden månedsskiftet mars/april, etter at jeg leste burdiskusjonen i debattkjelleren.. Hehe! Nå er hun kun i bur i bilen. Og hun er kjempeflink hun også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også fortelle, når det først var en slik tråd ;) Sita er også helt burfri, og har vært det siden månedsskiftet mars/april, etter at jeg leste burdiskusjonen i debattkjelleren.. Hehe! Nå er hun kun i bur i bilen. Og hun er kjempeflink hun også ;)

Så bra! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! De aller, aller fleste hundene klarer seg utmerket uten bur. Selv opplevde jeg å komme hjem til en hund som hadde fått panikk mens jeg var borte. En utgangsdør var ødelagt, framlabbene til hunden var kjøttkaker og to av hjørnetennene hadde mistet tuppen. Jeg vet ikke hva jeg hadde møtt hvis hunden hadde vært i bur, men jeg er sikker på at skadene hadde vært betydelig verre - på hunden i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis :whistle:

Vi har gitt vekk buret vårt, og deilig er vel egentlig det. Vi trenger det ikke. Snuppa her har huset for seg selv når vi ikke er hjemme, men foretrekker tilsynelatende å "chille" i sin egen seng. Hun er så snill at det er no problem! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! De aller, aller fleste hundene klarer seg utmerket uten bur. Selv opplevde jeg å komme hjem til en hund som hadde fått panikk mens jeg var borte. En utgangsdør var ødelagt, framlabbene til hunden var kjøttkaker og to av hjørnetennene hadde mistet tuppen. Jeg vet ikke hva jeg hadde møtt hvis hunden hadde vært i bur, men jeg er sikker på at skadene hadde vært betydelig verre - på hunden i hvert fall.

Samme som meg? Troya hadde knekt over et par av bursprinklene med tennene og så knekt resten. knekt ei tann og tuppen av ei hjørnetann. Sår i hele ansiktet, heldigvis var øynene intakt! Aldri mer bur på oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke bur nå i valpeperioden hadde nok både hus og mine nerver vært ødelagt. Jeg ser godt for meg at buret trappes ned etterhvert som tøtta blir eldre, men hun sier mye bedre i fra i bur enn løs, og søvn trenger en. :whistle: "enklest" for både meg og hund, hun har tatt seg til vane å bite i kontaktene.

Når har dere "fått avvent" bur til vanlig da? Hvor gammel er blondie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke bur nå i valpeperioden hadde nok både hus og mine nerver vært ødelagt. Jeg ser godt for meg at buret trappes ned etterhvert som tøtta blir eldre, men hun sier mye bedre i fra i bur enn løs, og søvn trenger en. :whistle: "enklest" for både meg og hund, hun har tatt seg til vane å bite i kontaktene.

Blondie er snart 6 mnd, så hun var litt over 5 mnd da vi sluttet med buret... her også var hun mye flinkere til å si fra hvis hun måtte ut når hun lå i bur. men vi bestemte oss bare for å kutte ut å prøve en natt eller to bare for å se. Og jaggu har det ikke gått bra.. Hun piper ikke eller skraper på oss når hun skal ut, men hun begynner å vandre hvileløst rundt (hun ligger i hundesenga si rett ved siden av senga) så da våkner jeg av at hun tasler, og da er det bare å hive på seg t-skjorte, shorts og slippers... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Nå skal jeg være litt bitch igjen jeg. Hvorfor POKKER skal en hund være nødt til å SI FRA om den skal ut ? Det er en hundeeiers fordømte plikt å lufte hunden ofte nok til at den ikke trenger å si fra. Punktum. Selvsagt er det enklest for DEG, men neppe for hunden *ja, jeg kjenner jeg blir møkk sur av å lese om sånn lettvindt omgang med levende dyr*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Nå skal jeg være litt bitch igjen jeg. Hvorfor POKKER skal en hund være nødt til å SI FRA om den skal ut ? Det er en hundeeiers fordømte plikt å lufte hunden ofte nok til at den ikke trenger å si fra. Punktum. Selvsagt er det enklest for DEG, men neppe for hunden *ja, jeg kjenner jeg blir møkk sur av å lese om sånn lettvindt omgang med levende dyr*.

Hva mener du egentlig med det Siri? mener du at man skal lufte hunden så ofte at den ikke behøver å gjøre tegn til at den vil ut? Hva med natta da? Setter du vekkeklokka på så du kan lufte valpene dine mdt på natta, eller gjør du som meg, sover til du merker at valpen våkner og tasler litt rundt? Blondie sover hele natta, men når minstemann våkner om morgenen ( i 07.00. 07.30 tiden) så våkner Blondie også (noen ganger våkner hun før) og da forter jeg meg ut med henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Siri:

Ja for som alltid får du hele historia om hvordan jeg har hundehold på nett? :ahappy:

Ta det med ro, vi prøvde ei uke hvor jeg hadde mobilen på ringing hver 3 time, men hunden tissa mellom hver gang jeg sov litt. Greit at det ikke skal være lett for noen, men søvn må man faktisk ha. Hvordan du evt. lever livet ditt uten søvn er jeg heller ikke interessert i.

Blondie er snart 6 mnd, så hun var litt over 5 mnd da vi sluttet med buret... her også var hun mye flinkere til å si fra hvis hun måtte ut når hun lå i bur. men vi bestemte oss bare for å kutte ut å prøve en natt eller to bare for å se. Og jaggu har det ikke gått bra.. Hun piper ikke eller skraper på oss når hun skal ut, men hun begynner å vandre hvileløst rundt (hun ligger i hundesenga si rett ved siden av senga) så da våkner jeg av at hun tasler, og da er det bare å hive på seg t-skjorte, shorts og slippers... :hyper:

Det høres kjent ut, den tuslinga ja! Problemet mitt er at jeg er tunghørt så jeg hører ikke lave lyder når jeg sover. Greit å slippe å bli påvirka av snorking, uheldig at man ikke hører noe annet som kunne vært viktig. Heldig du, forresten, med tskjorte og shorts?! Her er det ullsokker og fleecejakke, kryper ned mot nullen om natta enda... I det minste er det sol/lyst! :whistle::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Siri:

Ja for som alltid får du hele historia om hvordan jeg har hundehold på nett? :hyper:

Ta det med ro, vi prøvde ei uke hvor jeg hadde mobilen på ringing hver 3 time, men hunden tissa mellom hver gang jeg sov litt. Greit at det ikke skal være lett for noen, men søvn må man faktisk ha. Hvordan du evt. lever livet ditt uten søvn er jeg heller ikke interessert i.

Det høres kjent ut, den tuslinga ja! Problemet mitt er at jeg er tunghørt så jeg hører ikke lave lyder når jeg sover. Greit å slippe å bli påvirka av snorking, uheldig at man ikke hører noe annet som kunne vært viktig. Heldig du, forresten, med tskjorte og shorts?! Her er det ullsokker og fleecejakke, kryper ned mot nullen om natta enda... I det minste er det sol/lyst! :whistle:;)

Er faktisk litt tunghørt jeg også da men :ahappy: Jeg har to barn, så da har jeg lært meg til å sove litt varere. Hender jo de gråter om natta.. Så er vel bare morsinstiktet som gjør at jeg våkner fort om jeg hører lyder :lol: Shorts og t-skjorte ja.. hehe.. ja her på østlandet har sommeren virkelig kommet.. Er så varmt så fy.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...