Gå til innhold
Hundesonen.no

Katten min spiser ikke!


Iselinjensen

Recommended Posts

Hei.

Katten min blir 1år i juli, men han har sluttet å spise, og den blir bare tynnere og tynnere. Har vært til lege for litt siden hvor han fikk ormkur og slikt, så han skulle ha vært frisk. Men han nekter å spise. Vet noen av dere hva som kan være galt? Jeg er redd jeg må avlive han:(

håper på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok prøvet å bytte til annet fôrmerke. Finnes mange andre som Hills,Royal Canin & eukhanuba de er også bra merke og kvalitetsfôr. Fås kjøpt i de fleste Zoo butikker eller på vetrinærklinikker. Kanskje prøvet å kjøpt gitt gobiter eller tunfisk,leverpostei. Sånne ting som du vet at katter bare elsker. Om katten din da enda ikke har noe som helst matlyst,ja da hadde jeg nok tatt med katten til en spesialist eller en annen dyrlege. Fordi da tyder det iallefall på at det er noe som ikke stemmer. Håper at katten din begynner å spise igjen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannproblemer hos katt er noe som er veldig vanlig. Dette gjelder spesielt katter over fem år. Men det er likevel noen unge katter som også får tannproblemer. Hvis du åpner munnen og ser inn om det er dårlige/løse tenner eller om det lukte "råttent" fra munnen, kan det være noe galt.

Holder likevel en knapp på å bytte til et bedre og mer næringsrikt fôr til katten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har skjekket tennene til katten, men det ser helt fint ut og lukter ikke noe vondt, så skal prøve det med maten. ;) er forresten bestemoren min sin katt dette gjelder, så jeg har fått henne til å kjøpe annen type mat som jeg bruker til min katt, for han elsker maten jeg gir han:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme deg, men det kan også være FIP eller en blodparasitt som jeg ikke husker navnet på. Få sjekket dette hos veterinæren. Er det FIP, er det dårlige utsikter, er det den blodparasitten, trenger katta behandling med kortison, men vil kunne bli frisk igjen - det er uansett viktig å komme i gang med behandling raskest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den sammen med andre katter, eller er den alene? Lurt å skifte fór, og lurt å prøve å gi kyllingfilet eller tunfisk i vann. Det er ikke alle som ville anbefalt tunfisk pga at det er så mye salt i det, men hvis du kjøper den som ligger i vann og skyller den litt i vasken, vil dette hjelpe med å få bort en del av saltet. Tunfisk er veldig bra for at han skal legge på seg, og det samme er kylling, men ikke salt det.

Drikker den som vanlig og oppfører seg stort sett som han har pleid?

Var jeg deg ville jeg prøvd med tunfisk eller kylling, men ikke drøyd det for lenge med å fått en grundig sjekk hos vetrinæren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er alene, men bruker av og til å være sammen med en katt som bor i nabolaget, de er veldig gode venner. :) Har dette noe med at han ikke spiser så mye som før? Bestemoren min har prøvd å skiftet for, og nå spiser den litt bedre enn før, men skal prøve å kjøpe tunfisk i vann også, dette liker min katt kjempegodt. Har ikke prøvd kyllingfilet enda, men takk for tipset, dette må jeg prøve ut:)

Ja den drikker og er helt normal i oppførselen, slik som den alltid har vært, så slik merker vi ingenting forskjell, virker helt frisk, og er veldig kosen og leken av seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at du sjekker ut alt som kan være galt.

Alikevel kan det jo være andre årsaker.

Vet du om det er noen som gir katter mat i nabolaget. Det er ofte folk som setter ut mat til "løskatter" og kan lett trekke

til seg katter med eiere også. Da vil den jo ikke ha mat hjemme.

At den har blitt tynnere kan rett og slett være at det er sommer.

Alle kattene våre går ned drastisk i vekt sommerstid for da er de i mye mer aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen i nabolaget som gjør dette tror jeg. Den bor på landet, så det er ikke så alt for mange hus i nærheten, og denne katten er som regel rundt om plassen der den bor og slikt. Ja, mulig dette er fordi det er blitt sommer, får se om ting blir bedre. Han har begynt å spise litt mer etter det ble byttet for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...