Gå til innhold
Hundesonen.no

Den beste agilityhunden?

m-k-berr

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har tenkt litt på hvilken hund jeg skulle ha valgt om jeg skulle ha skaffet meg en ny hund. Jeg har fått smaken på agility, men har nettopp begynt. Om jeg blir en god "fører" (?) vil jeg nok tenke på agility ved et ev kjøp. Hvilke hunder gjør det veldig bra i denne sporten? Det er enkelte raser jeg må utelukke pga min funksjonshemming, men jeg vil gjerne høre om alle :rolleyes:

Skrevet

BC er jo som skapt for agility mener jo jeg da. Men den trenger en del trening. Pluss at den er en veldig aktiv hund. Sikkert ikke en hund som passer til alle :whistle:

Skrevet

Ja, BC er jo nesten det første man tenker. Men når jeg tenker litt nærmere ser det egentlig ut som det er veldig vanskelig å føre og"lære seg" å trene en BC i AG. Ja jøss de har tonnevis av lærevillighet, men fører må passe så utrolig mye på føringen sin. Enda mer enn man må med en annen hund (etter min mening da.) Fordi de tar alle signaler, så hvis du har kroppen litt for mye til siden eller lener deg litt for mye fram, kan hunden gå på feil hinder, feil side o.l . Men hvis du klarer det er de absolutt flotte i AG (kommer jo ann på individ o.l men bare for å gre alle under en kam :whistle:)

Jeg har jo 0 erfaring med føring av BC i agility da, men det etter de hundene jeg har sett sitter jeg med dette synet.

Dette ble helt OT da...Beklager.

Skrevet

Som Andrea er inne på, det kommer vel an på hvilken størrelse man er ute etter. Man kan dessverre (?) ikke gå med en BC i liten klasse.. :whistle:

Dessuten; at man evner å føre hunden. Det hjelper ikke at hunden har potensiale hvis eieren ikke mestrer den, så hvis man har planer om å nå langt, bør man skaffe seg en hund man klarer å trene og føre. På konkurranser ser man utrolig mange BCer som er totalt ute og kjøre, og jeg tviler på at det egentlig er hundens skyld, men heller eierens. De er jo så utrolig kjappe (tenker rent fartsmessig), og det krever jo at man kan avstandsføre hunden (siden sjansen for at man selv løper like raskt er minimal, haha). Dessverre er det trist å se massevis av BCer diske, pga aaalt for høy fart (dårlig føring om du vil), men det er en fryd å se, og man får nesten tårer i øynene av å se en virkelig god ekvipasje som har kontakt og samarbeid og som nesten flyr gjennom banen.. Er man helt fersk nybegynner er det kanskje greit å prøve seg litt frem med noe annet enn en BC, men etterhvert vil nok raskere raser være mer gøy, og også mer givende (premiemessig), enn andre raser.

http://www.norag.com/agipro/

Her har du lister i hver klasse over et helt år sammenlagt, i tillegg resultater fra stevner. En nærmere titt vil kunne gi deg en pekepinn.

Joda, stort sett. Men det er slett ikke alle resultatene som er kommet med, siden man på noen stevner tydeligvis er nødt å sende inn resultatene selv.. Men men, det var bare en liten digresjon. :D

Skrevet

Tja, landslaget består vel av BC, BC, BC?

Sheltie og dansk/svensk gårdshund er andre populære ag-raser som jeg kjenner til.

Skrevet
Tja, landslaget består vel av BC, BC, BC?

....og aussie og terv

Av mellomhunder er det sheltie, spansk vannhund, bedlington terrier og små hunder er det sheltie, dvergsschnauzer, amerikansk cocker og silky terrier bla

Skrevet

Jeg er veldig enig med Huldra!

Jeg tenker at om en skal lykkes i agility, må forholdet mellom fører og hund stemme først og fremst. Jeg tror ikke jeg noen gang kunne passet til å ha gjeterhund, det er bare ikke min rasegruppe. Derimot føler jeg hunder i gruppe 8 er mer i "min bane", om jeg skal generalisere litt. Det er klart at en agilityhund må være sunt bygget og at individet må være egnet uansett rase, men noen raser egner seg jo bedre enn andre, og man kan lykkes om man prøver med mange ulike raser. Jeg har veldig stor tro på min egen rase f.eks. :hmm: Men hvem har vel ikke det?

Personlig hadde jeg ikke hatt nerver til styre en av de hundene som trenerene ofte kaller agilitytalenter. Jeg synes ofte de ser stressede ut, de er fulle av guts og er ikke redde for noen ting. Sikkert bra dersom man ønsker å nå langt i agility, men for meg hadde det aldri fungert.

Skrevet

Hvis du ser på hjemmesiden til agility VM i fjor, kan du se der hvilke raser som ble brukt i alle klasser. Nå har det jo også mye å si hvilke raser som er mest populære, så selv om det er flertall av border collier, betyr det ikke at andre raser duger vel så bra :hmm:

Vil anbefale deg en artikkel Silvia Trkman (meget god agilitydame) har skrevet om å finne seg en god agilityhund: http://www.silvia.trkman.net/steps.htm

Skrevet

Nå har jeg en Irsk Terrier.

Vi har vært på to kurskvelder i Agillity og trener, jeg og tilskuer er imponert. Hunden er ikke redd noen hinder, går gjennom de alle så det suser. En Irsk Terrier har lange bein, de er sprettne og stå på humør.

Så kan kanskje vuderes?, helt sikkert andre terrier som også egner seg. Rask og smidig er han også.

Jeg spurte en oppdretter om det er vanlig å trene Irsk Terrier i Agility og h*n kunne fortelle om en svensk Irsk Terrier som er på topp. I England er de heller ikke uvanlig å se.

Bare et lite inspill fra en helt nybegynner selv!

Skrevet
Hvis du ser på hjemmesiden til agility VM i fjor, kan du se der hvilke raser som ble brukt i alle klasser. Nå har det jo også mye å si hvilke raser som er mest populære, så selv om det er flertall av border collier, betyr det ikke at andre raser duger vel så bra ;)

Vil anbefale deg en artikkel Silvia Trkman (meget god agilitydame) har skrevet om å finne seg en god agilityhund: http://www.silvia.trkman.net/steps.htm

Den artikkelen er HELT super!

Skrevet

Jeg har tenkt en del på Sheltie. Har snakket med noen eiere og de har rost rasen opp i skyene! Det virker som at det er lite stell, og mange sier at de ikke er avhengig av så mye mosjon hver dag....

Jeg mener at en hund bør ha en lang tur hver dag, men om det skulle oppstå noe spesielt er det jo greit å vite at det går greit uten mye mosjon en dag.

Om det er lite pelsstell er jo det veldig greit.

Men når jeg leser om rasen og personligheten den kan ha så virker den litt mer krevende enn det jeg får høre om andre...!?!

Skrevet

Ikke hør på de som roser rasen sin opp i skyene :( Alle raser har noe negativ med seg, snakk med de som nevner det også :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...