Gå til innhold
Hundesonen.no

Ball/tau som belønning


MariaN

Recommended Posts

Jeg er at mange bruker ball/tau med ball som belønning eller for å 'øse opp' hunden før trening..

Kan noen forklare meg HVORDAN dette brukes i treningen, og NÅR hunden skal belønnes?

Takk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en pipeleke som jeg har festet med "tau" (dvs en gammel strømpebukse, fordi den er myk og god å dra i, og fleksibel). Jeg belønner hunden min med den når hun har gjort noe riktig, som oftest i forbindelse med agilitytreningen. Vi kan fx ta en bane, og etterpå leker vi med den.

Hvordan: personlig slenger jeg ut denne saken foran hunden, rykker i den litt hit og dit, opp og ned - raskt - for å få hunden til å kaste seg etter den, eller jage den om du vil. Når den har fått tak i den, drar jeg imot, og så starter vi å ha drakamp. Når vi har hatt drakamp lenge nok, avslutter jeg.

Hvis jeg skal gire henne opp på den før trening, leker jeg med valpen med den, eller jeg går selv ut på banen og kaster på den, snakker morsomt til den, løper litt, hiver den opp i lufta og jubler og later generelt som om jeg har det veldig veldig gøy med den. Så slipper jeg hunden fri, vi trener, og når hun har gjort den hun skal, får hun leke med den, slik jeg beskrev over.

Jeg bruker denne leken stort sett KUN til agility (etterhvert vil den også bli oftere brukt når vi trener liksøk), og aldri, aldri til rolige øvelser, som å bli liggende/sittende. Jeg tar den sjelden og aldri med på tur, den ligger aldri, aldri tilgjengelig inne, og blir kun brukt på treninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den som belønning når hunden har gjort det jeg ønsket den skulle gjøre. Da kan jeg enten kaste den eller ha drakamp med den eller gjøre begge deler. Siden det er tau i den kan den kastes ekstra langt, det er kult, synes hunden.

Kast: jeg dryler den så langt jeg kan. Hunden henter den og avleverer til meg. Jeg kaster enten på nytt eller fortsetter treningen. Av og til får den en godbit for å ha sluppet leken.

Drakamp: jeg tar frem leken, holder i tauet og kan føre ballen i kjapt tempo, gjerne sikksakkbevegelser på bakken, slik at hunden må jakte litt på den først. Eller jeg kan ta den kjapt frem fra lomma og hunden kan hoppe rett i den og ta den. Så drar han bakover og jeg motsatt vei. Er påpasselig med at hodet hans er i samme høyde som ryggen, slik at nakken ikke får en unaturlig vinkel. Jeg liker best at han trekker rett bakover, det er best for musklene. Men vi kan også leke litt med at jeg løper litt (vi holder fortsatt i hver vår ende av tauballen) og han følger etter, eller at han løper og jeg følger etter. Noen ganger liker han at jeg puffer han litt i sidene eller på brystkassen. Han synes også det er kult om jeg tar opp ene foten og liksom skal sparke ham (jeg gjør ikke det!).

Var det noe forklarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker dere drakamp FØR dere trenger for å få hunden til å våkne opp og er klar til å lære ? Eller bare for å gire den opp?

Alt dere har skrevet her har vært veldig forklarende og god informasjon, og det tyder på at jeg har tolket ting rett :whistle:

Har lekt litt med tau og da gjør jeg det slik som dere beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker dere drakamp FØR dere trenger for å få hunden til å våkne opp og er klar til å lære ? Eller bare for å gire den opp?

Det kommer an på dagsformen til hunden. Noen dager trenger hun ikke å bli giret opp, andre dager kan hun trenge et lite dytt. Noen dager trenger hun å bli giret pga selve øvelsen vi skal gjøre, som kanskje krever mye fart og futt, og da kan jeg "vekke" henne med å leke. Lek kan også inngå som oppvarming før trening, men det bruker jeg ikke så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge trener dere i gangen ?

Vi skal nå framover trene på å gå påplass med kontakt med meg, Bli -kom påplass, bli med dekk, sitt og oppsitt.

Innkalling i langline med hunder og folk i nærheten. Altså det grunnleggende før vi drar på treninger hvor de kanskje trener på noe mer :whistle: (hvis det i det hele tatt er gode treningsmuligheter med Schæferhundklubben i byen).

Han kan dette fra før, men ikke godt nok syns jeg. Og denne rasen har jo godt av masse trening :D

Litt usikker på om jeg skal holde på en halvtime, time eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, jeg ville ikke trent i en hel halvtime eller i en hel time :whistle: Tren korte økter og ta mange pauser. Avslutt mens det er morsomt for dere begge. Mange kaster også hunden i bilen når den gjør feil under trening, men det vet jeg ikke helt hva jeg tror om.

Lone: er det viktig å passe på at hodet er i samme høyde som ryggen når man leker? My er jo overalt, høyt og lavt, hopper og spretter og hele pakka. Ofte drar hun nedenifra også, om du skjønner.. Da står jo hodet "rett opp" mens kroppen er på bakken.

Når det er sagt så bruker jeg å kaste leken, gjemme leken et lite stykke unna uten at hunden ser det og "løpe bort til leken" sammen med hunden mens jeg er teit og sier masse rare ting for å bygge opp forventingene. Når hunden finner leken som ligger "gjemt" så leker vi og har drakamp.. Også drar jeg leken hit og dit, frem og tilbake, rundt og opp og ned langs bakken slik at hun må jakte litt på den før hun får tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, jeg ville ikke trent i en hel halvtime eller i en hel time :D Tren korte økter og ta mange pauser. Avslutt mens det er morsomt for dere begge. Mange kaster også hunden i bilen når den gjør feil under trening, men det vet jeg ikke helt hva jeg tror om.

I går trente vi en halvtime, og det er vel maks 40 min vi har holdt på -MED pauser!

Ehm.. sært å kaste bikkja inn i bilen slik :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare leke som belønning.. Hun syns alt jeg leker med er kult, uavhengig om det er kongle, pinne, blad, tauleke, osv.. men aller best er pipeleker. Belønner henne etter hun har gjort noe bra, på lik linje med om jeg skulle belønnet med godbit..

Jeg pleier å belønne litt innimellom (f.eks fvf) ved at hun bare får bite litt i pipeleken, men ikke får den helt.. Og når hun har vært ekstra flink etter en stund, så kaster jeg den høyt opp i været, litt bortover.. Så får hun løpe seiersrunde med leken før hun kommer tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk etter død gris :D

Hudras hunder skal gjøre samfunnsnytte som utrettelige hundesoldater hvis oppgave er å finne fortapte nakkekoteletter og savnede flintstekrester som de redder fra den sikre død. Grillsesongen hadde ikke vært den samme uten.

Bona fide folkens, bona fide... :whistle:

Mari,

OT'ens ubeseirede mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mest drakamp i belønningen, og så varierer jeg litt med kamp og kaste gjenstanden. Og med masse ros i stemmen. Belønner når hunden gjør det jeg ber den om, og noen ganger roser jeg først med stemmen før jeg gir den leken.

Noen øvelser er litt vanskelige å belønne med kamp, og da bruker jeg godbit. (sånn med tanke på tiden og at det blir litt pause i øvelsen med kampleken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hudras hunder skal gjøre samfunnsnytte som utrettelige hundesoldater hvis oppgave er å finne fortapte nakkekoteletter og savnede flintstekrester som de redder fra den sikre død. Grillsesongen hadde ikke vært den samme uten.

Bona fide folkens, bona fide... :whistle:

Mari,

OT'ens ubeseirede mester.

*lerogler* man kan ikke redde noen fra deres sikre død, når de alt er døde Mari...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg er at mange bruker ball/tau med ball som belønning eller for å 'øse opp' hunden før trening..

Kan noen forklare meg HVORDAN dette brukes i treningen, og NÅR hunden skal belønnes?

Takk :whistle:

Til alt! Både rolige øvelser og hurtige øvelser. I sporet, rundering, felt, lydighet osv.

Jeg både kamper med hunden, kaster den, lar den vinne, lar den jakte. Som sagt: Til alt som har med hundetrening å gjøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag gör väl ganska mycket som Jeanette. Jag använder mycket lek i träningen! Jag har inget emot att använda lek även för platsliggning och liknande. Jag använder dock nästan uteslutande kamplek. Kastade leksaker innebär allt för stor skade- och förslitningsrisk för hundarna. Om jag kastar en leksak gör jag det medan hunden håller på med en uppgift, ger sedan "ta den!" kommando och låter hunden hämta leksaken till mig och så kampar vi. Jag kan ibland kasta en leksak en kort bit, men aldrig långa jakter på leksaker, i alla fall inte för border collien. När jag kampar tänker jag också på att minska skaderisken och bygga rätt muskler. Jag låter hunden dra i en rak linje bakåt, med vikten på bakdelen och en rak linje från huvud till svansrot. Jag låter hunden dra och själv är jag ganska passiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker i belønning.

Jeg benytter både kong/ball, bitepølse/arm, fille/skinn og godbiter i belønningen. Alt ettersom hva jeg ønsker å belønne.

Personlig tror jeg at jaktlek er den beste belønningen, hvorpå det avsluttes med kamplek hvor hunden ALLTID vinner. Men under innlæring av lydighetsøvelser kombinerer jeg gjerne med godbiter som "bekreftelser" men når jeg avslutter en "økt" så er det full pott og jaktlek med kamplek til slutt. Men det er nå min måte.

I sporet så benytter jeg en kombinasjon av godbiter etter vinkler, kryssende spor, osv, men alltid en gjenstand i enden av sporet. Dog jeg har også syndet her og satt frokosten eller kveldsmaten i enden av sporet. Men søker i utgangspunktet å belønne jaktlek mest mulig.

Når vi går tilbake til bilen eller hjem, så får alltid hunden bære kongen/byttet til vi er hjemme. Da er vi "FERDIG" og jeg tar kontroll på byttet.

Dette er slik jeg gjør det. Det finnes nok ingen fasit hva som er best for akkurat din hund, men jaktlek er slik jeg har forstått det, den beste belønningen en hund kan ha. (hvis den jakter da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig: får dere ikke problemer med fart i sporet når dere legger leker der? Jeg har ikke lagt leker i sporet til valpen, men kanskje det går ann å gjøre det etterhvert når hun har fått innarbeidet jobben og fått det tempoet vi trives best med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg er nysgjerrig: får dere ikke problemer med fart i sporet når dere legger leker der? Jeg har ikke lagt leker i sporet til valpen, men kanskje det går ann å gjøre det etterhvert når hun har fått innarbeidet jobben og fått det tempoet vi trives best med?

Personlig så bruker jeg bare pinner i sporet fra start av, jeg kamper med pinnene i sporet etter at dem har avlevert dem til meg.

Jeg har ved 99,9 % av alle spor jeg har gått bare hatt pinne i sporet.En og annen gang kan jeg ha hatt ball/snusboks med godis etter ett oppsøk bare for å forsterke rettning, men da alltid i kombinasjon med pinne.

Ballen/fillen får dem etter vi er ferdig med sporet. Men akkurat der fins det 10000 måter å belønne ett spor på. :whistle:

Som Fanny nevner så er det ved jaktlek større sjangs for skade. Så det er viktig å tenke over hvor og hvorda man kaster ting. I skogen er det veldig stor sjangs for å tråkke feil, så under rundering kjører jeg bare kamplek og godis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge trener dere i gangen ?

Det varierer :lol: I starten når Arn var liten og treningskondisjonen ikke så stor, var det korte sekundsøkter. Nå som han er eldre og godt treningsvant, kan jeg holde på i kanskje fem-ti minutter før jeg pauser. Prøver imidlertid å ha ofte småpauser (hvor han står mlm beina mine f.eks).

Lone: er det viktig å passe på at hodet er i samme høyde som ryggen når man leker? My er jo overalt, høyt og lavt, hopper og spretter og hele pakka. Ofte drar hun nedenifra også, om du skjønner.. Da står jo hodet "rett opp" mens kroppen er på bakken.

Som Fanny skriver er det viktig å passe på musklene til hundene når man leker med dem. Når hode og rygg er i en rett linje, får hundene brukt musklene sine bedre og det blir ingen feilbelastninger. Når de trekker rett bak, får de et bedre trekk, om du skjønner. De bruker hele kroppen i en eneste kraftanstrengelse. Fanny var jo så grei å si til meg på kurs når jeg lekte med Arn at det der var mer å hive rundt på en aussie :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...