Gå til innhold
Hundesonen.no

Disney gjør det igjen?


Mari

Recommended Posts

Kanskje at filmen fremstiller chihuahua enda mer som en liten kosebamse? Ikke veit jeg, har ikke sett filmen. Men det er jo tydeligvis en barnefilm, og ble ikke dalmis rimelig mye mer populær etter 101 dalmatinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du at ikke kan være bra? Filmen eller for hundene sin del?

Gå inn på petfinder.com og søk på Chihuahua i et hvilketsomhelst område i USA. Se hvor mange tusen hjemløse Chihuahuas og Chihuahua-blandinger det finnes. Jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier titusner heller. Paris Hilton gjorde de i sin tid til motehunder, og nå fyrer Disney opp under hele greia.

Hva tror du resultatet blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hva med å bremse litt ned før dere dømmer en film nord og ned ut ifra en trailer? Chihuahuaer som synger og danser på en pyramide? Mulig jeg er trang i nøtta, men det sier ikke meg så mye, selv om det er - åhuffameg - en Disneyfilm.

Fra Moviefone:

Chloe is a pampered Chihuahua from Beverly Hills who spends most of her time riding around in her owner's purse. When she gets accidentally separated from her "mobile home" on a trip to Mexico, she must rely on the help and kindness of strangers to find her way back; these include a hyper-romantic male Chihuahua named Papi, and a mystical "spirit guide" who brings Chloe in touch with her doggy heritage.

Altså handler filmen om en såkalt veskehund som faller ut av veska eller noe, og med litt hjelp oppdager at hun faktisk er en hund.

Jeg ser ingenting galt i dette plottet? For meg høres dette ut som en film som forhåpentligvis formidler at også chihuahuaer er hunder med naturlige behov, og ikke hører hjemme i en veske. Er vi riktig heldige klarer budskapet å grave seg inn i nøtta til folk som kjøper denne rasen fordi de er så søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kjøper chihuahua bare fordi de er så søte, har vel generelt problemer med å få ting inn i nøtta. Og jeg tviler på at de vil registrere budskapet med at den har bein etter å ha sett den morsomme, søte filmen om de små fine hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* 101 Dalmatinere -> Dalmatinereksplosjon

* Homeward Bound -> Amerikansk Bulldog eksplosjon

* Snow Dogs -> Sibirsk Husky...

* Air Bud -> Golden Retriver...

Mammaaaa! Jeg vi ha den søte fine hunden som er på teveee!

Det er ikke plottet der er noe galt med, problemet er at det bidrar til en eksplosjon av hunder i et land hvor det allerede blir avlivet millioner av hunder og katter hvert år, fordi de ikke har noe hjem.

Dette er som Paris Hilton, bare i enda større skala. Det gjør intet godt for rasen, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kjøper chihuahua bare fordi de er så søte, har vel generelt problemer med å få ting inn i nøtta. Og jeg tviler på at de vil registrere budskapet med at den har bein etter å ha sett den morsomme, søte filmen om de små fine hundene.

Det går vel an å håpe. Når den 5 år gamle niesene min skjønner moraler i barnefilmer lett som bare det, og er svært så fornuftig til tider fordi hun har sett det på film, så kan andre barn - og ikke minst voksne - også skjønne det.

* 101 Dalmatinere -> Dalmatinereksplosjon

* Homeward Bound -> Amerikansk Bulldog eksplosjon

* Snow Dogs -> Sibirsk Husky...

* Air Bud -> Golden Retriver...

Da får de lage en film om hvor teite hunder er da, så blir det kanskje en antihundeksplosjon. :rolleyes: Eventuelt slutte å lage filmer i det hele tatt. Folk må seriøst slutte å ta barnefilmer alvorlig.

Mammaaaa! Jeg vi ha den søte fine hunden som er på teveee!

Da får mammaaaa være fornuftig nok til å si nei da. Det er ikke så innmari vanskelig.

Det er ikke plottet der er noe galt med, problemet er at det bidrar til en eksplosjon av hunder i et land hvor det allerede blir avlivet millioner av hunder og katter hvert år, fordi de ikke har noe hjem.

Hvorfor det? Hva om det skjer en positiv virkning? Avliving av uønskede hunder blir det jo uansett, når folk tenker såpass lite gjennom å skaffe seg hund at de lar en tegnefilm påvirke dem så mye.

Dette er som Paris Hilton, bare i enda større skala. Det gjør intet godt for rasen, liksom.

Nei, for det som skjer i denne filmen er jo omvendt i forhold til det Paris Hilten gjør/gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det jo faktisk en viss nedgang i chihuahua-trenden, og flere av disse og de andre motehundene begynner jo nå å ankomme ulike hundeomplasseringsorganisasjoner etc, så nå er Disney faktisk langt på etterskudd?

Kanskje kan en eventuell popularitet føre til at man får omplassert flere av disse brukt-chihuahuaene fra Paris Hilton-trendtiden? Det ville jo vært virkelig ideelt.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det jo faktisk en viss nedgang i chihuahua-trenden, og flere av disse og de andre motehundene begynner jo nå å ankomme ulike hundeomplasseringsorganisasjoner etc, så nå er Disney faktisk langt på etterskudd?

Det tar ofte lang tid å lage en film. :rolleyes:

Kanskje kan en eventuell popularitet føre til at man får omplassert flere av disse brukt-chihuahuaene fra Paris Hilton-trendtiden? Det ville jo vært virkelig ideelt.... <_<

Igjen, det er lov å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan en eventuell popularitet føre til at man får omplassert flere av disse brukt-chihuahuaene fra Paris Hilton-trendtiden? Det ville jo vært virkelig ideelt.... <_<

Om Disney ofret litegranne tid av denne filmen, om det bare var en notis om å se til shelters/rescues om de ønsker seg en rytmisk Mexicaner, ja da hadde det vært hakket bedre. Men i følge folk jeg "kjenner" i det store utland, så gjør de ikke det.

Jeg tror det vil bidra til den negative spiralen som rejerer i USA når det gjelder overpopulasjon, slik sånne filmer har gjort det før. Det skaper etterspørsel, og vil bare føre til økt produksjon (hvor mye penger får man ikke for sånne små) mens tusenvis av hunder blir avlivet av shelters, rescues og enkeltpersoner.

PS: Mammaaaaa (selvsagt blandt mange andre) er ofte ikke av de mest jordnære i USA når det gjelder anskaffelse av hund. Det er ikke uten grunn at de avliver ca 10 millioner (!) hunder og katter hvert eneste år i landet. Omfanget av overpopulasjonsproblemet i USA er rett og slett vanskelig å fatte.

Jeg mener at filmer som dette er med å holde problemene ved like.

Edit: Min akvariefantast av en samboer fortalte nettopp også om hvilke ringvirkninger Nemo har hatt. De fleste nemofisker er viltfangede, og den vanvittig økte populariteten i kjølvannet av filmen har ført til at flere varianter av klovnefisken er blitt utryddet, og andre er på grensen til utryddelse.

Slike filmer hvor de glorifiserer og menneskliggjør dyr er ikke helt uten konsekvenser. Så jeg står på mitt, Disney's dyrefilmer er ikke udelt positive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står også på mitt - Disney og andre filmselskaper skal ikke måtte slutte å lage filmer fordi det finnes idioter i denne verden.

Øh? Jeg sa vel bare at Disney's dyrefimler ikke er "udelt positive"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har faktisk ett ganske så stort ansvar når man er ett så stort forbilde som Disney er! Eller Paris Hilton for den del... Bruk og kast mentalitet på dyr er et stort og tragisk problem i USA, dette er nok disney klar over... De burde også være klar over hvilke konsekvenser filmene deres gir når for eksempel, som Mari nevnte klovnefisken Nemo er på vei til å bli utryddet! Og det til tross for at Nemo faktisk handlet om ett dyr som ikke trivdes i fangeskap.... Men synes alikevel ikke at det er Disneys feil at folk ikke klarer å tenke seg om to ganger før de skaffer en ny levende leke til snørrungen. Lurer på hvordan man skal løse DET problemet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh? Jeg sa vel bare at Disney's dyrefimler ikke er "udelt positive"?

Men du vil jo tydeligvis ikke at Disney skal lage dyrefilmer i det hele tatt, fordi de får negative konsekvenser uansett?

Man har faktisk ett ganske så stort ansvar når man er ett så stort forbilde som Disney er! Eller Paris Hilton for den del... Bruk og kast mentalitet på dyr er et stort og tragisk problem i USA, dette er nok disney klar over... De burde også være klar over hvilke konsekvenser filmene deres gir når for eksempel, som Mari nevnte klovnefisken Nemo er på vei til å bli utryddet! Og det til tross for at Nemo faktisk handlet om ett dyr som ikke trivdes i fangeskap.... Men synes alikevel ikke at det er Disneys feil at folk ikke klarer å tenke seg om to ganger før de skaffer en ny levende leke til snørrungen. Lurer på hvordan man skal løse DET problemet :lol:

Hva mener du egentlig nå? At Disney har et stort ansvar, men at det ikke er deres feil? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vil jo tydeligvis ikke at Disney skal lage dyrefilmer i det hele tatt, fordi de får negative konsekvenser uansett?

Ikke legg ord i munnen på meg er du snill. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor klager dere heller ikke over action filmer med pistoler og dreping istede for om folk syns en hund på tv er søt..? Mulig det er lettere å skaffe seg hund enn en pistol men like lett å slå folk i trynet fordi action man gjorde det. If u get the point..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at Disney har ett stort ansvar, men at det ikke er deres feil at "mannen i gata" er stokk dum og kjøper dyr som leketøy til barna sine! MÅ jeg mene enten eller?

Nei, du må ikke mene enten eller, men hva slags ansvar har Disney da? Jeg bare spør, jeg.

Forstår ikke helt poenget jeg heller.. Er jo vi som foreldre som må tenke klart og sette grenser for ungene da..

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enig med dere andre her.. Foreldre som har ansvaret!! Tankeløse folk som kjøper hund fordi den er liten og søt og passer i lommen, kommer det altid til å være, uavhengig av om Disney lager en film eller ei..

Vi får håpe folk skjønner budskapet i filmen da, at hunden ikke har det bra når den lever i vesken :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...