Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye gir dere?


Maria

Recommended Posts

For tiden får snuppa her V&H og har fri tilgang til RC (spiser det ofte om natta). Hun får en halv liten pølse om dagen, pluss det tørrforet hun måtte ønske, ikke så veldig mye hun spiser. Hun veier 20 kg og er middels + aktiv. Er dette for lite mat tror dere? Jeg synes nemlig hun har en helt umettelig apetitt, hun roer seg ikke ned etter tur før hun får mer mat enn det vi tenker er riktig mengde for henne. Hun har ikke mark/orm så vidt jeg kan se. Hun bare maser helt vanvittig og spiser hva som helst - aldri vært sånn før. Dette begynte for et par måneder siden etter en lang sultestreikeperiode (som hun kan ha noen ganger... tror det er litt typisk rasen).

Skal jeg bare øke formengden? Hun er hverken tykk eller tynn - hun var ganske tynn som unghund, men er veldig fin i kroppen nå. Vil ikke ha en feit hund heller liksom. Hun skal forøvrig ha løpetid om en ukes tid, kan det ha noe med det å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir også V&H til min,fordi jeg prøver å få opp vekten litt. Kjøpte sånn fryset sekk jeg som jeg har målt opp med matbeger. Tar det opp fra fyseren og serverer det senere på dagen da det er opptint. Jeg fulgte iallefall målingstabellen på baksiden av pakken og har forholdt meg til den. Blandet da med apetittvekker & olje og tørrfôr og rører godt rundt. Hun spiser opp all v&h maten og hender henne etterlater noe av tørrfôret. Men om du er usikker på om du gir nok kan du jo prøve å gi litte granne mere,slika at du selv kommer fram til en mengde som du og hunden din begge er fornøyde med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min veier nå 24,5 kg og er i trening (LP og bruks) han spiser ca 450 gram daglig av v&h. Og det fungerer fint for han. Anbefalt er jo 1-2% av kroppsvekten pr. dag, men varierer selvfølgelig etter aktivtetsnivå osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kanskje hun bare plutselig syns mat er godt? Hun sulter neppe ihjel så lenge hun har fri tilgang til tørrfor. Jeg syns det virker som hun heller vil ha v&h'en og maser på deg for å få det istedenfor det kjedelige tørrforet. Er hun i passe hold og har mye energi og frisk og rask ville jeg ikke øka noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanskelig å si hvor mye mat en hund skal ha, det ser du best på kroppen på hunden selv.

Bridie her får vel rundt 200-300 g om dagen, hu veier 20 kg. Mer i perioder derhu er veldig aktiv.

Hu her kunne spist og spist og spist om hu fikk fri tilgang på mat, ikke fordi hu dævver av sult liksom, men fordi hu spiser alt som spises kan!

Se på kroppen på hunden, er hu slank og fin, så får hu nok mat. Mer mat betyr som regel mer kjøtt på kroppen oge tterhvert tykk hund :lol: Om du ikke øker treninga likt da.

Så se ann hunden, så vet du hva som er rett med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie får 1,3% av kroppsvekta. Töddel fikk (i aktive perioder) 4% av kroppvekta.

Tørrfôr har vi ikke hatt i hus på over 4 år.

Begge har/hadde synlige ribben, markert midje, og lite kroppsfett. De er/var med andre ord sunt slanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare se det an på hunden. Så lenge hunden ikke er tynn, er det nok mat. Og hunden ville sikkert spist til den spydde om den fikk lov, hvis den liker maten veldig godt. Min hund får 600 gram norwegian polar om dagen. Syns det ser lite ut i skålen når jeg deler det opp til to posjoner, og hunden ser enda sulten ut etterpå, men hun er ikke for tynn, så da er det passelig. Selv om kanskje hun ikke mener det.hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aimee får ca 1% av kroppsvekta i sommerhalvåret, og litt mer på vinteren/høsten. Jeg kjenner etter på hunden og fôrer deretter. Det er sjelden jeg måler opp og teller veldig nøye. Det er som regel på våren og høsten hun er i aller mest aktivitet, så da slenger jeg i litt ekstra. I tillegg får hun en del kyllingvinger, laks, ribbe osv.

I perioder virker også hunden min nærmest umulig å mette, men da kjører jeg noe grønnsaker i smoothie-maskina, og så får hun grønnsaksmos blandet i maten. Det ser ut til å mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cane veier omtrent 26 kilo og får 1000 gram V&H om dagen. Det er ikke alltid han spiser helt opp, på rolige dager ligger det gjerne en liten klump igjen. Han får ganske mye annet i tillegg, feks tyggebein/tørkede muskler/tørrfisk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. :whistle:

Nå har masinga roet seg ned igjen faktisk... Så jeg fortsetter å ta det litt på feelingen. Masse nyttig lesing her nå i hvertfall :P Greit å høre andres erfaringer, synes liksom tørrfor er litt lettere å porsjonere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla, ca 22kg får 180-300 g hver dag, pluss/minus godbiter i trening. Jeg veier aldri mengden jeg gir henne mer, for hun har stabilisert seg på en passende vekt. Jeg tilpasser mengden litt ut i fra hva hun skal få eller har fått av mosjon den dagen. Tulla er en slank hund, med tydelig midje og gode muskler.

Aynï, ca 3 kg, får ca 200g hver dag, pluss/minus godbiter i trening. Jeg aner ikke hvor mye jeg skal gi henne, men hun er aldeles ikke for tykk, nesten heller for tynn.. Hun får valpefôret, mens den voksne får 25, begge får Polarolje på maten om kvelden. Begge to kunne veldig gjerne spist mer, hadde det vært opp til de..! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden får snuppa her V&H og har fri tilgang til RC (spiser det ofte om natta). Hun får en halv liten pølse om dagen, pluss det tørrforet hun måtte ønske, ikke så veldig mye hun spiser. Hun veier 20 kg og er middels + aktiv. Er dette for lite mat tror dere?

Jeg ville gitt en 20 kilos, normalt aktiv hund, sånn omlag 350-400 gram V&H daglig. Jeg ville kuttet ut tørrfôret totalt, da det inneholder mye energi (karbohydrater og fett) og lite av det som faktisk skal bygge og vedlikeholde kroppen: proteiner.

Hvis du vil drøye V&H-fôret, kan du blande litt vann i det. Eventuelt kan du kjøpe matblod, som du finner i frysedisken på butikken. Det er proteinrikt og godt. Du kan også tilsette et rått egg 2-3 dager i uka -. det er også en god proteinkilde.

Mine hunder, som veier omlag 25-28 kg, spiser kun V&H og annen kjøttmat, aldri tørrfôr. Det varierer hvor mye mat de vil ha pr dag. Jeg måler aldri hvor mye de får, men ser an på kroppsformen deres om de trenger mer eller minde. En hund som har synlige/følbare (men ikke utstikkende!) ribbein er i optimal form. Man skal kunne kjenne ribbeina når man stryker over siden til hunden.

Når jeg synes at hundene mine trenger mer masse, gir jeg dem ekstra fett. Når jeg vil ha dem litt ned i vekt, øker jeg mengden protein - i form av kjøtt og mager innmat. Som regel trenger de heller å gå opp enn ned i vekt, men de bestemmer selv hvor mye mat de vil ha. De er ganske kjekke i så måte. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Moghrebi :( Jeg skal tenke på det du sier her, det er veldig interessant. Men jeg tror at så lenge hunden er en familiehund, går nok ikke resten av familien med på å kutte ut tørrforet. Moren min vil nok ikke ha med seg noe annet når hun og gubben er på fjellturer om sommeren og slikt. Men å råfore er definitivt noe jeg skal tenke på neste gang jeg får hund.

Forøvrig er matlysten fortsatt på topp, men jeg gir henne rett og slett litt mindre. Det fungerer greit, hun er jo ikke tykk. Men nå er hun egentlig fin og slank igjen. Jeg mistenker henne for å ha vært litt oppblåst den dagen vi klippet henne ned (og jeg så at hun var litt tønne rundt magen). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...