Gå til innhold
Hundesonen.no

Mari vurderer valp

Mari

Recommended Posts

• Svar 407
  • Created
  • Siste svar

Er det den kennelen du linker til, som du har forespurt om valp? Spennende i så fall. Kanskje blir ikke gemyttet så "ille" hvis du klarer å forme det til tidlig nok, og på rette måten? Du er vel ikke så for løsslipp uansett, som du sier, og hvis disse linjene her kan tilby selvsikre hunder med godt mot... så kan det jo være det kan være noe for deg?

Når det gjelder dette med å trene med "uvanlige" raser, så har jeg litt erfaring fra gammelt av. Og det jeg mener, er at dersom hunden viser at den har "noe"... så er de fleste ganske sporty. Men det er når det er nærmest null av visse egenskaper, eller hunden er så fysisk uegnet som det kan bli, at jeg tror jeg ville sagt "prooo" sjøl. Da jeg var borti redningshund, så fikk vi en på trening med en voksen hund som altså hadde null interesse for lek, ikke var særlig sosial og interessert i folk, og lite drive, og alle kjaset seg ut på å prøve å finne på en måte å lokke denne hunden i gang med NOE - man hadde ikke noe å gå på.

Stiller du på RIK med raser som iallfall har lek- og kamplyst, fysiske forutsetninger for å jobbe, og er motiverbare og sosiale, så vil det jo være interessant - forutsatt at det er mulig å kanalisere det i riktig retning. Nå synes jeg personlig at IPO-sporene er ganske kjedelige og militant pirkete, siden jeg nå har en forkjærlighet for nordisk bruks, lydighet er lydighet liksom, og er derfor personlig mest fascinert av gruppe C, forutsatt at man trener med gode og stabile og stødige nok hunder. Ikke fordi det er så tøft, men rett og slett fordi jeg har en stor svakhet for hunder som har det i seg til å synes at dette er gøy...

Men pr. idag så har jeg ikke valgt rase ut fra interessen for dette, så det blir en avveining - hva som teller mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk bulldog? Kanskje ikke den beste IPO hunden :rolleyes:

Den ser ut som den har kræsja i en vegg og noen har klipt av halen men jeg syns jammen di er søte forde!

Jeg kan kun si fra erfaring fra søstern min sin tispe. Hun tåler fint å herje med Xena, løper minst like fort og hopper akkurat like høyt!

Har også møtt en som gikk opp til bronsemerket med høyeste poengsummen i sin gruppe!

Her er Fancy som liten bolle:

fancyshmansy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari,

Nå kjenner jeg jo deg og dine hundepreferanser ganske godt, og tilfeldigvis kjenner jeg også en drøss med whippets. Enda mer tilfeldigvis kjenner jeg også to personer som driver aktivt med bruks-schäfer, hvorav den ene trener sammen med både politiet og forsvaret.

Jeg kan definitivt anbefale deg whippet, med hånden på hjertet. Bruksschäfer er også en fin type hund, men det er *MYE* hund. En whippet kan man "skru av" (makan til latsabber innendørs!), men en bruksschäfer krever mye mer.

Jeg sender deg en e-post med litt whippetgreier, så kanskje det gir deg litt mer kjøtt på beinet. :-)

Edit: jeg så nå at du også hadde skrevet følgende:

"Løp/coursing vet jeg ikke helt om jeg er interessert i. For det første er det jo ikke så mye aktivisering sånn til hverdags, hundene skal visst ikke løpe for ofte heller. Og siden jeg aller helst ønsker å ha hunden mye løs, ønsker jeg ikke stimulere jaktlysten for mye heller. Men jeg har inntrykk av at Whippet er en hund som kan brukes til litt av hvert. Selv om de kanskje aldri når toppen."

Vanlig rundbaneløp arrangeres ikke i Norge. Lure coursing arrangeres to ganger i året, og i tillegg kan man stille på treninger når man har lyst. En lc-prøve/-trening innebærer at hunden løper to omganger, så det er ikke store jobben. Men himla gøy er det!

Mange av de som driver lc med whippet har super innkalling på hundene. Rasen er mye enklere å kalle inn enn de andre mynderasene, og det samme gjelder for lydighetstrening generelt. Og når det gjelder jaktlyst, så kjenner jeg ei som kommanderte whippeten sin å spytte ut en undulat som den snappet ut av luften i stua. Bikkja spyttet, og undulaten var like hel. Jeg kjenner også flere whippets som tydelig viser at de skiller totalt mellom "byttet" i lure coursing (en dusk med plaststrimler) og annet "vilt". Jeg har tilogmed prøvd å vifte med et ferskt kaninskinn foran snuten på en whippet som sto og ventet på tur på en lc-trening, og hunden hadde likevel kun øye for plastfilla.

Rox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den kennelen du linker til, som du har forespurt om valp? Spennende i så fall. Kanskje blir ikke gemyttet så "ille" hvis du klarer å forme det til tidlig nok, og på rette måten? Du er vel ikke så for løsslipp uansett, som du sier, og hvis disse linjene her kan tilby selvsikre hunder med godt mot... så kan det jo være det kan være noe for deg?

Ikke akkurat den kennelen, men det er lignende hunder ja. :)Selvsikkerhet og mot er nøkkelord i det jeg vil ha av nestemann, og gjerne en av/på knapp i tillegg.

Fransk bulldog?

Ikke så atlestiske akkurat. Ikke det beste ryktet på helse heller.

Jeg kan definitivt anbefale deg whippet, med hånden på hjertet.

Takk for mails! Skal ta en nærmere titt om det blir aktuelt, det var definitivt mye å lese der! :P

Men akkurat nå står det mellom en bra staff og Schäfer. Så får vi se hva morgendagen bringer i min ubestemmelige hjerne. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akkurat nå står det mellom en bra staff og Schäfer. Så får vi se hva morgendagen bringer i min ubestemmelige hjerne. :whistle:
Er ikke helsa generelt skummel på Schäfer også? Med mindre du tenker grå? Kunne godt tenkt meg schäfer neste gang, men er betenkt både mtp. gemytt og helse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helsa generelt skummel på Schäfer også? Med mindre du tenker grå? Kunne godt tenkt meg schäfer neste gang, men er betenkt både mtp. gemytt og helse.

Så det er fargen som styrer helsa? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er fargen som styrer helsa? :whistle:

I forhold til Ad/hd. Det er vel utstillingslinjene som begynte å foretrekke den lave rompa etter hva jeg forstår, slik at det er blitt ganske store skjelettproblemer etter hvert. Brukslinjene (der grå er mer brukt) har rettere vinkler bak. Det er sikkert en generalisering, men så har jeg ikke satt meg så veldig inn i saken. Schäferfolket her inne vet sikkert om det evt. eksisterer slike forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til Ad/hd. Det er vel utstillingslinjene som begynte å foretrekke den lave rompa etter hva jeg forstår, slik at det er blitt ganske store skjelettproblemer etter hvert. Brukslinjene (der grå er mer brukt) har rettere vinkler bak. Det er sikkert en generalisering, men så har jeg ikke satt meg så veldig inn i saken. Schäferfolket her inne vet sikkert om det evt. eksisterer slike forskjeller.

Men det finnes jo både sort/brune og sorte bruksschäfere, og det finnes grå utstillingsschäfere. Så det er jo ikke fargen som spiller en rolle i det hele tatt, men linjer....

Hilsen en med uekte bruksschäfer, siden den visst bare er sort/brun. :whistle:

(Sorry Mari for litt OT i tråden din).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes jo både sort/brune og sorte bruksschäfere, og det finnes grå utstillingsschäfere. Så det er jo ikke fargen som spiller en rolle i det hele tatt, men linjer....

Hilsen en med uekte bruksschäfer, siden den visst bare er sort/brun. :P

Tja, ikke heeelt OT :whistle:

Fargen spiller en rolle i den forstand at grå for eks. ikke er mye avlet på for utstilling, dermed vil det være andre egenskaper i de linjene. To sider av samme sak, vi er enige væffal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen en med uekte bruksschäfer, siden den visst bare er sort/brun. :P

Og da må min være uekte utstillingsschäfer siden hun er frisk! :rolleyes:

Sorry for fortsatt OT. Men jeg synes det blir veldig mye synsing her. :whistle: Helt enig med Nirm. Du er ikke nødt til å få en super schäferhund bare fordi du kjøper en av bruksvarianten. Og du er heller ikke nødt til å få et vrak om du kjøper utstillingstypen. Jeg mener det bør gå mest på hvor aktiv man har tenkt å være med hunden sin når man skal vurdere type. Når det er bestemt, kan man begynne å sjekke linjer mht helse, mentalitet osv. Det er tross alt ikke bare grå-schäfere som deltar i RIK-sporten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da må min være uekte utstillingsschäfer siden hun er frisk! :rolleyes:

Sorry for fortsatt OT. Men jeg synes det blir veldig mye synsing her. :P Du er ikke nødt til å få en super schäferhund bare fordi du kjøper en av bruksvarianten. Og du er heller ikke nødt til å få et vrak om du kjøper utstillingstypen. Jeg mener det bør gå mest på hvor aktiv man har tenkt å være med hunden sin når man skal vurdere type. Når det er bestemt, kan man begynne å sjekke linjer mht helse, mentalitet osv. Det er tross alt ikke bare grå-schäfere som deltar i RIK-sporten heller.

Mens vi fortsatt er ot. :whistle: Har du inntrykk av at hudproblemer (og andre ikke lidelser som ikke går på ledd) er noe som er forekommer like ofte hos både utstillings og brukslinjer? Vil tro det?

Ikke meningen å føre tråden på villspor, men syns schäfer er en veldig spennende kandidat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be my guest. :whistle:

Jeg har snakket med to stk individer om en rase, og sendt mail til en oppdretter. :P

Iik! Så skummelt og spennende. Er jeg klar for dette mon tro..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi fortsatt er ot. :whistle: Har du inntrykk av at hudproblemer (og andre ikke lidelser som ikke går på ledd) er noe som er forekommer like ofte hos både utstillings og brukslinjer? Vil tro det?

Ikke meningen å føre tråden på villspor, men syns schäfer er en veldig spennende kandidat. :P

For å være ærlig: Jeg aner ikke. Av de schäferne jeg kjenner, har gått på kurs sammen med, og har møtt ellers så er det faktisk ingen som har hatt hudproblemer. Bortsett fra gamlehunden min som hadde litt eksem og hun var utstillingstype. En veterinær har kanskje det mest riktige bildet på dette, for jeg vet jo at det eksisterer, så absolutt. Men jeg synes det virker som mange andre raser har større problemer med eksem/allergi enn hva som er tilfelle hos schäferen.

Be my guest. :)

Jeg har snakket med to stk individer om en rase, og sendt mail til en oppdretter. :P

Oh spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Be my guest. :lol:

Jeg har snakket med to stk individer om en rase, og sendt mail til en oppdretter. :)

Halloo du kan jo ikke si sånt uten å gi oss utførlige rapporter om hvem, hva, hvor og ikke minst når??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari, hvis det er bruksschäfer du vil ha, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å kontakte Jorunn og Ivan Jenssen (http://utzon.no/). Du trenger bare å lese om dem under "om oss" for å se at dette er schäferfolk av den virkelig aktive sorten, innen allverdens ulike bruksgrener. De har drevet avl siden 1984, så de vet sikkert en ting eller to om andre oppdrettere som avler på gode, sunne brukslinjer.

De har også whippet og er aktive innen lure coursing, så det er derigjennom at jeg har blitt kjent med dem. Begge to er kjempetrivelige mennesker.

Rox

(som fremdeles synes du burde vurdere whippet også... sniff!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke heeelt OT :lol:

Fargen spiller en rolle i den forstand at grå for eks. ikke er mye avlet på for utstilling, dermed vil det være andre egenskaper i de linjene. To sider av samme sak, vi er enige væffal :)

Det er vel ikke heeelt to sider av samme sak, siden jeg mener at fargen ikke har noe å si, mens du mener at den har mye og si.

Det er brukslinjene som er avlet for andre egenskaper enn det eksteriøret. Grått finner man på begge linjer.

Takk for tips igjen, Rox. ;)

Sorry folkens! Men min munn er lukket til det er noe mer håndfast på gang... Jeg er ikke sikker på noe som helst enda.

Ønsker deg lykke til, og skal krysse alle fingrer for at du får en hund som er frisk og rask. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men.. Merkelig nok, så er det bare på forum som dette at folk henger seg opp i at man kaller bruksoppdretta schäfere for gråschäfer. Tipper vi alle skjønte hva hun mente jeg, det er bare artig å henge seg opp i bagateller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men.. Merkelig nok, så er det bare på forum som dette at folk henger seg opp i at man kaller bruksoppdretta schäfere for gråschäfer. Tipper vi alle skjønte hva hun mente jeg, det er bare artig å henge seg opp i bagateller :lol:

Ja, jeg har alltid trodd at gråschäfer var et godt innarbeidet ord for bruksschäfer, og at hundefolk flest var kjent med begrepet. Men det er kanskje ikke det likevel? Jeg har også trodd at gråhund var et velkjent navn for grå elghund, men det er visst ikke så mange som er kjent med det begrepet heller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

Nå har du sikkert fått høre masse om whippet, har en selv (om en dog en lit sær variant av tispe) og hun går under potitthund hu altså..

Har trent lydighet med henne, agility, er på utstilling.. Hun er i tilegg muttern's turkamerat! For ikke å nevne at jeg i skrivende stund har vært sengeliggende med infuensa i to dager, og sengeliggende har bikkja også vært :lol:

Det som igjen er negativt med whippeten er jo at de fryser rumpeskalken av seg om vinteren! Noen er værre enn andre da..(tror min er aller aller værst) hehe..

Vet ikke hvor mye whipper du har møtt jeg, men jeg bor i åsgårdstrand, så hvis du vil kan du godt få møte henne en dag:)

Og uansett hvordan man vrir og vender på det: De er jo pene da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er så gammel (over 20...) og har fulgt med på schäfer i endel år, siden vi har hatt dem i familien samt som treningskamerater, så er det artig å se at det er først her inne på forumet - og blant endel yngre og nykommere - at jeg har opplevd denne troen på at "gråschäfer" er en egen slags schäferrase.

Søkte på "gråschäfer", og eneste treffene jeg fikk var på tre hundeforum, deriblant et i Sverige, og et hos en "oppdretter" som har kjøpt seg en schäfer som hevdes å være av brukslinjer og være "ekte gråschäfer" fra Tyskland og derfor skal brukes i agility...

Nettopp fordi det er folk som ikke har peiling som bruker det, og som i samme slengen gjerne tror at det er ryggformen alene som gir HD (yeah right, skulle det vært fordi det var lange, krumme rygger som gir det burde langt flere whippets og andre mynder hatt det... sukk), så "irriterer" det en smule ja - fordi det er relativt uforstandig, og samtidig også relativt enkelt å sjekke at det er akkurat så feil som Nirm påpeker.

Kanskje fordi det er folk som har null peiling på schäfer som skal begi seg ut på å gi "råd", så gidder vel sånne som meg og Nirm å påpeke dette - fordi det setter kanskje resten av "rådet" inn i en helhet? Nemlig med en relativt liten troverdighet.... <_<

Nå som det tydeligvis begynner å bli "trendy" med svarte schäfere, siden opptil flere kenneler later til å prøve å få frem flere svarte, så kanskje man må begynne å kalle denne fargevarianten for "svartschäfer" da - og så kan man dumme seg enda mer ut?

For det som er felles for gode brukskenneler, er at de driter i farge... når det VIRKELIG kommer til stykket. Det er kremen på kaka, men den kaka skal da først ha både mentalitet og helse i første rekke. En god brukskennel kan vise til hele KULL som gjør det bra, og som har helsa i orden, i motsetning til mange utstillingskenneler der det gjerne bare er en stjerne - og der de andre fader diskret vekk, uten at man får vite så mye mer om dem, helsen deres og mentaliteten deres.

Sånn sett så tror jeg egentlig det bare er to eller tre bruksoppdrettere jeg ville tatt sjansen på, og det er ikke de som bare roper høyest om RIK, men som har hunder i "full bredde" av hundesportene, så det skal bli spennende å høre om du treffer med din nye rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...