Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommandoer


lise og bajas

Recommended Posts

Tja, hva en hund må/bør kunne når den er syv måneder kan jo diskuteres. Men enkelte ting, som innkalling, gå pent i bånd og "legg deg", er for min del et must.

Det var en diskusjon jeg hadde lyst på :)

Bajas kan de du nevner. Innkallingen er så som så...kommer an på om det er andre hunder tilstedet.Da lukker han ørene totalt.Burde fått trent mer på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dra gjerne i gang en diskusjon her :rolleyes: Har en "valp" på 7 måneder jeg også! Synes egentlig han er veldig lydig og flink, men tror kanskje han begynner å komme i litt trassalder nå :P Av og til innbiller han seg at han har mistet hørselen :o

Min "kan" (sier "kan" fordi jeg kan ikke garantere at han trenger kommandoen bare en gang...):

- sitt

- ligg

- gi labb

- versågod (han sitter og venter når han får mat til jeg gir klarsignal)

- Komme på innkalling (men av og til er han som sagt døv :P )

- gå på plassen sin

- Natta (så går han å legger seg i buret, søt ja :P )

- Går stortsett pent i bånd, men bruker av og til sele hvis han er veldig giret når vi går ut.

Flere ting? Han vet veldig godt hva NEI betyr :P Og er stortsett veldig flink, hopper ikke i sofaen uten å "spørre" først. Åsså ja, hvis jeg sier han må gå å tisse, så gjør han det! Vet ikke om det er fordi han vet at det er det jeg mener, eller om tilfeldigheten stemmer hver gang.. Sikkert flere ting også, men jeg mener at det viktigste er ikke at hunden kan alle mulige triks. Men at eieren har kontroll over hunden sin og den har "normal folkeskikk" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi min har ikke en tøddel hverdagslydighet, bortsett fra gå å legg deg, innkalling og vent. Glemte det rent i all lp treningen jeg :)

Han hadde de fleste lydighetsøvelser inne, men da i form av lek og shaping. Det var ikke satt i system i det hele tatt.

Tror det der er helt individuelt jeg. Noen ønsker å ha det slik at hunden fungerer optimalt i det "normale" liv, andre satser på at det går greit og glemmer helt å trene på hverdagsting :o Det verste er at det helt sikkert blir slik med neste hund også... Kan da ikke trene alt på en gang???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er bedre å trene få ting på en valp enn å pøse på med masse. Bedre å kunne få kommandoer som den faktisk kan,som den gjør med en gang på en kommando. Istede for at den "kan" masse og man må si kommandoen flere ganger.

(Ok,nå ble det mye kommando her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp på fem og en halv måned "kan"(kan ikke 100%):

Sitt

Ligg

Snurr rundt

Hopp opp

Komme på innkalling

Nei

Sitt og bli øver vi veldig på for tiden, men det er ikke lett for en liten valp som er så spretten og har så lite tålmodighet som han :)

Han går også veldig fint i bånd :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lydigehet du vil konkurrere i? :)

I så fall vill jeg begynt på:

-Fri ved fot

-Sitt og bli

-Innsitt

Da har man litt å jobbe med i hvert fall :o

konkuranse i lydighet hadde vært morro.

hva menes med innsitt?

Bajas kan sitt og bli så lenge ingen forstyrrer spesielt.

han kan -på plass

Han kan også å bli sittende når jeg legger opp godbitspor for så å søke opp alle...

Han blir sittende mens jeg kaster ball,jeg kommanderer "apport" . men ikka alltid kommer ballen tilbake. hehe

-sitt

-dekk

-bli

-på plass

-innkalling

-legg deg

-verse god

-slutt

-gå ned

Jeg har pugget litt på det der med at vi mennesker skal ut døren først ,kle på oss før han skal ha på bånd, sitte pent når vi hilser på mennesker , ta pent (god biter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desidert viktigst for meg og "min" hverdagslydighet: innkalling + gå pent i bånd. Så mye annet trenger ikke hundene mine å "kunne", men de kan gjerne tilby en hel masse andre ting. Kommandoer er vi ikke så flinke på her i gården, her går det mer i å shape frem den atferden man vil ha i den gitte situasjonen. At hunden skal skjønne hva som forventes av den til enhver tid, sånn at jeg "slipper" å kommandere. Gå pent i bånd skal de ikke gjør på kommando en gang, det er vel kun innkallingen som er under kommando. Tror det er enklere å heller jobbe inn noen kommandoer som hunden kan forholde seg til, enn å drive på den måten jeg har gjort det. Men det kommer jo helt an på hva du vil med hunden; konkurranse eller ikke, og i tilfelle i hva..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mi var rundt 7 måneder kunne hun allerede en del ting, men jeg mener å huske at det var omtrent slik:

Stå (bare i form av utstillingstrening den gangen)

Sitt

Dekk /legg deg (dekk i trening, legg deg til hverdags)

Bli

Vent

Værsågod

Gå pent i bånd

Innkalling

Fri ved fot

Utgangsstilling

Kunne vel allerede litt rygging

Tja, jeg kommer i grunnen ikke på mer i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp på 7mnd burde ha utviklet en så stor lekelyst til at man kan bruke det som belønning de plassene man vil kunne bruke lek som belønning. Jeg syns også en valp på 7mnd burde kunne bli liggende/sittende selv om du er i aktivtet rundt den og blir liggende til den får beskjed om det. I vanskelige miljøer ville jeg ikke krevd at hunden skal være så perfekt da. Stikker den uten lov får man prøve en gang til. (-veldig greit å kunne be viltre hunder om å sette seg ned å roe seg noen hakk!)

Jeg vil at min valp skal kunne holde veldig mange forskjellige gjenstander i munnen og apportere dem tilbake til meg i en alder av 6mnd. Jeg vil også at hun skal ha lært seg å gå halvlange spor.

En valp på 7mnd burde selvfølgelig også skjønne et signal som betyr "kom her" og ville høre på dette signalet. Man kan ikke kreve 100% innkalling av en 7mnd gammel valp men man kan trene videre og legge et godt grunnlag for en god innkalling!

Hmm.... Ja, og en valp på 7mnd burde kunne gå pent i bånd over lengre perioder, hvis det er noe man vil at hunden skal kunne selvfølgelig.

Men dette er helt og holdent MINE tanker og ønsker om min valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...