Gå til innhold
Hundesonen.no

Vasking av laminat


Huldra

Recommended Posts

Jeg har fulgt reklamens råd, og kjøpt med Jif mopp, både tørr og våt. Og så har jeg kjøpt Jif gulvspray. Men når jeg vasker gulvet med det, som er av den fineste laminat, så blir det skjoldete, det blir matt og jeg eller hundene kan ikke trø der jeg har vasket før det er helt 100% tørt, hvis ikke blir det fotmerker på gulvet, noe som ser veldig skittent ut. Det ser ut som om det ligger en hinne, eller et slags lag, oppå gulvet etter at jeg har vasket det..

Jeg har prøvd samme utstyret, men brukte grønnsåpevann i stedet for sprayen, med samme resultat. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg får skinnende rene gulv? Jeg har ikke akkurat gått noe husmorskole, og derfor hørte jeg på reklamen, men når den ikke funker, så trenger jeg desperat tips! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt reklamens råd, og kjøpt med Jif mopp, både tørr og våt. Og så har jeg kjøpt Jif gulvspray. Men når jeg vasker gulvet med det, som er av den fineste laminat, så blir det skjoldete, det blir matt og jeg eller hundene kan ikke trø der jeg har vasket før det er helt 100% tørt, hvis ikke blir det fotmerker på gulvet, noe som ser veldig skittent ut. Det ser ut som om det ligger en hinne, eller et slags lag, oppå gulvet etter at jeg har vasket det..

Jeg har prøvd samme utstyret, men brukte grønnsåpevann i stedet for sprayen, med samme resultat. Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg får skinnende rene gulv? Jeg har ikke akkurat gått noe husmorskole, og derfor hørte jeg på reklamen, men når den ikke funker, så trenger jeg desperat tips! :wub:

Jeg har sluttet å vaske med såpe jeg.

Kun en sjelden gang av hygieniske årsaker at jeg bruker det.

De første gangene man vasker uten såpe blir gulvet skjoldete men etter man har vasket av såpelaget som har vært der før så blir det skinnende blankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på mit laminat gulv, har typen prøvet næsten alt før jeg flyttede ind, jeg bruger enten opvaskemiddel med citon duft, bare et lille skvæt i en 10 liters spand, eller hvis jeg synes her er ekstra beskidt så tager jeg et lille skvæt(ca. 2spk) brun/grøn sæbe og et skvæt opvaskemiddel, jeg synes ikke jeg får en "hinde" på med det mix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg får skinnende rene gulv? Jeg har ikke akkurat gått noe husmorskole, og derfor hørte jeg på reklamen, men når den ikke funker, så trenger jeg desperat tips! :wub:

Zalo er tingen!

Jeg har mørkt laminatgulv, så jeg forstår godt hva du mener. Går ikke ann å ha mørkt gulv om man har hunder.

Selv om jeg bruker Zalo i vannet må jeg jo la det tørke før jeg slipper dyra over. Men sånn er det jo med samme hva man vasker med.

Enkle er ofte det beste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Om jeg tar den helt ut så vasker jeg med grønnsåpe/salmiakk blanding (bare pittelitt salmiakk), så tørker jeg med tørr klut etterpå - og da blir det skinnende blankt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å vaske med såpe jeg.

Kun en sjelden gang av hygieniske årsaker at jeg bruker det.

De første gangene man vasker uten såpe blir gulvet skjoldete men etter man har vasket av såpelaget som har vært der før så blir det skinnende blankt.

Vel, nå har jeg en liten valp her, og det er tiss og bæsj over alt..! :wub: Så jeg vil gjerne bruke såpe noen ganger til.. :P Hun er stort sett flink å tisse på aviser, men det hjelper lite når eldstehunden uten noen form for moral og etikk, kommer og strekker seg så lang hun er i tisset, og labber videre som om ingenting har hendt.. <_<

på mit laminat gulv, har typen prøvet næsten alt før jeg flyttede ind, jeg bruger enten opvaskemiddel med citon duft, bare et lille skvæt i en 10 liters spand, eller hvis jeg synes her er ekstra beskidt så tager jeg et lille skvæt(ca. 2spk) brun/grøn sæbe og et skvæt opvaskemiddel, jeg synes ikke jeg får en "hinde" på med det mix.

Hva heter det? Er det i pulverform eller flytende? Til håndoppvask eller maskin?

Zalo er tingen!

Jeg har mørkt laminatgulv, så jeg forstår godt hva du mener. Går ikke ann å ha mørkt gulv om man har hunder.

Selv om jeg bruker Zalo i vannet må jeg jo la det tørke før jeg slipper dyra over. Men sånn er det jo med samme hva man vasker med.

Enkle er ofte det beste :-)

Zalo.. hmm.. men det høres jo ut som om du får en slik "hinne" da..? Siden du ikke kan slippe bikjedyra inn, tenker jeg? Men blir gulvet ditt skinnende blankt av det? Skummer det ikke veldig mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg en liten valp her, og det er tiss og bæsj over alt..! :wub: Så jeg vil gjerne bruke såpe noen ganger til.. :P Hun er stort sett flink å tisse på aviser, men det hjelper lite når eldstehunden uten noen form for moral og etikk, kommer og strekker seg så lang hun er i tisset, og labber videre som om ingenting har hendt.. <_<

Ja da forstår jeg at du vil bruke såpe.

Jeg bruker som andre her også Zalo hvis jeg skal ha i såpe. Zalo antibakteriell er kanskje fint når man har valp :P

Må nok bruke såpe selv nå jeg.

Det skummer ikke mye hvis du tar i bare litt etter du har fylt vann i bøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo.. hmm.. men det høres jo ut som om du får en slik "hinne" da..? Siden du ikke kan slippe bikjedyra inn, tenker jeg? Men blir gulvet ditt skinnende blankt av det? Skummer det ikke veldig mye?

Man fyller en bøtte med varmt vann, deretter tilsetter man en liten dæsj med Zalo. Alle fl

ater må jo tørke før man kan gå der. Om man tørker støv og det er funktig kan man jo ikke ta på benken før det har tørket. Jeg tar vekk bikkjene når jeg vasker, inntil jeg ser at gulvet har tørket. Da er det ikke noe stress med våte poteavtrykk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg produsenten av mitt laminatgulv, skal grønnsåpe IKKE benyttes på laminat... Dette gir den matte hinnen du snakker om...

Bruk enten Zalo eller annet syntetisk vaskemiddel.

Jeg fikk tips om å gå over hele gulvet med rødsprit en gang i mellom, for å få skinnende blanke gulv, og bruke kun vann å vaske med til vanlig, og heller ta en runde nå og da med syntetisk såpevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg produsenten av mitt laminatgulv, skal grønnsåpe IKKE benyttes på laminat... Dette gir den matte hinnen du snakker om...

Bruk enten Zalo eller annet syntetisk vaskemiddel.

Jeg fikk tips om å gå over hele gulvet med rødsprit en gang i mellom, for å få skinnende blanke gulv, og bruke kun vann å vaske med til vanlig, og heller ta en runde nå og da med syntetisk såpevann.

Rødsprit? Er ikke det litt skummelt med tanke på bikkjer? Og skyller du over med vann etterpå? Hvilken produsent har du?

Okei, summa summarium: zalo av noe slag, en liten dæsj i bøtte med varmt vann. Da får jeg prøve det! Takk for tipsene! :P Håper det blir skinnende rent her nå, hvis ikke altså..! :wub::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit? Er ikke det litt skummelt med tanke på bikkjer? Og skyller du over med vann etterpå? Hvilken produsent har du?

Jeg sørget for å holde bikkja ute når jeg skrubbet med rødspriten. Rødsprit "fordamper" så gulvene blir helt "tørre" med engang, men ja, jeg gikk over med zalovann etterpå (og ja det hjalp, men det var en helvetes jobb).

Produsenten av mitt gulv er Alloc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...