Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken oppdretter har dere ?

12345

Recommended Posts

Skrevet

har 2 hunder for øyeblikket og de er fra:

Flatten: Fra kennel sukkertoppen som holder til i Egersund/Sjold (Sukkertoppen's Secret Of Success)

Tibben: Fra Kennel Mori som holder til på Ualand nå, tror jeg (Mori's Foxy)

Har også hatt en tibbe fra Kennel hollorides(vet ikke hvordan der skrives:S) Holloriedes Baby My.

• Svar 101
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Donna: "egenprodusert"

Dibah (Lovinda's Eager Emma) fra kennel Lovinda, Brattholmen (utenfor Bergen)

Whilma (Dulcamara's Amazing Artemis) fra kennel Dulcamara i Vikersund

Ischma (Another Story Seasons In The Sun) fra kennel Another Story i Illseng og Karlstad (2 oppdettere)

Puma (Telegram Solitary Babe) fra kennel Telegram i Spydeberg

Tascha (City Kid's Dancing Queen) fra kennel City Kid i Karlstad.

Skrevet

Er glad for at vi ikke skaffet oss oppdretter fra fks. Oslo, det er bare så mye bedre å ha

oppdretter som er nær seg.

Flere som er enig ?

Skrevet
Er glad for at vi ikke skaffet oss oppdretter fra fks. Oslo, det er bare så mye bedre å ha

Flere som er enig ?

Uhm, oppdretteren til Tinka bor ca 90 mil fra meg og jeg klarer meg fint, liksom... Jeg har da andre hundefolk å henge med.

Skrevet

Flere som er enig ?

Tja. Hunden vi har nå kommer fra Trondheim, hunden før der kom fra Vadsø(! Kan jo knapt komme lenger nord fra.), og hunden før der fra Askøy. Er ikke Askøyoppdretteren vi har hatt mest kontakt med(ikke noen vonde ord om ham altså!). Selvsagt kan det være praktisk å ha oppdretter i nærheten, men ikke et must.

Hunden min kommer forøvrig fra Granasjøens i Trondheim.

Skrevet

Yippie er fra Ligaen i Danmark. Jeg hadde kontakt med oppdretter fra 2-3 ganger i uka opp til flere ganger om dagen (mail) fra valpene ble født til jeg hentet henne. Det var for at oppdretter skulle velge den valpen hun mente ville passe meg best (altså var det utelukket å velge etter utseende - det kom i 3. rekke!). Når jeg hentet Yippie ble jeg plukket opp på flyplassen og kjørt til oppdretteren der jeg var hele dagen før jeg tok flyet hjem igjen. Etter dette fortsatte vi med mailer titt og ofte, men i det siste er det sjeldent mer enn en mail i mnd (ofte jeg som sender bilder eller resultater).

Så da sier det seg vel selv at jeg er super fornøyd?! Avstand er ingen hindring for oss i hvertfall!

Skrevet

Flere som er enig ?

Kunne ikke brydd meg mindre om avstanden. Ønsker man å ha kontakt så klarer man fint det uavhengig av avstand :lol:

Skrevet

Kanskje man skal ta hele historikken her - fra første hun i familien, til siste ? Skal vi se....

Tarzan - basenji - født i 1971 (!) - kom fra kennel Rossanty og het Frowning Pony of Rossanty

Leo - chihuahua - født i 1978 - kom også fra Rossanty og het Lucky Leonardo of Rossanty

Canto - chihuahua - født i 1978 - kom fra samme kennel og het Little Black Canto of Rossanty (uregistrert forresten)

Carlos - bedlingtonterrier - født 1981 - kom fra kennel Blue Light og het Blue Light Don Carlos

Cara - briard - født i 1991 - kom fra kennel Torilsin og het N UCH Torilsin Cara

Rudolf - briard - født i 1993 - kom fra kennel Torilsin og het Torilsin Gale Grieg

Lotta - briard - født i 1996 - kom fra kennel Torilsin og het INT N DK UCH NV01 Torilsin Lois Lane

Babs - briard - født 2000 - og er eget oppdrett og heter LP2 INT NORD EST UCH KBHV04 NV07 Mezzoforte Surprise

XXXX - briard - født 2008 - kommer fra kennel Li-Brie på Løten og skal forhåpentligvis hete Li-Brie's Morning Dew (om det blir noe valpekjøp da :lol:).

For min del er det ikke avgjørende at oppdretter bor i nærheten, men jeg ser jo også at muligheten for å besøke valpene i oppveksten er langt større når oppdretter bor nært enn om man må basere seg på kun mail-kontakt eller lignende.

Skrevet
Kanskje man skal ta hele historikken her - fra første hun i familien, til siste ? Skal vi se....

Tarzan - basenji - født i 1971 (!) - kom fra kennel Rossanty og het Frowning Pony of Rossanty

Leo - chihuahua - født i 1978 - kom også fra Rossanty og het Lucky Leonardo of Rossanty

Totalt OT; men JØSS! Visste ikke at du hadde hatt Basenji, Siri? Da var jammen ikke mange av dem her i landet på 70- tallet heller. Pamela var vel den eneste aktive oppdretter i den perioden så vidt jeg vet også- Har du noen bilder?? Kjempespennende!! Send gjerne PM/ mail :P

Skrevet

Felix kommer fra Kennel Nordlandsbris i Bodø.

Avstanden har aldri vært noe hindring, vi holder da kontakten gjennom mail og telefon. Dessuten arrangerer oppdretter kenneltreff, så vi får treffe både dem og de andre valpekjøperne innimellom :P

Skrevet
Felix kommer fra Kennel Nordlandsbris i Bodø.

Avstanden har aldri vært noe hindring, vi holder da kontakten gjennom mail og telefon. Dessuten arrangerer oppdretter kenneltreff, så vi får treffe både dem og de andre valpekjøperne innimellom :P

Kommer dere oppover på kenneltreffet?? :P

• 2 weeks later...
Skrevet

Cavalinca's Lissi Irisvarta ~ Holmestrand ~ Cavalier King Charles Spaniel

Engeråsen's Maggie (Lissi) ~ Løken ~ Cavalier King Charles Spaniel

Cirtap's V-M Bonbons-Aaia ~ Göteborg ~ Kooikerhund

Skrevet

Mine 5 er fra oppdrettere i hhv. Wales (2 stk), Slovenia, Tyskland og så da en liten egenoppdrettet hund. Utvilsomt den siste oppdretteren det er minst styr med, da.. Ha ha ha!

Susanne

Skrevet

Min liste:

Trollheimens Frøya- fra Trollheimens (Gordon Setter)

Puma- fra oppdretter Cato Smørgrav, Vestfossen (Border Collie)

Felix- fra oppdretter Kurt Kristensen utenfor Egersund (Border Collie)

Akersborg Knott- fra kennel Akersborg, Jaran Knive (Border Collie)

Imaferrari's HiFidelity. Zima, fra kennel Imaferrari (Shetland Sheepdog)

Skrevet

Jeg syntes at oppdretterene våre er så kjempe flinke med hunder og selfølgelig veldig hyggelig. Jeg har jo også hatt en hund før vi fikk Kaisa, nemelig en Engelsk springer spaniel med navnet Vanda, oppdretteren der var vi ikke like flinke, det var jo vår første hund så vi ante ikke hva vi skulle gjøre, vi fikk ikke besjed om å ta ormukur, så den fikk vi ikke tatt, vi var heller ikke i kontakt.

Skrevet
Mine 5 er fra oppdrettere i hhv. Wales (2 stk), Slovenia, Tyskland og så da en liten egenoppdrettet hund. Utvilsomt den siste oppdretteren det er minst styr med, da.. Ha ha ha!

Susanne

Hehe, det er noe dritt å være oppdretteren selv, for da har man jo ingen å klage til! Om man i tillegg eier hannhunden sjøl, er det virkelig kjipt! :lol: Hvem skal klandres for feil og mangler da? :rolleyes:

Skrevet

Jeg gikk innpå google, søkte på: Cairn terrier og fikk opp dette bildet:

gruppe3kvvz9.jpg

Der stiller hun Kibo broren, det er oppdretteren våres som stiller han.

Måtte bare legge det inn :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...