Gå til innhold
Hundesonen.no

Annonsere kull på f.eks Finn


charlotte

Recommended Posts

Det er litt delte meninger om å legge ut valpekull til salgs på Finn.no, Dyrenett osv har jeg inntrykk av. Noen synes dette er useriøst i den forstand at man da synes det er ok å selge til "hvem som helst" der ute i Norge og at man heller burde knytte et så godt nettverk at man får valpekjøpere som er genuint interessert uten å annonsere på slike sider. Altså, noen bruker bare valpelista på rasens hjemmeside f.eks og andre synes det er ok å bruke Finn.

Litt rotete forklart, men jeg lurer på hva flertallet her synes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit å legge ut annonse på finn.no og lignende så lenge man ikke selger valpene til hvem som helst. Man kan feks sette kriterier som valpekjøper skal oppfylle eller man finner ut om de er genuint interessert og ikke bare impulskjøpere. Dette blir jo mye arbeid for jeg antar det er mange som melder sin interesse og kanskje 90% av disse er ikke seriøse.. så da er det jo kanskje lettere å bruke feks raseklubbens valpeliste og sin egen hjemmeside til å annonsere kull.. samt nettverk da.

Jeg ser derimot ned på oppdrettere som selger valper til hvem som helst og ikke bryr seg om hvordan de vil få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen tror at man nødvendigvis selger til hvem-som-helst bare fordi man annonserer på Finn.no, jeg. Hvorfor tror man at DET har en sammenheng??

Man MÅ ikke selge sine produkter bare fordi man har annonsert de til salg der - enten det er en bil, kjøleskap eller en hund.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å se hvorfor det skal være negativt å nå ut til flest mulig. At annonsering på finn.no automatisk betyr at du selger til hvem som helst er jeg ikke med på.

Dette med kjøp/salg av valper en en vanskelig ting. Som oppdretter ønsker man jo at valpene skal få gode hjem, samtidig nytter det ikke om alle de beste oppdretterne legger lista for hvem som skal få kjøpe for høyt. Det er jo nettopp litt usikre og uerfarne kjøpere som har størst behov for å komme i kontakt med en dyktig oppdretter og få en solid hund. Kanskje kan annonsering på finn.no geleide litt urutinerte hundekjøper inn på rett spor istede for at useriøse aktører får fritt spillerom og dermed kan fremstå som "de normale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å legge ut annonse på FINN er helt greit. Det er en måte å få vise at du har valper til slags. Det betyr ikke at du selger valpen til hvem som helst. Det kan å trekke perfekte valpe kjøpere som ikke viste om ditt oppdrett eller at du hadde valper.

Det er jo personen som Selger valpene som bestemmer hvem som for kjøpe. Ikke FINN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt at oppdrettere velger å legge ut valpekull på Finn.

De når jo mange flere kjøpere.

Synes ikke det er noe useriøst.

Som kjøper derimot har man større sjanse til å komme borti useriøse selgere på Finn enn på f.eks

raseklubbens hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke problemet med å annonsere på Finn.

Man når ut til flere som gjerne har veldig lyst på rasen, men som kanskje ikke alltid finner frem i internettjungelen når det gjelder raseklubb sider osv. Ikke alle er useriøse, selv om de ikke "vet om" hjemmesiden til klubben osv.

Og som oppdretter har man faktisk lov til å si nei til noen man føler er useriøse.

De fleste oppdretterne jeg kjenner har annonserer eller har annonsert på Finn, og jeg ser ikke på dem som mindre seriøse av den grunn. Jeg kommer nok garantert til å bruke Finn selv, når jeg har kull og eventuelt ikke har solgt alle valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før internetts dager annonserte man i avisene og fikk fakstisk aldri så mange useriøse henvendelser som etter annonse i Aftenposten. Nå er de fleste på nett og de fleste skummer også gjennom finn. Ser ikke noe galt i det. Mange fra min klubb annonserer gjerne både via klubbens hjemmeside via valpeformidler og på finn.

Problemet er disse hundeformidlerne som har dukket opp - så foreslo for klubben at vi skulle legge inn en klubbannonse og oppgi valperformidler som kontakt - da var valpekjøpere i alle fall garantert registrering ol.

Kunne vært bra om de fleste klubber tenkte over det - kanskje det kunne være en måte å skvise ut hundeformidlerne på.

"If your dog doesn't like someone you probably shouldn't either."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er sånn at de som synes det er useriøst å annonsere på Finn, selv har fulle valpelister ved kull og ikke har behov for å annonsere? Aner ikke jeg, har bare inntrykket av det er ganske delte meninger. Oppdretteren til Lisa f.eks, han synes annonsering via internett (inkl hjemmeside) er feil kanal å selger valper i og bruker kun jungeltelegrafen og annen type basert formidling. Det funker jo for han, han har alltid folk i kø som skal ha valp. Men så er han jo litt kjent i sitt miljø også da, kanskje det er det han baserer seg på.

Jeg ser ikke noe galt med å annonsere på Finn, det finnes jo genuint interesserte som kikker der. Inkludert meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel hva man gjør med avlsarbeidet sitt, hvem man selger til etc som burde si noe om seriøsiteten. Ikke om man legger ut annonser her eller der, eller om man har hjemmeside eller ikke. Det går litt i den kategorien at de med pene hjemmesider er mer seriøs enn de med ikke fult så pene hjemmesider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel hva man gjør med avlsarbeidet sitt, hvem man selger til etc som burde si noe om seriøsiteten. Ikke om man legger ut annonser her eller der, eller om man har hjemmeside eller ikke. Det går litt i den kategorien at de med pene hjemmesider er mer seriøs enn de med ikke fult så pene hjemmesider...

Enig i det :) Hvordan man når ut til valpekjøpere sier veldig lite om kvaliteten på hundene vedkommende skal selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Kaizer på Dyrenett.no, det var to hanner igjen i kullet som ikke hadde blitt solgt ennå. Oppdretteren sa det var første gang valpene ikke ble solgt med én gang. Så jeg synes det er helt greit å annonsere på slike steder. Regner med at de fleste oppdrettere er litt kritiske til hvem de selger til uansett hvordan det gjøres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det :) Hvordan man når ut til valpekjøpere sier veldig lite om kvaliteten på hundene vedkommende skal selge.

Det gjør faktisk ikke det. Hundene blir ikke av dårlige kvalitet av å ligge på en hjemmeside. Men noen kull selger seg jo mer enn andre, og trenger ingen annonsering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere over, som ikke ser noe galt i Finn-annonsering. Selv om man prøver å nå ut til flere, betyr ikke det at man selger til hvem som helst likevel...

Jeg har også lagt merke til at enkelte oppdrettere rynker på nesen av slik annonsering, men dette er, i min erfaring, oppdrettere som er såpass godt kjent både i og utenfor miljøet, og dermed får solgt valpene sine "lettere". I tillegg er det jo en del raser hvor tilbudet faktisk er større enn etterspørselen, og da må man kanskje prøve flere kanaler for å finne kjøpere...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns absolutt ikke det er useriøst! Henger meg på de andre her som sier det er bare nok en kanal for å nå ut til folk, og at det ikke sier noe om hverken valper, foreldredyr eller oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør faktisk ikke det. Hundene blir ikke av dårlige kvalitet av å ligge på en hjemmeside. Men noen kull selger seg jo mer enn andre, og trenger ingen annonsering...

Nå snakket jeg ikke om å ha kull på hjemmesiden egentlig, men mest sånn "masse-annonsering" på internett :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt at oppdrettere velger å legge ut valpekull på Finn.

De når jo mange flere kjøpere.

Synes ikke det er noe useriøst.

Som kjøper derimot har man større sjanse til å komme borti useriøse selgere på Finn enn på f.eks

raseklubbens hjemmeside.

Og for Nte gang raseklubben skal bare formidle valper de har ikke lov til å uttale seg om du spør dem om den og den oppdretteren er seriøs eller ikke. Når en oppdretter betaler for formidling via raseklubb så skal raseklubb bare videreformidle. Så en dumpe bort i mye rart der også akkurat som på finn.no

Selv annonserer jeg både hos raseklubb og på finn.no for å kunne sile ut de valpkjøpere jeg mener passer best til den aktuelle valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakket jeg ikke om å ha kull på hjemmesiden egentlig, men mest sånn "masse-annonsering" på internett :)

Det er jo uansett hvor du plasserer annonsen(e). Kvaliteten på selve kullet, foreldredyr og slikt hverken stiger eller synker pga noen annonser. Men dersom man må "masse-annonsere" kullene sine til stadig for å finne valpekjøpere, så kan det jo hende at man burde stoppe opp og tenke litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Det er jo uansett hvor du plasserer annonsen(e). Kvaliteten på selve kullet, foreldredyr og slikt hverken stiger eller synker pga noen annonser. Men dersom man må "masse-annonsere" kullene sine til stadig for å finne valpekjøpere, så kan det jo hende at man burde stoppe opp og tenke litt...

Ups.... nå følte jeg meg plutselig litt truffet. :closedeyes: Jeg må faktisk "masse-annonsere" at jeg skal ha kull. Jeg har faktisk alt nå annonsert at jeg skal ha kull til høsten/vinteren.

Bør man da tenke seg om pga folk ikke kjenner til rasen noe særlig så bør man ikke ha kull? (Eller det kan være oppdrettere gjør det for å reklamere mest mulig for å nå ut til dem rette valpkjøperene?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups.... nå følte jeg meg plutselig litt truffet. :closedeyes: Jeg må faktisk "masse-annonsere" at jeg skal ha kull. Jeg har faktisk alt nå annonsert at jeg skal ha kull til høsten/vinteren.

Bør man da tenke seg om pga folk ikke kjenner til rasen noe særlig så bør man ikke ha kull? (Eller det kan være oppdrettere gjør det for å reklamere mest mulig for å nå ut til dem rette valpkjøperene?)

Jeg tenkte mer på de som til stadig sitter igjen med valper fra kull etter kull og sliter med å finne valpekjøpere, og som må annonsere i "alle kanaler" for å få bli kvitt de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de gang på gang sliter med å bli "kvitt" valpene bør de nok ta en liten tur i tenkeboksen ja.. Er enig i det.

Jeg personlig er stadig innom finn.no og ser på hunder der. Synes på ingen måte at de som legger ut kull til salgs der er mer useriøse enn andre steder. Kunne godt kjøpt derfra, men da hadde jeg sjekket litt rundt oppdretteren og selsagt besøkt dem før avgjørelsen taes.

Grei måte og nå fram til mange folk, for oppdrettere som ikke har holdt på så lenge eller som ikke er så mye kjent som de "store".

(litt ot, men jeg må jo si at jeg ser en del annonser der som jeg reagerer på.. Parringsklare unghunder o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu litt på det; jeg hadde ikke droppa å kjøpe av en oppdretter, hvis jeg hadde funnet ut at h*n annonserte på finn, liksom. Avstamningen på hunden blir ikke verre av å legge ut kull der, og den blir neimen ikke bedre av å IKKE gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups.... nå følte jeg meg plutselig litt truffet. :closedeyes: Jeg må faktisk "masse-annonsere" at jeg skal ha kull. Jeg har faktisk alt nå annonsert at jeg skal ha kull til høsten/vinteren.

Bør man da tenke seg om pga folk ikke kjenner til rasen noe særlig så bør man ikke ha kull? (Eller det kan være oppdrettere gjør det for å reklamere mest mulig for å nå ut til dem rette valpkjøperene?)

Annonser i vei du, det hjelper til slutt vil folk få øynene opp for rasen.

Vi er to oppdrettere i området her nå som har planlagt kull i løpet av sommer/høst og vi har begge masse folk som er innteresert i valper og det uten å ha annonsert andre steder en å skrive på vår egen hjemmeside at vi planlegger kull, det var søren meg ikke sånn for to år siden, da lurte alle på hva for en rase det var vi hadde.

Det hjelper å annonsere når du har en sjelden rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...