Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i telt om natta

Aina&Kaizer

Recommended Posts

Guest lijenta

Har brukt ekstra liggeunderlag og dem har sovet der når det har vært tja hvor kaldt vet jeg ikke men det har da vært ca 5 grader ute og da legger dem seg nærmere meg. Så ta med deg noe hun kan ligge på og gjerne noe du kan legge over henne så holder hun varmen og kan flytte på seg hvis det blir for varmt eller vill ha kos hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor varmt må det være for at hunder skal kunne sove i telt om natta? Er det noe spesielt man må ta hensyn til? I så fall blir det bare ute i hagen, så det blir jo ikke lang vei inn for å si det sånn. :icon_confused:

Det avhenger jo hva slags hund det er snakk om, pelstype etc. De aller fleste hunder vil ikke ha noe problem med å overnatte i telt, i allefall ikke denne årstiden. Hvis det er en hund som lett fryser, ta med ett godt pledd, liggeunderlag etc. så går det strykende. Er det ute i hagen er det jo uansett bare å se det an.

Jeg har en del døgn i telt med bikkja, men han har en god pels (nderpels), så på vår/sommer er varmen heller ett problem - vinter går det greit også, jeg fryser lenge før hunden :rolleyes:

Lykke til, telt er morro ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. :icon_confused: Må bare presisere at det er en hannhund jeg har, hehe. :rolleyes: Det er en tibbe, så han har jo ganske bra pels. Jeg får vel bare se det an, jeg fryser innmari lett selv, så ekstra tepper tar jeg nok med uansett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan ligge i telt hele året, bare man legger forholdene til rette. Her i huset skal valpene tidlig krøkes.. Valpen, som nå er 6mnd og korthåret lå i telt allerede i januar, og det kaldeste vi har ligget i var vel i påska med rundt -30grader på natta og -25 da vi la oss og stod opp. Både aussien og ridgebacken har gode varme dekken som dekker godt ned over skuldre, under magen og nedover lår. I tillegg har de hver sin varmepose som vi "stapper" de oppi om det er kaldt. Ridgebacken har i tillegg hatt et pledd på det kaldeste, samt at de får fjellduken (thermo) over seg. Så lhar vi tobente to reinskinn hver, og de firbente har ett reinskinn hver som vil ligger på. Da er det ingen som klager :icon_confused:

Som Jerko sier, på sommeren er det oftest varmen som er et problem, både for deg og for bikkja, er det varmt ute og bikkja er vandt til det så kan den jo godt ligge tjoret på yttersia. Det andre som kan bli et problem på sommeren (særlig hvis hunden er på yttersia) er knott/mygg/klegg.

Hvis det ikke er skikkelig varmt i bakken enda (eller har blitt kaldt, høst) eller det er meldt kaldt vær på natta så er det godt for hunden å få et eget liggeunderlag å ligge på, evt et lite dekken på hvis den skal ligge ute. Hvor kaldt det skal være før dekken kommer på er opp til hva hunden er vandt med, pelstype og alder. Kos dere! ;)

red: Måtte rette.. Årets tursesong startet i slutten av januar i telt, ikke i februar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi kom bare og tenke på når min mann tok med whippet gutten vår på telt tur.. dette var på senhøsten.

Da kvelden kom og alle skulle legge seg så var IKKE doffen fornøyd med det gode pleddet han var tildelt nei.. han skulle sove INNI soveposen med han far han :rolleyes: Og han var helt klar i sin sak der han stilte seg med snuten i inngangen til soveposen og nektet og flytte seg hihi...Doffen er ikke en liten whippet for og si det slik...og ikke min mann for den sagt skyld :icon_confused: så de delte sovepose denne kalde natten og begge 2 var så varme når dem våknet at de nesten hadde smeltet sammen hihi... så til neste gang, skal doffen få med egen sovrpose ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi kom bare og tenke på når min mann tok med whippet gutten vår på telt tur.. dette var på senhøsten.

Da kvelden kom og alle skulle legge seg så var IKKE doffen fornøyd med det gode pleddet han var tildelt nei.. han skulle sove INNI soveposen med han far han :rolleyes: Og han var helt klar i sin sak der han stilte seg med snuten i inngangen til soveposen og nektet og flytte seg hihi...Doffen er ikke en liten whippet for og si det slik...og ikke min mann for den sagt skyld :) så de delte sovepose denne kalde natten og begge 2 var så varme når dem våknet at de nesten hadde smeltet sammen hihi... så til neste gang, skal doffen få med egen sovrpose :)

Hihi:) Når huskyen var 8,5 uker så dro jeg henne med på fjelltur. Bar henne hele veien, så fikk hun tumle løs når vi hadde pauser/slo leir, hun var heller ikke fornøyd med å ligge ute (vokst opp i hundegård) og krøp ned i fotenden av soveposen. 2-3 ganger i løpet av natten kom hun krypende opp igjen, gikk ut, tisset (vel og merke bare 20-30cm fra hodet mitt.. sov ute uten telt), og krøp ned i fotenden igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst og dra på telttur! hum.. men har en lita jente på 3 mnd hihi, kanskje vente til hun er litt større, er liksom ikke det samme og putte en menneske baby nedi fotenden på soveposen som en valp liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissi Postet I dag - 15:28

Nå fikk jeg lyst og dra på telttur! hum.. men har en lita jente på 3 mnd hihi, kanskje vente til hun er litt større, er liksom ikke det samme og putte en menneske baby nedi fotenden på soveposen som en valp liksom

Hehehe, ikke det??

Søte telthistorier folkens! Har ikke telta på hundre år, og heller aldri med hund. Nå fikk jeg kjempelyst:) Jeg har hund da, men ikke telt.. Også er jeg ikke sprek nok til å sove under åpen himmel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen så bra at jeg fikk opp teltelysten hos folk da. :) Søte historier. :) Nå vurderer jeg faktisk å bare sove under åpen himmel i stedet, det har jeg bare gjort én gang i hele mitt liv og det var helt herlig - helt til det begynte å regne klokka fire om natta og jeg måtte inn i teltet til de andre, hehe. Vi får se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kvelden kom og alle skulle legge seg så var IKKE doffen fornøyd med det gode pleddet han var tildelt nei.. han skulle sove INNI soveposen med han far han :rolleyes: Og han var helt klar i sin sak der han stilte seg med snuten i inngangen til soveposen og nektet og flytte seg hihi...Doffen er ikke en liten whippet for og si det slik...og ikke min mann for den sagt skyld :) så de delte sovepose denne kalde natten og begge 2 var så varme når dem våknet at de nesten hadde smeltet sammen hihi... så til neste gang, skal doffen få med egen sovrpose :)

Molly sov i min sovepose også på telt tur i fjor, da lå vi som i et pølseskinn og jeg fikk ikke bevegd meg en millimeter for Molly er stor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt OT, men jeg har spesial bestilt sovepose fra Isbjørnen ( soveposene som bla Lars Monsen bruker, bare at jeg kjøpte ikke den ekstreme som han har ), som jeg har laget kortere og større bredde, slik at det er plass til meg og bikkja.

Ingen sovepose man drar med på tur ( den er for stor og tung til det ), men den er ypperlig når vi er på jakt og har bilvei frem til overnattingen ( lavo, seter etc ). Helt genialt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...