Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig hilsing


Mirai

Recommended Posts

Mona har en tendens til å være alt for frempå når hun hilser, og på grunn av størrelsen henne bekymrer det meg. Mange hunder blir selvfølgelig redde/nervøse når en sånn svær jævel kommer og tårner over de, de veit ikke at hensiktene hennes er gode. Uansett om hun er valp er størrelsen med på å forvirre de andre hundene.

Jeg trenger virkelig råd til hvordan jeg kan lære henne å hilse mer forsiktig. Altså, alt hun vil er som sagt å hilse og snuse, med en anelse lek i baktankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona har en tendens til å være alt for frempå når hun hilser, og på grunn av størrelsen henne bekymrer det meg. Mange hunder blir selvfølgelig redde/nervøse når en sånn svær jævel kommer og tårner over de, de veit ikke at hensiktene hennes er gode. Uansett om hun er valp er størrelsen med på å forvirre de andre hundene.

Jeg trenger virkelig råd til hvordan jeg kan lære henne å hilse mer forsiktig. Altså, alt hun vil er som sagt å hilse og snuse, med en anelse lek i baktankene.

om du prøver å legge henne i dekk da så de andre har en mulighet å komme bort før hun står som et tårn over dem? (Tårn pga. størrelsen hennes alså) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lære inn en slags "rolig" kommando? Og prøve å ro henne ned når hun blir så vill? (det er jammen ikke lett med en så stor hund! :wink: )

Også kan du gjøre det slik at ikke hun hilser først, men at du gjerne går rolig fram og hilser på den andre hunden, slik at Mona får tid til å roe seg ned? I denne situasjonen er det egentlig helt umulig å si hva som må til for å roe ned din hund, men du kan jo prøve forskjellige ting :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er umulig at jeg skal gå frem først :? det hun vil er å buse frem mot den andre hunden for å hilse. Det eneste som har en viss effekt er å nekte henne å hilse, og å få henne til å sitte på plass. Eller bare sitte :D Hehe.. Men uansett om hun da sitter rolig er hun litt for ivrig i hilsingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Cita også egentlig... Hun stormer på og alt som står i huet hennes er Banana LEKE LEKE Banana

Det jeg gjør er at jeg har en skikkelig deilig godbit i hånden og lar henne spise på den, men det blir mest en midlertidlig løsning.. Gjerne be henne sitte eller ligge... Dersom hun mye heller vil hilse på hunden enn ha godbiten, så kan du gjøre det slika t hun ikke får lov til å hilse før hun har sittet seg ned og tatt øyenkontakt med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lære inn en slags "rolig" kommando? Og prøve å ro henne ned når hun blir så vill? (det er jammen ikke lett med en så stor hund! :wink: )

Også kan du gjøre det slik at ikke hun hilser først, men at du gjerne går rolig fram og hilser på den andre hunden, slik at Mona får tid til å roe seg ned? I denne situasjonen er det egentlig helt umulig å si hva som må til for å roe ned din hund, men du kan jo prøve forskjellige ting :D

Jeg har lært Diego kommandoen Rolig.

Men det ble litt feil, nå tror han rolig betyr gå fint. :oops:

Så hvis han trekker i bånd og jeg sier rolig så slakker han ned helt til han går ved siden av meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke at hun er spinnvill FØR hilsing. Altså, selvfølgelig trekker a i båndet og vil bort, men jeg klarer alltids å få henne til å sitte ved meg rolig før hun får hilse.

Det er selve HILSINGEN som er problemet :D

Samme her det. Greier fint å få Eso til å sitte fint før han skal hilse, men når jeg sier at han får hilse, da blir han så glad at han ikke greier å styre seg selv! Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ina og Julie: Nå har dere begge valper da. Det kan godt hende at de roer seg ned litt med alderen vet dere. :wink:

Tinka er to år, og fremdeles like vill i hilsinga, men det går helt fint. De aller fleste hunder demper henne bare ned hvis det blir for mye for dem, og om jeg merker at Tinka er så gira opp at hun ikke klarer å roe seg ned helt selv om den andre hunden demper tar jeg henne bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Det er størrelsen til Mona som bekymrer meg da. Det med den boxeren var jo min feil også, men han ble sikkert også satt ut av størrelsen hennes. Jeg ser andre hunder trekker seg unna i hilsingen fordi hun er stor, ivrig og frempå. Og jeg ønsker ikke ekle opplevelser med flere bitt i nesen :P Derfor blir det sånn at hun får hilse i stramt bånd for å ikke danse for mye rundt den andre hunden, noe som IKKE er en ønskesituasjon. Det er jo ikke det lureste å la dem hilse i stramt bånd, mener jeg.

Astrid: Hehe, ja, hadde det bare vært så lett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er snakk om... nei, jeg gidder ikke. Du veit hva det er snakk om, eller hvilken hund :D Det er ikke snakk om at jeg kan lære inn 100 % dekk bare sånn uten videre. Da trenger jeg såfall masse hjelp. Altså.. ser jo hunder som er mye eldre og mer erfarne som sliter med fellesdekk liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig er det lurest å begynne når hunden er liten, men stress og styr er det for noen, men det er så lurt å ha i de fleste sammenhenger :D det er så lett å dekke hunden når det blir for mye styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som møtte oss i trheim oppdaget kanksje det :roll: Billy ble jo most.

Men hu har roa seg nå. Og er det en liten valp, legger hu seg ned (ikke oppå :roll: ) og snuser forsiktig på den, før hu evt inviterer til lek og slår litt med labben.

Hehehe, Lunah sin måte å hilse på gjorde ikke Tinka noe i det hele tatt. :D

Tinka hilser også annerledes på valper og små hunder generelt. Er roligere og lar valpen styre leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah var også sånn før.

Dere som møtte oss i trheim oppdaget kanksje det :roll: Billy ble jo most.

Men hu har roa seg nå. Og er det en liten valp, legger hu seg ned (ikke oppå :roll: ) og snuser forsiktig på den, før hu evt inviterer til lek og slår litt med labben.

Hehe... Billy tok nok ikke akkurat noen skade av det :D *ler*

Han er jo forsåvidt sånn selv, og syns bare det er moro når andre også er sånn :P

Men så har vi jo en betydelig størrelsesforskjell mellom Mona/Lunah og Billy da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Julie, en fin måte å trene det på om du føler at tiden ikke er helt her for 100% dekk enda ( :D ), så kan du alliere deg med endel folk som Mona ikke kjenner så veldig godt.. Med en gang hun girer seg opp snur de ryggen halvveis/helt til. Det er jo et veldig sterkt signal, og jeg har aldri sett noe som har funka så bra på min spinnville hund.. Du kan jo også rope til folk du ser har planer om å komme bort å hilse at de bør snu seg halvveis vekk.. Ikke meningen at de skal gjøre det resten av livet hennes altså, men det har virkelig hjulpet her i gården..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan dekk.. Men jeg er bombesikker på at hun ikke er så keen på å dekke i sånne sammenhenger. Hva gjør jeg da? For det første kommer hun ikke til å dekke, og hvis hun mot formodning dekker, kommer hun til å sprette ut av dekken med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun reiser seg, så gå vekk derfra. La det være straffen hennes, ved å fjerne den goden hun vil oppnå: nemlig å hilse. Derfor, ta henne vekk om hun ikke hører eller reiser seg opp igjen med en gang.

Hun kan dekk.. Men jeg er bombesikker på at hun ikke er så keen på å dekke i sånne sammenhenger. Hva gjør jeg da? For det første kommer hun ikke til å dekke, og hvis hun mot formodning dekker, kommer hun til å sprette ut av dekken med en gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...