Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid i over fire uker?

Recommended Posts

På onsdag var det fire uker siden Sita begynte å blø. Hun blødde i 16-17 dager, ble veldig hoven bak og mistet litt matlyst, men ellers merka vi ikke noe. Har lest her på sonen at man skal regne 3-4 uker fra hunden begynner å blø til den er "sikker" igjen, altså helt ferdig med løpetida.

Men det er først denne uka at hannhunder har vist spesiell interesse for henne, og hun har vært med og erta opp litt. Både på tirsdag og idag har hanner prøvd å pare seg med henne.

Står hun fortsatt? Og i såfall, er det normalt? Hun er fortsatt litt hoven bak, men ellers er hun nesten som før løpetida. Litt mer kosete nå kanskje.

Noen som blir kloke på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at min hannhund er mye mer opptatt av tisper etter de er ferdig med løpetiden. Han er faktisk langt mer ivrig da, enn i den verste stå perioden. Såvidt jeg vet er ikke dette særlig unormalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært et fasitsvar på løpetid hadde det vært mye enklere du :P

Men det er så langt ifra det desverre. Freya startet løpetiden for en og en halv uke siden, og står nå. Jeg regner med en ukes tid til før hun får være ute uten oppsyn igjen. Dette kan jeg på ingen måte bruke som mal på lillemor når hun begynner (måtte det bli lenge til). For alt jeg vet så blør hun i tre uker og står i ti dager etterpå.

Men generelt vil jeg si at når hun ikke er hoven lenger (hun vil uansett bli litt større som normalen enn hva hun var før første løpetid), og hanhundene mister interessen: da hadde jeg vært forsiktig i noen dager til og så hadde jeg ansett løpetiden for over for denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg skulle gladelig tatt imot fasit både på løpetid og alt mulig annet! :P Det er neimen ikke enkelt.

Jeg tror kanskje ikke hun er hoven lenger, men hun er fortsatt større enn hun var. Det er ei stund siden hevelsen gikk ned, så da er det vel sikkert sånn som dette hun kommer til å være.

Så enten er ikke løpetida heeelt ferdig ennå, eller så er det bare som Loke sier at hannhundene er litt ekstra ivrige når det egentlig er for sent?

Tiden vil vel vise. Takk for svar begge to :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er det registrert vellykket parring så sent som dag 25, uten at jeg husker rasen. Personlig har jeg alltid hatt tisper under oppsyn i 2 uker etter siste blødning, hvis det ikke har vert ønskelig å parre dem. Med andre ord blir fort 4 uker + noen dager... :rolleyes: Det enkleste er uansett og se på hvor villig tispen er til å stå og om evetuelt hevelsen på "tasken" går mot "normalen" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetiden kan også forsvinne for så å begynne på igjen. Den kan begynne på der den sluttet, eller starte på nytt. Løpetid er dessverre ikke et fast skjema alle tisper følger, så det beste er å følge med på sin egen hund. Det man skal passe på, er om hunden blør sammenhengende i fire uker, da er det rett til dyrlege. Vet ikke hvorfor, men dette var det da en dyrlege som sa til meg en gang vi snakket om løpetid og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...