Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid i over fire uker?


Recommended Posts

På onsdag var det fire uker siden Sita begynte å blø. Hun blødde i 16-17 dager, ble veldig hoven bak og mistet litt matlyst, men ellers merka vi ikke noe. Har lest her på sonen at man skal regne 3-4 uker fra hunden begynner å blø til den er "sikker" igjen, altså helt ferdig med løpetida.

Men det er først denne uka at hannhunder har vist spesiell interesse for henne, og hun har vært med og erta opp litt. Både på tirsdag og idag har hanner prøvd å pare seg med henne.

Står hun fortsatt? Og i såfall, er det normalt? Hun er fortsatt litt hoven bak, men ellers er hun nesten som før løpetida. Litt mer kosete nå kanskje.

Noen som blir kloke på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at min hannhund er mye mer opptatt av tisper etter de er ferdig med løpetiden. Han er faktisk langt mer ivrig da, enn i den verste stå perioden. Såvidt jeg vet er ikke dette særlig unormalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært et fasitsvar på løpetid hadde det vært mye enklere du :P

Men det er så langt ifra det desverre. Freya startet løpetiden for en og en halv uke siden, og står nå. Jeg regner med en ukes tid til før hun får være ute uten oppsyn igjen. Dette kan jeg på ingen måte bruke som mal på lillemor når hun begynner (måtte det bli lenge til). For alt jeg vet så blør hun i tre uker og står i ti dager etterpå.

Men generelt vil jeg si at når hun ikke er hoven lenger (hun vil uansett bli litt større som normalen enn hva hun var før første løpetid), og hanhundene mister interessen: da hadde jeg vært forsiktig i noen dager til og så hadde jeg ansett løpetiden for over for denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg skulle gladelig tatt imot fasit både på løpetid og alt mulig annet! :P Det er neimen ikke enkelt.

Jeg tror kanskje ikke hun er hoven lenger, men hun er fortsatt større enn hun var. Det er ei stund siden hevelsen gikk ned, så da er det vel sikkert sånn som dette hun kommer til å være.

Så enten er ikke løpetida heeelt ferdig ennå, eller så er det bare som Loke sier at hannhundene er litt ekstra ivrige når det egentlig er for sent?

Tiden vil vel vise. Takk for svar begge to :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent er det registrert vellykket parring så sent som dag 25, uten at jeg husker rasen. Personlig har jeg alltid hatt tisper under oppsyn i 2 uker etter siste blødning, hvis det ikke har vert ønskelig å parre dem. Med andre ord blir fort 4 uker + noen dager... :rolleyes: Det enkleste er uansett og se på hvor villig tispen er til å stå og om evetuelt hevelsen på "tasken" går mot "normalen" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetiden kan også forsvinne for så å begynne på igjen. Den kan begynne på der den sluttet, eller starte på nytt. Løpetid er dessverre ikke et fast skjema alle tisper følger, så det beste er å følge med på sin egen hund. Det man skal passe på, er om hunden blør sammenhengende i fire uker, da er det rett til dyrlege. Vet ikke hvorfor, men dette var det da en dyrlege som sa til meg en gang vi snakket om løpetid og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...