Gå til innhold
Hundesonen.no

Bartesnuppa er født

Raksha

Recommended Posts

Iris?

Jeg synes også Sigma var kult ;)

Iris har R da...

Nei! Nei! Skar're gå på kameranavn, skar're vær'ra Kænnånn!

Næææh, jeg hakke kænnånn jeg da. ;)

Hva med Stigma da?

Stigma? Stigmata tenker jeg da. ;)

Et fotonavn til som kan være artig på en hund: Fuji

Fuji var stilig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 346
  • Created
  • Siste svar

Ok, nå har vi hilst på frk bart. Siden Raksha er opptatt med å laste opp bilder tar jeg meg den friheten å korte lista kraftig ned med navn som nok er uaktuelle etter å ha møtt henne.

Frk Rød:

Nonstop

Raksha

Sushi

Fuji

Kamikaze

Frk Rosa:

Isis

Ella

Akazi

Frk Gul:

Sigma

Tokina

Medina

Ikke sikkert Raksha er helt enig da :rolleyes:

Og sorry Mari - men det var ingen løk der.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2561737843_306f204140.jpg

2561737005_ea7b099de5.jpg

Så prøvde vi på oppstillingsbilder:

Mørkeblå hanvalp:

2561731899_c1941ef57d.jpg

2561731899_c1941ef57d.jpg

Lyseblå hannvalp:

2561744539_04d55b2862.jpg

2561743909_62716b35ba.jpg

Lilla hanvalp:

2562556776_cd9fdd99d3.jpg

Gul tispe:

2561736187_ae62be97ae.jpg

2561735431_0313c3b59c.jpg

Rosa tispe:

2562560248_7dcf321b65.jpg

2562559654_c40208ac28.jpg

Rød tispe

2562558936_4ed6ce6ace.jpg

Det får holde for nå. :P

Kullet er veldig gjevnt og fint, med sosiale, flotte valper som leker, spiser og sover en hel masse. Favoritten min er den røde tispa, men kullet er såpass gjevnt nå, at jeg tror jeg skal bli veldig fornøyd uansett hvem av dem jeg ender opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul tispe:

2561736187_ae62be97ae.jpg

2561735431_0313c3b59c.jpg

Kullet er veldig gjevnt og fint, med sosiale, flotte valper som leker, spiser og sover en hel masse. Favoritten min er den røde tispa, men kullet er såpass gjevnt nå, at jeg tror jeg skal bli veldig fornøyd uansett hvem av dem jeg ender opp med.

Ut fra de oppstilte bildene - og om eksteriøret har betydning - ville jeg definitivt gått for den gule tispa ! Hun har overlegent best front og står mest balansert :P. Om du ser hvordan hun står med frambeina, så har hun dem mye bedre inn under seg enn den røde som har en merkelig frambeinsstilling pga muligens ganske kort overarmsbein :P. My five cents.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra de oppstilte bildene - og om eksteriøret har betydning - ville jeg definitivt gått for den gule tispa ! Hun har overlegent best front og står mest balansert :P. Om du ser hvordan hun står med frambeina, så har hun dem mye bedre inn under seg enn den røde som har en merkelig frambeinsstilling pga muligens ganske kort overarmsbein :P. My five cents.. :D

Ja, det samme sier oppdrettere - så om ting forblir som det er i dag, så blir nok hun hos dem. Jeg skal ikke ha utstillingsstjerna, den håper jeg de beholder selv slik at hun får vist seg frem skikkelig. Så den røde er favoritten kun fordi hun sjarmerte meg dønn i senk fra første minutt. :P De skal beholde ene tispa, og en av de to andre skal til oppdretter i sverige, og den siste skal til meg, og jeg er den eneste som ikke er spesielt utsillingsinteressert - så valget om hvem som skal til hvem blir tatt med hensyn til det, personlighet og kjemi med valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det samme sier oppdrettere - så om ting forblir som det er i dag, så blir nok hun hos dem. Jeg skal ikke ha utstillingsstjerna, den håper jeg de beholder selv slik at hun får vist seg frem skikkelig. Så den røde er favoritten kun fordi hun sjarmerte meg dønn i senk fra første minutt. :P De skal beholde ene tispa, og en av de to andre skal til oppdretter i sverige, og den siste skal til meg, og jeg er den eneste som ikke er spesielt utsillingsinteressert - så valget om hvem som skal til hvem blir tatt med hensyn til det, personlighet og kjemi med valpene.

Åja, på det viset ja :P. Jeg tenkte kanskje dette var dem du hadde å velge mellom jeg, men da stiller det seg selvsagt annerledes :P. Du blir nok sikkert utansett fornøyd tipper jeg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, på det viset ja :P. Jeg tenkte kanskje dette var dem du hadde å velge mellom jeg, men da stiller det seg selvsagt annerledes :P. Du blir nok sikkert utansett fornøyd tipper jeg !

Uti fra det jeg så i helga, så vil jeg ha hele gjengen. :P Veldig trygge, sosiale og herlige valper, og en utrolig herlig gjeng av voksne hunder. Sa jeg ville ha med meg hannen dems hjem, men da protesterte både oppdretter og linkr. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken Gul så jo virkelig flott ut, men med tanke på det du har skrevet tidligere skjønner jeg jo at det antakelig ikke blir aktuelt :P Alle er nydelige, og jeg er VELDIG spent på hvem som blir din!

Har du kommet noe lenger i navnejakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røde er helt klart en Raksha. Flere av de alternativene linkr skrev her oppe en plass som passer bra, men regner med at dersom jeg får den røde, så blir navnet Raksha. Mulig det blir det navnet uansett, den rosa er veldig søt, skikkelig søt faktisk, så er nok mulig hun trenger et "søtere" navn, den gule er litt mer som den røde, men virker mer selvstendig, kan godt finne på å gå avgårde for å leke med seg selv, der den røde gikk for å hente leken og leke sammen med de andre, så ble den gule der ute.

Sånn eksteriørmessig så syns jeg den rosa er veldig pen, den gule har bedre bein, men liker kroppen til rosa veldig godt. Rød på sin side, tegner til å få en stri og fin pels, om det ikke endres for mye når den skifter. Liker veldig godt hodet og halsen til den røde, og hun er stor og fin. Alle tre har fin lengde på kroppen, lekker overlinje og fint halefeste. Så ingen av de tre blir stygge om de forsetter slik de er nå, men den gule er pr i dag den med penest helhet.

Men eksteriøret betyr lite for meg, så lenge hunden har en kroppsbygning som ikke hemmer den, så betryr det veldig lite for meg om den har litt for lang eller kort hals osv. Helse og mentalitet kommer milevis i foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojojoj! Masse deilig valpe-spam! :P

Det var noen virkelig flotte frøkner! :P Jeg falt veldig for Frk Rød, jeg da (og for Hr. Lyseblå..) :P

Du kan ikke ta med deg to altså..? :P :P

Jeg gleder meg til å høre mer om den lille prinsessen, etterhvert som hun velges ut og skal hjem til deg. :P

Dette fortjener du! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojojoj! Masse deilig valpe-spam! :P

Det var noen virkelig flotte frøkner! :P Jeg falt veldig for Frk Rød, jeg da (og for Hr. Lyseblå..) :P

Du kan ikke ta med deg to altså..? :P :P

Jeg gleder meg til å høre mer om den lille prinsessen, etterhvert som hun velges ut og skal hjem til deg. :P

Dette fortjener du! :P

Hr. lyseblå er en trivelig kar, med masse lyd i, som muligens skal til oslo han og. :P Ingenting er jo avgjort enda med hvem som skal hvor, men valpisen min får en kullbror i byen.

Dere kommer til å få høre masse, ja. Enten dere vil eller ei. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flotte de er! :P Er egentlig ikke glad i bartedyr, men har fått litt sansen for riesenschnauzer. :P

Også så mye alle kan om eksteriør, skjønner jo at jeg må lære meg en ting eller ti før jeg kjøper hund neste gang, jeg valgte bare den jeg likte best ut fra 'personlighet'. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spamme med litt flere bilder da, noen av de voksne som var der. Utrolig fine og stabile hunder, hele gjengen.

Furia:

2562700740_ac6543c8ef.jpg

Hombré, Furia og Angie:

2561870047_f9fa1b50b0.jpg

Angie er veldig klar over at hun er en voksen dame, hun bare glemmer det litt, sånn innimellom og bobler over av barnslig iver:

2561871027_e53d3e9d25.jpg

2562698582_bd5b0fa7e5.jpg

2562699452_7de905a441.jpg

2561873731_6931c4d80a.jpg

Han er så pen den bikkja her :P

2562694314_da15c6ec6b.jpg

2561868465_f0b45a6e2e.jpg

*dele opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...