Gå til innhold
Hundesonen.no

ny hund engang - hvilken rase...?

Tundra

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har vokst opp med Schäfer og hatt det selv de siste årene, men av ulike grunner så må vi gi fra oss han vi har.

Jeg vet at jeg kommer til å slite med å være uten hund. vi tenker og kjøpe en ny en om en god stund, leker litt med tanken på hva slag vi skal ha.

Vi bor på et felt og har 2 små barn. Begge voksene er i full jobb.

Vi øsnker en liten hund denne gangen som ikke krever så mye som en schäfer.

Noen forslag?

Skrevet

kanskje beskrive litt mer hva dere er ute etter. Det finnes så mange raser og velge mellom og store forskjeller dem imellom.. så man trenger nesten litt mer info. om hva dere ønsker av egenskaper osv hos den nye hunden før man kan komme med forslag :whistle:

Skrevet

Det som er litt av mitt problem, er ikke helt sikker på hva jeg er på utkikk etter.... Det er jo et vanvittig utvalg.

Hittil i mitt liv har jeg hatt hund fordi jeg ikke klarer og være alene. Mannen har trent den og jeg har gått turer.

nå har bosituasjonen endret seg og jeg ønsker en hund som selskap og enkel tur kammerat.

Hvor mye vi går turer endrer seg veldig fra tid til anna, men vi er mye ut i skog og på båt.

Den må da like å være med over alt.

Den kan ikke kreve vanvittig til hjerneføde støtt og stadig, må være en nokså enkel hund med andre ord.

med andre ord:

Den vil ikke bli brukt til no spesielt.

Litt trening men ikke mye.

Kan ikke være så stor av seg, litt enklere å drasse med seg over alt.

Skrevet

Hva med pelsstell? Hvor mange timer er du villig til å bruke på det? Ønsker du en røyte"fri" hund eller en med kort pels? Hva med utseende? Har du preferanser på det området? Må den gå bra sammen med mindre unger?

Det er mange slike delspørsmål en kan spørre seg for å komme fram til den riktige rasen.

Skrevet

Aldri tenkt gjennom slike ting jeg. Har aldri vært et anna alternativ enn schäfer på oss.

Pelsstell: ikke masse tid, men noe er jo greit!

Skrev i første innlegget at vi har 2 små barn. så den må nødvendigvis gå bra sammen med barn.

kom med ting jeg må tenke gjennom er dere snill... jeg trenger hjelp på hva jeg må tenke gjennom for å komme frem til svaret.

Tusen takk for de hintene dere har gitt meg hittil!

Skrevet

Tibetansk spaniel? Helt objektivt forslag naturligvis. :rolleyes: De krever ikke mye, men kan være med på alt. Ti minutter to ganger i uka er nok til å holde pelsen i orden. Snille med barn og alle andre. Herlige turkamerater og sofaputer. :)

Skrevet

Du kan jo sette deg ned med et raseleksikon eller feks gå inn på canis.no og se under raser der... se gjennom og plukk ut dem som faller deg/dere i smak. Noter dem opp, Så kan du gå nærmere inn på hver enkelt av dem og sotere ut fra listen hvem som er reelt og vurdere videre.. Ta en og en på listen og undersøk til rundt om, i bøker , forumer osv om hver enkelt, da ryker det sikkert fort ut noen av dem på lista.. til slutt sitter man med noen stk igjen. Er iallefall en metode for og komme i gang med letingen etter den "perfekte" hunden for deg og familien :) Om man ikke kommer noen vei på denne måten, så har man iallefall aksnje fått en ide på hva man kunne tenkt seg :)

Skrevet

Mops :)

Har 3 småsøsken på 5 7 og 9 og de er jo veldig pågående. Men han er kjempe tolmopdig med de.

De er greie å drasse på , tar ikke stor plass og krever ikke allverdens.

Også er de ikke store i kjeften, dvs de bjeffer, piper eller knurrer omtrent aldri!

Ogs¨å er de jo nydelige da :)

2vnifxu.jpg

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...