Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang? På privat eiendom?

RaW_DeNiM

Recommended Posts

Vel. Vet at det er båndtvang osv. Men jeg lar Maia løpe fritt ute på plenen våres. Temmelig stor siden den er fordelt på 6 leiligheter. men 5 av oss har hund så vi bruker plenen til hundene. Men så gikk det ei "kjærring" forbi og spurte om det ikke var bånd tvang.. Da var Maia på plenen.. Er gangfelt rett ved siden av men hun er ikke i nærheten av det .. Så måtte bare spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I båndtvangsperioden skal alle hunder være i bånd eller forsvarlig innegjerdet, uansett hvem som eier eiendommen man befinner seg på. Det er av hensyn til viltet vi har båndtvang, ikke naboer eller turgåere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ingen som kommer og bryr seg om hva som foregår bak dine "4 vegger" (hagehjørner) så lenge hunden ikke går tur på egenhånd eller er til plage på noen måte. Om hunden tar seg en tur på egenhånd kan man jo aldri vite, derfor skal hunden være i bånd eller forsvarlig inngjerdet.

Jeg for min del har alle hundene løse hele året, uten at det har vært noe problem de 25 årene det har vært hund her på gården.

Når det gjelder "kjærringa" hadde jeg vært personlig vært så teit at jeg hadde bedt henne om å drite langt i å bry seg (så lenge det ikke var til noen direkte plage for henne). "Fort deg og ring til politiet, du" pleier jeg og si, smile pent og gå min vei. Hehe.. Men for all del, det ER båndtvang nå, så jeg har ingen rett til å ha hunden løs og man risikerer bot for å ha de løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vedtatt av bostyre her at ALL lufting av hund i rundt her var ulovlig (uten bånd) og vi måtte huske på båndtvangen. Nå er det ikke innegjerdet her(enda) Men har full kontroll på henne når hun er løs. Dama som gikk forbi reagerte vel da maia gikk mot fortauet der hun gikk men jeg ba henne sitte og hun satt... rett forran fortauet så maia var ikke i nærheten av henne en gang. Joda. Personelig driter jeg i båndtvanget... men prøver så godt jeg kan og ta hensyn da. Eneste grunnen til at det ble "ulovlig" og lufte bikkja uten bånd i nabolaget var at EI som bor i ett par hus unna her ikke likte at hundene løp rundt her. Resten roper jo på henne osv når dem ser henne for at dem vil klappe henne og unga leker med henne osv.. Så alt styret pga av ei fisefin dame. Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man selv kunne bestemme over hva man gjør på sin egen eindom jeg.

Så lenge eiendommen er inngjerdet er det jo ingen som kan bry seg! Da kan man jo bare la hundene være løse uten at noen kan si noe på det. Jeg følger faktisk båndtvangen, selv om jeg synes den er aldri så irriterende. Loven er jo til for å beskytte dyr og fugler i den tiden de får unger, ikke for å beskytte sure naboer eller folk som ikke liker hunder! Og vi har desverre ikke noe vi skulle ha sakt hvis en eller annen nabo plutselig ringer til politiet (som bcAmira oppfordrer sure folk til å gjøre!) Da sitter vi nok der med en kjempebot, og naboen fikk virkelig litt av en seier! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge eiendommen er inngjerdet er det jo ingen som kan bry seg! Da kan man jo bare la hundene være løse uten at noen kan si noe på det. Jeg følger faktisk båndtvangen, selv om jeg synes den er aldri så irriterende. Loven er jo til for å beskytte dyr og fugler i den tiden de får unger, ikke for å beskytte sure naboer eller folk som ikke liker hunder! Og vi har desverre ikke noe vi skulle ha sakt hvis en eller annen nabo plutselig ringer til politiet (som bcAmira oppfordrer sure folk til å gjøre!) Da sitter vi nok der med en kjempebot, og naboen fikk virkelig litt av en seier! :P

Kan de gi bot fordi en nabo sier hunden har gått løs. Da må man vel nesten ha bevis.

Ellers kan det faktisk være flere SURE nabor som faktisk kan gjøre det fordi de ikke liker DEG eller HUNDEN DIN. Selv om du faktisk ikke har gått med hunden løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men man har faktisk lov til å si ifra hvis båndtvangen blir brutt! Og hvis det er en person som alltid har hunden løs, er det nok ikke så vanskelig å skaffe bevis! En av mine bekjendte ble anmeldt for at han bestandig hadde sine to hunder løse(i båndtvangtiden) på den turveien vi ofte bruker, og han fikk en klekkelig bot. Hvis det finnes sure naboer som er så idiotiske at de anmelder fordi de ikke liker deg eller bikkja, og du overholder båndtvangen, så er det naboen som har et stort problem! Vil vel tro at de ikke kommer så langt med den anmeldelsen, det er sikkert mange som kan fortelle politiet at hundene var forsvarlig i bånd! Og da vil jo den naboen komme i et svært dårlig lys hos politiet! Å lyve for politiet er jo heller ikke lov! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett svar till argyros, elr spm

om man inte får ha hunden lös nu under båndtvang pga vilt. varför får man då itne ha dom lösa i tettbebebyggt område? är det pga människorna då? att man ska visa hänsyn?

en undrar jag, har en nabo här som har en rottweiler och en fransk mastiff..

hennes hundar har gått lösa under hela båndtvangsperioden, plus att dom attackerar alla tisper dom ser.

för det första så borde dom sätta bånd på hundarna om dom attackerar andra tisper sen är det båndtvang..

och dom två hundarna attackerar min hund så fort dom ser henne.

Jag tror Minnie (min hund) har blivit attackerad av dom 5 gånger sen vi hämtade hem henne, för 1 månad sen.

Om man ska anmäla det vart vänder man sej då?

Har sendt ett brev till min nabo om det för att ge henne en varning, såg henne igår och då hade hon bånd på dom.

Men tror inte hon har det hela tiden.

Jag kan knappt gå ut längre, Minnie har blivit nervös och vill knappt gå ut :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man inte får ha hunden lös nu under båndtvang pga vilt. varför får man då itne ha dom lösa i tettbebebyggt område? är det pga människorna då? att man ska visa hänsyn?

en undrar jag, har en nabo här som har en rottweiler och en fransk mastiff..

hennes hundar har gått lösa under hela båndtvangsperioden, plus att dom attackerar alla tisper dom ser.

för det första så borde dom sätta bånd på hundarna om dom attackerar andra tisper sen är det båndtvang..

och dom två hundarna attackerar min hund så fort dom ser henne.

Jag tror Minnie (min hund) har blivit attackerad av dom 5 gånger sen vi hämtade hem henne, för 1 månad sen.

Om man ska anmäla det vart vänder man sej då?Har sendt ett brev till min nabo om det för att ge henne en varning, såg henne igår och då hade hon bånd på dom.

Men tror inte hon har det hela tiden.

Jag kan knappt gå ut längre, Minnie har blivit nervös och vill knappt gå ut :S

Du møter opp personlig på nærmeste politikammer. (I kontortiden, for det er bare Sentrum som har døgnåpent). Der forteller du vakta hva det gjelder og får et skjema du fyller ut. Det er fint hvis du kan henvise til tidspunkt, sted og forvoldt skade. Altså hva som har skjedd, hvor og når. Er det flere episoder, skriver du ned alle. Vær nøytral og saklig i din beskrivelse. Det er også en fordel om du vet navn og adresse til hundeeieren, slik at politiet vet hvem som er anmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okej, men dom hundarna biter inte Minnie utan dom bara markerar, men det räcker för att min hund ska må dåligt, dom brukar trycka in Minnie i ett hörn och bejffar och böllar sej.. :S så det har inte blivit några märken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjerne vilt i tettbebygde områder også, fugl f.eks. Man kan jo lure på båndtvang i tjukkeste Oslo, men. Båndtvangen er uansett ikke til for å ta hensyn til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okej, men dom hundarna biter inte Minnie utan dom bara markerar, men det räcker för att min hund ska må dåligt, dom brukar trycka in Minnie i ett hörn och bejffar och böllar sej.. :S så det har inte blivit några märken

Vet ikke helt hva du mener her. Trodde du spurte om hvordan du skulle gå fram for å anmelde, jeg. Om du gjør det eller ikke, er ikke min sak. Heller ikke om du vurderer situasjonen som alvorlig nok, eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjerne vilt i tettbebygde områder også, fugl f.eks. Man kan jo lure på båndtvang i tjukkeste Oslo, men. Båndtvangen er uansett ikke til for å ta hensyn til folk.

I sentrum og offentlige steder I oslo er det båndtvang hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jag mena var att jag inte har noe "bevis" på att dom har attackerat min huhnd

Det trenger du ikke å ha, men du bør kunne henvise til konkrete episoder med sted, dato, klokkeslett og hendelsesforløp. Jeg går ut fra at din hund var i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sentrum og offentlige steder I oslo er det båndtvang hele året.

Dette er det mange som tror, og det blir ikke mer riktig av den grunn.

Det er pisspreik fra ende til annen at det er båndtvang i Oslo sentrum hele året, akkurat som det er pisspreik at det er det andre offentlige steder i Oslo..

Fakta er at det er båndtvang innenfor normal båndtvangsperiode i hele oslo, men at man utenom båndtvangperioden skal holde hunden under kontroll, enten med bånd eller på annen måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha okei.

joo det var många naboer som tittade ut genom vinduet.. så dom kan ju alltid berätta..

Jaa, hade henne i bånd, men sen när dom kom släppte jag bara båndet så att Minnie kunde löpa undan om hon ville det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det mange som tror, og det blir ikke mer riktig av den grunn.

Det er pisspreik fra ende til annen at det er båndtvang i Oslo sentrum hele året, akkurat som det er pisspreik at det er det andre offentlige steder i Oslo..

Fakta er at det er båndtvang innenfor normal båndtvangsperiode i hele oslo, men at man utenom båndtvangperioden skal holde hunden under kontroll, enten med bånd eller på annen måte..

Hva er egentlig problemet ditt. Det går da ann å skrive ting på en litt bedre måte. Som det du skrev øverst på innlegget.

"Dette er det mange som tror, og det blir ikke mer riktig av den grunn."

Dette kunne du spart deg for "Det er pisspreik fra ende til annen at det er båndtvang i Oslo sentrum hele året, akkurat som det er pisspreik at det er det andre offentlige steder i Oslo.."

Dette kunne å blitt med "Fakta er at det er båndtvang innenfor normal båndtvangsperiode i hele oslo, men at man utenom båndtvangperioden skal holde hunden under kontroll, enten med bånd eller på annen måte.."

Gå heller å PISS på deg selv. Jeg skrev bare det jeg har hørt og alltid har trodd.. Greit at jeg tar feil. Men du trenger ikke skrive som om jeg skulle vært en dust og en tulling som ikke har peil på noe.

Jeg har trodd at det har vært båndtvang i oslo sentrum fordi jeg har lest det noen steder og Politiet har sakt det til meg.

Så skal du QUOTE på mine innlegg så skriv på en ordenlig og voksen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de gi bot fordi en nabo sier hunden har gått løs. Da må man vel nesten ha bevis.

Ellers kan det faktisk være flere SURE nabor som faktisk kan gjøre det fordi de ikke liker DEG eller HUNDEN DIN. Selv om du faktisk ikke har gått med hunden løs.

Vel, med Simba (kelpie+BC blanding) hadde vi full kontroll, han trengte ikke bånd, han holdt seg innenfor tomtlinja (vi har enebolig øverst i en blindgate). Derimot har det kommet folk INN PÅ GÅRDSPLASSEN vår og klaget på at han lå rett bak hekken (han bare lå der, sa ingenting, bare passet på) uten å være sikret.

Derfor vil jeg vise til norsk lov: friluftsloven § 1 a som sier at gårdsplass og hustomt er innmark, og etter § 3 (samme lov) gjelder ferdsel i innmark ikke på "gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker."

Advokater får lov til å irrettesette meg, men jeg ville sagt at ens egen tomt var fritt til bruk for hunder uten bånd, så lenge hunden kan kontrolleres og ikke utgjør noen fare.

(men vi har også hundeloven og noen andre godsaker - www.lovdata.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lyve for politiet er jo heller ikke lov! :ahappy:

Vel.. det er en sannhet med visse modifikasjoner. I rettsak etter rettsak ser man at tiltalte endrer forklaringer av og til og etter hvert kommer med innrømmelser. Å ha "løyet" for politiet under forhørene innledningvis det får vanligvis ikke noen konsekvenser for straffeutmålingen i retten. Det ligger i sakens natur at man har en stille aksept for å prøve å komme unna en tiltale. Det er heller ikke forbudt å rømme fra fengselet om man klarer det. Blir man tatt, så får man ingen tilleggsstraff om man da ikke har begått en ny eller nye forbrytelser mens man var på frifot. De må man i så fall svare for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...