Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk Essay

Taran

Recommended Posts

Vel, essay har aldri vært min sterkeste side, så da vi fikk denne oppgaven var jeg ikke akkurat kjempe happy;

"Give an account of some of the most preeminent cultural differences between the Indians and the white man and what they perceived as the most important virtues to pursue in life, respectively. Discuss why the Indians eventually were conquered by the white man during the 19th century"

Jeg fikk utsatt den en uke pga bestemors begravelse og leverte en noe uferdig dårlig essay. Siden han hadde gitt et flertall av klassen en ny sjanse (mange som fikk dårlige karakterer) så fikk også jeg en ny sjanse. Oppgaven skal leveres i morgen kveld.

Så til problemet. Hva burde man egentlig ha med i et slikt essay? Jeg finner ikke mye info om indianere på internett og det som står er vansklig å skrive om. Jeg aner egentlig ikke hvor jeg skal starte hen, men jeg trenger enn bedre karakter, da dette er et essay som teller 50 % av standpunkt karakteren. Noen som har noen gode tipst til oppsett, innhold..osv? :lol: Hva man burde ha med og ikke. Ja hva som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke akkurat satt meg så mye inn i indianerne og sånt for å være ærlig (hadde mye om det i fjor, men har glemt en del), men mitt tips er at om man sliter litt med å komme i gang så kan det være veldig nyttig å lage seg en ordentlig disposisjon, f.eks:

Introduction

- Briefly explain what you want to write about in this text. This shouldn't be long, maximum a paragraph.

Main part

- Start by telling about some of the cultural aspects of the Indians. Focuse on how they lived, what their beliefs etc were in the 19th century, as this is the time of period you're going to write about later.

- Then talk about some of the cultural aspects regarding "the white man" (mainly British people then, I suppose?). Try to write about the same things as you did with the Indians, e.g. decide upon writing about religion, the importance of family, what they (both Indians and the white man) felt was the most important things in life.

- Now compare it - both what's the same and what's different. Use examples if possible. It should be quite easy if you have written well about their cultures.

- Then you should go over to the next part of the task, maybe by saying something like "These differences in technology, the structure of the society etc. gave the white man quite an advantage ...".

- Find reasons (that's why we have Internet! :)) for how and why the white man became so powerful in America compared to the Indians. Remember to not paraphrase texts you find, but try to think and write for yourself, inspired by what you find. Combine arguments from different texts. If you find anything that indicates that the white man shouldn't be able to conquere the Indians, then mention them too before you "kill" them with other reasons for why they actually DID become so powerful, as you are supposed to discuss, not just explain. :lol:

Conclusion:

- "To sum up ..." ... Just write in short something like that the cultural differences made the Indians the weaker participant or something. :(

General tips:

- Use formal language. Don't use contractions like "I'm" and "doesn't".

- Divide your text into paragraphs. Each paragraph should have just one point or idea, and each paragraph should also have a topic sentence (a sentence, most often the first one, that kind of tells the theme for that specific paragraph).

- Remember to give your sources. Write the date of which you looked at the Internet pages you use as sources.

- Use linking words to improve the structure of your essay, such as "in addition", "first of all", "while", "on the contrary" and so on.

Oi, jeg skreiv visst på engelsk uten å tenke over det en gang. :( Lykke til, i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Seriøst?

HER burde du ha nok til en liten avhandling og ha nok til overs til en stil eller ti.

Haha, det er godt noen er flinkere enn meg. Jeg fikk bare opp en par sider jeg <_< Men takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...