Gå til innhold
Hundesonen.no

Irsk Terrier


Mari

Recommended Posts

Jeg er for sulten til å google. Dessuten finnes det lite objektiv info i min erfaring. Dessverre. Det virker som alle raser er guds gave til hundehimmelen i følge eierne.

* Helse. Hva sliter de med? Blir det testet, og hvilke tester finnes isåfall?

* Gemytt. Er de voktete? Bjeffete?

* Hundeaggresjon mot samme kjønn? (Jeg tenker i hovedsak tisper.)

* Utstillingsfeil som finnes?

* Sosial kamplyst?

Så, Irsk Terrier takk! The good the bad and the ugly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen IT personlig, men treffer en og annen i terrierklubben. Jeg har veldig godt inntrykk av de individene jeg har sett. Mye terrier. De kalles faktisk "daredevils" på grunn av pågangsmotet. Har hørt at dette er en av de få rasene som kan finne på å følge etter en katt opp i et tre, uten at jeg akkurat har sett det selv.

Håper du får et skikkelig svar fra noen, det vil jeg også lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Helse. Hva sliter de med? Blir det testet, og hvilke tester finnes isåfall?

Helsa er rellativ frisk, men det har forekommet kreft. Og det verste som kan skje er Cracket feet, men den avler de bort. Tror ikke det har vært tilfelle på 10 år i Norden. (hvis jeg husker riktig) De trenger ikke HD rtg da det forekommer så sjeldent.

* Gemytt. Er de voktete? Bjeffete?

Når de bjeffer, ja da bjeffer de av full hals, men de er ikke gneldrete. De sier i fra når det ringer på døra, men tier fort, og sier jeg nei til min Peico, så stopper han. Han bråker ikke når han ser andre hunder, mens andre Irsk terrier bråker mye på andre hunder, så det er individ, og jeg har jobbet bevist med dette hele veien.

* Hundeaggresjon mot samme kjønn? (Jeg tenker i hovedsak tisper.)

En Irsk terrier skal ikke invitere til slagsmål, de tror for høyt om seg selv at de gidder.

Men blir de invitert, så er de ikke sen med å sloss, det er hva jeg lærte, men kjenner ingen Irsk Terrier som faktisk sloss. Min går sammen med alle raser og individer. Og han har aldri havnet i bråk.

* Utstillingsfeil som finnes?

Ørene er mye jobb med. De limes som valper. Ellers kan de vokse feil. Ellers skal de følge rasestandard, ikke være for store, trimming av pels, tenner skal være på plass. Du får lese rasekriteriet, jeg er helt ny på utstilling. Så jeg har lite erfaring. Øynene skal ikke være for lyse vet jeg.

* Sosial kamplyst?

De har ikke kamplyst, skrev litt om det tidligere.

Ellers kan jeg ta det negative med rasen.

1. krevende pelsstell om du skal ha utstillingshund. En måte å gjøre det på er å nappe ned etter valpestadiget, så vedlikenappe 30 min uke, når du lærer å nappe. ELLER som hjemmehund, 2-5 x året. Jo oftere du napper, bedre pels får du. Den skal være tykk og tett på ryggen!

2. De blir sent renslig, så valpestadiget er langt. Peico var 6 mnd renslig.

3. MAT! Besatt av mat, gjør alt for å få tak i mat. Spiser alt, blir svært sjeldent dårlig i magen av hva de har spist.

Eksempet Peico spiser, kulepenner, salat, frukt, kattemat, kjøtt, poteter, pasta, godteri, hender pose med innhold eller matpapir. Så pass på!

Så hvis du ikke klarer en terrier som stirrer maten du spiser i senk, er han neppe hunden for deg:)

Jeg for min del ser det ikke som noe problem, man må ha humor og se det komiske i det.

Dekk er fin kommando så ligger han under bordet og støvsuger det som detter ned.

Jeg har funnet han PÅ bordet for å snuse etter mat, men da var det ikke mat der.

Så ikke gå fra maten med en Irsk Terrier i hus:)

4. Ørelim.

Du må være forberedt på det, skal du ha valp av Irsk Terrier.

5. De er livlige, intense valper, krever en del av deg, liker å trene. lære, leke. Og er veldig selskapelige. De er menneskekjære og dyrekjære, og har intenst blikk. Fester blikket i folk, stirrer dem i senk! Og vil logre hele tiden!

Når de er 1 år roer de seg betraktelig, men jeg tror ikke man kan si valpetiden er over før ca 2 år. Det er min erfaring med en hanne. Men min er grei, men får bråkeuke hvor han tester grenser etc. Så roer han seg igjen.

6. Det er terrier, noen har mer jaktinstinkt enn andre.

POSITIV

En god venn

en glad og hengiven, sosil GØY hund!

En klok hund,

Frisk hund. Sjeldent man er til dyrlege for annet enn vaksinering.

Barnevennlig hund

Aktiv turkamerat

De liker å ha hage/hundegård, sitte litt i høyden å beskue verden.

Du kan kikke på min hjemmeside.

Peico sin hjemmeside

så link til to oppdrettere

Kennel Alcaphi

Kennel Ca Miba

Du må bare sende pm om det er mer du lurer på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! Ikke minst er det godt at du belyser de ikke udelt positive sidene. :)

* Sosial kamplyst?

De har ikke kamplyst, skrev litt om det tidligere.

Ikke det samme som hundeaggresjon altså, hvis det var det du trodde?

Liker de drakamp og sånn? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg missforsto deg!

Ja, drakamp er moro, spor er suverent, de har arbeidslyst. Og når han leker med andre hunder får han de til å springe etter han, eller dra pinner sammen med han!

Det er en hopperase, intens når det kommer folk som vil hilse på, han slikker mye spesielt ørene.

Jeg kaller han sputnink, pøbel, bajas, eglefant. En glad morogutt som skal ha med andre hunder eller folk på leken.

Flink til å hente ting, vise, se hva jeg har, den får ikke du, så elsker han om du springer etter han.

men vil vi ikke det får vi også levert i hendene, så han ødelegger egentlig ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...