Gå til innhold
Hundesonen.no

Rødbrun farge under labbene

Recommended Posts

Jeg tror jeg har lest/hørt at rødbrun farge i pels som ikke skal være rødbrun skyldes en sopp? Dette skal først og fremst oppstå der det er mye fuktighet.

Jeg oppdaget akkurat nå at Symra hadde fått denne fargen innimellom tredeputene på den ene framlabben. Hva gjør man med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har lest/hørt at rødbrun farge i pels som ikke skal være rødbrun skyldes en sopp? Dette skal først og fremst oppstå der det er mye fuktighet.

Jeg oppdaget akkurat nå at Symra hadde fått denne fargen innimellom tredeputene på den ene framlabben. Hva gjør man med dette?

Jeg ble også litt redd første gangen jeg leste det, for Tulla er også sånn. Men jeg har ikke gjort noe med det, det er sånn enda, og jeg har bare slått meg til ro med at det er helt normalt og vanlig hos hunder med lys pels. Leste et sted at det kunne være jordmidd også, men men.. Jeg kaller det bare misfarging, og om det kommer av svette eller om det kommer av å være mye ute i både vått og tørt vær, så får det være det samme for min del.. Inngrodd skitt kan det sikkert også være for alt jeg bryr meg.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hva du mener, og det er samme farge noen hunder har under øynene, og kanskje noen har i bartene. Og lurer også hva dette kommer av. Har hørt at denne fargen under øynene er sopp. Så lurer veldig på hva det egentlig er jeg også.

Edit: tilføyde noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren vår måtte i perioder vaske hundegården med er antibakt. middel på grunn av en sopp som viser seg som rødt belegg på potene til hunder. Er vist vanelig for hunder som står i hundegård, spessielt på vår/høst når det er mye fuktighet.

Men det kan også være skitt som det blir nevnt her. Men vis det plutselig har oppstådd og hunden ikke har hatt farge på labbene før så ville jeg prøvd å vaske labbene godt og vis fargen ikke går av ville jeg nokk sjekket opp hva det kan være.

Håper du finner ut av det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det skyldes sink mangel. Fordi det er mye kobber i vannet misfarges pelsen. Golden R. til en venninne av meg var helt brun under potene og på magen, men så fikk hun tilskudd av sink. Så nå er hun helt hvit igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg vasket får blonde i en bestemt shampoo og da ble det borte, men det er veldig normalt på hunder som er mye ute og som ikke blir skikkelig tørr i pelsen mellom tredeputene :lol:

Shampooen er til all pels, men denne tok "rødfargen" også, har hørt at det er en type sopp, slik som kan komme i våtsonene på badet om man ikke vasker og tørker skikkelig (har vært hjemmehjelp... æsj!)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, hva het den shampoen, Dratini? Walter får også misfarging under poter og under haken og på brystet. Han har jo ikke helt god drikke/sikle-etikette, så han er konstant våt under haken. Har også hørt at det er sopp, og ikke noe farlig som sådan, men det syns jo veldig i hvit pels, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...