Gå til innhold
Hundesonen.no

Gutt skambitt i ansiktet

jaktlykke

Recommended Posts

Gutt skambitt i ansiktet

En forferdelig hendelse dette her - og jeg håper gutten ikke får arr for livet :lol:

Men jeg lurer på en ting; hvis det er slik at han har gått inn i en hundegård sånn uten videre - hvem har da "skylden" dersom noe skjer? Jeg mener selvsagt at en hund ikke skal bite okke som - men en fremmed skal heller ikke ta seg inn i en fremmed hundegård.

Vil denne hunden kunne forlanges avlivet?

Jeg har mine to hunder i hundegård og vi har hengelås på (men bruker vi den...? Nei heller sjelden). Dette er en tankevekker for kan noen forlange mine hunder avlivet dersom en person går inn til dem og får seg et jafs i rumpa uten at vi er hjemme? (ikke det at jeg tror mine ville gjort annet enn å rundsleike da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde heller ikke jeg gjort. Gutten må jo ha ropt og skreket høyt. Og det er jo rart at hundeeieren ikke kom ut av huset om eieren hadde vært hjemme. Det sto jo at ingen var til stedet og at gutten ble hjulpet av arbeidsfolk som var i nærheten.

Trur nok rett og sletten at gutten hadde gått inn til hunden uten å spørre om lov.

Og da blir det feil å anmelde hundeeieren. Spesielt siden hunden befant seg i en hundegård.

Uff, ikke noe særlig gøy når slikt skjer. Ble selv bitt av en schæfer da jeg var fire år gammel. Og den sto i bånd ikke langt fra båten vår.

Kan kanskje være en fordel å låse hundgården? Så man slipper å være uheldig. Utrolig hva folk kan finne på å gjøre for tiden.

OT: ei venninne kom heim en dag fra jobb, og fikk se et par kvinnfolk utenfor hundegården. Hun gikk ned til hundegården, og tenkte at damene sto å pratet med tispa hennes. Men neida; inne i hundegården var det en ukjent hund. En hannhund som visstnok den ene damen eide :lol: Og det til og med rett før tispa hennes ventet løpetid. Hun ble så sint at hun bad dem fjerne bikkja si snarest. Og pelle seg vekk. Snakk om å ta seg til rette! Hunden hennes så så lei seg ut kom det fra damerne, og dem meinte at hundene da måtte få leke litt sammen. Makan til oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i teorien har man som hundeeier ansvar for at hunden ikke biter - nesten samme hva. At hunden står i løpegård hjelper lite - i teorien - om folk kan ta seg inn i den uten større problemer. Hvordan det er i praksis vet jeg ikke, og jeg ville uansett avlivd min hund om den sendte noen på sykehus med omfattende og alvorlige skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde vel heller ikke tørt å ha en hund som skadet folk.

Men på den annen side, så har jo gutten gått inn til en hund som står i en hundegård uten lov, eller tilsyn, så da må man jo ta litt av skylden selv.

Man kan jo ikke vite at hunden er snill liksom.

Om man kan få den foranget avlivet vet jeg ikke, men ligger nok i ett grenseland den hendelsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hengelås ville jo forhindret dette, men jeg kan forstå at det lett blir slurvet med å låse skikkelig hver gang hvis døra skal opp og igjen flere ganger om dagen. Kanskje man kunne hatt en krok eller "slåe" plassert så høyt oppe at barn ikke når tak? Hvis jeg skulle dratt hjemmefra med hunder i hundegården ville jeg definitivt ha låst, også for hundenes sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i teorien har man som hundeeier ansvar for at hunden ikke biter - nesten samme hva. At hunden står i løpegård hjelper lite - i teorien - om folk kan ta seg inn i den uten større problemer. Hvordan det er i praksis vet jeg ikke, og jeg ville uansett avlivd min hund om den sendte noen på sykehus med omfattende og alvorlige skader.

Nei, vet du hva!! Har ikke du, som har såkalt brukshund, hørt om instinkter?? Vaktinstinkt feks?

Dessuten kan det hende at hunden har følt seg truet /vært presset inn i et hjørne av denne drittungen. Det er lite logisk at hunden først har sluppet gutten inn, for deretter å ha bitt knotten i ansiktet uten videre.

Nå forsvarer ikke jeg hunder som biter, men å måtte ta livet av hunden pga dette? Det er for søren ikke hunden sin feil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva! Har ikke du, som har såkalt brukshund, hørt om instinkter?? Vaktinstinkt feks?

Dessuten kan det hende at hunden har følt seg truet /vært presset inn i et hjørne av denne drittungen. Det er lite logisk at hunden først har sluppet gutten inn, for deretter å ha bitt knotten i ansiktet uten videre.

Nå forsvarer ikke jeg hunder som biter, men å måtte ta livet av hunden pga dette? Det er for søren ikke hunden sin feil !

Har man en hund som er truendes til å bite for å vokte eiendom så bør man klare å sikre den bedre enn at en 8 år gammel gutt kommer seg inn til den. Man burde vel strengt tatt sikre godt nok til at barn ikke kommer inn, uansett hvor snill hunden er, for hundens skyld.

Sånne saker som dette er fryktelig triste. Håper virkelig at det går bra med ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en hund som er truendes til å bite for å vokte eiendom så bør man klare å sikre den bedre enn at en 8 år gammel gutt kommer seg inn til den. Man burde vel strengt tatt sikre godt nok til at barn ikke kommer inn, uansett hvor snill hunden er, for hundens skyld.

Sånne saker som dette er fryktelig triste. Håper virkelig at det går bra med ungen.

Helt enig. Et annet poeng med å sikre ordentlig er jo selvsagt også at man slipper risikoen for at hunden stikker ut mens personen som har gått inn i hundegården går ut igjen - eventuelt at grinda bare blir stående åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte om noen som var plaget av en nabogutt, som ikke var helt som han skulle - han klatret over de høye hundegårdselementene når de satte hengelås på porten. Dette var snille hunder som gikk godt sammen med husets egne barn og hennes venner, men de ble direkte plaget av denne gutten og reagerte negativt på ham. Til slutt var det slik at hundene til slutt ikke kunne være ute i hundegård på egen eiendom uten at det var folk ute.

Og hva hvis noen får seg et glefs i hånden hvis de klarer å stikke hånden inn? Kanskje hundegårder MÅ være bunkerser med faste vegger og tak og hengelås, for at det skal være forsvarlig?

Akkurat som det er nok av eksempler på hunder som ikke reagerer sunt på barn, er det også nok eksempler på barn som plager hunder og andre dyr når ingen voksne er til stede - dessverre. Noen ganger i uforstand, andre ganger svært bevisst - og ondt. Så jeg tror neimen ikke jeg hadde turt å ha hund i hundegård, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er greit nok det! Men nå VAR det ikke slik at det var hengelås på sikkert, og hvis ikke guttunge hadde gått inn, så hadde INGENTING skjedd!

Og man kan da ikke være SÅ hysterisk, eller? Hundeeieren er uskyldig her. Gutten var på hundeeiers eiendom, og det har hverken hunden eller eier bedt om.. Kan vi ikke likegodt forby å ha hunder? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om det stemmer, men jeg mener å ha hørt at sålenge en person blir bitt på hundeeierens eiendom har ikke personen som ble bitt rett til å kreve den avlivet, da det kan være sannsynlig at hunden bare gjorde jobben sin og passet på huset/eieren e.l...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er greit nok det! Men nå VAR det ikke slik at det var hengelås på sikkert, og hvis ikke guttunge hadde gått inn, så hadde INGENTING skjedd!

Og man kan da ikke være SÅ hysterisk, eller? Hundeeieren er uskyldig her. Gutten var på hundeeiers eiendom, og det har hverken hunden eller eier bedt om.. Kan vi ikke likegodt forby å ha hunder? :icon_redface:

Poenget er at slikt kan skje. Barn går der de ikke burde, det har de alltid gjort. Og siden ingen vil at barn skal skades, må alle gjøre det de kan for at verden skal være så trygg som mulig for barn. Dersom man IKKE gjør det, så er det klanderverdig, selv om det er snakk om egen eiendom (akkurat som man også må sikre svømmebasseng så ikke naboungene kommer ubedt på besøk og drukner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, jeg hadde avlivet denne hunden uansett om det var ungen sin feil eller hvem. En hund som skambiter slik denne hunden har gjort hadde jeg ikke villet hatt i mitt eie.

På den andre siden, det er faktisk en lov om hvordan man skal sikre utebassenger, det skal være gjerder og div.. hvorfor er det ikke slik på hundgårder? Det burde vært påkrevd å sikre slik at ingen uvedkommende har mulighet til å komme seg inn, for unger er unger og hunder er dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva! Har ikke du, som har såkalt brukshund, hørt om instinkter?? Vaktinstinkt feks?

Vet jeg hva da? Jo, jeg har brukshunder, jo de har vaktinstinkt - og den dagen de tar "saken i egne hender" og biter unger fordi de kommer inn til dem, så blir de avlivet. Blir de presset inn i et hjørne og biter, så avliver jeg hunden. Nei forresten - jeg avliver helst hundene mine FØR de biter jeg, om jeg tror det er en sannsynlig reaksjon. Det å ha hund skal ikke være en risikosport, hverken for meg, barna mine, kameratene dems, naboen, whatever..

Jeg har barn selv, og deres kamerater løper inn og ut av huset her støtt og stadig. Da er jeg SVÆRT lite interessert i å ha en hund som er troendes til å lemleste dem bare fordi de har "vaktinstinkt". Hva DU vil leve med for slags "instinkter" er helt opp til deg, men mine hunder får rett og slett ikke lov til å bite - så enkelt er det.

Og nei, det er ikke hundens "feil" at den biter - det betyr ikke at jeg vil ha den i huset om det er løsningen den velger allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg syns man kan være så hysterisk faktisk. Uten problem. Det er en grunn til at det stadig kommer flere regler med hensyn til hundehold, det er en grunn til at man ikke lenger har lov til å sette bikkja i bånd rett utenfor butikkdøren. Biter hunden, så er det hundeierens ANSVAR uansett. Ikke dermed sagt at hundeeier nødvendigvis har gjort noe feil, men det er den som sitter med ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jeg hva da? Jo, jeg har brukshunder, jo de har vaktinstinkt - og den dagen de tar "saken i egne hender" og biter unger fordi de kommer inn til dem, så blir de avlivet. Blir de presset inn i et hjørne og biter, så avliver jeg hunden. Nei forresten - jeg avliver helst hundene mine FØR de biter jeg, om jeg tror det er en sannsynlig reaksjon. Det å ha hund skal ikke være en risikosport, hverken for meg, barna mine, kameratene dems, naboen, whatever..

Jeg har barn selv, og deres kamerater løper inn og ut av huset her støtt og stadig. Da er jeg SVÆRT lite interessert i å ha en hund som er troendes til å lemleste dem bare fordi de har "vaktinstinkt".Hva DU vil leve med for slags "instinkter" er helt opp til deg, men mine hunder får rett og slett ikke lov til å bite - så enkelt er det.

Og nei, det er ikke hundens "feil" at den biter - det betyr ikke at jeg vil ha den i huset om det er løsningen den velger allikevel.

Hear! Hear! :icon_redface:

Et hundehold skal være kos og med en potensiell biter i hus blir det ikke kos. Jeg valgte selv avliving av pelsen før han beit.

Nå vet man jo ikke hvordan hunden i denne saken har vært tidligere, men nå har den engang bitt og da tror jeg den selv senker terskelen for å bite igjen. *Min tanke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men en ting er hva vi som ansvarsfulle hundeeiere føler er det forsvarlige å forvente av en hund - og der er jeg jo enig i at jeg ikke ville ha en hund som skambiter barn for ingenting. Men så handler det om hva LOVEN skal pålegge hundeeiere å sørge for - og der blir det vel snart tannuttrekking...

Fordi ja, DENNE saken handler om et barn. Men det er ikke så lenge siden det var to voksne folk som klatrer over et gjerde, inn på en privat tomt, fordi de hadde et ærend etter stengetid. De ble bitt av en hund som stod bundet, og saken ble anmeldt og hunden krevd avlivet. Der var hunden både bundet og inngjerdet - men det var ikke nok? Er det noe som heter "privat eiendom" lenger - når selv VOKSNE folk ikke gidder å overholde det?

I Hundeloven står det om hvordan hunder skal være "forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Inngjerdingen er forsvarlig hvis gjerdet er så høyt, tett og sterkt at hunden ikke kan komme løs".

Sikring av hunder

Hundeloven kapittel 2 omhandler sikring av hunder. Det regulerer blant annet når hunden kan være løs, båndtvang og hvor hund ikke kan forlates bundet.

§ 4 fastsetter alminnelige regler om sikring og vilkår for å ha hunder løs. En hund kan bare være løs om den blir fulgt og kontrollert på en aktsom måte eller er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpen for alminnelig ferdsel. Om hunden er fulgt og kontrollert på en aktsom måte, beror på en totalvurdering, der det blant annet kan ha betydning hva slags type hund det er tale om. Kravet kan etter forholdene være oppfylt selv om hundeholderen ikke har uavbrutt øyekontakt med hunden. Aktsomhetsplikten er skjerpet i forhold til barn og omfatter da alle former for kontakt som barnet eller voksne som følger barnet ikke inviterer til. Her som ellers er hundeholderens aktsomhetsplikt vesentlig mindre omfattende innenfor hundeholderens egen eiendom. Overtredelse av bestemmelsen kan på nærmere vilkår straffes, jf. § 28 første ledd.

I en hundegård er hunden stengt vekk på begrenset plass, den har ikke noe sted å rømme - og det kan få reaksjoner hos hunder som normalt ellers ville kunne reagert "normalt" dersom de var ute i en hage eller i hele huset. Og hvem vet altså hva barnet EGENTLIG har gjort - uten å si noe om det er tilfelle i denne ene saken, men kanskje i enkelte andre?

Barn kan være ganske så grusomme - og gjøre stygge ting. I fjor høst ble det meldt av svært seriøse og etterrettelige BBC at tusenvis av kriminelle handlinger begås av barn under ti år. http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6974587.stm

De ødelegger, setter fyr på ting, driver med dyreplageri - noe som i sammenheng signaliserer forøvrig dårlig om hva dette barnet vokser opp til å bli som voksen, det er en slags diagnose, http://www.kith.no/sokeverktoy/icd10/html/KV_10.htm.

Hva vet man om hva som egentlig skjer? Ja, hunden har bitt - er det snakk om bitt og ikke rifter eller et huggtannhull, så er det dystre utsikter for hunden. Men hvor mye skal man som hundeeier egentlig "tåle" å bli pålagt - hvor går foreldres ansvar for oppdragelse og "ettersyn" av barna sine også?

Se på potensielt farlige dyr som hest og storfe - som dreper flere mennesker, direkte eller indirekte, enn både ulv og hund. Krever vi øyeblikkelig avlivning dersom man kommer til skade når man tar seg inn til dem og ikke har noe der å gjøre eller handler uvettig?

http://www.nettavisen.no/innenriks/ibergen...icle1705472.ece

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article766278.ece

http://www.ta.no/nyheter/article2986136.ece

Har ikke foreldre ansvar for å lære barna sine om hva de skal passe seg for, og passer man seg mer for hester enn søte hunder? Idag var det en mor som på død og liv skulle vise barnet sitt i sportsvogn hundene mine, og det var jo hyggelig og greit - helt til jeg hører hun sier til lille barnet "se, det er to bamser, dem skulle du lekt med ja". Hundene mine er to "søte bamser", de er "leketøy" - ja, jentungen var glad i hund, det var vi også - men vi hadde en mor som formanet oss om "nei, ikke hilse på fremmede hunder, alltid spørre eier", fra vi knapt kunne gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke vil ha "potensielle bitere" i hus, hvor skal da hunder som brukes av politiet være?

Heldigvis har aldri mine hunder bitt (bortsett fra valpebiting og opplagte uhell), men jeg tror ikke jeg nødvendigvis ville kvittet meg med en hund som har bitt uansett årsak. De aller fleste hunder vil i gitte situasjoner bite, det er jo en helt naturlig og sunn reaksjon.

Blir schæferen som beit denne 8-åring avlivet? Trolig har vel ikke eieren sikret hundegården så godt som man må forvente og da må nok hunden bøte med livet. Den private eiendomsretten står svakt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for å være helt ærlig, så bryr jeg meg fint lite om hva loven pålegger meg som hundeeier å gjøre. Om en av mine hunder hadde bitt et barn (eller en voksen, for den saks skyld), så vil jeg ikke ha den i hus. Det er så enkelt som det - og siden det er SÅ enkelt som det, så påser jeg også at mine hunder ikke havner i en situasjon hvor de kan føle seg truet nok til å bite - det er så enkelt som det og.

Nettopp fordi folk er idioter - det være seg barn eller voksne - så står ikke mine ute uten tilsyn. Og siden vi ikke VET at dette barnet har plaget denne hunden, så blir det for teit å spekulere i det - det er flust av hunder som ikke liker unger, flust av hunder som ikke ER helt riktig skrudd sammen, det kan like gjerne være en sånn hund.

EDIT: Moondance - jeg regner med at kommentaren var til meg.. Jeg tror ikke politihunder skal bite i hytt og pine heller, det er mulig jeg tar feil, men de skal i teorien være stødige hunder som tåler en støyt. Og siden jeg ikke er i politiet, så trenger jeg ikke å ha en sånn hund i huset..

- At alle hunder er potensielle bitere, er det ingen tvil om. Men den dagen det går så langt at de lemlester noen, så er de døde om de bor hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her at hundeeier fraskriver seg ansvaret.

Forstår ikke hvordan h*n har samvittighet til å la hunden leve.

At barnet i utgangspunktet ikke skulle kommet seg inn til hunden har ikke noe med saken å gjøre.

Hadde hunden min gjort den skaden på ett barn hadde den vært avlivd på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt tvilende til hundeholdet når noen sier dette "- Ved et tilfelle måtte to av våre folk hoppe over et gjerde for å komme seg i sikkerhet". Det er heller ikke noe bra at hundegården omtales som provisorisk.

Samtidig vil jeg gi litt refs til denne guttens mor, "- Jeg vet han har lekt med denne schæfer-hunden tidligere, men jeg ante ikke den var farlig, sier moren til Alexander, Heidi Merete Al-Ameer.". Rister på hodet når jeg leser slikt. Man lar faktisk ikke små barn gå inn i hundegården til fremmede mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...