Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan temme kakadue på 4 år?

turbogutten

Recommended Posts

Vel som noen her kanskje har fått med seg jobber jeg i dyrebutikk og vi har nå fått inn en kakadue på 4 år. Men han er ikke tam (eierne løy til oss). Han liker heller ikke barn eller menn, damer kan gå greit men han kan bite de også. Jeg liker ikke når papegøyene må være inne i bur hele tiden og håper derfor at noen her inne har noen tips på hvordan jeg kan få han tryggere. Han skriker også en goood del, det meste klarer jeg å overse men enkelte ganger er det rett og slett umulig da det plager de andre butikkene. Jeg har da fått beskjed om å sprute vann på han men er dette riktig måte? Jeg kan ta ett håndkle å kose han på hode/ryggen med men tør ikke å putte fingrene inn til han enda. Håper noen kan hjelpe meg! :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sprute vann på han er jo noe av det mest idiotiske man kan gjøre dersom man vil få han tam. Du kan jo prøve å klikkertrene han? Ta på den noen skikkelig hansker og noen godbiter han liker og lære at klikk betyr godbit, og bruke det for å få han til å tilby atferder og etterhvert komme nærmere deg, evt klatre frivillig opp på hånden din, og gjøre det samme med menn og personer den er redd. Siden det er klikkertrening går jo alt på egetintiativ og den vil kanskje føle seg mindre truet. Når han blir klikkerklok blir det også mer effektivt å overse skrikingen hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte jeg skulle begynne å klikkertrene han, var litt skeptisk til det med vannet ja og har derfor kun brukt det ett par ganger da ingenting har fått han til å slutte, er akkurat som han kommer inn i en sånn "hyle-transe".. Men må finne noen godbiter han liker godt også da, noen ide hva han kan synes er godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøtter? Noen araer jeg kjente en gang i tiden elsket usaltede peanøtter av den typen med skallet på.

Ellers har jeg ikke noen tro på vannmetoden. Iflg en jeg kjenner som driver med jacoer så trener man fugler på samme måte som hunder ved å belønne ønsket oppførsel og ignorere uønsket. Straffen er å sette fuglen tilbake i buret hvis den gjør noe dumt.

*Dobbelpost. Mod. Raksha.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg overtok min grå jaco papegøye var han skikkelig rampete, han hogg etter både meg og samboeren, hylte og var generelt ganske nebbete. Jeg ble jo mer og mer skeptisk til han, siden han styrte showet fullstendig, og en dag ble jeg dritt lei og bestemte meg for at nok var nok. Så når han kom og skulle hogge tak i armen min når jeg gav han mat, så dytta jeg armen min mot han istedet for å trekke den til meg. Jeg sa høyt og bestemt "Nei!" og da skulle du sett trynet på han. Han prøvde seg etter det også, med sånn rampebiting og jeg sa nei igjen og tok ikke armen til meg. Etterhvert ble han litt mykere og nå er han helt "baby", bare koser og lager koselyder, bretter vingene ut for å bli kosa med. Tam som dagen er lang. Men han er nok mer rampete enn han er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere prøver å finne et hjem til ham der han ikke trenger å bli tam - kanskje en oppdretter kan tenke seg ham? Det tror jeg kanskje hadde vært den beste løsningen for denne fuglen. Egentlig synes jeg alle fugler burde få være sammen med noen av samme art, om de nå først skal holdes fengslet.

Forstår frustrasjonen med skrikinga - kakaduelyder er ikke akkurat skjønnsang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt sikkert om dette vil virke mot hylingen når han er i dyrebutikken, men det kan hende den skyldes at han vantrives der. Så det kan være en god ide å prøve å ta ham med hjem innimellom, så den får en pause fra butikkmiljøet. Det kan også hende at det blir lettere å temme ham med klikkertrening hvis han er i et hjemmemiljø der han får en, eller noen få personer, å utvikle et tillitsforhold til.

Jeg tror jeg ville forsøkt å ta ham med til et hjemmemiljø og se hvordan han har det der. Det virker iallefall på meg som om fuglen hyler fordi den har det ugreit og er utrygg på mennesker (og andre dyr) rundt seg.

Eple/appelsinbiter og druer kan forsøkes som snacks :wub:

Lykke til :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo oppdatere med at Felix har blitt mye bedre :) Nå tusler han rundt i butikken og er blitt mye mer kosete! Jeg stoler ikke helt på han og derfor stoler ikke han 100% på meg heller men jeg håper jo det forandrer seg etterhvert :) Daglige lederen på jobben har hatt han med hjem og der er han en kjempestor kosegris som visstnok bare gikk fra fang til fang for å få kos :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peil på om dette er riktig, men jeg har hørt at det kan hjelpe å vingeklippe fugler som ikke er tamme.. Da MÅ han oppsøke deg for å få hjelp til å komme seg rundt, og på den måten så knytter dere bånd.. men om det fungerer vet jeg ikke.. Bare noe jeg har hørt..

Lykke til hvertfall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peil på om dette er riktig, men jeg har hørt at det kan hjelpe å vingeklippe fugler som ikke er tamme.. Da MÅ han oppsøke deg for å få hjelp til å komme seg rundt, og på den måten så knytter dere bånd.. men om det fungerer vet jeg ikke.. Bare noe jeg har hørt..

Lykke til hvertfall :)

Veldig mange papegøyer er vingeklippet fra de er små, og selv da syns jeg ikke noe om det, til tross for at fuglen da aldri har fått oppleve å fly. Men at den som voksen skal få fjernet vingene sine? Og det bare for å få den tam? Det syns jeg er helt bak mål :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt.. jeg har ikke snøring.. Var bare noe jeg hadde hørt :lol: Men vingene vokser jo ut igjen gjør de ikke? så det blir vel bare for en liten periode?

Nei det tror jeg ikke, man pleier å klippe av vingene når de er små for at de ikke skal kunne fly, selv når de er voksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh... Da blir det noe annet.. Trodde de bare tok den ytterste delen av flyvefjærene jeg og at disse grodde ut igjen...

I følge denne hjemmesiden, så må vingene klippes hver 3-4 mnd for å ha full effekt, så da regner jeg med at de vokser ut igjen i løpet av kort tid og blir funksjonelle igjen

http://www.toby.no/kingo/#problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...