Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan temme kakadue på 4 år?

turbogutten

Recommended Posts

Skrevet

Vel som noen her kanskje har fått med seg jobber jeg i dyrebutikk og vi har nå fått inn en kakadue på 4 år. Men han er ikke tam (eierne løy til oss). Han liker heller ikke barn eller menn, damer kan gå greit men han kan bite de også. Jeg liker ikke når papegøyene må være inne i bur hele tiden og håper derfor at noen her inne har noen tips på hvordan jeg kan få han tryggere. Han skriker også en goood del, det meste klarer jeg å overse men enkelte ganger er det rett og slett umulig da det plager de andre butikkene. Jeg har da fått beskjed om å sprute vann på han men er dette riktig måte? Jeg kan ta ett håndkle å kose han på hode/ryggen med men tør ikke å putte fingrene inn til han enda. Håper noen kan hjelpe meg! :|

Skrevet

Å sprute vann på han er jo noe av det mest idiotiske man kan gjøre dersom man vil få han tam. Du kan jo prøve å klikkertrene han? Ta på den noen skikkelig hansker og noen godbiter han liker og lære at klikk betyr godbit, og bruke det for å få han til å tilby atferder og etterhvert komme nærmere deg, evt klatre frivillig opp på hånden din, og gjøre det samme med menn og personer den er redd. Siden det er klikkertrening går jo alt på egetintiativ og den vil kanskje føle seg mindre truet. Når han blir klikkerklok blir det også mer effektivt å overse skrikingen hans

Skrevet

Ja tenkte jeg skulle begynne å klikkertrene han, var litt skeptisk til det med vannet ja og har derfor kun brukt det ett par ganger da ingenting har fått han til å slutte, er akkurat som han kommer inn i en sånn "hyle-transe".. Men må finne noen godbiter han liker godt også da, noen ide hva han kan synes er godt?

Skrevet

Peanøtter? Noen araer jeg kjente en gang i tiden elsket usaltede peanøtter av den typen med skallet på.

Ellers har jeg ikke noen tro på vannmetoden. Iflg en jeg kjenner som driver med jacoer så trener man fugler på samme måte som hunder ved å belønne ønsket oppførsel og ignorere uønsket. Straffen er å sette fuglen tilbake i buret hvis den gjør noe dumt.

*Dobbelpost. Mod. Raksha.*

Skrevet

Jeg skal prøve med peanøtter på onsdag :icon_redface: Ja har sluttet med vann nå og bare overser, har veldig vondt i hodet for å si det mildt men alt for at han skal bli bedre :ahappy:

Skrevet

Når jeg overtok min grå jaco papegøye var han skikkelig rampete, han hogg etter både meg og samboeren, hylte og var generelt ganske nebbete. Jeg ble jo mer og mer skeptisk til han, siden han styrte showet fullstendig, og en dag ble jeg dritt lei og bestemte meg for at nok var nok. Så når han kom og skulle hogge tak i armen min når jeg gav han mat, så dytta jeg armen min mot han istedet for å trekke den til meg. Jeg sa høyt og bestemt "Nei!" og da skulle du sett trynet på han. Han prøvde seg etter det også, med sånn rampebiting og jeg sa nei igjen og tok ikke armen til meg. Etterhvert ble han litt mykere og nå er han helt "baby", bare koser og lager koselyder, bretter vingene ut for å bli kosa med. Tam som dagen er lang. Men han er nok mer rampete enn han er usikker.

Skrevet

Håper dere prøver å finne et hjem til ham der han ikke trenger å bli tam - kanskje en oppdretter kan tenke seg ham? Det tror jeg kanskje hadde vært den beste løsningen for denne fuglen. Egentlig synes jeg alle fugler burde få være sammen med noen av samme art, om de nå først skal holdes fengslet.

Forstår frustrasjonen med skrikinga - kakaduelyder er ikke akkurat skjønnsang.

Skrevet

Jeg vet ikke helt sikkert om dette vil virke mot hylingen når han er i dyrebutikken, men det kan hende den skyldes at han vantrives der. Så det kan være en god ide å prøve å ta ham med hjem innimellom, så den får en pause fra butikkmiljøet. Det kan også hende at det blir lettere å temme ham med klikkertrening hvis han er i et hjemmemiljø der han får en, eller noen få personer, å utvikle et tillitsforhold til.

Jeg tror jeg ville forsøkt å ta ham med til et hjemmemiljø og se hvordan han har det der. Det virker iallefall på meg som om fuglen hyler fordi den har det ugreit og er utrygg på mennesker (og andre dyr) rundt seg.

Eple/appelsinbiter og druer kan forsøkes som snacks :wub:

Lykke til :blink:

Skrevet

Kan jo oppdatere med at Felix har blitt mye bedre :) Nå tusler han rundt i butikken og er blitt mye mer kosete! Jeg stoler ikke helt på han og derfor stoler ikke han 100% på meg heller men jeg håper jo det forandrer seg etterhvert :) Daglige lederen på jobben har hatt han med hjem og der er han en kjempestor kosegris som visstnok bare gikk fra fang til fang for å få kos :lol:

Skrevet

Har ikke peil på om dette er riktig, men jeg har hørt at det kan hjelpe å vingeklippe fugler som ikke er tamme.. Da MÅ han oppsøke deg for å få hjelp til å komme seg rundt, og på den måten så knytter dere bånd.. men om det fungerer vet jeg ikke.. Bare noe jeg har hørt..

Lykke til hvertfall :lol:

Skrevet
Har ikke peil på om dette er riktig, men jeg har hørt at det kan hjelpe å vingeklippe fugler som ikke er tamme.. Da MÅ han oppsøke deg for å få hjelp til å komme seg rundt, og på den måten så knytter dere bånd.. men om det fungerer vet jeg ikke.. Bare noe jeg har hørt..

Lykke til hvertfall :)

Veldig mange papegøyer er vingeklippet fra de er små, og selv da syns jeg ikke noe om det, til tross for at fuglen da aldri har fått oppleve å fly. Men at den som voksen skal få fjernet vingene sine? Og det bare for å få den tam? Det syns jeg er helt bak mål :lol:

Skrevet
som sagt.. jeg har ikke snøring.. Var bare noe jeg hadde hørt :lol: Men vingene vokser jo ut igjen gjør de ikke? så det blir vel bare for en liten periode?

Nei det tror jeg ikke, man pleier å klippe av vingene når de er små for at de ikke skal kunne fly, selv når de er voksen

Skrevet

ahh... Da blir det noe annet.. Trodde de bare tok den ytterste delen av flyvefjærene jeg og at disse grodde ut igjen...

I følge denne hjemmesiden, så må vingene klippes hver 3-4 mnd for å ha full effekt, så da regner jeg med at de vokser ut igjen i løpet av kort tid og blir funksjonelle igjen

http://www.toby.no/kingo/#problem

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...