Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan temme kakadue på 4 år?


turbogutten

Recommended Posts

Vel som noen her kanskje har fått med seg jobber jeg i dyrebutikk og vi har nå fått inn en kakadue på 4 år. Men han er ikke tam (eierne løy til oss). Han liker heller ikke barn eller menn, damer kan gå greit men han kan bite de også. Jeg liker ikke når papegøyene må være inne i bur hele tiden og håper derfor at noen her inne har noen tips på hvordan jeg kan få han tryggere. Han skriker også en goood del, det meste klarer jeg å overse men enkelte ganger er det rett og slett umulig da det plager de andre butikkene. Jeg har da fått beskjed om å sprute vann på han men er dette riktig måte? Jeg kan ta ett håndkle å kose han på hode/ryggen med men tør ikke å putte fingrene inn til han enda. Håper noen kan hjelpe meg! :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sprute vann på han er jo noe av det mest idiotiske man kan gjøre dersom man vil få han tam. Du kan jo prøve å klikkertrene han? Ta på den noen skikkelig hansker og noen godbiter han liker og lære at klikk betyr godbit, og bruke det for å få han til å tilby atferder og etterhvert komme nærmere deg, evt klatre frivillig opp på hånden din, og gjøre det samme med menn og personer den er redd. Siden det er klikkertrening går jo alt på egetintiativ og den vil kanskje føle seg mindre truet. Når han blir klikkerklok blir det også mer effektivt å overse skrikingen hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte jeg skulle begynne å klikkertrene han, var litt skeptisk til det med vannet ja og har derfor kun brukt det ett par ganger da ingenting har fått han til å slutte, er akkurat som han kommer inn i en sånn "hyle-transe".. Men må finne noen godbiter han liker godt også da, noen ide hva han kan synes er godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøtter? Noen araer jeg kjente en gang i tiden elsket usaltede peanøtter av den typen med skallet på.

Ellers har jeg ikke noen tro på vannmetoden. Iflg en jeg kjenner som driver med jacoer så trener man fugler på samme måte som hunder ved å belønne ønsket oppførsel og ignorere uønsket. Straffen er å sette fuglen tilbake i buret hvis den gjør noe dumt.

*Dobbelpost. Mod. Raksha.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg overtok min grå jaco papegøye var han skikkelig rampete, han hogg etter både meg og samboeren, hylte og var generelt ganske nebbete. Jeg ble jo mer og mer skeptisk til han, siden han styrte showet fullstendig, og en dag ble jeg dritt lei og bestemte meg for at nok var nok. Så når han kom og skulle hogge tak i armen min når jeg gav han mat, så dytta jeg armen min mot han istedet for å trekke den til meg. Jeg sa høyt og bestemt "Nei!" og da skulle du sett trynet på han. Han prøvde seg etter det også, med sånn rampebiting og jeg sa nei igjen og tok ikke armen til meg. Etterhvert ble han litt mykere og nå er han helt "baby", bare koser og lager koselyder, bretter vingene ut for å bli kosa med. Tam som dagen er lang. Men han er nok mer rampete enn han er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere prøver å finne et hjem til ham der han ikke trenger å bli tam - kanskje en oppdretter kan tenke seg ham? Det tror jeg kanskje hadde vært den beste løsningen for denne fuglen. Egentlig synes jeg alle fugler burde få være sammen med noen av samme art, om de nå først skal holdes fengslet.

Forstår frustrasjonen med skrikinga - kakaduelyder er ikke akkurat skjønnsang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt sikkert om dette vil virke mot hylingen når han er i dyrebutikken, men det kan hende den skyldes at han vantrives der. Så det kan være en god ide å prøve å ta ham med hjem innimellom, så den får en pause fra butikkmiljøet. Det kan også hende at det blir lettere å temme ham med klikkertrening hvis han er i et hjemmemiljø der han får en, eller noen få personer, å utvikle et tillitsforhold til.

Jeg tror jeg ville forsøkt å ta ham med til et hjemmemiljø og se hvordan han har det der. Det virker iallefall på meg som om fuglen hyler fordi den har det ugreit og er utrygg på mennesker (og andre dyr) rundt seg.

Eple/appelsinbiter og druer kan forsøkes som snacks :wub:

Lykke til :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo oppdatere med at Felix har blitt mye bedre :) Nå tusler han rundt i butikken og er blitt mye mer kosete! Jeg stoler ikke helt på han og derfor stoler ikke han 100% på meg heller men jeg håper jo det forandrer seg etterhvert :) Daglige lederen på jobben har hatt han med hjem og der er han en kjempestor kosegris som visstnok bare gikk fra fang til fang for å få kos :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peil på om dette er riktig, men jeg har hørt at det kan hjelpe å vingeklippe fugler som ikke er tamme.. Da MÅ han oppsøke deg for å få hjelp til å komme seg rundt, og på den måten så knytter dere bånd.. men om det fungerer vet jeg ikke.. Bare noe jeg har hørt..

Lykke til hvertfall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peil på om dette er riktig, men jeg har hørt at det kan hjelpe å vingeklippe fugler som ikke er tamme.. Da MÅ han oppsøke deg for å få hjelp til å komme seg rundt, og på den måten så knytter dere bånd.. men om det fungerer vet jeg ikke.. Bare noe jeg har hørt..

Lykke til hvertfall :)

Veldig mange papegøyer er vingeklippet fra de er små, og selv da syns jeg ikke noe om det, til tross for at fuglen da aldri har fått oppleve å fly. Men at den som voksen skal få fjernet vingene sine? Og det bare for å få den tam? Det syns jeg er helt bak mål :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt.. jeg har ikke snøring.. Var bare noe jeg hadde hørt :lol: Men vingene vokser jo ut igjen gjør de ikke? så det blir vel bare for en liten periode?

Nei det tror jeg ikke, man pleier å klippe av vingene når de er små for at de ikke skal kunne fly, selv når de er voksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh... Da blir det noe annet.. Trodde de bare tok den ytterste delen av flyvefjærene jeg og at disse grodde ut igjen...

I følge denne hjemmesiden, så må vingene klippes hver 3-4 mnd for å ha full effekt, så da regner jeg med at de vokser ut igjen i løpet av kort tid og blir funksjonelle igjen

http://www.toby.no/kingo/#problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...