Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker du halsbånd?

charlotte

Bruker du halsbånd på hunden din?  

26 stemmer

1. 1.

• Hvis ja, hvorfor?
      23
    • Hvis nei, hvorfor?
      3

Recommended Posts

Skrevet

Ja, hvorfor skulle jeg ikke? Hadde jo vært litt vanskelig å feste lenken hvis hunden ikke hadde halsbånd, så jeg mener det er best da, og det går hun med hele tiden

Dessuten står tlf og navn der, og det er viktig

Skrevet

Ja bruker halsbånd hele tiden. hvis ikke blir det så travelt med å få han på den når han skal ut å tisse annenhver time (overdriving) :wink:

Skrevet

Bruker halsbånd på tur :)

Men skal snart gå til anskaffelse av sele. Halsbånd skal jeg etter hvert bare bruke under trening :)

Skrevet

Jeg bruker kun halsbånd hvis jeg skal binde hunden og gå fra den. Bruker ikke halsbånd inne, og absolutt ikke på tur. Da går hun enten løs eller i retrieverkobbel. Vil at hunden skal vite forskjell på arbeid og fri, ved at hun går i kobbel rett frem til treningstedet, og når kobbelet kommer av så betyr det at vi skal trene. Også vil jeg ha en hund som jeg har full kontroll på selv om hun er løs. Har aldri synes noe særlig om å bruke halsbånd, synes det er i veien. Liker det best så naturlig som mulig når det kommer til slikt.

Skrevet

Jeg bruker det bare når vi går tur og hun har kobbel på..For halsbåndet gnager vekk pelsen sakte men sikkert rundt halsen og det er lite pent på utstilling. Nå har jeg gått over til sele for det gir ikke det samme presset på halsen

Skrevet

Jeg bruker halsbånd på tur fordi Oscar stikker av og telefonnummeret vårt står på det...Er ikke få ganger vi er blitt ringt opp liksom...

Det blir litt dumt å ikke bruke halsbånd ute, mener jeg, folk kan ta hunden for å være en løshund hvis den stikker...

Inne går de aldri med halsbånd..

Skrevet

Buster har ID-chip å "chip-tag" i halsbåndet...

må ha halsbånd å turband, for mye biler å folk her...

Alltid ute, men aldrig inne, han får sånne utstående krøllehår av å ha det på hele tide, så d er greit å få dette ned med å ta d av inne... :roll:

Skrevet

Bruker lærhalsbånd med telefonnummer på ute. Selv om hun går løs, i tilfelle hun mot formodning skulle stikke av så jeg ikke finner henne igjen. Selv om det er litt tvilsomt.

Inne bruker vi ikke halsbånd, for det sliter sånn på pelsen hennes.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er slepphendt med båndtvangen på hundetette områder (parker, stier) i Oslo sentrum o.l., men andre steder gidder jeg liksom ikke hisse på meg folk. Er jo en del hunderedde folk. Regner med det er enda værre uten halsbånd på hunden.. Og rundt vilt i skauen er i grunnen ikke innkallingen bra nok heller enda med fjortisen.. :roll: ehm

Hva er retriever kobbel? :)

Men jeg har også ulikt halsbånd på tur og trening. Mykt bredt halvstrup til vanlig (enda ihvertfall), pusefluffhalsbånd på trening :P Treningshalsbånd på--> ivrig hund :)

Skrevet

Jeg bruker bare halsbånd når vi skal på tur eller trening, eller bort andre plasser.. da er det lettere å ta tak i henne om hun begynner å leke og ikke vil bli med hjem for eksempel :) Men ellers går hun uten! Hun er jo løs hele dagen hjemme, så ser ikke poenget med halsbånd her.

Skrevet

Skulle egentlig svare både ja og nei på dette... Bruker det selvfølgelig når vi er ute på tur, men eller ikke. Aldri band på inne og ei heller når vi er ute rundt huset og sånt...

Skrevet

Han har som regel halsbåndet på.. Det er rundt og lett og tynt, sliter pelsen minimalt.. Dessuten henger sånn navn og tlf nummer dings på!

Skrevet

Bruker lenke, som hun går med hele tiden egentlig.. Jeg er veldig rotete av meg, så viss jeg skulle tatt den av hver gang vi hadde vært på tur/trening, hadde jeg aldri funnet det igjen..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...